zamknij

Wiadomości

W żorskim Parku Cegielnia powstanie tężnia solankowa. Zobaczcie wizualizację inwestycji!

2017-01-16, Autor: wk

Jak informowaliśmy na początku roku, w 2017 miasto zdecydowało się zainwestować w „zdrowie mieszkańców” i przeznaczyć 3,5 mln złotych na budowę tężni solankowej w Parku Cegielnia. Możecie już zobaczyć, jak inwestycja prezentuje się na wizualizacjach.

Reklama

Od kilku lat miasto konsekwentnie inwestuje środki w rozwój Parku Cegielnia, dzięki czemu miejsce zmienia się na lepsze i zyskuje popularność wśród mieszkańców lubiących spędzać czas aktywnie. Kolejną atrakcją, która zagości w parku na stałe, będzie tężnia solankowa.

Na inwestycję miasto planuje przeznaczyć 3,5 mln złotych. – To nie jest tylko budowa tężni, ale i zagospodarowanie sporej części parku – mówi Waldemar Socha, prezydent Żor. – Planując inwestycje, powinniśmy pamiętać o wszystkich mieszkańcach naszego miasta. Grupa osób zainteresowanych tym projektem z roku na rok rośnie. To inwestycja w zdrowie naszych mieszkańców. Niektórzy jeżdżą do Ciechocinka czy Inowrocławia, a my chcemy stworzyć, oczywiście w mniejszym zakresie, takie warunki w naszym mieście – dodaje.

Kiedy inwestycja ruszy? - Przetarg zostanie ogłoszony po uzyskaniu pozwolenia na budowę, to jest po 31.01.2017 r. To termin uzyskania decyzji przez Biuro Projektów – informuje Aurelia Leśko z Biura Promocji, Kultury i Sportu Urzędu Miasta Żory.

Czytaj też: > W Rogoźnej powstała tężnia solankowa

Oceń publikację: + 1 + 67 - 1 - 10

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (13):
  • ~malik74 2017-01-16
    10:51:59

    17 14

    Podoba mi się pomysł.

  • ~db 2017-01-16
    11:01:47

    29 9

    Czy to prawda, że spłaty większości kredytów zaciągniętych przez Żory nastąpią po zakończeniu kadencji Pana Prezydenta czyli niejako spadną na jego następcę ?

  • ~gestskoczka 2017-01-16
    17:54:32

    12 9

    Cieszę się że w Żorach powstanie tężnia, podoba mi się wizualizacja tej inwestycji. Choć już wiem, że pomiędzy wizualizacją a projektem inwestycyjnym może być różnica taka, jak pomiędzy Szczecinem a Szczecinkiem. Oby powstała taka jak widać na rycinach. Być może jestem niepoprawny, ale widziałaby mi się tam kopuła zadaszająca.

  • ~Elektryk 2017-01-16
    18:18:07

    29 5

    Jak tak dbacie o mieszkańców to dlaczego urząd nie poinformuje ludzi że od 2 miesięcy są truci przez zakład z strefy Wygoda .Wadliwe są lub były filtry zamontowane w lakierni a mimo to wydano zgodę na budowę drugiej. Ciekawe kto na tym zyska bo na pewno nie mieszkańcy.

  • ~piszczel 2017-01-16
    19:33:37

    25 15

    To kolejny gadżet władz miasta który dużo kosztuje nie tylko w czasie budowy. To będzie bardzo kosztowne w utrzymaniu bo do tego aby działało trzeba dużo wody, prądu i specjalnych solanek sprowadzanych z uzdrowisk. Aż strach ile jeszcze do końca kadencji prezydent wymyśli takich różnych niepotrzebnych abstrakcji?

  • ~pikaczu 2017-01-16
    20:31:12

    24 14

    Zgadzam się kolejna niepotrzebna inwestycja, jak większość wymyślonych przez władze miasta. Pieniądze wyrzucone w błoto. A na osiedlach nie ma już gdzie parkować za chwilę samochód będzie stał na samochodzie.

  • ~Arteks 2017-01-17
    21:46:04

    22 8

    Zamiast zainwestować w kiepsko wyglądające centrum, w obskurny dworzec kolejowy który jest antyreklamą Śląska (w te wakacje będą tam już jeździły 3 pociągi dalekobieżne!), w dworzec autobusowy który swoją architekturą podkreśla pipidowatość Żor, w teren dawnej odlewni która straszy od lat okolicę, wywalić ze starówki obrzydliwą kostkę bauma, to ci wolą budować tężnię schowaną gdzieś na jakieś cegielni w okolicy w której nie ma naturalnego źródła tak jak w Radlinie... Takie gadżety powinni budować tylko bogaci, a nie jedno z najuboższych miast Polski.

