zamknij

Wiadomości

Bezpłatna komunikacja w Żorach w kryzysie. Miasto prosi o pomoc PKM

2018-09-24, Autor: Wacław Wrana

Wiele wskazuje na to, że Bezpłatna Komunikacja Miejska - jeden z flagowych projektów prezydenta Żor, Waldemara Sochy – jest w głębokim kryzysie. Prezydent zwrócił się o pomoc w realizacji kursów do jastrzębskiego PKM-u. Pomoc ta miesięcznie kosztować będzie żorskich podatników 30 tys. złotych.

Reklama

Sygnały o szwankującej tzw. Bezpłatnej Komunikacji Miejskiej w Żorach dostajemy od naszych czytelników od kilku tygodni. Regularnie otrzymujemy maile o spóźniających się i przepełnionych autobusach lub takich, które nie podjeżdżają w ogóle. - Po cholerę nam darmowe autobusy, skoro mam kłopot żeby dojechać do pracy. Wolałbym sobie zapłacić za bilet, ale żeby autobus był na czas – mówi nam rozgoryczony pasażer BKM.

Mimo tych skarg, Urząd Miasta Żory zapewniał nas, że od września nie będzie problemów z kursowaniem autobusów. Magistrat: kursy autobusów niezagrożone. Na pewno?

Problemy jednak są. Część połączeń BKM po prostu nie jest realizowanych. Magistrat w ogólnikowej odpowiedzi na nasze pytania sugeruje, że firma która wygrała przetarg na obsługę komunikacji miejskiej nie ma rąk do pracy czyli kierowców.
- Obecnie w całej Polsce oraz w wielu innych krajach europejskich m.in. w Niemczech trwa kryzys dotyczący branży komunikacyjnej, związany z brakiem chętnych do pracy jako kierowcy autobusów – w szczególności w komunikacji publicznej, ale również w prywatnych przedsiębiorstwach transportowych – mówi Anna Ujma – pełnomocnik prezydenta Żor.

Inaczej problemy żorskiej komunikacji tłumaczy Marek Glebocki – przedstawiciel firm A21 i Vbus. Jego zdaniem, problem tkwi w specyfikacji przetargowej oraz umowie, którą MZK w imieniu Miasta Żory zawarła z jego firmą.
- Umowa między nami zakłada, że na obsługę kursów musimy kierować minimum 38-osobowe autobusy. Od 2 lat zgłaszamy władzom Żor i MZK, że takie autobusy są zbyt małe, by pomieścić wszystkich pasażerów stojących na przystankach. Popularność komunikacji miejskiej wzrosła bowiem kilkukrotnie. Dlatego odmówiliśmy realizacji części kursów, by nie narazić się na kary administracyjne i utratę licencji na wykonanie transportu publicznego. Jeśli Miasto oczekuje od nas skierowania na trasę większych autobusów, musi pokryć koszty – mówi.

Jak dodaje, problem jego firmy z pracownikami polega na tym, że zawodowi kierowcy odmawiają jazdy autobusem, którym będą musieli łamać przepisy, dopuszczając się do wpuszczenia do pojazdu nadmiernej liczby pasażerów. - W przypadku policyjnej kontroli przepełnionego autobusu, to my jako firma oraz kierowcy poniesiemy konsekwencje takiego wykroczenia – mówi.

Wszystko wskazuje więc na to, że sprawa realizacji umowy przez firmę A21 trafi na wokandę sądową.

Tymczasem, jak udało nam się dowiedzieć, sytuacja żorskiej komunikacja jest tak zła, że prezydent Żor Waldemar Socha zwrócił się do przewodniczącej Międzygminnego Związku Komunikacyjnego - Anny Hetman o pomoc w obsłudze linii 03.

- Od poniedziałku 24 września pasażerów na tej linii będzie wozić PKM Jastrzębie. Umowę podpisano na miesiąc z możliwością kontynuacji zlecenia jeśli zajdzie taka potrzeba. Koszty komunikacji zastępczej w wysokości ok. 30 tys. zł. pokryje miasto Żory. Jednocześnie Międzygminny Związek Komunikacyjny zgodnie z umową nałoży na firmę A21 kary za brak realizacji zlecenia – informuje Rafał Jabłoński – rzecznik prasowy MZK.

