zamknij

Biznes

Ranking rozwojowych gmin. Na którym miejscu znalazły się Żory?

2017-11-22, Autor: wk

Które polskie gminy rozwijają się najdynamiczniej? Sprawdziła to Politechnika Warszawska w swoim najnowszym rankingu Jednostek Samorządu Terytorialnego Zrównoważonego Rozwoju.

Reklama

Ranking, którego wyniki ogłoszono w listopadzie w Sejmie, ma na celu monitorowanie zrównoważonego rozwoju społeczno-ekonomicznego gmin i regionów jako jednostek samorządu terytorialnego oraz promocję rozwoju na bazie opracowanych wzorców. Do porównania użyto 15 wskaźników, których źródłem były dane Głównego Urzędu Statystycznego. Były to m.in. wydatki na projekty inwestycyjne (na mieszkańca), liczba osób pracujących czy liczba podmiotów gospodarczych – na 1000 mieszkańców, saldo migracji oraz odsetek mieszkańców korzystających z oczyszczalni ścieków.

- To bardzo dobra wiadomość dla Polski. Ranking pokazuje także obszary, na które samorządy powinny szczególnie uważać. Podstawowym wyzwaniem dla gmin jest zrównoważenie rozwoju. Można sobie wyobrazić sytuację, że w gminie powstaje zakład pracy uciążliwy dla otoczenia, który natychmiast powoduje odbicie wskaźników i spadek bezrobocia. Trudno nazwać taki rozwój zrównoważonym, jeżeli on się łączy z niezadowoleniem mieszkańców – powiedział podczas prezentacji wyników dr hab. Zbigniew Król, dziekan Wydziału Administracji i Nauk Społecznych Politechniki Warszawskiej.

W kategorii miast na prawach powiatów (66 samorządów) na czele rankingu znalazły się: Warszawa, Poznań i Katowice. Spośród miast naszego regionu najwyżej uplasował się Rybnik (41. pozycja). Żory zajęły 55. miejsce, a Jastrzębie-Zdrój 57. lokatę.

Oceń publikację: + 1 + 9 - 1 - 10

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (23):
  • ~gestskoczka 2017-11-22
    12:13:20

    13 5

    To niedobra wiadomość dla Żor.

    Gdyby Żory, będąc na 55 miejscu, mając sprawnych sąsiadów, powiedzmy Rybnik na 10 miejscu a Jastrzębie zajmowało 15 lokatę, to można by mówić o złej sytuacji miasta i możliwościach poprawy. Ale jeżeli trzy największe miasta Subregionu Zachodniego wloką się w ogonie rankingu najbardziej dynamicznie rozwijających się miast, to mamy degrengoladę. I może nam chyba tylko pomóc przyłączenie się do metropolii – in forma pauperis – w charakterze ubogiego krewnego. Bez metropolii będziemy coraz bardziej dołować.

  • ~Arteks 2017-11-22
    13:00:12

    8 26

    @gestskoczka - tylko, że taka inwestycja jak chociażby budowa południowej obwodnicy miasta sprawi, że Rybnik za rok czy dwa skoczy o kilkanaście pozycji do przodu bo jakiś wskaźnik inwestycji w przeliczeniu na ilość mieszkańców wzrośnie o kilkaset procent, a Żory budując przedszkole, blok i montując płaskorzeźby nadal pozostaną w ogonie. Więc ja bym na twoim miejscu się tym nie pocieszał. Piszesz, że bez metropolii będziemy dołować, a jednocześnie chciałbyś likwidacji MZK, a co za tym idzie jednych z ostatnich cywilizowanych połączeń autobusowych Żor "ze światem". Niekonsekwencja bo właśnie jednym z najważniejszych zadań metropolii to będzie naprawa i rozwój transportu publicznego który niestety w Żorach jest traktowany niepoważnie. Ps. Pamiętasz jak dyskutowaliśmy o rozwoju komunikacyjnym? W przypadku Rybnika postępuje z roku na rok - czyli można mówić o rozwoju. Co Rybnik zyska w 2018 roku? Czwarty pociąg osobowy do Bohumina, nowy pociag do Katowic, nowe połączenie do Rzeszowa, nowy pociąg do Budapesztu, nowy czwarty do Warszawy, nowy sezonowy pociąg do Gdańska, Łeby i Helu. A Żory? W tej dziedzinie stoją w miejscu ze swoim dworcem-ruiną. A przecież przemieszczanie się to poza względami praktycznymi także jedna z najbardziej odkrywczych rzeczy jakie przeżywa każdy człowiek.

  • ~mała mi 2017-11-22
    15:42:51

    19 5

    Arteks twoje ostatnie zdanie jest powalające... A byłeś kiedyś w Katowicach? Widziałeś dworzec PKS? Niezmiennie taki sam od co najmniej 40. lat. Katowice na czele rankingu. I ludzie tam jeżdżą. A ty się czepiasz naszego dworca? Normalnie śmieszne. A taki ponoć światowy jesteś :D I poczytaj sobie od którego roku dworzec PKP jest własnością miasta.

