zamknij

Kultura, rozrywka i edukacja

ZS2: eksploracja wielokulturowości na Malcie i w Austrii

Coraz więcej możliwości dokształcania się i szlifowania języków obcych staje przed kadrą ZS2 im. ks. Tischnera w Żorach.

Reklama

Z programu Unii Europejskiej Erasmus+  akcji KA1 skorzystało 10 nauczycieli i dwie pracownice sekretariatu. Dwutygodniowy kurs języka niemieckiego w Wiedniu ukończyło 2 nauczycieli.  Szkolenie kulturowo-metodyczne dla 10 pozostałych uczestników odbyło się na pięknej wyspie na środku Morza Śródziemnego. Od czerwca beneficjenci projektu pt „Kompetencje językowe i międzykulturowe podstawą sukcesu europejskiej szkoły” brali udział w przygotowaniu językowo-kulturowym, aby efektywniej rozwijać umiejętności podczas szkolenia za granicą. Podjęto też szereg prac organizacyjnych i przygotowano obszerną  dokumentację.

W sierpniu uczestnicy zamienili się w uczniów i uczęszczali  przez dwa tygodnie do szkoły. Organizatorem kursu języka niemieckiego było szkoła językowa ActiLingua, usytuowana w przepięknym centrum Wiednia o ponad dwudziestoletnim doświadczeniu w nauczaniu z wysoko wykwalifikowaną kadrą. Było to miejsce idealne nie tylko na naukę języka niemieckiego, ale także na poznanie stolicy Austrii i poprzez udział w programie kulturowym oraz wycieczkach austriackiej kultury.  Na kursie nauczycieli doskonalili umiejętność komunikatywnego posługiwania się językiem niemieckim.  Nacisk położony był na wszystkie sprawności językowe: mówienie, słuchanie, czytanie i pisanie.  

Organizatorem szkolenia na Malcie była szkoła Gateway w urokliwej nadmorskiej miejscowości San Gwann.  Gateway to szkoła o bardzo wysokim standardzie, zatrudnia wspaniałych wykładowców z Malty i Wielkiej Brytanii. Na kursy przez nią organizowane przyjeżdżają osoby z całego świata, nawet parlamentarzyści UE. Pod względem tematyki szkolenie było bardzo bogate. Zajęcia prowadzone były w taki sposób, aby każdy uczestnik mógł zrewidować swoją dotychczasową wiedzę, usystematyzować  ją i nabyć nowe cenne umiejętności praktyczne: umiejętności pracy z zespołem wielokulturowym, efektywnej pracy nad międzynarodowymi projektami w zespołach wielokulturowych czy prowadzenia efektywnej komunikacji interpersonalnej.

Ponadto uczestnicy zdobyli wiedzę w zakresie wpływu kultury na zachowania, szczególnie w kwestii nawiązywania kontaktu, różnorakich wzorców warunkujących zachowania ze względu n a kulturę, wpływu osobowości na zachowanie człowieka szczególnie w kwestii umiejętności  nawiązywania kontaktów. Poza tym szkoła organizowała czas wolny po zajęciach. Udział w wycieczkach do stolicy wyspy Valletty i pobliskich zabytkowych miasteczek Mdina i Rabat był okazją do poznania historii dziedzictwa kulturowego Malty. Na uwagę również zasługują odbywające się w tym czasie na wyspie „Festy”. Feście odbywającej się w Święto Wniebowzięcia NMP w Moście towarzyszyła procesja z figurkami Świętych barwnie udekorowanymi ulicami.  W najbliższym otoczeniu kościoła rozstawiane są liczne kramy ze słodyczami i lokalnymi przysmakami. Feście zawsze towarzyszą pokazy sztucznych ogni i występy orkiestry.  Malta to ciekawy kraj pod względem krajoznawczym, składa się z siedmiu wysp z czego tylko trzy są zamieszkałe (Malta, Gozo i Comino) Oba wyjazdy niewątpliwie przyczyniły się również do poszerzenia wiedzy geograficznej i poznania obyczajów rodzimej społeczności

Oto wybrane refleksje uczestników:

Miasto w którym spędziliśmy dwa tygodnie było urocze i ciekawe pod względem geograficznym i topograficznym. Po prostu nas zachwyciło.

Przyjazna i otwarta postawa moich kolegów i koleżanek, sympatyczna atmosfera samego miejsca nauki sprawiały, że czuliśmy się bardzo dobrze. Poza zdobyciem umiejętności językowych pogłębiliśmy wiedzę o maltańskim systemie edukacyjnym.

Mieliśmy sposobność doskonalenia umiejętności organizacyjnych i metod pracy z grupą oraz pogłębiliśmy wiedzę o UE i polityce Malty.

Aspekt międzykulturowości miał dla nas ogromne znaczenie, nasze życie bez obcowania z innymi kulturami byłoby bezbarwne i nijakie. Poznawanie nowych ludzi pochodzących z różnych krajów, odkrywanie ich kultury, obyczajów, historii ich kraju – to nas inspiruje i wzbogaca oraz pozwala mieć wrażenie odbywania podróży w czasie i przestrzeni . Ponadto mieliśmy szansę poznać osoby wywodzące się z różnych kręgów językowych i zawrzeć wielonarodowe przyjaźnie.

Z pewnością w pracy nauczyciela zostaną wykorzystane zdobyte kwalifikacje i umiejętności oraz znajomości języków obcych , które zostały nabyte podczas tych szkoleń. Okazją ku temu będę już w najbliższym dalsze działania związane z realizacją projektu.

Koordynatorem projektu jest nauczycielka języka angielskiego - Anna Jakubus.

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.