Dawid Topol – członek zarządu MZK nie jest zaskoczony sytuacją do jakiej doszło w Żorach. Ujawnia, że odpowiadający za komunikację miejską w Żorach – Bronisław Jacek Pruchnicki już kilka tygodni temu przewidział kryzys jak wybuchł we wrześniu. - Wyrazy uznania dla pana Pruchnickiego za takie wnikliwe rozeznanie tematu. Żal tylko, że tak późno to się stało – stwierdza z ironią Dawid Topol.

Czy zdaniem przedstawiciela MZK mamy do czynienia z początkiem końca bezpłatnej komunikacji w Żorach? - Nie sądzę, bo tu nie chodzi tylko o ekonomię. Nie raz byliśmy świadkami utrzymywania decyzji, bo tak była potrzeba społeczna czy polityczna. Na pewno trzeba zrewidować sposób funkcjonowania BKM w sensie: rozliczania się z MZK i decyzyjności – mówi Dawid Topol.

Jak oceniasz funkcjonowanie Bezpłatnej Komunikacji Miejskiej w Żorach?





Oddanych głosów: 1410

Oceń publikację: + 1 + 36 - 1 - 4

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (36):
  • ~drocer 2018-09-24
    19:44:10

    21 1

    Oj tam, oj tam. W następnej kadencji zbudujemy największy w Europie "diabelski młyn" i społeczeństwo nam wybaczy. A Pan, Panie Kazimierzu Dajka dlaczego nie z nami?

  • ~epikurejczyk 2018-09-24
    20:14:04

    11 0

    Faktycznie dzisiaj na linii 03 jeździ Solaris Urbino 18 z PKM Jastrzębie.
    PS. Piękna Kapena Urby Cacciamali na zdjęciu

  • ~Laki Luk 2018-09-24
    20:35:09

    20 3

    Po pierwsze: na szczęście stało się to przed wyborami - dzięki temu reakcja jest natychmiastowa bo pewnie byśmy poczekali z miesiąc albo komunikacja przestała by być bezpłatna (co nie jest zresztą najgorszym rozwiązaniem - bilet za 1 zł by przeszedł a trochę problemów by rozwiązał...)

    Po drugie - nie wiem o czym myślał Pan Prezydent decydując się w tej darmowo/bezpłatnej komunikacji na mikro autobusiki... i tak całe szczęście że to tak długo pociągnęło - każdy to wiedział że obłożenie wzrośnie od razu... Nie trzeba być specjalistą jak coś komuś proponujemy za darmo...

    Po trzecie: inwestujemy w ekologię, połączenia powinien obsługiwać tabor elektryczny, gdyby miasto zaproponowało godne stawki, odpowiednią umowę i wymagało "elektryków" to na pewno by się ktoś znalazł chętny kto zakupiłby/wziął w leasing odpowiedni sprzęt - podejrzewam że nawet jakaś firma z Żor (przynajmniej pieniążki zostały by w mieście).

    Panie i Panowie radni -skoro Pan Prezydent nie potrafi to weźcie sprawy w swoje ręce na koniec kadencji i pokażcie że można będzie na was liczyć przez kolejne 5 lat - nie ważne z jakiej opcji jesteście - my po prostu chcemy mieć w mieście lepiej.

  • ~epikurejczyk 2018-09-24
    21:10:28

    11 7

    @Laki Luk Żory to nie miasto wojewódzkie co by inwestowało w tabor elektryczny który jest jeszcze w powijakach!

  • ~Zbigniew Latos 2018-09-24
    21:24:43

    13 7

    W Tomaszowie Maz mieście wielkości Żor wybudowano nową zajezdnię i kupiono ponad 20 elektrycznych autobusów .To też nie metropolia i może.

  • ~epikurejczyk 2018-09-24
    22:29:35

    11 7

    @Zbigniew Latos W Tomaszowie Mazowieckim jeżdżą autobusy hybrydowe a nie elektryczne i komunikacja jest darmowa tylko dla mieszkańców, a reszta płaci za bilety. To szczegóły ale ogólnie masz rację, co nie zmienia faktu że jeśli chodzi o BKM Żory to prezydent naszego miasta zrobił dobrą robotę.

