zamknij

Biznes

Polskie miasta się wyludniają. Wśród nich są Żory

2013-08-22, Autor: Wioleta Kurzydem
Prognozy demograficzne mówią jasno: ubywa nas. Według najnowszych badań ZUS-u, w ciągu niecałych 40 lat Polska będzie miała o 6-8 milionów mniej mieszkańców. Jak sytuacja będzie wyglądała w Żorach za 10-20 lat?

Reklama

Zgodnie z przewidywaniami prognozy demograficznej Związku Powiatów Polskich do 2035 roku w Żorach ubędzie mieszkańców aż o 29%, czyli o 16 tysięcy. Nie tylko z powodu niżu demograficznego, ale przede wszystkim migracji.

Na zakończenie ubiegłego roku w Żorach mieszkało 60 tys. 225 osób - to tylko o 774 osoby więcej, niż zakładała prognoza. W 2023 roku demografowie przewidują spadek ilości żorzan do 53 tys. 110 osób, a już w 2033 roku będzie nas tylko 45 tys. 733.Czy prognozy demograficzne spędzają sen z powiek samorządowcom? Przecież konsekwencje wyludniania się miast są oczywiste: pogorszenie budżetu, problemy z utrzymaniem infrastruktury, co za tym idzie konieczność rezygnacji z wielu inwestycji oraz likwidacja szkół. Zaniknie również funkcja mieszkaniowa miasta, a działalność usługowa nastawiona na zaspokojenie potrzeb ludności zmniejszy się.

Prezydent miasta Waldemar Socha wielokrotnie podkreślał, że prognozy nie są odzwierciedleniem rzeczywistości. - Statystyki pokazują co innego. Liczba ludności w ostatnich latach nieznacznie maleje, jednakże nie są to spadki wysokie, co świadczy o perspektywiczności miasta – mówi.

Żory nie posiadają własnej prognozy demograficznej. Magistrat bazuje wyłącznie na nieaktualnej już prognozie przygotowanej przez Główny Urząd Statystyczny.

Prognoza ta była tworzona w realiach społecznych początku minionej dekady. Był to okres systematycznego spadku urodzeń, a sama prognoza zakładała dalszy spadek dzietności do roku 2010. Demografowie niewiele później uznali ją za nieaktualną, bowiem zmieniły się realia. Dwoma głównym czynnikami, które spowodowały, że prognoza straciła na ważności były konsekwencje przystąpienia Polski do Unii Europejskiej w maju 2004 roku oraz odwrócenie tendencji spadkowej urodzeń.

Prognoza ludności w miastach liczących ponad 50 tysięcy mieszkańców na lata 2003 - 2030


2002

2005 2010 2015 2020 2025 2030
63,5 tys. 62,8 tys. 61,5 tys. 59,8 tys. 57,6 tys. 54,6 tys. 51,1 tys.






Jak w takim razie miasto może kreować wieloletnią politykę, nie mając wystarczających informacji? Dotyczy to zarówno planowania strategicznego pod kątem efektywności podejmowanych działań, jak i planowania przedsięwzięć, które mają ochronić miasto przed dotkliwymi skutkami wyludnienia.

>> Zobacz: Jak zatrzymać młodych? Żory mają twardy orzech do zgryzienia

Według ekspertów, którzy spotkali się 1 marca w Senacie RP na konferencji "Zarządzanie rozwojem miast o zmniejszającej się liczbie mieszkańców", szanse na większą dynamikę rozwoju będą miały miasta, które mają zdolność do pobudzania zbiorowej wyobraźni i budowania wizji zachęcających mieszkańców i przedsiębiorców do działania, wizji zachęcającej do eksperymentów i kształtowania nowego wizerunku miasta (dr hab. inż. arch. Zygmunt Ziobrowski).

Jak można uchronić miasto przed wyludnieniem? Czy Żory mają szansę, by jeszcze przyciagnąć mieszkańców i inwestorów?
Oceń publikację: + 1 + 4 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (12):
  • ~mikjaa 2013-08-22
    10:49:01

    1 0

    A ja uważam, że w Żorach dobrze się żyje i nie mam zamiaru stąd wyjeżdżać. Są rzeczy, które mnie denerwują, ale to spokojne i ładne miasto, które prężnie się rozwija. Jeśli ktoś szuka czegoś innego to droga wolna.

  • ~nonsens 2013-08-22
    11:45:49

    5 0

    A ja uważam, że Żory nie mają jasnej przyszłości. Po prostu jesteśmy sypialnią uzależnioną od powodzenia innych miast i kopalń. Miasto jest zadłużone na maksa, inwestorzy się tu nie pchają, a jeśli już to tylko tacy którzy chcą zarobić na maksa płacąc grosze pracownikom. Centrum miasta zamiera. Komunikacja już sięgnęła dna. Uważam, że za kilka lat mieszkania w blokach pójdą w Żorach ostro w dół. Przy tak znacząco zmniejszającej się liczbie ludności mieszkań będzie za dużo i będą niewiele warte. Żory to nie jest miasto dla ambitnych ludzi. Nic tu nie ma. Sport, rozrywka, kultura - nie istnieją. Nuda. Miasto nie ma klimatu, a osiedla wieczorami atmosferą przypominają dawny murzyński Bronx... Co do spokoju i ładności to masz rację, że pod tym kątem nie jest źle ale teraz nawet na wsi można zasadzić parę drzewek i kwiatków i będzie ładnie. A w przypadku miasta to za mało.

