zamknij

Wiadomości

Bezpłatną Komunikacją Miejską pochwalimy się aż w Toronto

2014-10-02, Autor: wk
Okazuje się, że wprowadzona przez nasze miasto darmowa komunikacja miejska odbiła się szerokim echem nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Tym razem będziemy chwalić się nią w największym kanadyjskim mieście.

Reklama

Żory na arenie międzynarodowej będzie reprezentować Anna Ujma, doradca prezydenta ds. promocji, kultury i sportu. - Wyjazd zaplanowano na termin 8-13 października. W tym czasie w Toronto odbywa się trzydniowa, międzynarodowa konferencja na temat bezpłatnego transportu na świecie - mówi urzędniczka.

W Toronto swoje wykłady wygłoszą przedstawiciele Estonii, Szwecji, Niemiec, Serbii, Stanów Zjednoczonych, Kanady i innych. O czym będzie opowiadać żorska urzędniczka? - Zaproszono mnie do wygłoszenia prelekcji na temat funkcjonowania bezpłatnej komunikacji miejskiej w Żorach, zasugerowano abym porównała wdrożony przez nas system do sytemu funkcjonującego w Tallinnie w Estonii - przyznaje A. Ujma. - Mój temat wystąpienia to: „10:05-10:25 – Anna Ujma on Żory, Poland. What have been the particularities of the free transport initiative in Żory. What has been similar and different to the Tallinn experience?” - dodaje.

Jak udało nam się dowiedzieć, koszty wyjazdu w całości pokrywa organizator - Rosa Luxemburg Stiftung.

Dodajmy, że we wrześniu o żorskiej komunikacji miejskiej usłyszał czeski parlament. > W Pradze o bezpłatnej komunikacji miejskiej w Żorach

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (31):
  • ~burass 2014-10-02
    09:44:53

    20 0

    Myślę, że Pani Ujma powinna przedstawić prelekcję w jakich to komfortowych warunkach jeżdżą pasażerowie na niektórych liniach. Od ciasnych Iveco, po stare, śmierdzące, pokryte rdzą stare Mercedesy. Z tego co pamiętam wszystkie autobusy miały być nowe?

  • ~Arteks 2014-10-02
    11:30:25

    0 4

    Taki wyjazd to kolejny przykład na marnotrastwo publicznych pieniędzy których przecież w Żorach za dużo nie ma. Dlaczego chwalić się czymś czego żadne inne miasto w takiej minibusowej formie nigdy nie wprowadzi? Zróbcie porządną bezpłatną komunikację i potem się tym chwalcie, a nie alibi-komunikację. W Toronto (mieście z metrem, tramwajami i gigantyczną siecią połączeń autobusowych) ze swoimi minibusikami zrobicie co najwyżej obciach - za pieniądze podatników...

  • ~luxveritatis 2014-10-02
    12:17:10

    7 0

    Arteks czytaj ze zrozumieniem, albo czytaj do końca tekst, chyba, że oglądasz tylko zdjęcia. Cytuję "Jak udało nam się dowiedzieć, koszty wyjazdu w całości pokrywa organizator - Rosa Luxemburg Stiftung."

  • ~Geronimo 2014-10-02
    12:43:34

    1 0

    Arteks w przeciwieństwie do ekip rybnickich, którzy robią sobie wycieczki a to po Monachium a to w Monte Carlo i Bóg wie jeszcze gdzie, a za wszystko płacą rybniccy podatnicy, czyli mieszkańcy. Efekt tych wojaży jak na razie jest żaden. Ale cóż taka jest wola waszego genialnego technika mechanika i nie ma na to rady. Hough

  • ~AleDom 2014-10-02
    12:48:08

    5 0

    To już wiemy po co politycy wprowadzili u was "bezpłatną komunikację" - żeby wyjeżdżać i chwalić się tym, co napisał @burass. Autobusy miały być nowe i nawet klimatyzowane. @Arteks ma rację: Komunikacja Kapenowo-ZAZowa z domieszką złomów V-BUSa może w Toronto spowodować tylko pojawienie się uśmiechu politowania na twarzach słuchaczy.