  • ~Laki Luk 2018-09-25
    03:28:35

    11 5

    @epikurejczyk Uwierz mi że lepszy nawet "na siłę" tabor elektryczny niż "duże" białe autobusy które puszczają w Żorach na niektóre linie - nie okłamujmy się - nowe nie są i to bardzo, a jeden z nich jest wyjątkowo wybitny - przy nadkolach widać wszystkie kolory tęczy z poprzednich malowań tego czegoś i ledwo niestety to jedzie. Wygladają jakby miały "podpicowane" przody żeby wyglądały na nowsze technicznie... :) Ktoś bardzo dawno temu w jakimś pewnie zachodnim kraju miał ku temu raczej ważne powody żeby je sprzedać.. Nie wiem jakie tam są roczniki produkcji i chyba lepiej nawet dla wszystkich że nie wiemy..

  • ~Paweł Chwiołka 2018-09-25
    06:48:08

    6 11

    "Laki Luk" to masz jeszcze żółte taksówki jeśli się obawiasz.
    Ludziom nie dogodzisz. Poduszkowce powinni Ci zamówić i co miesiąc wymieniać żeby czasami powietrze nie uciekało.

  • ~Arteks 2018-09-25
    09:59:30

    19 21

    Firmy przewozowe od 2 lat zwracają miastu uwagę, że busiki są zbyt małe, pasażerowie zwracają uwagę na kiepską jakość podróży od kilku lat, ja zwracam uwagę od początku istnienia BKM, że to komunikacja BEZNADZIEJNA i niedostosowana do potrzeb 60 tys. miasta. Czasami zdarza się w polskich miastach, że na jakichś podrzędnych liniach stosuje się niskopojemny tabor. Ale nigdzie nie ma takiej sytuacji aby stosować je na wszystkich liniach! Żory chciały coś zrobić same jak "Zosia-samosia" i przede wszystkim TAAAANIO ale ponieważ mają niekompetentne władze - wyszło fatalnie. Niedawno Pruchnicki drwił z ludzi którzy domagali się zmian w rozkładach jazdy i umożliwiania dojazdów na pociągi. Teraz on musi znosić publiczne drwiny członka zarządu MZK. ;) Żorzanom musi być bardzo wstyd za taki poziom komunikacji i tak niekompetentne władze miasta!

  • ~jasnypieron 2018-09-25
    10:28:51

    15 10

    arteks, to że na zdjęciu jest mały bus nie oznacza, że obsługują one wszystkie linie(nie generalizuj jak nie wiesz), bo linia nr 5 jeździ od początku dużymi, ale takiemu pseudoznawcy jak ty wystarczają zabawki w postaci fotki i do piaskownicy sorry przed monitor i do klawiatury!!!

  • ~Arteks 2018-09-25
    11:07:58

    11 17

    @jasnypieron - wiem... są też np. ......białoruskie mazy wycofane z innych przedsiębiorstw komunikacyjnych. Ps. nie rób siary bo BKM to Bylejaka Komunikacja Miejska. W czasach Sochy doszło do degrengolady wielu dziedzin życia Żor - w tym także komunikacji. Kiedyś można było się dostać do Katowic pociągami czy fajnymi autokarami PKS - dzisiaj pozostały tylko marszrutki jak w Gruzji i na Ukrainie... Kiedyś jeździły u was Ikarusy i Mercedesy w komunikacji miejskiej - jak w każdym innym polskim mieście. Dzisiaj Kapeny i ...Mazy. ;PPP

  • ~epikurejczyk 2018-09-25
    12:31:42

    9 3

    @Laki Luk Spis taboru spółki A21 która obsługuje BKM Żory wraz z wyszczególnionymi markami i numerami taborowymi jest w Internecie, więc wiemy! Zresztą warunkiem przetargu było dostarczenie nowych autobusów klasy mini. Kapeny i Zazy są z 2014 roku, a najstarsze - nie licząc małego Mercedesa - są Mazy z 2008 roku które przyjechały na zachód - do nas, z Białegostoku więc wątpię że ktoś je podpicował na zachodzie.

