zamknij

Wiadomości

Wyrok sądu: prezydent W.Socha winny

2013-05-14, Autor: mk
Dziś w Sądzie Rejonowym zapadł wyrok, w trwającym od 11 miesięcy procesie prezydenta Żor. W części stawianych mu zarzutów sędzia uznał go winnym.

Reklama

Prezydentowi miasta zarzucono podanie nieprawdy w oświadczeniu majątkowym. Sąd uznał go winnym zaniżenia wartości nieruchomości i nie wykazania w oświadczeniu posiadania działki. Wyeliminował natomiast zarzut zatajenia pewnej sumy pieniędzy.

Przypomnijmy, że prezydent podał jako wartość nieruchomości 400 tys. zł, kiedy jej wartość rynkowa wyniosła 660 tys. zł. Obrońca tłumaczył, że nigdzie w przepisach prawa nie jest uwzględnione, aby w oświadczeniu majątkowym podać wartość rynkową, a nie szacowaną. Sąd nie zgodził się z tym tłumaczeniem, podkreślając m.in. znaczną różnicę w tych kwotach.

 

Ponadto, prezydent nie wpisał do oświadczenia działki, bo jak tłumaczył nie czuł się już jej właścicielem. Działka była bowiem trakcie sprzedaży. Sędzia Jarosław Wodzyński, uznał jednak, że sama umowa przedsprzedaży nie wystarczy i nie czuje się przekonany, argumentem oskarżonego. Podkreślił, że prezydent sprawując swoją funkcję często ma do czynienia z podobnymi transakcjami i powinien mieć świadomość ich wagi.

 

Sędzia przychylił się do wniosku prokuratora i ukarał prezydenta karą 8 tys. zł grzywny oraz obciążył kosztami sądowymi.

 

Wyrok nie jest prawomocny, Waldemar Socha zapowiedział apelację. Podczas dzisiejszej rozprawy podkreślał, że ta sprawa nie powinna trafić do sądu, bo oskarżyciel nie miał żadnych dowodów na popełnienie przestępstwa. - Cel jest jasny - zdyskredytować mnie w oczach wyborców i niezależnie od wyroku, został osiągnięty. Już samym postępowaniem zostałem sponiewierany. Cena jaką przyjdzie mi zapłacić jest bardzo wielka - mówił.

 

Podkreślił również, że gdyby sprawa wyniknęła już w trakcie wyborów, na pewno wygrałby je ktoś inny.

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (12):
  • ~Dyzma 2013-05-14
    16:59:44

    13 0

    Gratulujemy Żorom skazanego, choć nieprawomocnym wyrokiem, prezydenta Sochy. Proponuję dla przyszłości i dobra tego miasta, aby Pan honorowo ustąpił z zajmowanego stanowiska i udał się na jak najdłuższe, już dawno zasłużone wakacje. Za dużo tego wszystkiego. Miasto na granicy zadłużenia, fatalny w treści raport NIK, a teraz wyrok niezawisłego sądu. Odwołuj się Pan, ile chcesz, ale weź Pan przykład z byłego wiceprezydenta z SLD Bernarda, albo radnych, którzy po złapaniu na promilach, jeszcze przed wyrokiem ustępowali. Mieszkańcy Żor proszą kulturalnie o ustąpienie, bo zaskoczeni są, że zamiast milczeć, Pan dalej mówi o wyborach. Pan już nie powinien startować w żadnych wyborach!

  • ~ 2013-05-14
    18:07:09

    0 10

    Człowiek winny idzie za kraty. Pan Socha podał jakąś kwotę w zeznaniu majątkowym, która przy takim prawodawstwie jakie mamy zawsze może być ugryziona z każdej strony i wynik może być różny. Dyzma Ci Panowie nie mieli promili oni byli po spożyciu i to nie małym, mogli spowodować wypadek i ktos mógł zginąć. Za błąd w oświadczeniu raczej zginąć się nie da. Proponuje aby skarbówki prześwietliły wszystkie oświadczenia majątkowe prezydentów miast, myślę, że byłoby bezkrólewie. Dyzma sam kupiłbyś dom prezydenta AF za taką cenę jaka była w oświadczeniu, no o ile dostałbyś kredyt bo być twój próg zadłużenia jest wyższy od żorskiego. Ja nie widzę powodu do odwołania Prezydenta. Gdybym mógł głosowac w Żorach w następnych wyborach widząc jak to miasto odmieniło się przez ostanie 15 lat to na pewno zagłosowałbym na Pana Sochę. Panie prezydencie prosze robić swoje dalej bo przynajmniej widać, że cos się w tym mieście robi.