  • ~Arteks 2014-10-02
    12:58:11

    0 4

    @geronimo - żorscy urzędnicy są trochę jak małe dzieci... To że z Rybnika urzędnicy jeżdżą po różnych imprezach nie powinno być powodem tego aby z Żor też jeździli. Bo różnica jest znacząca - Rybnik sobie może pozwolić na odrobinę ekstrawagancji bo jest bogatym miastem z bardzo oszczędnym budżetem na Urząd Miasta (jeden z najoszczędniejszych urzędów w Polsce). A Żory to jeden z najbiedniejszych samorządów w Polsce, ma gigantyczne zadłużenie i jeden z droższych urzędów miasta w funkcjonowaniu na Śląsku. Jak to mówią - kto bogatemu zabroni? @luxveritatis - ok, koszty podróży może pokrywa organizator ale już wysoka zagraniczna dieta pójdzie z urzędu. Natomiast ten wyjazd jest o tyle niepotrzebny, że co mogą duże miasta nauczyć się od busikowej komunikacji żorskiej?! To tak jakby do Warszawy na konferencję o transporcie przyjechali rikszarze z jakiegoś małego hinduskiego miasteczka i przekonywały, że riksze to najlepszy sposób na korki... Chociaż czasami mieszkańcy Bielska, Gliwic, Jastrzębia czy Rybnika narzekają na swoją komunikację ale uwierzcie - nikt nie chciałby mieć takiej dziadowskiej komunikacji jak ta żorska choćby nawet za darmo...

  • ~mimik 2014-10-02
    13:08:32

    6 0

    Wychodzi na to, że promujemy "demokratyczny socjalizm", jak czytamy na wikipedii o fundacji Rosa Luxemburg i jej celach:

    The Rosa Luxemburg Foundation (Rosa-Luxemburg-Stiftung) is a German, non-profit, research foundation associated with The Left party. The organisation was founded in Berlin in 1990 as the "Social Analysis and Political Education Association". It is named after the Marxist theorist and revolutionary Rosa Luxemburg.

    It considers itself as part of the political movement for democratic socialism, a discussion forum for political alternatives, and a centre for socialist ideas and research both in Germany and throughout the world.

  • ~Geronimo 2014-10-02
    13:45:39

    8 0

    Artekz rzeczywiście żorscy urzędnicy są jak dzieci. Nie wiedzą bowiem, że małpowanie Rybnika i jego technika mechanika jest szkodliwe i mogą na tym wyjść jak Zabłocki na mydle. A bogaci dlatego są bogaci bo oszczędzają. Rybnikowi wystarczy na jeszcze jedną kadencję tego waszego Pyrrusa, a potem będzie tylko gorzej.

  • ~Tajemniczy Don Pedro 2014-10-02
    16:38:14

    4 0

    Taka sytuacja, wyobraź sobie, że od 10 czy 15 lat prowadzisz firmę, jest to firma trudniąca się przewozem busami osób po mieście... masz konkurencję, z którą konkurujesz ceną, wygodą Twoich autobusów, zasięgiem i harmonogramem przewozów... zatrudniasz X osób, szybko reagujesz na potrzeby rynku, firma radzi sobie bardzo dobrze, pracownicy są zadowoleni, mieszkańcy nie mają powodów do narzekań, itd. ... przychodzą jednak wybory Samorządowe, gdzie jako gwóźdź programu wyborczego lokalny możnowładca korzystając z PORTFELA SWOICH MIESZKAŃCÓW (i tych jeżdżących autobusami i tych, którzy z komunikacji miejskiej NIGDY nie korzystają) funduje wszystkim "bezpłatną" (a na prawdę płatną DROŻEJ - z kieszeni WSZYSTKICH mieszkańców) komunikację miejską... firma BUDOWANA LATAMI z dnia na dzień traci rację bytu, z taką "konkurencją" nie sposób wygrać, pracownicy bez pracy, a Ty zdajesz sobie właśnie sprawę, że 15 lat Twojej Ciężkiej poszło w piach, co będziesz teraz robił? Takie są skutki wtrącania się "państwa"/"miasta" w wolny rynek/gospodarkę. Pytanie, pod waszą rozwagę, w waszych sumieniach (pamiętaj, Ty jesteś w tej założonej sytuacji tym przedsiębiorcą!): JAK SIĘ TERAZ CZUJESZ?