  • ~gestskoczka 2018-09-25
    12:49:21

    14 2

    BEZNADZIEJNY ARTEKSIE, zajmij się czymś pożytecznym, bo tylko tu powietrze psujesz.

    To MY, mieszkańcy Żor musimy sprawę przedyskutować. Czy chcemy aby autobusy służyły wszystkim mieszkańcom Żor, czy tylko niektórym grupom.
    Czy chcemy by autobusy linii 01 i 02 jeździły przez osiedla, czy puścić je Okrężną. Jeżeli przez osiedla, to należałoby udrożnić ulice Żołnierzy Września i Wolontariuszy tak, by dwa duże autobusy mogły się wyminąć. Albo niech jeżdzą Kapeny, ale wtedy trzeba by zagęścić kursy.

    Druga sprawa, cały czas uważam, że BKM to bardzo dobra idea, tyle że źle realizowana. Uważam, że BKM powinno być przedsiębiorstwem żorskim (bez jastrzębskiej czapy). I to przedsiębiorstwo, my mieszkańcy i my podatnicy powinniśmy wyposażyć w takie autobusy jakie chcielibyśmy mieć, ale zgodne z naszymi możliwościami finansowymi. Jak MY o tym nie rozmawiamy, to grupka decydentów robi jak onym pasuje.

  • ~ksiegowa 2018-09-25
    12:49:42

    15 5

    Ale ma siłę przebicia ten żorski prezydent. Według Arteks sam rozebrał tory do Orzesza, doprowadził do bankructwa PKS Cieszyn i Rybnik (to te dwa pks-y obsługiwały linię Żory-Katowice), zlikwidował kopalnię Żory i inne. A gdzie ekonomia i wolny rynek. PKP nie opłacało się wozić powietrza na linii do Orzesza, podobnie jak PKS-y przegrały walkę o pasażera z Drabasem. Autobusy PKS jeździły puste a Drabas wypełniony po brzegi. Co do BKM to wydaje mi się że firma która obsługuje komunikację źle obliczyła sobie koszty, nie przewidziała że nikt u nich nie będzie chciał pracować za grosze i szuka sposobu żeby wycofać z umowy.

  • ~Laki Luk 2018-09-25
    15:53:12

    15 1

    @epikurejczyk Musisz bardziej bronić BKM! - bo na razie po ankiecie zadowolenia na tuzory kompletnie nie widać aby mieszkańcy byli zachwyceni funkcjonowaniem bezbiletowej komunikacji w Żorach...
    I przy okazji - jakie to ma znaczenie czy jest to miasto wojewódzkie czy nie, do tego czy tabor będzie elektryczny?? Stać nas w Żorach na karuzele za jakieś 3 500 000 złotych i inne mało potrzebne rzeczy, to na autobusy elektryczne tudzież hybrydowe też powinno dać radę. Mamy tą przewagę nad miastami wojewódzkimi że nie musimy kupować aż tylu tych autobusów - kupmy na próbę jeden lub dwa sprawdźmy jak się to będzie kalkulowało kosztowo i pamiętajmy o aspektach ekologicznych - w Żorach zeszłej zimy było bardzo nieciekawie jeżeli chodzi o smog, każde ograniczenie niskiej emisji jest na wagę złota.

