zamknij

Biznes

Pierwszy miesiąc Bezpłatnej Komunikacji Miejskiej już za nami. Prezydent jest zadowolony, a Wy?

2014-06-02, Autor: Wioleta Kurzydem
Minął pierwszy miesiąc, odkąd możemy za darmo poruszać się komunikacją miejską funkcjonującą w naszym mieście. Od 1 maja żorzanie najczęściej upominają się jednak o zmianę rozkładu jazdy i korektę przebiegu trasy. Wspominają też o zbyt małych autobusach. O ocenę czterech tygodni Bezpłatnej Komunikacji Miejskiej w Żorach poprosiliśmy pomysłodawcę – prezydenta miasta, Waldemara Sochę.

Reklama

Żory są jednym z pierwszych miast w Polsce, gdzie autobusami jeździ się za darmo. Za transport miejski w ramach BKM odpowiada spółka A21. Linie Bezpłatnej Komunikacji Miejskiej, czyli te o numerach: 01, 02, 03, 04, 05, 06 i 07 są bezpłatne dla wszystkich osób – zarówno mieszkańców Żor, jak i osób spoza miasta. – Darmowy przejazd autobusami tych linii nie jest uwarunkowany posiadaniem legitymacji czy też innego dokumentu wystawianego przez Urząd Miasta Żory. Jest to jedyne takie rozwiązanie w Polsce – mówi Anna Ujma, doradca prezydenta ds. polityki promocji i informacji.

Już w pierwszym dniu uruchomienia BKM-u prezydent Waldemar Socha zapowiedział, że rozkład jazdy będzie aktualizowany i zostaną w nim uwzględnione uwagi mieszkańców. Jak przebiega ten proces? – Zbieramy dane, wpływają do nas wnioski, choć nie jest ich aż tak dużo, jak się spodziewaliśmy. Teraz będziemy starali się je uwzględniać - oczywiście w miarę możliwości. Okazuje się bowiem, że czasem są one ze sobą sprzeczne, dlatego oczekiwania trzeba będzie wypośrodkować – wyjaśnia Waldemar Socha i zapewnia, że rozkłady jazdy zostaną dostosowane do potrzeb mieszkańców.

Z początkiem maja na żorskich drogach pojawiły się busy marki Iveco. Każdy z nich został specjalnie oklejony i wyposażony w klimatyzację. Jedyną wadą była ich zbyt mała pojemność, która na wybranych trasach stwarzała poważny problem. Zwłaszcza na linii 05 kursującej do Rogoźnej, Roju i na osiedle Gwarków 38 miejsc w jednym busie było niewystarczające, dlatego też już w pierwszych dniach spółka A21 skierowała tam zastępcze duże autobusy.

Przewoźnik wyciągnął z tej lekcji wnioski i teraz wzbogaci swoją flotę o trzy większe pojazdy. – A21 obecnie dysponuje pięcioma autobusami docelowymi, a trzema zastępczymi. W ostatnim czasie firma podjęła decyzję, że trzy ostateczne, będą większe. Wtedy te autobusy będą obsługiwać najbardziej oblegane linie, czyli trasy do Roju i Baranowic – wyjaśnia prezydent Socha. Co ważne, nowe autobusy pojawią się na ulicach naszego miasta już za kilka dni.

Wygląda na to, że współpraca z przewoźnikiem wypada bardzo dobrze i magistrat jest zadowolony z jej przebiegu. – Czasem wystarczy tylko porozmawiać, by wprowadzić zmiany. Jeśli dalsze tygodnie będą przebiegać jak te cztery, to będzie dobrze – podsumowuje Waldemar Socha.

Przypomnijmy, że koszt utrzymania komunikacji miejskiej na terenie miasta wynosi 3,3 mln złotych. Z tej kwoty środki przekazywane są także do MZK w Jastrzębiu-Zdroju w formie dopłaty za utrzymanie kursów linii 101, 102, 105, 307, 308 i 312 w Żorach. Na każdy kilometr bezpłatnej komunikacji miasto wydaje 3,54 złote.

> Fotogaleria: Bezpłatna komunikacja w Żorach już ruszyła!

Jak Wy oceniacie Bezpłatną Komunikację Miejską i jej poszczególne kursy? Korzystacie z darmowych przejazdów? Czekamy na Wasze komentarze i opinie!

