zamknij

Wiadomości

Przeprowadzono „nagrodowy monitoring” urzędników. Ile pieniędzy na nagrody i dla kogo wydano w Żorach?

2016-09-29, Autor: Wioleta Kurzydem

66 miast na prawach powiatu pod kątem nagród dla urzędników sprawdziła Sieć Obywatelska – Watchdog Polska. Władze miasta takie nagrody mogą przyznawać tylko za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej. Czy ważna jest kwota premii przyznana urzędnikowi czy może jednak sam fakt publikacji nazwisk jako informacji dostępnej dla każdego obywatela? Jak na ten wniosek zareagowały władze Żor?

Reklama

Sieć Obywatelska – Watchdog Polska od 12 lat stoi na straży prawa do informacji. Zadaniem grupy jest wzmacnianie w obywatelach poczucia, że mają prawo dowiadywać się, jak funkcjonują władze oraz instytucje publiczne, a także wpływać na podejmowane przez nie decyzje i sposób gospodarowania publicznym majątkiem (m.in. pieniędzmi z podatków). – Uczymy, jak czynić to skutecznie. W sytuacjach, gdy urzędy nie szanują praw obywateli, udzielamy pomocy prawnej – mówią o sobie.

Pod koniec lutego tego roku przedstawiciele Watchdog złożyli, za pośrednictwem poczty elektronicznej, wniosek o udostępnienie informacji publicznej dotyczący listy imion i nazwisk pracowników samorządowych, którzy w 2015 roku otrzymali nagrody wraz z ich wysokością.

Sieć Obywatelska chciała również wiedzieć, jakie osiągnięcia w pracy zawodowej stanowiły podstawę przyznania nagród. Dlaczego to ważne? – Pracownicy samorządowi nie mogą uzyskać nagrody z jakiegokolwiek powodu. Nagradzać można tylko za „szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej” (stanowi o tym art. 36 ust. 6 ustawy o pracownikach samorządowych). Szerokie i niedookreślone pojęcie „szczególnych osiągnięć w pracy zawodowej” pozostawia dużą uznaniowość lokalnym władzom. Dlatego też w tym obszarze niezbędne jest sprawowanie społecznej kontroli nagradzania – czy nagrody faktycznie przyznano za owe osiągnięcia – pisze Bartosz Wilk z Watchdog Polska. Społeczeństwo ma również prawo wiedzieć, jak wydawane są pieniądze publiczne (z tych środków wypłacane są właśnie nagrody). Służyć ma to rozliczaniu władz z działalności.

Wyniki przeprowadzonego monitoringu pokazują, w jak różny sposób może być rozpatrzony wniosek o identycznej treści. – Odpowiedzi samorządów bywają skrajnie różne – niektóre przekazały pełne informacje o nagradzaniu (kto, ile, za co), niektóre zaś uznały, że informacje te nie podlegają jawności. Nie brakuje odpowiedzi pośrednich, np. przekazania samych imion i nazwisk nagrodzonych albo wyłącznie kwot nagród – zaznacza Bartosz Wilk.

Jak na wniosek organizacji zareagował żorski magistrat? Okazuje się, że sprawa jest ciągle w toku. – Urząd przekazał ogólne informacje o przyznanych nagrodach. Przesłano poza tym 38 pracowników samorządowych pełniących funkcje publiczne, wraz z kwotami nagród i podaniem podstaw przyznania nagrody. Co do pracowników samorządowych niepełniących funkcji publicznych została wydana decyzja odmowna – zaznacza Watchdog Polska.

Organizacja od tej decyzji odwołała się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach, a następnie zaskarżyła ją do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach. Całą korespondencję w tej sprawie opublikowała również na swojej stronie internetowej (mapka).

Ile w takim razie na nagrody dla pracowników żorskiego samorządu wydały władze miasta? – W 2015 roku 230 pracownikom naszego urzędu zostały przyznane i wypłacone nagrody roczne w łącznej kwocie 315.365,00 złotych – informuje nas Andrzej Schmidt, Sekretarz Miasta. Nagrody przyznawane są zgodnie z obowiązującym regulaminem pracy i regulaminem wynagradzania. Fundusz nagród tworzy się w wysokości od 1 do 3% środków przeznaczonych w budżecie miasta na wynagrodzenia. Na fundusz nagród przeznaczyć można także oszczędności ze środków przeznaczonych na wynagrodzenia powstałe w przypadku zaistnienia okoliczności, o których mowa w art. 92 par. 4 kodeksu pracy. Każdorazowo wysokość nagród uzgadniania jest ze zakładowymi organizacjami związkowymi. Przyznanie nagród jest uznaniowe, a ich wysokość określają przełożeni poszczególnych pracowników. Ponadto informuję, iż Prezydentowi Miasta zgodnie z obowiązującą ustawą o pracownikach samorządowych nie przysługuje nagroda – wyjaśnia.

Pełną listę nagród dla pracowników samorządowych pełniących funkcje publiczne możecie zobaczyć powyżej. Jak się okazuje, w 2015 roku najwięcej z funduszu nagród otrzymali następujący urzędnicy (kwoty brutto):

  1. Schmidt Andrzej – 3700,00 zł
  2. Zdziebło Grażyna – 3700,00 zł
  3. Pruchnicki Bronisław – 3500,00 zł
  4. Materzok Anita – 3200,00 zł
  5. Wawrzyczek Daniel – 3200,00 zł
  6. Ujma Anna – 3000,00 zł
  7. Dąbrowska Bożena – 2500,00 zł
  8. Elantkowski Artur – 2500,00 zł

Co jednak zastanawia to „bardzo ogólne określenie podstaw przyznania nagród”. Urzędnicy okazują się być nagradzani – jak jeden mąż – za „szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej, wzorowe wypełnianie obowiązków służbowych, przejawianie inicjatywy, podnoszenie wydajności oraz jakości pracy”.

Warto przypomnieć, że pierwszym miastem (gminą), które nie miało wątpliwości, że musi podać pełną informację o nagrodach niezależnie od tego, jaki charakter ma praca wykonywana przez poszczególnych pracowników był Rybnik. Więcej na ten temat przeczytacie >tutaj.

Co sądzicie o całej sprawie? Czy magistrat powinien publikować listy nagród finansowych dla swoich pracowników? Czy wysokość przyznawanych urzędnikom nagród Was zaskoczyła? Podzielcie się swoją opinią!

Oceń publikację: + 1 + 5 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (2):
  • ~not4u 2016-09-29
    12:31:06

    16 5

    Tylko się cieszyć z pełnego zaangażowania każdego, chyba nie każdy samorząd w Polsce może się pochwalić takimi pilnymi urzędnikami :))) Ciekawe, jakie to dokładnie inicjatywy, sposoby na podwyższanie wydajności pracy -urzędnicy, może jednak uchylicie rąbka tajemnicy? :D

  • ~mimik 2016-09-29
    13:03:01

    3 8

    eeee, dajcie spokój....

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.