  • ~ 2014-10-02
    16:50:54

    1 0

    Będę trzymał kciuki. Powodzenia.

  • ~ 2014-10-02
    16:54:16

    2 0

    Z Rybnika nikt nie ma czasu na podróże. Dyrektorzy szkół (i inni urzędnicy zapewne też) angażują swoje rodziny do zbierania podpisów na liście poparcia dla Pana Adama. Ciekawe czy mają darmową ekartę na KM czy zwrot za paliwo.

  • ~gestskoczka 2014-10-02
    19:07:30

    0 4

    @tajemniczy_don_pedro. W Twoim komentarzu jednej strony czuję gorycz przegranego, z drugiej strony jakąś nieudolną nutkę propagandy. Gdybyś pisał że w uczciwej konkurencji nagle jakiś władca wprowadza swoje zbójnickie prawo i wykasza uczciwe firmy, tobym łezkę uronił. Ty jednak piszesz o MZK które dostało po nosie gdy w Żorach wprowadzono BKM. MZK to nie jest tania firma, ani taka dobra. Firma ta nie miałaby racji bytu na rynku konkurencji, gdyby nie wielkie dotacje naszych miast. A pomimo to opłata za przejazd jest wyższa niż u konkurencji. Nie opowiadaj o darmowej komunikacji, bo takiej nie ma nigdzie. Prezydent Socha w wywiadzie dla Gazety Wyborczej powiedział że w tym roku Miasto Żory miało do MZK wpłacić 3,3 mln zł. Ale że zostaje wprowadzona BKM przez inną firmę, to miasto Żory wpłaci do MZK 1,5 mln zł za te kursy MZK po Żorach które pozostają, a drugie 1,5 mln zł przeznacza na BKM. I teraz powiedz szczerze @tajemniczy..., ile pasażerów przewożą w granicach Żor duże autobusy MZK, a ile mniejsze BKM-u. Ja myślę, że pasażerów jadących autobusami MZK w granicach miasta jest ułamek procenta w stosunku do tego co przewożą autobusy BKM. Nadal się zastanawiam, po co Żorom MZK?

  • ~Arteks 2014-10-02
    22:50:34

    0 1

    @gestskoczka - wszyscy wiedzą że MZK jest fatalny i to jakie masz o tym związku zdanie ale... gdyby nie MZK to dzieci z Żor mogłyby nie wiedzieć jak wygląda prawdziwy miejski autobus w tym najnowocześniejszy i najpopularniejszy w całej Europie Solaris. A więc choćby z tego wypada się cieszyć że MZK dojeżdża jeszcze do Żor. @tajemniczy_don_pedro - nie płacz tak nad busikami bo one i tak nie mają zbyt wielkiej przyszłości. Tam gdzie miasto i władze województwa poprawiły komunikację szynową i autobusową (np. Mazowsze czy Pomorze) - komunikacja busowa przegrała mimo tańszych biletów. To samo np. między Legnicą a Wrocławiem gdzie pociągi jadą z prędkością 120 km/h - komunikacja busowa prawie umarła bo kto by chciał jechać zdechłym busikiem w sytuacji jeśli pociąg jest szybszy i wygodniejszy? Na Śląsku też to się zmieni w ciągu maks. 5 lat i busiki będą odchodzić do lamusa. To kwestia naprawy infrastruktury kolejowej, integracji taryfowej i współpracy samorządów w dziedzinie poprawy układu linii i rozkładów.

  • ~cwirexxx 2014-10-03
    00:25:55

    5 0

    Arteks jesteś niesamowitym optymistą, skoro sądzisz że w przeciągu 5 lat zostanie uporządkowana sytuacja na Śląsku jeśli chodzi o kolej. Pamiętaj, że większość środków które Śląskie wyda, pójdzie na nikomu niepotrzebne połączenie Katowic z Pyrzowicami. A między Rybnikiem a Pszczyną dalej będziemy jeździć (o ile tej linii nie zlikwidują) tym samym taborem co teraz.