Oceń publikację: + 1 + 20 - 1 - 3

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (21):
  • ~ 2014-06-02
    13:22:24

    0 19

    JAKIE NOWE AUTOBUSY ,,,,,, TO SĄ STARE AUTOBUSY KTÓRE SĄ MALOWANE NA BAZIE VABUSA PO PROSTU KPINA PANIE PREZYDENCIE SOCHA... JAK TAK MOŻE PAN TAKIE GŁUPOTY PODAWAĆ NA PORTALU ....I MOŻE JESZCZE PASAŻEROWI BĘDĄ MIELI DARMOWE JEDZENIE OD A-21 .....PRZECIEŻ A-21 NIE MA ŻADNYCH AUTOBUSÓW,,,TE AUTOBUSY SĄ BRANE Z VABUSA TE STARE GRATY,,I TAK SIĘ ROBI KOMUNIKACJE W ŻORACH ŚMIESZNE P. SOCHA

  • ~ 2014-06-02
    15:36:21

    2 0

    Ja jestem zadowolony z linii 01 i 02. Na temat innych linii się nie wypowiadam, bo nie jeżdżę. Uważam, że w przyszłości trzeba będzie zagęścić częstotliwość kursów, ale te małe autobusy uważam za odpowiednie, zwłaszcza na osiedlowych uliczkach. Podoba mi się, że przystanek mam w pobliżu, mam nadzieję że w niedalekiej przyszłości będą wiaty na tych przystankach. Nie podobają mi się dwugodzinne przerwy w kursowaniu tych autobusów w soboty i w niedziele,. Na przykład w sobotę jest jedna taka przerwa pomiędzy godzinami 7;46 a 9;46. A w niedziele i święta są dwie takie przerwy: pomiędzy 8;17 a 10;17 i pomiędzy 14;17 a 16;17. Poza tym zbyt wcześnie kończą się odjazdy tych linii z Dworca Autobusowego. W dzień roboczy ostatni odjeżdża o godz 21,35, w sobotę o 21;30, a w niedzielę to ostatni kurs w kierunku osiedli jest o 20;35. Jednym z celów zakładanych był taki, abyśmy przesiedli się z aut do autobusów. Myślę że to z czasem coraz bardziej będzie następować, ale trzeba by pomyśleć tych dwóch problemach jakie zasygnalizowałem. Pozdrawiam.

  • ~ 2014-06-02
    16:20:12

    10 0

    Widać te super klimatyzowane autobusy na linii nr5 a trawa w rowach po pas nie skoszona przecież trzeba teraz na czymś zaoszczędzić!!! TAk jeszcze nie było strach pomyśleć co będzie zimą?

  • ~AleDom 2014-06-02
    17:15:57

    6 0

    O ile zwiększy się koszt ponoszony przez UM w związku z powiększeniem taboru przez A21? Przy każdej zmianie BKM powinna być podana taka informacja. Co do tych większych autobusów - szykujcie się na równie bylejakie jak Kapeny ukraińskie ZAZy, bo mogą u was zagościć. A21 dzierżawi/leasinguje tylko Kapeny. Co do MANów i krótkiego Mercedesa - @Andrzej Koliński ma rację, są stare, bez klimatyzacji i należą do V-BUSa. Chwalenie się tym, że za knypki, dwa stare MANy i 1 starego Mercedesa płaci się 3,54zł/wzkm jest chore. No i tak naprawdę komunikacja nie jest bezpłatna - płacą za nią wszyscy podatnicy z Żor.

  • ~gestskoczka 2014-06-02
    18:32:52

    0 8

    @AleDom. Jesteś zainteresowany tym, by Żory należały do MZK. To widać, słychać i czuć. A ja nie jestem zainteresowany by utrzymywać jastrzębską horrendalnie drogą firmę. Jak chce jeździć MZK po żorskich drogach, proszę bardzo, ale na takich samych zasadach jak MZK Tychy, ZTZ Rybnik, Drabas i wielu innych przewoźników. Próbujesz bałamucić banałami że BKM nie jest bezpłatna. My to doskonale wiemy. Mało tego, wiemy że tyle co płacimy za BKM po Żorach, to tyle samo dopłacamy MZK Jastrzębie za te mało przydatne Żorzanom ich kursy, a oprócz tego że płacimy jastrzębskiej firmie tak dużo, to jeszcze jak ktoś chce wsiąść do waszego autobusu to musi skasować bilet za co najmniej 2,40 zł (normalny). Lepsze ukraińskie ZAZy do jazdy bezbiletowej jak jastrzębskie płatne autobusy.