  • ~xyz 2013-08-22
    12:06:31

    4 0

    Żory rzeczywiście to przedmieście innych miast. Naprawdę nie dziwię się, że ludzi ubywa. Poza tym, rodzi się mniej dzieci (wszędzie!!!!) bo w tym państwie nie da się żyć. Na co mogą liczyć młodzi, często dobrze wykształceni ludzie?! nawet dobrej pracy nie dostają... Takie wyniki wcale mnie nie dziwią.

  • ~hitchhiker 2013-08-22
    16:19:07

    0 0

    @mikjaa jak każdy będzie myślał "droga wolna", to faktycznie niewiele osób w tym mieście zostanie...

  • ~not4u 2013-08-22
    18:34:33

    2 0

    Niby się tak dba o mieszkańców, teraz chyba były jakieś ankiety z pomysłami na ożywienie centrum, a miasto nawet nie ma własnej prognozy? To planujemy coś czy żyjemy chwilą, czyli oby dobry wiatr powiał, żeby inwestor się pojawił, gorzej jak go nie będzie... W skrócie: nie wierzymy statystyką, bo Żory są takie super, że będzie nam mieszkańców na pewno przybywać, a co!

  • ~gestskoczka 2013-08-22
    19:36:17

    2 0

    Nie wierzę demagogom, hmm, demografom chciałem napisać. Zamieszkałem w Żorach w 1978 roku jak zacząłem pracować na pobliskiej kopalni. Przyjechałem tu do pracy na kopalni by dostać mieszkanie. W Legnicy w tym czasie na spółdzielcze mieszkanie czekało się około 18 lat. Chciałem dostać mieszkanie w Rybniku dlatego że większość urzędów była w nim, choć miasteczko nie było lepsze od mieścin okolicznych. Dostałem mieszkanie w Żorach, z początku się fatalnie tu czułem. Małgosia Ostrowska śpiewała swoją szklaną pogodę wypisz wymaluj o Żorach jak się popatrzyło wieczorem na bloki od strony balkonów. Między osiedlami duże puste przestrzenie, a po zmroku tylko nieliczni ludzie przemykali między nimi. Liczyłem że wrócę do Legnicy, że się zamienię na mieszkanie. Nie udało się, lata leciały a ja coraz bardziej się czułem Żorzaninem w pierwszym pokoleniu co prawda, ale już się rodzi trzecie pokolenie. Wielu moich znajomych po przejściu na emeryturę wyjechało z Żor, w większości to byli ludzie którzy mieli gdzie wracać. Myślę że ci co chcieli wyjechać, wyjechali. Uważam że Żory rozwijają się lepiej niż okoliczne miasta, dobrze rozwija się podstrefa KSSE, mamy lepszy układ komunikacyjny i korzystne położenie. Dobre są takie punkty w mieście jak Aquarion, Auchan i Western gdzie służą nie tylko Żorzanom ale i okolicznym mieszkańcom, potrzeba takich punktów więcej. Potrzebne są tanie mieszkania dla młodych i połączenie kolejowe do Katowic. Popieram wpis @mikjaa.

  • ~stefan 2013-08-22
    20:02:39

    15 0

    Ten proces jest nieunikniony.I nie chodzi tutaj o Żory ale o całą Polskę.Fakty są takie , że trwa emigracja młodego pokolenia na niespotykaną w dziejach Polski skalę.Czy należy się temu dziwić ? - niech każdy odpowie sobie sam.

  • ~nonsens 2013-08-22
    20:32:34

    2 3

    @gestskoczka - nie zanudzaj innych swoim życiorysem. Wszyscy mieszkańcy tego miasta zamieszkali tu wyłącznie z powodu szybkiej możliwości otrzymania mieszkania i dobrze płatnej pracy w Jastrzębiu i Rybniku. Moja rodzina też tu trafiła z tego powodu, a nie z wyboru. Na jaką ch...ę ci jakiś tam western kiedy nie ma tu komu pokibicować bo nie ma profesjonalnego sportu w Żorach, nie ma premier kinowych, nie ma ciekawych imprez, w centrum nie ma porządnych lokali czy klubów dla młodzieży. Nie ma NIC. Nawet porządnego ciucha się tu nie kupi. Żeby przynajmniej między blokami wieczorem nie było tych wrzasków i ryków to możnaby powiedzieć, że to fajne miejsce dla emerytów którym za wiele do szczęście nie trzeba. Ale gdzie tam... W dzień panuje tu wiejska atmosfera bo większość ludzi wyjeżdża poza Żory do pracy, a wieczorem ta sama większość pije piwo w osiedlowych budkach i się drze. Swoją drogą przemądrzały emerycie, powiedz młodym gdzie w Żorach znajdziesz pracę żeby zarobić powyżej 1200-1400 zł? A jeśli nie ma pracy to w imię czego tu mieszkać i tracić czas i pieniądze na dojazdy do innych miast? Ta mapa jest bardzo dosadna. Żory stracą najwięcej mieszkańców w naszym województwie. Jakoś western i aquarion temu nie zapobieżą. Bo tu nie ma żadnych perspektyw na dobre miejsca pracy.