  • ~Arteks 2018-09-26
    00:16:19

    8 16

    @ksiegowa - tylko, że jakoś całe województwo do swojej stolicy potrafi dojechać albo wygodnym pociągiem czy nowoczesnym autobusem - a mieszkańcy Żor i Jastrzębia mają do dyspozycji... marszrutki. Jeśli uważasz, że to "ekonomia" to powiedz czemu tylko Żory i Jastrzębie to "czarne dziury" województwa? Bo jakoś inne albo sobie "załatwiły" lepsze połączenia albo nie dały ich zabrać! A co do kopalni to oczywiście, że za jej zamknięcie nie odpowiada samorząd ale jednak w innych miejscach gdzie zamknięto kopalnie na Śląsku i w Zagłębiu funkcjonuje zupełnie inna działalność: w Katowicach NOSPR, w Gliwicach biurowce, w Rybniku zabytkowa kopalnia i CK, w Sosnowcu centrum targowe. A w Żorach - ruina na którą nikt nie ma pomysłu. @gestskoczka - zostaw sobie te uwagi bo inaczej słupki przystankowe będą wołać, że wasze władze zrobiło z Żor komunikacyjną wiochę. Chcecie sami to załatwić? Proszę bardzo. Ale dlaczego ty nigdy nie upominałeś się o poprawę poziomu funkcjonowania BKM? Tylko raczyłeś (słusznie) skrytykować umiejscowienie centrum przesiadkowego na Ofiar zamiast przy dworcu kolejowym. Ale w innych sprawach cię nie było. Dobrze, że doszło do takiego kryzysu. Okazało się, że miałem rację. Władze Żor skąpią funduszy na komunikację i przeznaczają zbyt mało środków na nią. No ale wasze władze uważają, że ważniejsze dla mieszkańców są: karuzela, Twinpigs i Muzeum Ognia. Po prostu cyrk... ;)

  • ~drocer 2018-09-26
    19:30:55

    5 2

    "Oświadczenie w sprawie Bezpłatnej Komunikacji Miejskiej" 26 Wrz 2018. "http://www.zory.pl/aktualnosci/89-aktualnosci-komunikaty/3095-o%C5%9Bwiadczenie-w-sprawie-bezp%C5%82atnej-komunikacji-miejskiej.html"
    Nawet Prezydent Miasta Żory był zbyt mądry, żeby takiego komunikatu nie podpisać. Który z urzędników miasta wziął był to na swoje bary. Do zwolnienia, za 'swawolę', z orderem 'Zasłużony dla miasta Żory' Pytanie, czy to jest oficjalny komunikat magistratu, czy ktoś sobie jaja robi?

  • ~Arteks 2018-09-26
    19:54:05

    8 9

    Ludzie chcą dojechać i mają prawo do tego aby nie obchodziły ich kulisy, umowy, rozliczenia itd. Od tego są urzędnicy którzy mają się tym zajmować i dbać aby wszystko było dogadane i realizowane. Odpowiedzialność za ten bajzel musi brać na siebie oczywiście Socha, mimo, że za transport odpowiada Pruchnicki. A teraz będą chcieli oczywiście całą winę zrzucić na przewoźnika. A kierowcy mają dość przepełnienia, o wiele szybciej zużywają się opony, podwozie samochodu który jest przeciążony niż tego który wozi odpowiedni tonaż. Zarówno mieszkańcy, kierowcy jak i przewoźnik mają już dość wożenia Żorzan jak KARTOFLE! Władze miasta wolą problemu nie widzieć i o nim nie słyszeć bo... budżet miasta pusty i nie ma z czego dołożyć. A gdyby bilety były np. po 1 zł - przynajmniej byłby jakiś zwrot na pokrycie kosztów. Czy władze miasta wezmą kolejny kredyt? Przekonamy się na któreś z najbliższych Rad Miejskich.

  • ~jasnypieron 2018-09-27
    11:15:32

    4 2

    arteks być może w Rybniku wożą powietrze, bo przecież "cały" Rybnik jeździ rowerkami i wychodzi to taniej...

  • ~Arteks 2018-09-27
    12:54:25

    2 11

    @jasnypieron - u nas pełny profesjonalizm. Nawet linie peryferyjne są obsługiwane przez... trzyosiowe, NÓWKI Mercedesy City 77. :))) Te najbardziej frekwencyjne linie wozami przegubowymi (nawet 44 miejsca siedzące podczas gdy w Kapenie jest ich 14). A pozostałe linie obsługiwane są tradycyjnymi autobusami 2 i 3 drzwiowymi. Wszyscy korzystający mają w miarę wygodne podróże, a niepełnosprawni czy kobiety z wózkami czują - że miasto jest także dla nich. Nie to co u was gdzie każdy pasażer BKM czuje się jak paczka w dostawczaku lub worek kartofli. Żorzanin ma jedynie odrobinę komfortu jak korzysta z linii MZK lub ZTZ które docierają do Żor i sobie pewnie myśli - "jak inni mają dobrze".