  • ~AleDom 2014-06-02
    18:57:45

    5 0

    Żory nie wystąpiły ze struktur MZK. W sumie rzadko bywam w Żorach, więc mi to zasadniczo wszystko jedno jak się tam jeździ. Denerwuje mnie jedynie propaganda BKM - nikt w mediach nie powiedział że kursów BKM poza Żory jest tyle co kot napłakał. Nikt nie wspomniał w ogólnopolskich mediach o zmniejszeniu taboru. Lepsze pełnowymiarowe płatne autobusy niż busiki w których nie trzeba kupować biletu. Wolę zapłacić za podróż w cywilizowanych warunkach niż czuć się jak szprotka w busiku.

  • ~ 2014-06-02
    21:28:33

    4 0

    Moja uwaga dotyczy przystanku na ulicy Głównej w Osinach. Wysyłam linka do mojego komentarza ze zdjęciami. Pozdrawiam wszystkich korzystających z bezpłatnej komunikacji. https://www.facebook.com/krzysztof.mentlik.9

  • ~cwirexxx 2014-06-02
    22:41:10

    7 0

    To tak na szybko jeśli chodzi o moje odczucia związane z BKM.
    1. Prezydent tak bardzo chce ożywić żorską starówkę, a w weekendy praktycznie ostatnie autobusy w stronę osiedli odjeżdżają z PKS-u już o 21. To co, od 22 godzina policyjna na rynku?
    2. Dobrze, że A21 ściągnie nowe autobusy, tylko Sz.P. Prezydent nie powiedział za czyje pieniądze. Tym samym koszt utrzymania BKM "nieznacznie" wzrośnie.
    3. Lokalizacja (jak i nazewnictwo) niektórych przystanków woła o pomstę do nieba. Pierwszy przykład z brzegu - przystanek na wysokości remizy w Osinach. Inna sprawa - gdzie jest ta szumnie zapowiadana nowa Pętla na końcu Osin?

    Z plusów: Należy pochwalić UM, że wziął sobie do serca kwestię internetowych rozkładów jazdy. W końcu są przejrzyste i łatwo dostępne. Może warto pomyśleć nad mobilną aplikacją z rozkładem?

  • ~malkontent58 2014-06-03
    07:27:20

    6 0

    Panie Mentlik czyżby zaczął Pan kampanię wyborczą? Wklejam tego linka i.....a dodam, że na "fejsbuka" nie wejdę, bo nie..i jak obejrzeć to co Pan proponuje? I jeszcze jedno pytanie do Pana: czy jako radni nie mieliście możliwości wcześniejszego zapoznania się z rozkładem przystanków???

  • ~ 2014-06-03
    11:02:38

    3 0

    Panie Koliński.Jeśli chce pan krzyczeć na forum(A pisanie dużymi literami jest na większości forów uznawane za krzyk) to mógł by Pan chociaż czytać tekst ze zrozumieniem.Bo nigdzie w treści artykułu nie wyczytałem że jeżdżą nowe większe autobusy tylko że firma A21 zmieniła plany i zamiast trzech następnych nowych małych autobusów kupi większe,które pojawią się na ulicach za kilka dni(wg. artykułu) A w tej chwili jeżdżą autobusy wynajęte z Vbusa zastępcze ,i z tego co zauważyłem autobus jeżdżący do roju nie był przemalowany, nie miał nawet zasłoniętego logo VBUS.