  • ~Marek Qmorski 2017-01-18
    21:22:37

    7 6

    No tak, zawsze można na dworcu autobusowym wybudować Biedronkę, wizytówkę wielkomiejskiego designu i architektury. W "jakiejś" cegielni znajduje się już sporo fajnych, skate park, ścieżki rolkowe, miasteczko ruchu drogowego, park linowy i plac zabaw dla dzieci. Tak jakaś Cegielnia została najlepszą przestrzenią publiczną 2016 roku i otrzymała wyróżnienie Marszałka Województwa Śląskiego. Teren odlewni niestety w większości należy do prywatnych właścicieli więc nie bardzo rozumie, co gmina może w tej kwestii zrobić. Budynek dworca kolejowego przekazany został gminie dopiero z końcem 2015 r. W chwili obecnej rewitalizacja budynku dworca kolejowego jest flagowym projektem aktualizowanego właśnie Lokalnego Programu Rewitalizacji Miasta Żory a gmina zamierza ubiegać się o dofinansowanie przedsięwzięcia m.in. ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020: Oś priorytetowa X: Rewitalizacja oraz infrastruktura społeczna i zdrowotna: Działanie 10.3: Rewitalizacja obszarów zdegradowanych. Co do kursów pociągów to przedstawiciele miasta mogą rozmawiać z władzami PKP ale to głównie w gestii PKP leżą połączenia kolejowe. Czy miasto ma zakupić tabor kolejowy i uruchomić połączenia kolejowe ?

  • ~Arteks 2017-01-19
    12:04:10

    11 5

    @Marek - nikt w Rybniku nie uważa, że Biedronka na dworcu PKS była dobrym rozwiązaniem. Tylko, że takiego błędu już drugi raz nie popełniono. Natomiast w Żorach jest już świadomość upadku handlu na starówce - a jednak nadal władze miasta pozwalają na tworzenie zwykłych dyskontów... Jeśli dla was jakaś Cegielnia lub Twinpigs mają być wizytówką miasta - a nie centrum, to znaczy, że jest tak jak uważam od dawna. Władze Żor nie mają pojęcia o urbanistyce czy jakiejkolwiek polityce miastotwórczej. I dlatego np. ciąg od dworca do Rynku w Żorach dla kogoś kto nie był w Żorach np. 50 lat wyglądałby tak samo bo nie zachodzą u was żadne procesy miastotwórcze. A tężnia nie będzie żadną regionalną atrakcją bo jest to na tyle tania inwestycja, że zaniedługo każde miasto ją będzie miało. Z tego co wiem to plany jej budowy są także w Raciborzu, Rybniku czy Wodzisławiu. Różnica między nimi, a Żorami jest taka - że tam budżety są w miare normalne, a zadłużenie niewielkie. A Socha mimo, że doprowadził do fatalnej sytuacji finansowej miasta - niczego się nie nauczył i ściąga do miasta gadżety, które kosztują dużo, a nie mają żadnego przełożenia na rozwój miasta. Co z tego, że dworzec przejęto (po ilu latach!?) jak nie ma żadnej porządnej koncepcji na jego zagospodarowanie w przeciwieństwie do np. Wodzisławia. Piszesz, że miasto nic nie może do spraw kolejowych, a inni mogą! Przeczytaj sobie jaka działania podejmują władze Tychów, Orzesza, Bierunia, Wodzisławia, Rybnika, Pyskowic aby poprawić połączenia kolejowe. I cały czas coś zyskują w przeciwieństwie do Żor które są traktowane jak zapomniana wieś.

  • ~Arteks 2017-01-19
    12:25:24

    8 2

    Wpiszcie sobie w google np. działania związane z jakimiś wielkimi projektami np. "Tychy, Bieruń, Orzesze połączy wspólna kolej". Zerknijcie na to http://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,z-rybnika-do-wodzislawia-szynobusem-sasiedzi-kresla-smiale-plany-my-rowniez,wia5-3266-28755.html Jastrzębie realizuje obecnie tworzy wraz z czeskimi miastami dokumentację pod kolej przygraniczną. Projekty związane z transportem szynowym są w Sosnowcu, Gliwicach, Katowicach. Wszędzie coś się poważnego dzieje, a w Żorach władze umoczyły w Muzeum Ognia, potem sprowadzają do umarłej starówki karuzelę, a teraz chcą budować gdzieś na peryferiach tężnię. Żorzanie, macie krewnych i znajomych gdzieś w Polsce i za granicą? To popytajcie i poproście o zdjęcia tamtejszych dworców i pojazdów komunikacji publicznej. Może to podziała przynajmniej na waszą wyobraźnię bo na wasze władze miasta o świadomości sołtysów już nie liczę.