  • ~gestskoczka 2014-10-03
    05:52:58

    2 0

    @Arteks, jesteś antybusiarzem, Twoje prawo. Parafrazując Twoje powiedzenie o dzieciach z Żor można by rzec że MZK Jastrzębie utrzymuje linie 101 i E3 po to, by dzieci z Jastrzębia mogły zobaczyć jak wygląda pociąg pasażerski. Ale to takie nie poważne przepychanki. Piszesz o zmianach na Śląsku, moim zdaniem bardzo optymistycznie. Ostatnio czytałem o Kontrakcie Terytorialnym dla Województwa Śląskiego obowiązującym na lata 2014-2023. Wiele tam jest propozycji, o Żorach cisza. Jak chcesz zlikwidować busy z Jastrzębia i Cieszyna przez Żory do Katowic nie odbudowując linii kolejowej? Pomiędzy Rybnikiem a Katowicami jest połączenie kolejowe, podobno nawet przeszło generalny remont. Ale nadal jest jeden tor, a podobno planowano już w latach 70-tych ubiegłego wieku linię dwutorową pomiędzy Orzeszem a Piotrowicami. A busy pomiędzy Bajerówką a Rybnikiem też byś chciał zlikwidować, kto z żorskich osiedli do Rybnika pojedzie koleją jak ma w pobliżu przystanek z często i szybko jeżdżącymi busami? Jesteś świetnym doradcą, jeżeli chodzi o żorską komunikację. Dlaczego nie doradzisz władzom Rybnika w którym mieszkasz, by zburzyły Biedronkę koło dworca kolejowego i wybudowały w tym miejscu centrum przesiadkowe z prawdziwego zdarzenia? Każdy ma prawo wybierać środek lokomocji, jak ma wybór. Ja jak muszę jechać do Rybnika, to jadę busem, nie 52.

  • ~AleDom 2014-10-03
    11:36:15

    1 0

    Cóż - wątpię żeby władze w regionie zrobiły coś żeby wyeliminować busiarstwo. Tak więc będzie ono obecne dopóki są osoby chętne na podróż czymś przeznaczonym pierwotnie do przewozu ziemniaków, ściśnięci jak sardynki - bo jest parę groszy taniej. Ja mam nadzieję, że na trasie Rybnik - Gliwice Feniks nie da się busiarzowi. Co do MZK to znacie moje zdanie. Bez niego (i ZTZ + MZK Tychy) mielibyście hordy busików do sąsiednich gmin, bo połączeń międzygminnych jest w "BKM" tyle co kot napłakał. @gestskoczka: sam sobie odpowiedziałeś - żeby przejechać się w w miarę normalnych warunkach z Bajerówki do Rybnika można wsiąść w 52. "W miarę", bo jeździ tam Kłosok - do niedawna zajechanymi Solarisami a teraz też ex-jastrzębskim pogorzelcem, który za niedługo też będzie zajechany. Tym niemniej lepsze to niż busik.

  • ~ 2014-10-03
    11:49:02

    0 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~AleDom 2014-10-03
    13:30:40

    3 0

    Elektryczne autobusy są droższe od zwykłych i w naszych warunkach wcale nie bardziej ekologiczne, bo prąd w dużej większości uzyskujemy z węgla. Poza tym wszystkie te akumulatory trzeba będzie kiedyś zrecyklingować. Nie wiem jak długo będzie można jeździć na takich akumulatorach np. po 10 latach użytkowania. Także zaopatrywanie się w elektryczne autobusy w Polskich warunkach nie jest niczym innym niż szpanowaniem (takim samym jak "bezpłatna" komunikacja). Prawdopodobnie kiedyś to się zmieni, ale póki według mnie jedyną alternatywą dla autobusów napędzanych olejem napędowym jest CNG (to ma sens jeżeli stacja dostarczająca to paliwo jest blisko). W Jastrzębiu jest autobus z instalacją LPG, ale podobno oszczędności nie są tak duże jak się spodziewano. Hybrydy - często bywają awaryjne, nie wiem czy oszczędności na paliwie zrekompensują wyższe koszty zakupu i serwisowania. U nas była jedna testowa hybryda, ale po kilku dniach postanowiła się zepsuć. To było z pół roku temu, więc Solaris pewnie zdążył już ją naprawić i zabrać.