  • ~nonsens 2013-05-14
    20:25:12

    16 0

    Nie chcę potępiać Sochy bo każdemu w życiu może się noga powinąć. Ale uważam że jeśli ma w sobie honor powinien jutro podać się do dymisji. Jeśli tak zrobi to może ludzie będą mu mieli za największe zadłużenie miasta w dziejach i niezbyt przemyślane niektóre inwestycje, ale również będzie się o nim mówiło, że "odszedł honorowo". Jeśli tego nie zrobi, a apelacja nie będzie po jego myśli to zostanie przez prawo zmuszony do odejścia ze stanowiska ale nikt do niego nie będzie miał żadnego szacunku. @mareqg słyszałeś uzasadnienie sędziego? Sędzia zwrócił uwagę że Socha pełni ważną funkcję i jest inteligentną i elokwentną osobą. Takie osoby nie powinne grać głupa, że czegoś nie wiedziały lub się pomyliły o 200 tysięcy... Pomylić to się można o 20 zł ale nie o tyle. Zgadzam się z Dyzmą całkowicie, że Socha powinien ustąpić ze stanowiska obojętnie czy jego czyn był świadomy czy nieświadomy.

  • ~malkontent58 2013-05-14
    21:37:35

    9 0

    I tu będę "bronił" prezydenta.....bo żorscy radni przyklepywali wszystko co im posunięto, a tępakami przecież nie są....

  • ~marhefkowepole 2013-05-15
    11:47:19

    5 0

    tak Panie Prezydencie - nosił wilk razy kilka ponieśli i wilka :) jednak jest sprawiedliwość w tym kraju

  • ~gestskoczka 2013-05-15
    19:39:26

    4 0

    Abstrachując od sprawy prezydenta, uważam że polskie prawo powinno się wyrzucić jako mało użyteczne dla społeczeństwa. W to miejsce oczywiście trzeba by ustanowić nowe prawo, ale krótkie, logiczne i zrozumiałe dla przeciętnego obywatela. To obecne jest tak zawiłe, że jest niezrozumiałe nawet dla zawodowców. Pamiętam do dziś wykładnię prawną prof. Falandysza za czasów prezydentury Lecha Wałęsy (wtedy jeszcze oglądałem telewizję). Zaczynał się problem z blokadami dróg przez chłopów z Samoobrony, w studio telewizyjnym jest rozmowa, jakichś dwóch redaktorów i wspomniany profesor prawa. Redaktorzy atakują Falandysza że prezydent nic nie działa przeciwko blokadom, a Falandysz broni prezydenta. Jeden z redaktorów mówi tak: Dobrze, my mamy problem, jest nas czterech, ustawimy się swoimi samochodami w poprzek na skrzyżowaniu (wymienili lokalizację, ale nie pamiętam) z dwóch stron tak, że zablokujemy skutecznie to skrzyżowanie a tym samym zakorkujemy potężny kawał miasta. Pan Falandysz twierdzi że to jest nielegalne i policja ich usunie. To dlaczego nie usuwa tych z Samoobrony blokujących drogi, pytają redaktorzy? I pan profesor prawa Uniwersytetu Warszawskiego daje taką wykładnie prawa: Jeżeli kilku ludzi robi coś co jest nielegalne, to jest nielegalne!, ale jeżeli to robi kilka tysięcy ludzi, to ... jest legalne. "Polskie prawo jako pajęczyna, pan się przebije ugrzęźnie chudzina." @Dyzma, chciałbyś wskoczyć w ciepłe kapcie???

  • ~stefan 2013-05-15
    20:16:32

    4 0

    Nie zgadzam się z argumentacją sędziego.Dopuki prawo nie określa , że przy wycenie własnej nieruchomości potrzebny jest operat biegłego , doputy wartość szcunkowa zawsze będzie się różnić od rzeczywistej plus in minus.Z własnego doświadczenia wiem , że nawet wyceny biegłych , nieraz rożnią się kilkakrotnie /skrajny przypadek nawet 10 krotnie/.Pan Socha winien przedstawić sądowi z własnej inicjatywy 5 kosztorysów biegłych ,podważając tym samym linię prokuratury o niedoszacowaniu wartości domu.Co do umowy przesprzedaży , to praktyka powszechnie stosowana i nie widzę tutaj zadnej szkodliwości czynu /szczegolnie że rozumiem , że sprzedaż doszła dp skutku/Argumentacja sędziego , ze ktoś ma z czymś do czynienia , wiec powinien być nieomylny , budzi delikatnie mówiąc zdziwienie.A co będzie Panie Sedzio Wodzyński , jeśli sąd apelacyjny odrzuci pańską argumentację , czy wtedy Pan także powie , że Pan ma z takimi sprawami do czynienia wiec nie może się Pan mylić ?Pozdrawiam strony.

  • ~żorzaninek 2013-05-15
    21:29:36

    7 0

    jakoś ciężko mi komentować tą sprawę... tzn. prezydent Socha nas oszukał? nas wyborców?