  • ~gestskoczka 2014-06-03
    11:08:38

    0 0

    Tobie @AleDom najbardziej odpowiadałaby TAXI. Płać i jedź w cywilizowanych warunkach. U was w Jastrzębiubiu też są nieraz przepełnione autobusy, choć płatne, a smród przepoconego ciała jest podobny. Po co się wciskasz skoro w Żorach rzadko bywasz. Nie wiesz, a dyskutujesz. Masz żal że BKM poza Żory jest „tyle co kot napłakał”. Do kogo masz żal?, do Żorzan? Nie dawno czytałem o kursach do Roju i dalej do Świerklan. Jest ich tyle, za ile płaci gmina Świerklany. Skoro gmina Suszec nie chce dopłacać do BKM, to kursy BKM kończą się w Kleszczowie na granicy miasta (słusznie!). Ze Suszca mieszkańcy mogą dojechać do Żor płatną linią 308. Płatną podwójnie, raz płaci gmina do MZK, drugi raz podróżny kupując bilet. Jeszcze inaczej postąpił wójt Pawłowic. Było zapotrzebowanie mieszkańców Krzyżowic, a pewnie i Pawłowic na dojazd do Żor bo w związku z wprowadzeniem BKM niektóre linie MZK likwidował, zlikwidował również tą do Krzyżowic, więc ten wspomniany wójt wydłużył linię z Pawłowic przez Krzyżowice do żorskich Osin do krańcówki BKM, by tam ich mieszkańcy przesiedli się do bezpłatnej żorskiej komunikacji. Dobry, oszczędny wójt, bo gdyby wydłużył pawłowicką linię do centrum Żor, to by mu podskoczyły koszty, a i może mieszkańcy Żor chcieliby z niej korzystać na koszt gminy Pawłowice. Ciebie @AleDom denerwuje propaganda BKM, a mnie denerwuje propaganda MZK, jesteśmy więc al pari.

  • ~AleDom 2014-06-03
    16:32:54

    2 0

    @gestskoczka: To już bardziej by się opłacało jeździć własnym samochodem. W przypadku samochodu (w tym taksówki) wszyscy stanęlibyśmy w korku (112,5 zamiast 12 metrów), to nie jest rozwiązanie. Urzędnicy UM z Żor nie myślą logicznie. Logika podpowiada że skoro pasażerowie nie płacą za bilet to powinno ich być więcej, a jak będzie ich więcej to nie zmieszczą się do Kapeny - więc zamiana pełnowymiarowych autobusów na Kapeny nie ma sensu (jedynie propagandę niskich kosztów ponoszonych przez UM). Tak jak pisałem, każdy myślący człowiek wiedział o tym od momentu rozpisania przetargu, ale urzędnicy nie. Czy naprawdę za każdym razem muszę powtarzać że MZK daleko do ideału? Z gmin które wystąpiły z MZK jedynie Rybnik zorganizował cywilizowaną komunikację. Jedynie tam komunikacja międzygminna z prawdziwego zdarzenia istnieje. MAZy i ZAZy (Kłosok) oraz Kapeny (A21) w porównaniu z Solarisami (PKM, Mikrus) i Mercedesami (Transgór, Mikrus) wypadają dosyć blado. CDN

  • ~AleDom 2014-06-03
    16:34:46

    2 0

    No i ciekawe czy w artykule o zakupie większych autobusów dalej będzie się mówiło o 3,3 mln złotych czy poda się do informacji realne koszty. Co do Pawłowic - widzę że nie masz pojęcia że również w Pawłowicach zdegradowano komunikację miejską do busiarstwa. To z tego wynika sytuacja Krzyżowic - a nie z wprowadzenia BKM. Teraz chwalisz Żory za to że jeżdżą tylko tam, gdzie zapłacą im za to gminy a jeszcze niedawno pytałeś się po co Żory płacą MZK. @Arkadiusz Woźnica: http://open.phototrans.net/14,692597,0,MAN_NL263_11.html

  • ~cwirexxx 2014-06-03
    18:31:12

    0 1

    @AleDom - Pawłowice to nie gmina, więc ich systemu nie można nazwać komunikacją miejską. Inna sprawa - dlaczego niby po gminie Pawłowice mają jeździć większe autobusy? Jest zapotrzebowanie na to, aby po Golasowicach czy Krzyżowicach jeździły dajmy na to Solarisy? Moim zdaniem nie. Fakt, faktem - w Żorach przekombinowano (ach te oszczędności) z wielkością (auto)busów - nomen omen to co w Pawłowicach się sprawdza, niestety na potrzeby Żor jest zbyt małe, niewygodne etc. W tym przypadku gafę strzelił UM, bo nie przewidział tego, że w Baranowicach i Roju będzie większe zapotrzebowanie pasażerów na usługi BKM niż dajmy na to w Osinach, czy Folwarkach.