  • ~Marek Qmorski 2017-01-19
    16:09:43

    4 8

    Arteks Plac Cegielnia to nie peryferia miasta. Co do gadżeciarzy to masz rację Prezydent Socha jest mistrzem w ich sprowadzaniu. Ostatnio nawet zainwestowali w Żorach kilkanaście milionów złotych. Jelux, SLS, SEKONIX to ci ostatni którzy przybyli. Czy w Rybniku, Wodzisławiu, Orzeszu ostatnio powstała jakaś fabryka? Zaraz mi napiszesz, że koreańcy na śmieciówkach. Owszem osoby bez wykształcenia mają najniższe wynagrodzenia. Ale jakby nie było podatki z gruntów do kasy miasta idą, infrastruktura techniczna się rozrasta.

  • ~Arteks 2017-01-19
    18:17:53

    16 6

    @Marek - Socha jest gadżeciarzem i ale największym pechem jego rządów jest to, że nie te gażety przeważnie są nietrafione. Powiedz sam - kto z samorządowców i polityków na Śląsku nie śmiał się z Muzeum Ognia? Za jego czasów nie powstało nic co możnaby uznać za coś co byłoby hitem w regionie i nic co przetrwa dłużej niż 10-15 lat. Pozostawi po sobie tylko długi i wymarłą starówkę oraz dyskonty na każdym kroku. Natomiast jeśli chodzi o fabryki to pytanie czy to jego zasługa czy Zabieglińskiego z KSSE? Drugie pytanie - jeśli stawiasz takie pytanie czy w Rybniku powstały jakieś nowe fabryki, sam popatrz - nie mamy Zabieglińskiego, strefa w Rybniku jest mało znacząca w przemysłowym krajobrazie miasta - a jednak ciągle ktoś inwestuje, ciągle ktoś coś buduje i efektem tego jest to, że jak porównamy potem dane inwestycyjne GUS to wychodzi z nich, że rozwój inwestycyjny Rybnika co roku jest gdzieś 4-5x większy niż Żor. Niedawno w innej dyskusji podawałem dane GUS. Poza tym czy fabryki postawione gdzieś na peryferiach są miastotwórcze? Raczej nie, a w Rybniku powstaje np. wiele firm usługowych które swoje siedziby mają w centrum. Czy w Żorach powstał w ostatnich latach chociaż jeden biurowiec - siedziba firmy lub firm? Nie, a w Rybniku powstało kilka i są w planach kolejne. W środku wprwdzie nie ma fabryk ale dzisiaj mamy XXI wiek, tam nie zarabia się płacy minimalnej tak jak w strefach. Pytanie kolejne - skoro twierdzisz, że następuje taki rozwój Żor - dlaczego Żory co roku są na końcu miast jeśli chodzi o dochody. Dlaczego te nowe fabryki nie wpływają na dochody miasta? Polityka Rybnika jest inna, lepiej przyciągnąć coś co da dobre zarobki, prestiż i wysokie wpływy z podatków i dlatego nasze możliwości inwestycyjne co raz bardziej się rozjeżdżają. Wy budujecie tylko tężnię, a tymczasem w Rybniku powstanie profesjonalna hala do lekkoatletyki - podobno jedyna taka na południu Polski, ileś osób zarobi dzięki jej obsłudze, zarobią hotele, zarobi gastronomia, handel, sportowcy z całej Polski będą odwiedzać Rybnik. To jest przykład, że można zrobić coś - co da miastu kasę i nie przyniesie deficytu. Budują się kolejne salony samochodowe, jest ich już chyba z 20... Teraz przyszła kolej na KIA. Zaryzykowałbym, że we wszystkich salonach samochodowych w Rybniku pracuje więcej ludzi niż na żorskiej strefie, a to są miejsca sygnowane przez największe koncerny, ceny usług wysokie - to się przekłada na zarobki personelu. Dzięki zarobkom w Rybniku czy Jastrzębiu - mieszkańcy z Żor nie są skazani na niskie zarobki w fabrykach strefowych. Jestem pewien, że ani ty ani Socha nie chcielibyście tam pracować na stanowisku produkcyjnym.

  • ~Dariusz Wiśniewski 2017-01-23
    20:32:15

    9 3

    Może tak termy ! Rydzyk pomoże w odwiertach ;) Muzeum ognia to muzeum żenady ! Ktoś powinien siedzieć za to coś ? Tyle pieniędzy !!!
    Rządy mamy chore ! POLOmarket po co i komu ? Przydał by się transport z Żor dla pracowników w Pawłowicach ... Jak by nie było to walka z zanieczyszczeniami .... A co do tego terenu "cegielna" to można by coś mądrego i długofalowego dla mieszkańców Żor i okolic ! Coś dużego .... ! Pomysły mogę dać !!!!

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuZory.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuZory.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy pójdziesz na wybory samorządowe?



Oddanych głosów: 38