  • ~azan3 2018-09-27
    17:46:47

    6 1

    Ja jestem żorzaninem ,a nie myślę sobie : "jak inni mają dobrze" .

  • ~Arteks 2018-09-27
    19:47:57

    3 5

    @azan3 - widać to nawet po sondzie. Mimo, że ludzie mają komunikację za darmo to aż 43% ocenia ją źle. I trudno się dziwić. Na pociąg nią nie dojedziesz, do pracy też nie, na zakupy jeszcze ciężej bo jeździ rzadko, na cmentarz 1 XI też nie bo ma kilka kursów... A jednak w innych miastach są jakieś postępy i przede wszystkim władze miasta potrafią robić ukłony wobec mieszkańców. A nie tak jak u was gdzie władze nie traktują poważnie, ani transportu ani pasażerów.

  • ~Yattaman 2018-09-27
    19:59:20

    10 2

    Amatorzy z żorskiego ratusza, nic nie umieją doprowadzić do końca z sukcesem, komunikacja, basen w Roju, muzeum ognia, czas pożegnań z ratuszem blisko! Czas na młodych, czas na nowych.

  • ~jasnypieron 2018-09-28
    10:10:06

    3 2

    arteks a od kiedy ty zdecydowany przeciwnik ankiet, czy sondaży tak się tym przejmujesz? Wychodzi twoja dwulicowość...muszę to tak nazwać, abyś znów nie prosił o usunięcie komentarza

  • ~Arteks 2018-09-28
    12:00:46

    6 4

    @jasnypieron - nigdy nie byłem ich przeciwnikiem. Natomiast cieszy mnie to, że w temacie nie jesteście z azanem już niczemu zaprzeczyć bo się nie da. Właśnie na naszych oczach tonie kolejna iluzja władz Żor. A dwulicowość to ty masz bo nie potrafisz przyznać, że BKM to beznadziejna jakość, wolisz atakować tych którzy piszą prawdę o BKM od samego początku. Ale mam dobrą wiadomość. BKM da się zastąpić czymś znacznie lepszym co obiecał niegdyś Socha. Podniebne Żory po 4 latach budowy już wkrótce zastąpią Kapenki hehehehehe https://www.tuzory.pl/wiadomosci,prezydent-socha-zdradzil-nam-szczegoly-rewolucyjnego-projektu-8222-podniebne-zory-8221-mowi-8222-moze-my-bedziemy-awangarda-8221,wia5-3273-8563.html

  • ~jasnypieron 2018-09-28
    12:48:59

    3 3

    arteks "zastąpią Kapenki hehehehehe ...." jak przedszkolak.....taki masz stan umysłu

  • ~Arteks 2018-09-28
    17:56:34

    3 3

    @jasnypieron - Podniebne Żory nie zostały wymyślone w którymś z żorskich przedszkoli. Chociaż to wydaje się niewiarygodne, takie absurdalne pomysły wychodzą z waszego Urzędu Miasta, tego samego który wymyślił BKM, centrum przesiadkowe widmo czy pawilon powitalny. Taki macie niestety poziom. ;)

  • ~Marcin74 2018-09-30
    18:01:07

    5 3

    Wyczytałem na fb : KUKIZ'15-ŻORY w ich programie temat Polski Wodorowej i autobusów na wodór w Żorach. Pisza o dotacjach z Funduszu Niskich Emisji. Ciekawe. Może najwyższy czas, żeby wprowadzić nowe twarze do żorskiego samorządu to coś ruszy . Na razie to mamy komunikacja bezbiletowa, a nie darmową.

  • ~Arteks 2018-09-30
    20:33:11

    2 6

    @Marcin74 - nie trzeba nawet autobusów na wodór... Ale gdyby w BKM pojawiły się chociażby "nówki" bardziej pojemne to już byłby ogromny krok w przód i poprawa komfortu przejazdów. Ale one się nie pojawią... Nawet jeśli zmieni się władza. Bo kasa Żor jest zupełnie pusta. Jeśli w jakimś mieście co chwilę bierze się jakiś kredyt na zwykłe dopięcie budżetu to skąd następca Sochy weźmie na nowoczesne autobusy? Ale jestem pewien, że jeśli wygra ktoś inny niż Socha i transportem wreszcie zająłby się jakiś transportowiec to z pewnością dałoby się poprawić chociaż największe mankamenty beznadziejnej BKM.