  • ~gestskoczka 2013-08-22
    22:20:24

    4 0

    @nonsens, ty jak zwykle wyjesz z nudów, zachwycony Rybnikiem i Jastrzębiem. Rzecz gustu, ja wolę Żory. Powiem ci tak, mój syn mieszkał cztery lata w Dablinie, on tu by już nie wrócił, ale synowa konieczne chciała wracać. Kupiłem im w Żorach mieszkanie (za ich pieniądze) i wrócili. Syn miał obawy że pracy nie znajdzie i parę innych problemów, jakoś te problemy znikły, oboje mają pracę z tym że syn pracuje w Katowicach (rozmowy kwalifikacyjne w j. angielskim), ale na razie nie narzeka. Ja uważam że Żory są lepszym miastem do mieszkania niż Rybnik czy Jastrzębie. Skoro piszesz że nie ma premier kinowych to chyba ty nie wiesz że jest kino w Żorach. Ja cię kojarzę już od dłuższego czasu bo twoje komentarze są charakterystyczne Arteksie. Szkoda mi ciebie, jesteś biednym człowiekiem, nie możesz się wyprowadzić do ukochanego miasta Rybnika lub Jastrzębia nie wiem dlaczego?, w tamtym roku jak kupowałem synowi mieszkanie to śledziłem ceny, można było tańsze mieszkanie kupić w Rybniku i w Jastrzębiu, nie mówiąc o Radlinie czy Rydłutowach, ale on nie chciał tam mieszkać bo jest z Żor.

  • ~nonsens 2013-08-22
    23:03:08

    1 6

    @gestskoczka w kinie w Żorach można obejrzeć - Smerfy, Misia Yogi czy Cziłałłe... Porównaj sobie to z ofertą w innych miastach. Przykład twojego syna potwierdza tylko regułę że w Żorach można mieszkać ale nie pracować...

  • ~piszczel 2013-08-22
    23:25:42

    7 0

    Najbardziej przeraża że Żory są w trójce miejscowości które najbardziej stracą mieszkańców w skali kraju: Żory, Ryki i Hajnówka. Możliwe że sprzyja temu monokultura miejska - osiedla w których nie żyje się zbyt przyjemnie. Możliwe że innym powodem jest to, że jest tu mało miejsc pracy. Innym powodem to powroty w swoje rodzinne strony emerytów górniczych. W każdym razie nie jest to dobra przyszłość. To może powodować ciągłe zmniejszanie się budżetu miasta, brak inwestorów którzy tu nie będą widzieć perspektyw i co gorsza, ucieczka najbardziej aktywnych, młodych ludzi dla których brakuje tu ciekawych propozycji związanych ze swoim rozwojem. Z mojego bloku większość młodych ludzi po studiach do Żor nie wróciła :( Trudno będzie temu procesowi zaradzić ale socjolodzy powinni dokładnie się przyjrzeć dlaczego właśnie Żory, Ryki i Hajnówka są w tej smutnej czołówce.

  • ~januszmilion 2013-09-05
    15:25:23

    0 0

    idioci, przejedźcie się do Wodzisławia, albo Jastrzębia. W centrum wodzia po 19 godz. może 3 osoby spacerują, nic tam się nie dzieje, to miasto przypomina Prypeć, kiedyś 120 tys. mieszkańców, teraz nawet 50 tys. nie ma. Jastrzębie to już szkoda gadać, w klatce 44 mieszkania, zajęte średnio 30-35 i prawie 20 tys. mieszkańców wyjechało w ciągu 15 lat (w Żorach 5) i co z tego, że mają 2 galerie, jak oprócz kopalni ludzie nie mają gdzie pracować, a jeszcze 8 lat temu, nie było tam nawet hipermarketu i musieli do Wodzisławia, albo Żor na zakupy jeździć, jakby byli z 2 tys. gminy. Gdyby nie kopalnia, to to by było już martwe miasto. W naszym regionie jeszcze tylko Rybnik żyje, bo jest największy. Żory jeżeli chodzi o Śląsk są naprawdę jednym z lepszych miast i ciężko temu zaprzeczyć, chyba, że jest się typowym polaczkiem gorolem, któremu wszędzie źle i któremu wszystko nie pasuje. Cieszcie się, że macie chociaż centrum i rynek, Jastrzębie np. już nie ma takich luksusów.. szkoda tylko, że jako jedyni nie mamy dobrego klubu piłkarskiego, ROW szaleje w I lidze, Odra napisała 13 lat historii w ekstraklasie, Jastrzębie też miało ekstraklasa, a niedawno I ligę, a Żory?... no cóż, wystarczy poczytać, jak redaktorzy tużory rozpływają się nad zwycięstwami KS Żory z 40 letnimi amatorami z Godowa, albo innych Szczejkowic w...........7 lidze, jest źle.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.