  • ~proman77 2013-05-16
    09:47:28

    7 0

    Posłowie i senatorowie mylą się w zeznaniach majątkowych i nie robi się z tego afery. Po co Prezydent Socha miałby zaniżać wartość swojej działki? Czy dla wyborców jest istotne, że ma działkę wartą 660.000zł a nie 400.000zł ? Nie ma to znaczenia.
    Znaczenie ma to, jak pięknieje Nasze miasto, czy tworzą się nowe miejsca pracy, czy mamy nowe drogi.
    Prezydent niczego nie ukradł - prokurator niech zajmie się prawdziwymi przestępcami. W naszym kraju znaleźć paragraf na człowieka, to nie jest problem :o(

  • ~nonsens 2013-05-16
    18:11:01

    0 0

    Nieprawda proman, że nikt nie robi afery! Zauważyłeś co się dzieje wokół Nowaka i jego zegarków? Często słyszymy w mediach, że ktoś miał niezgodne z rzeczywistością zeznanie i ma proces. Natomiast rzadziej dochodzi do tak spektakularnych sum jak w przypadku Sochy. Żeby taki człowiek pomylił się o tak astronomiczną dla przeciętnego Kowalskiego sumę - to jest rzecz niebywała. Ludzie u władzy powinni być czyści jak łza, a zeznania majątkowe wymyślono po to aby przynajmniej zmniejszyć jeśli nie wyeliminować korupcję i dochody niewiadomego pochodzenia. Miałem przez chwilę cień nadziei, że Socha honorowo złoży urząd ale zdaje się że to nasze niedoczekanie. W sumie dla mediów to jest pożywka bo zamiast dziurawymi drogami, gigantycznym zadłużeniem i innymi problemami miasta media będą żyły kolejnymi procesami i odwołaniami naszego wodza. Spektakl to jednak pożałowania godny tak jak i ten prezydent kochający świecidełka, kredyty i kicz.

  • ~Dyzma 2013-05-20
    04:21:21

    4 0

    @gestskoczka - nie kapcie, tylko gumofilce w gnojowicy? Oprócz ścigającego internautów po sądach doradcy Pruchnickiego, na podium wskakuje przewodniczący Rady Kosztyła cyt.1 "W przypadku pana prezydenta jest zarzut zaniżenia wartości nieruchomości, a ja spotykałem się już z taka sytuacją, że niektórzy nie podawali nawet w oświadczeniach w ogóle swoich nieruchomości." cyt.2 "Np. gdybym był w dołku finansowym, to musiałbym zaniżyć cenę nieruchomości, żeby tą działkę sprzedać. Natomiast, jeżeli nie byłbym w dołku finansowym, a miałbym klienta mocno zainteresowanego działką, to ta cena mogłaby być o kilkadziesiąt procent wyższa niż w poprzednim przypadku." Czy możemy te słowa rozumieć tak, że jeżeli miasto Żory jest właśnie w takim dołku, na granicy zadłużenia, do którego prezydent Socha i Pan na czele Rady Miasta Żory doprowadzili to znaczy, że musicie teraz zaniżać wartości działek i nieruchomości, żeby je sprzedawać i ratować tonący budżet Żor? Czy przypadkiem długi miasta nie powodują, że za bezcen wyprzedajecie majątek Żor? Pan właśnie to przyznał i powinno być to przytoczone podczas obrad rady miasta. Po drugie, skoro był Pan w posiadaniu wiedzy na temat tego, że ktoś z radnych czy urzędników nie uwzględnił w zeznaniu nieruchomości, to czy nie przypadkiem do Pana obowiązków należało ten fakt zgłosić odpowiednim służbom skarbowym? Wszystko w Pana wypowiedziach wydaje się relatywizmem prawnym. Kogo, oprócz Pana, słucha obecnie prezydent Socha w zaciszu swojego gabineciku?

  • ~Mario76żory 2013-05-20
    08:01:32

    5 0

    a ja mysle ze wiekszosc z was racji niema ilu z was potrafi wycenic działke lub cokolwiek innego to jest robota fachowcow wiec to raczej ich wina a nie prezydenta Sochy oceniacie człowieka po czyms takim chociarz za wyceny dzialki odpowiedzialni sa rzeczoznawcy a i ceny działek sie czesto zmieniaja i to o nie mało a jakie ma to znaczenie dla was wyborcow czy jego działka jest tyle warta czy tyle co to za roznica , człowiek ma działke i to raczej jego sprawa a nie wasza zauwazcie ile dobrego zrobil dla zor socha w czasie swojej kadencji przyciagnał inwestorow dzieki ktorym wielu z was ma prace lub ktos z waszej rodziny i przyjaciol odnowil miasto dał naszym dzieciom miejsca zabaw i wiele innych rzeczy czego nie było przed nim czemu sie nikt nie czepił jego poprzednika ktory tylko siedział na stołku i nic nie robil Socha przynajmniej sie stara dla naszego miasta ale własnie przez takich ludzi jak wy ktorzy tylko potraficie kogos oceniac po nic nie znacznych rzeczach dla naszego miasta czy wy nie widzicie ze za cała ta afera z działka i innymi rzeczami stoi ktos inny komu socha nie jest na reke na tym urzedzie prawdopodobnie jest tym kims jakis urzedas z jsw ktorym socha sie nie zgadza na fedrowanie pod naszym miastem wiec trzeba sie go pozbyc.A jezeli chodzi o ta zgode naszego miasta na fedrunek pod żorami to sami powinniscie sie nie zgodzic na to i go popierac szkody gornicze naprawde istnieja i nie chcecie ich odczowac jak nasi sasiedzi z miejscowosci pod ktorymi fedruja.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuZory.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuZory.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy jesteś szczęsliwy w Żorach?




Oddanych głosów: 1035