  • ~Marcin74 2018-10-02
    15:55:19

    5 1

    Arteks. Masz rację . Nie ma szans na cokolwiek nowego w mieście przy takim zadłużeniu. Oby był ktoś nowy w , bo dość już fatalnej sytuacji finansowej miasta. A propos tych autobusów na wodór to program Polska wodorowa finansuje zakup autobusow i teraz nie wiem czy w pełni czy częściowo. Ale z tego co zdążyłem przeczytać w programie Kukiz'15-ŻORY przy utworzeniu stacji wodorowych w naszym mieście i powiązaniu komunikacji wodorowej z metropolia katowicką możemy jako miasto zarabiać na tym. No i byłyby nowe autobusy. Mnie to zaciekawiło. Tym bardziej że nikt inny w Żorach nie ma na to pomysłu tylko Kukiz'15-Żory.

  • ~Halina Rus 2018-10-09
    14:12:46

    3 1

    Od początku byłam zdania,że darmowa komunikacja jest nonsensem i powinna być płatna choćby za 1 zł.Osobiście od ponad 20-tu lat nie korzystam z komunikacji miejskiej-dlaczego ma być finansowana m.in z moich ppdatków?Znudzeni emeryci wożą się za darmo od jednego marketu do drugiego za darmo!Komunikacja powinna być płatna z Ew.zniżkami dla uczniów.

  • ~Halina Rus 2018-10-09
    14:38:19

    3 1

    Trzeba było kasować chociaż 1 zł za przejazd-może uzbierało by się chociaź na jeden nowy autobus,czym teraz znudzeni emeryci będą wozić dupska od jednego marketu do drugiego ? Osobiście od ponad 20-tu lat nie jeżdżę autobusami,więc czemu mają być finansowane z moich podatków.Jedziesz-płacisz,tyle się "bębniło" w całej Polsce o tej darmowej komunikacji w Źorach i tylko niektórzy "pukali"się w czoło.

  • ~zone13 2018-10-11
    15:14:15

    2 0

    Kryzys, kryzysem....ale jak nazwać to, że kierowca linii nr 07 nie zatrzymuje się na przystanku bo..... bo co?.... bo czekało tylko jedno dziecko wracające ze szkoły do domu....nie ładnie i dowiem się ktoś Ty, bo żeby 10-letnie dziecko płakało, bo kierowcy nie chciało się zatrzymać by je zabrać....to do d....taka BKM- jak ma tak działać!

  • ~Zenon Stuchlik 2018-10-16
    20:34:34

    2 0

    Niestety urzędnicy w Żorach nie spodziewali się że liczba pasażerów w momencie jak komunikacja stanie się darmowa wzrośnie no cóż osoby które za to odpowiadają nigdy nie zajmowały się transportem ani logistyką czego efekty widać pozdrawiam

  • ~Arteks 2018-10-22
    11:07:19

    1 1

    Świetny artykuł o fatalnej żorskiej komunikacji w Gazecie Wyborczej z 17.10.18: "Darmowa komunikacja publiczna w praktyce: przepełnione autobusy i odwołane setki kursów". Bardzo ciekawa konkluzja dziennikarzy GW z którą nietrudno się zgodzić: "Cztery lata temu władze Żor wprowadziły darmowe autobusy. Mieszkańcy się ucieszyli, ale dziś narzekają, bo są przepełnione, a we wrześniu odwołano ok. 350 kursów. W dodatku w mieście cały czas przybywa samochodów. Darmowe nie musi oznaczać lepsze". BKM jest dowodem na to, że władze Żor tym się chwalą wobec tych - którzy nie mogą sprawdzić jak kiepsko działa w praktyce.

  • ~Tomasz Szymaniak 2019-07-26
    13:08:46

    1 0

    Z roku na rok jest coraz gorzejj.
    https://procredito.pl/oferta/643-kredyty-pozyczki-orzesze

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuZory.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuZory.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy jesteś szczęsliwy w Żorach?




Oddanych głosów: 1067