zamknij

Kultura, rozrywka i edukacja

Młodzi demokraci z Gimnazjum nr 2 debatują

Czy bycie aktywnym jest passé? Czy warto angażować się w życie szkoły? Gdzie szukać wzorów godnych naśladowania? To kwestie, które były poruszane na debacie dotyczącej funkcjonowania demokracji w szkole.

Reklama

2 kwietnia w Gimnazjum nr 2 im. Wojciecha Korfantego w Żorach odbyła się debata dotycząca demokracji w szkole oraz  funkcjonowania Samorządu Uczniowskiego. Uczennice przystąpiły do konkursu organizowanego przez  Centrum Edukacji Obywatelskiej pod hasłem „Szkoła demokracji – XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży”, w ramach którego przygotowały debatę dla swoich koleżanek i kolegów z udziałem zaproszonych gości, gdzie zaprezentowano wyniki ankiety oraz pomysły na organizowanie działalności uczniowskiej i propagowanie jej wśród szkolnej społeczności.

W spotkaniu wzięli udział uczniowie gimnazjum, nauczyciele, dyrektor szkoły oraz zaproszeni goście: Piotr Kosztyła - Przewodniczący Rady Miasta Żory, Jacek Miketa - radny Rady Miasta Żory, Grzegorz Granek oraz Agnieszka Wronka i Grzegorz Ladorudzki - członkowie Rady Rodziców. Punktem wyjścia rozważań organizatorzy debaty uczynili wyniki przeprowadzonej wcześniej ankiety dotyczącej działalności Samorządu Uczniowskiego, z których wynikało, iż w przeważającej części uczniowie są zadowoleni z funkcjonowania tego organu, jednakże nie wszyscy.

 

Próbowano rozstrzygnąć kwestie możliwości podejmowania decyzji dotyczących życia szkoły oraz wcielania w życie pomysłów Samorządu Uczniowskiego. Z wypowiedzi wynikało, że ipodstawowym problemem dotyczącym działalności i sprawnego funkcjonowania tego organu szkoły jest niechęć samych uczniów do aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły.

 

Zaproszeni goście oraz sami uczniowie próbowali ustalić przyczyny tego zjawiska, dyskutanci doszli do kilku wniosków: niechęć do podejmowania działań i wcielania w życie pomysłów wynikać może z braku wiary we własne możliwości, z lęku społecznego, iż inicjatywy te spotkają się z nieprzychylną opinią środowiska rówieśniczego, z negatywną oceną grupy oraz z braku odpowiednich wzorców.

 

 Zaproszeni goście oraz obecni nauczyciele próbowali przekonać uczniów, że realizacja własnych pomysłów, wcielanie w życie społecznych inicjatyw może dostarczyć „działającym” i „aktywnym” wiele osobistej satysfakcji, pomóc w przygotowaniu do realizacji życiowych planów zawodowych, ułatwić nawiązywanie kontaktów i usprawnić funkcjonowanie w aspekcie społecznym.

 

Uczestnicy debaty nie obawiali się również poruszyć kwestii drażliwych, jakimi są bez wątpienia niewielkie zaangażowanie rodziców w życie szkoły oraz brak środków finansowych na realizację wielu pomysłów.

 

Podsumowanie debaty zaowocowało kilkoma pomysłami, które mogą stanowić zachętę do działania dla uczniów oraz sygnał dla rodziców do włączenia się w życie szkoły. Wiceprzewodnicząca SU zaproponowała zorganizowanie konkursu karaoke dla uczniów, nauczycieli i rodziców, dyrektor szkoły przedstawił uczniom pomysł przeprowadzenia konkursu, opartego na nakręceniu filmu o jednym z uczniów każdej klasy, który promowałby młodych ludzi posiadających ukryte talenty, zdolności czy też realizujących jakieś niebanalne pasje, opiekun SU zaproponował przedstawicielom Rady Rodziców zorganizowanie pikniku rodzinnego z okazji Dnia Dziecka, rodzice natomiast - turnieju sportowego dla uczniów i rodziców naszego gimnazjum.

 

Padł również niezwykle istotny wniosek ze strony uczniów - należy promować tych uczniów, którzy angażują się w życie szkoły, a wszelkie udane inicjatywy prezentować społeczności szkolnej po to, by zachęcić tych, którzy nie angażują się i przekonać ich, że aktywna postawa to wartość sama w sobie.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.