zamknij

Biznes

Żory skorzystają na rybnickich staraniach o budowę drogi Racibórz-Pszczyna

2016-02-03, Autor: wk; bf
Podczas styczniowej sesji Rady Miasta Żory radni zdecydowali o zawarciu porozumienia z Rybnikiem w sprawie budowy odcinka drogi regionalnej Racibórz-Pszczyna. Tego samego dnia (28 stycznia) rybnicki magistrat złożył wniosek aplikacyjny o dofinansowanie tej inwestycji.

Reklama

Żorscy radni podjęli decyzję o zawarciu porozumienia w związku z możliwością uzyskania dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 dla projektu pn. „Budowa Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna na odcinku przebiegającym przez Miasto Rybnik” ujętego w „Planie rozbudowy dróg wojewódzkich w województwie śląskim”. Przedmiotem projektu jest budowa drogi wojewódzkiej przebiegającej przez Rybnik, ale i Żory na odcinku od granicy miasta do Ronda Raciborskiego. W praktyce oznacza to rozbudowę odcinka o długości 0,5 km do dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu.

– Koszty związane z poniesieniem wkładu własnego gminy szacowanego na 2,65 mln zł zostaną zabezpieczone w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Żory na lata 2016-2027 – mówią urzędnicy.

Z kolei rzecznik rybnickiego magistratu informuje, że tym samym rozpoczęła się ostatnia faza wieloletnich starań o uzyskanie bezzwrotnego dofinansowania, będącego warunkiem niezbędnym do rozpoczęcia inwestycji. – Zgłoszony wniosek dotyczy pierwszego z dwóch planowanych na terenie Rybnika etapów. Obejmuje on odcinek o długości 10,22 km od ronda Raciborskiego w Żorach do ul. Wodzisławskiej w Rybniku. Planowana droga będzie drogą klasy GP (główna przyspieszona) o przekroju 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu). Trasa będzie całkowicie bezkolizyjna - skrzyżowania z kluczowymi drogami niższego rzędu będą wykonane w formie węzłów – wyjaśnia Agnieszka Skupień.

Więcej o drodze Racibórz – Pszczyna przeczytacie >tutaj.

Przypomnijmy, że budowę Obwodnicy Północnej Żor zakończono w 2011 roku. Jej koszt wyniósł około 100 milionów złotych, z czego 2/3 pochodziło z dotacji unijnych. Projekt, w ramach którego inwestycja została realizowana nosi nazwę „Usprawnienie ruchu tranzytowego w Subregionie Zachodnim - budowa obwodnic w Rybniku i Żorach wraz z modernizacją DW 935. Budowa północnej obwodnicy miasta Żory w ciągu DW 935”.
Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (6):
  • ~not4u 2016-02-03
    12:46:18

    5 0

    No w końcu.

  • ~gestskoczka 2016-02-03
    15:48:10

    0 1

    Nie bardzo rozumiem, na czym Żory skorzystają? Przecież swój odcinek wybudowaliśmy dawno, co prawda tylko jedna jezdnia i wszystkie skrzyżowania kolizyjne, ale z powodu opieszałości Rybnika musieliśmy dodatkowo wybudować około kilometrowy, dodatkowy odcinek łączący rondo Raciborskie z rondem rybnickim czyli ul. Lotniskową, by obwodnica nie kończyła się w polu. To jest więcej niż dwie jezdnie od ronda raciborskiego do granicy miasta. Nawet gdyby ten odcinek, czyli od ronda do granicy z Rybnikiem był wybudowany za pieniądze rybnickie, to i tak nie można powiedzieć że Żory na tym by skorzystały. Jak już ktoś na tym skorzysta przy budowie odcinka trasy RP na rybnickim terenie, to tylko i wyłącznie miasto Rybnik, bo starając się o dofinansowanie łatwiej je uzyskać gdy ma być kwota przeznaczona na dwa miasta niż na jedno. Poza tym, na co miasto Żory ma wydać 2,65 mln zł, skoro Rybnik wystąpił o dofinansowanie pierwszego z dwóch planowanych na terenie Rybnika etapów obejmującego trasę o długości 10,22 km od ronda Raciborskiego w Żorach do ul. Wodzisławskiej w Rybniku. Ile może kosztować budowa dwujezdniowego odcinka około 400 metrowego (tak wynika z mapy) bez żadnych obiektów inżynieryjnych?

  • ~Arteks 2016-02-03
    18:58:56

    0 6

    @gestkoczka - skorzystają na tym, że będą miały kolejny kawałek nowoczesnej drogi. Jak widać w tym przypadku władze Żor podchodzą do sprawy odpowiedzialnie. Wiedzą, że dla ich mieszkańców dobre połączenia drogowe są ważne. Szkoda tylko, że w przypadku transportu publicznego ich świadomość jest tak bardzo niska. Ale zawsze jest czas na naukę. :)

  • ~jasnypieron 2016-02-03
    20:11:50

    9 0

    arteks władze twojego Rybnika nie mają w zasadzie żadnego pomysłu na rozwiazanie transportu publicznego....co sam im przecież wytykasz

  • ~Arteks 2016-02-03
    20:28:34

    1 10

    @jasnypieron - różnica jest zasadnicza bo Rybnik ma transport publiczny dość mocno rozwinięty a budżet ZTZ to 27 mln zł. ZTZ przewozi setki tysięcy pasażerów. Na niektórych liniach muszą jeździć autobusy przegubowe bo zwykłe byłyby za małe... Natomiast zmiany które mogłyby poprawić jego funkcjonowanie są potrzebne. Przy czym u nas nie trzeba zaczynać od zera. A poprawa jest tylko kwestią czasu. Sam się dziwię jak bardzo zmieniła się kolej w ciągu ostatnich lat, jej oferta, tabor, czasy jazdy... Wszystko na plus jeśli chodzi o Rybnik i wiele innych miast na Śląsku i w Polsce. Zerknij na wywiad z ekspertem dr Mazurem: http://www.rybnik.com.pl/wywiady,musimy-wyciagnac-kierowcow-z-samochodow-,wyw4-1776.html Przy okazji przeczytaj jak ekspert ostro "pojechał" po darmowej komunikacji w Żorach. ;) W Żorach transport publiczny jest w szczątkowej fazie powolnej likwidacji. Dostanie się z Żor transportem publicznym do Katowic czy Wodzisławia jest albo niemożliwe albo wymaga straty czasu i kilku przesiadek.

  • ~Martina 2016-02-04
    16:45:34

    4 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.