  • ~Arteks 2014-10-03
    17:45:59

    0 0

    @cwirexxx - tu nie ma wielkiego optymizmu z mojej strony, zastąpienie busiarstwa autobusami i pociągami to minimum i zwyczajny bieg dziejów. Oglądałem listę z kontraktu regionalnego i sporo pieniędzy ma iść na kolej w tym wspomnianą przez ciebie linię Zawiercie-Tarnowskie Góry (z połączenia przez Piekary już zrezygnowano). Na liście są też linie ważne dla naszego regionu w tym np. Racibórz-Rybnik-Żory-Chybie, Chybie-Wisła, Katowice-Zwardoń czy Orzesze Jaśkowice-Tychy (drugie alternatywne połączenie Rybnika z Katowicami). @aledom - obecnie Żory to chyba już nawet "stolica" śląskiego busiarstwa... - ale to nie jest powód do dumy. @gestskoczka - przeczytaj jeszcze raz kontrakt regionalny, jest tam mowa o modernizacji linii Nędza-Rybnik-Chybie czyli (173, 148 i 159). Z tym się będzie wiązać przebudowa całkowita st. Rybnik i Żory. Co do Biedronki to chociaż jej nie lubię - nie stoi na przeszkodzie stworzenia w SR centrum przesiadkowego. Ono ma powstać w miejscu kamienic przy dworcu kolejowym i dawnej parowozowni (zerknij sobie na googlemaps a przekonasz się że tam jest sporo miejsca). Władze miasta planują też w związku z tym rewolucję w ruchu ulicznym i już wymieniają się gruntami z PKP. Nie muszę niczego doradzać bo to już trwa na etapie koncepcji. Centrum przesiadkowe zostało wpisane do strategii transportowej miasta. Natomiast co do Żor to możnaby zaproponować wybudowanie łącznicy w kierunku osiedli - ale do tego potrzeba by władz na poziomie, a nie "jarmarcznych". ;)

  • ~malkontent58 2014-10-03
    20:22:06

    0 0

    Chwalmy: dzisiaj(3..2014) w busiku linii 5 o godz.18:06 z DW.Autob. kierowca nie wiem, czy bawił się drzwiami, czy jest aż taki tępy, ale najpierw ruszył z otwartymi, potem po interwencji dwóch pasażerów łaskawie je zamknął, żeby w trakcie jazdy znowu je tak na króciótko otworzyć....na szczęście nikt nie wypadł i rację ma ten spóźniony o ułamek sekundy pasażer, któremu nie miły inaczej kierowca zamknął drzwi przed nosem krzycząc: " ty pojeb....y ch...u"

  • ~AleDom 2014-10-03
    20:55:39

    3 0

    To w Żorach nie znają czegoś takiego jak hamulec przystankowy? W sumie nie dziwota, skoro na 5 jeżdżą złomy V-BUSa, które już go pewnie nie mają i ukraińskie wynalazki, a tam mogli o takim czymś nie słyszeć.

  • ~cwirexxx 2014-10-03
    21:13:23

    1 0

    Dobra Arteks, skoro piszesz o pieniądzach na linie Racibórz-Rybnik-Żory-Chybie, to podeślij chociaż link do tych rewelacji. Owszem, wiem że był pomysł na taki projekt, ale kilka miesięcy temu szperałem po sieci i informacje o rewitalizacji tej linii znalazłem jedynie bodajże na forum SRKGS. Jeśli ta inwestycja jest już wpisana w kontrakt - zwracam honor. Jeśli nie - to nadal będą to nasze pobożne życzenia.