  • ~Arteks 2014-06-03
    20:16:30

    3 0

    Tak szczerze mówiąc to poziom kultury komunikacyjnej czyli szeroko pojętej dostępności transportu publicznego w naszym subregionie cały czas spada. Różnie można komentować to co dzieje się w przypadku kolei, to co stało się z PKS, to co dzieje się w związku z rozpadem MZK a także uruchamianiem "alibi-komunikacji" jaka ma miejsce w Żorach czy Świerklanach. Ale jedno jest pewne - samorządowcy (wszyscy!) powinni się dość mocno zarumienić ze wstydu. Bo nawet jeśli w obrębie jakiegoś jednego miasta coś poprawiono to poruszanie się transportem publicznym po całym regionie jest bardzo zniechęcające i ze smutkiem muszę stwierdzić podsumowując przy okazji 25 wolności w Polsce - że to jedyna dziedzina życia która funkcjonuje obecnie gorzej niż 25 lat temu... Przypomnijcie sobie ile wtedy kursów oferował PKS i PKP... @AleDom - Rybnik stworzył najlepiej zorganizowaną komunikację ale głównie na terenie swojego miasta i kilku przygranicznych. Podobną drogą poszedł Wodzisław. Coś tam u siebie poprawił ale zdecydowanie pogorszył komunikację z sąsiadami. To jeden z głównych powodów zbyt wielkiego przeciążenia naszych dróg, a także co raz większej ilości wypadków nawet w małych miejscowościach czy nawet na tych skrzyżowaniach gdzie kiedyś do wypadków nie dochodziło. Nie wiem czy możemy marzyć o jakieś rewolucji w tym temacie bo samorządowcy zawsze mają ważniejsze sprawy na głowie, a jeśli już coś robią tak jak w Żorach - to więcej w tym propagandy niż autentycznego działania.

  • ~Arteks 2014-06-03
    20:19:07

    5 0

    Mamy subregion w którym nie słyszałem ani razu jakiejkolwiek dyskusji o współpracy i zmianach mogących zintensyfikować współpracę, integrację taryfową czy np. zaplanowanie jakichś poważnych wspólnych inwestycji związanych z transportem publicznym. Każdy rzepkę sobie skrobie, a niektóre inwestycje jakie oferują niektórzy samorządowcy za publiczne pieniądze są po prostu żałosne lub śmieszne.

  • ~ 2014-06-03
    21:36:54

    0 0

    Do malkontent58. Całość spraw związanych z bezpłatną komunikacją do samego końca opracowywali i wykonywali ludzie pana Prezydenta. Komisja Gospodarki Komunalnej której szefuję spotkała się specjalnie w tej sprawie 24 kwietnia. Na spotkaniu tym dopiero pan Pruchnicki poinformował nas o przebiegu poszczególnych tras. Wiem, że przystanki, rozkłady itp. robiono nawet w nocy z 30/1 maja. wiele rzeczy zostało zrobionych na szybko i bez przemyślenia. Mam tylko nadzieję, że w przypadku ewidentnych błędów UM szybko się z nich wycofie i je poprawi. Ale błędów nie robi ten co nic nie robi.

  • ~ 2014-06-03
    22:27:27

    2 0

    Autobus darmowy do Rogoznej nie trzyma się wyznaczonych godzin przyjazdów,długo się czeka. A plany autobusów są tak ułożone,że nie można się z nich nic rozczytać

  • ~malkontent58 2014-06-04
    08:19:49

    3 0

    Panie Mentlik rozumiem, że Wy jako Komisja Gospodarki Komunalnej żadnych błędów nie zrobiliście? Czyżby informacje o bezpłatnej komunikacji "przyniósł" zajączek na Wielkanoc...czy może wiadomo było o tym trochę wcześniej? Pozdrawiam

  • ~ 2014-06-08
    09:43:07

    5 0

    A jak w tych autobusach ma się z miejscami dla matek z wózkami albo dla niepełnosprawnych?

  • ~AleDom 2014-06-09
    13:54:11

    0 0

    W Kapenach jest niby 20 czy 25% niskiej podłogi (z tyłu, od początku tylnych drzwi do końca pojazdu), ale przy tych wymiarach zmieści się tam może z jeden wózek. Są wysoko zawieszone ale zapewne mają rampy. Lepsze to niż Vario czy zwykły Sprinter z dodanymi siedzeniami, ale gorsze niż Sprintery Mikrusa czy produkty MANa, Mercedesa, Solarisa, ...

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.