  • ~AleDom 2014-10-04
    12:06:00

    3 0

    Może odpowiem za Arteksa: http://bip.transport.gov.pl/pl/bip/zamowienia_publiczne/strat_rozw_transp_2020/px_zalacznik_nr_1.1._projekt_dokumentu_implementacyjnego.pdf

  • ~cwirexxx 2014-10-04
    14:25:42

    3 0

    @Arteks&AleDom - dzięki panowie za informację. Ponadto - kontrakt terytorialny został już podpisany (zupełnie przeoczyłem wcześniej tą wiadomość), a modernizacja linii kolejowych na trasie Chybie-Żory-Rybnik-Nędza znalazła się w wykazie projektów podstawowych.

  • ~stefan 2014-10-05
    11:00:53

    2 0

    Wkurza mnie to bredzenie o bezpłatnej komunikacji.Jak to bezpłatnej ?Za to jeżdżenie płaci każdy podatnik tego miasta .Miasta jak podają statystki najbardziej zadłużonego w Polsce.Do d..y z takim rządzeniem.

  • ~gestskoczka 2014-10-05
    16:58:33

    0 1

    @stefan257. Ja się zastanawiam kto i w jakim celu bredzi. Twierdzisz o bredzeniu na temat BKM. Kto więc twoim zdaniem bredzi? Prezydent przyznał otwarcie ile płacimy na utrzymanie BKM a ile do MZK Jastrzębie (bardziej szczegółowo na ten temat piszę w komentarzu powyżej). Nie wiem, na jakich zasadach jeżdżą autobusy 52 i 69. Czy miasto Żory dotuje utrzymanie tych linii? Przecież zarówno ZTZ Rybnik jak i MZK Tychy to takie same molochy jak i MZK Jastrzębie, podtrzymywane z pieniędzy podatników bo ze sprzedaży biletów by się nie utrzymały. Nie podejrzewam Cię @stefan257 że jesteś stronnikiem busiarzy. Do busów miasto nie dopłaca, a jeszcze czerpie korzyści z podatków. Czy chciałbyś byśmy zrezygnowali z BKM, MZK i ZTZ na rzecz busików?

  • ~AleDom 2014-10-05
    18:20:00

    2 0

    Przepraszam, że się wtrącę, ale temu co jeździ w ramach BKM bliżej do busiarstwa niż do cywilizowanej komunikacji.

  • ~stefan 2014-10-05
    20:04:23

    0 0

    Odpowiadam .Nie interesuje mnie czym kto jeździ , busami , latawcami czy trolejbusami.Mnie interesuje na co są przeznaczane moje pieniądze.A te ewidentnie przeznaczane są na prywatne wożenie czterech liter przez prywatne osoby za moje pieniądze.Ja nie godzę się na takie gospodarowanie podatkami.Mam prawo do takiej opinii.jak ktoś chce komunizmu to niech jedzie do Korei , tam wszystko jest darmowe.

  • ~ 2014-10-07
    07:59:24

    1 0

    Ciekawe czy Pani Ania wspomni też o nowym innowacyjnym projekcie transportu miejskiego w Żorach.

  • ~redbul 2014-10-21
    13:51:59

    0 0

    Czy ktoś zadał sobie pytanie ile ta komunikacja kosztuje nas Żorzan? A okazuje się , że 36 mln rocznie. Proszę pomyśleć ile można by za te pieniądze kupić sprzętu do naszego szpitala bądź wyremontować szkoły. Budżet roczny na remont szkoły to 5tys. Wolę wydać na autobus 3 zł , a w razie wypadku być pacjentem super wyposażonego szpitala. Na koniec dodam, że firma która wygrała przetarg na bezpłatną komunikację należy do Waldemara S.

  • ~AleDom 2014-10-21
    16:46:16

    1 0

    @redbul: Skąd te 36 milionów rocznie? Jakieś źródło? Przecież żorska propaganda mówiła o 3,3 mln zł / rok? No i właścicielem A21 jest Rafał Głębocki. Ma on powiązania z V-BUSem, siedziba firmy jest pod tym samym adresem co ASKA. Powiązań z szanownym panem S. nie znalazłem.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuZory.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuZory.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy jesteś szczęsliwy w Żorach?




Oddanych głosów: 1064