  • ~gestskoczka 2017-11-22
    17:39:45

    21 1

    @mała mi, Arteks się puszy jak napompowany balon i jak zwykle nie widzi problemu, widzi tylko moment, by napluć na Żory. Puszy się tą obwodnicą ale nie pisze że ten odcinek ma kosztować 352 miliony zł, a z kasy Rybnika pójdzie na nią tylko 63 miliony, w tym 4,5 miliona z kasy Żor na tą część żorską. Chwali się również połączeniami kolejowymi (choć to zasługa PKP nie Rybnika). No i słusznie. Bo nie można raczej się chwalić zakorkowanym i zasmrodzonym centrum. Coś wspomina o MZK, ale się nie chwali że to Rybnik pierwszy spieprzył od tej nie rokującej nadziei instytucji która łączy Żory ze światem, czyli z Jastrzębiem, Czerwionką i Suszcem. No i oczywiście sprzedaje gruszki na wierzbie typu „Co Rybnik zyska w 2018 roku” i jak wystrzeli w rankingu.

    Myślę że słusznie zauważyłaś szczególnie to ostatnie jego zdanie o przemieszczaniu się – szczególnie pomiędzy rybnickimi rondami.

  • ~pav 2017-11-22
    20:57:00

    12 0

    Glowa mnie dzis tak boli, ze nawet nie chce mi sie komentowac wypocin kolegi z Rybnika

  • ~Arteks 2017-11-22
    22:23:04

    0 19

    @gestskoczka - na jakiej podstawie oparłeś swoje rozliczenie budowy obwodnicy Rybnika z funduszów miejskich i unijnych i skąd wziąłeś tą kwotę? Tylko te miasta które łożą na bardzo duże projekty infrastrukturalne mogą być w czołówce. Żory nigdy tam nie będą skoro dostają czkawki nawet przy próbie zbudowania zwykłej tężni. Rybnik realizuje mega-projekt, tak jak do niedawna Gliwice które są w czołówce właśnie dzięki DTŚ. Odnośnie MZK, tak, masz rację, Rybnik zrezygnował z udziału w tym związku - ale świetnie sobie poradził tworząc własne struktury komunikacyjne. A przecież obaj wiemy, że Żory czegoś takiego nie mają i raczej by sobie same nie poradziły - zresztą sam wiesz jak działa BKM, 1 XI rozkład oferował 4 kursy (!) na największy żorski cmentarz. Odnośnie kolei nieważne czyja to zasługa (sukces ma wielu ojców) ale z Rybnika możesz dojechać do 4 stolic europejskich i chyba przyznasz, że to jest rozwój. A nasze apetyty nie maleją. Od czerwca ma być uruchomiona pierwsza w naszym regionie kolej aglo. :) Pojawią się nowe pociągi do Krakowa. Natomiast w Żorach nie ma co czekać, że coś się odmieni czy coś skapnie z nieba. Po prostu budżet ledwo wytrzymuje obecne skromne wydatki i koszty kredytów. Nie ma planów żadnych dużych inwestycji. @mała mi - na dworcu PKS w Katowicach bywam bardzo rzadko bo w Katowicach kluczowym dworcem obsługującym większość przewozów pasażerskich jest europejski dworzec kolejowy. Na nim bywam często. Z dworca PKS odjeżdżałem na wycieczkę na Ukrainę w zeszłym roku. Nie jest to dobra wizytówka stolicy województwa ale... każde miasto może mieć jakieś słabe punkty. A Katowice mają więcej mocnych niż słabych. Na dworcu PKS - był tam automat do kawy, czynny kiosk z napojami, poczekalnia i toalety. Czyli wszystko co dla podróżnego korzystającego z pociągów w Żorach pozostaje tylko marzeniem.

  • ~mała mi 2017-11-22
    22:50:46

    11 1

    Tak i nie ma się gdzie schować przed deszczem i trzeba uważać żeby nie zostać rozjechanym przez te autobusy, które mają problem się tam wymieścić. Dworzec marzeń...
    Dworzec PKP w Katowicach teraz nie staraszy. Ile lat czekał na remont? I doczytałeś od kiedy dworzec PKP w Żorach jest własnością miasta?

  • ~Arteks 2017-11-24
    19:08:45

    2 11

    @mała mi - nie wiem od kiedy. Pałac w Baranowicach należy do władz miasta od 2008 roku i jak sama wiesz przedstawia tak jak dworzec - obraz nędzy i rozpaczy.

  • ~azan3 2017-11-25
    16:40:42

    8 0

    Porównanie z pałacem w Baranowicach trochę słabe

  • ~Adam Wryński 2017-12-03
    21:13:39

    5 1

    Arteks Rybnik skoczy wyżej pod warunkiem, że będzie miał za co prowadzić inwestycje. Na razie to ma finansowa czkawkę. Zapytaj u źródła o szczegóły to może dostaniesz informację. Albo popytaj na mieście w instytucjach podległych.

  • ~Arteks 2017-12-03
    23:34:40

    1 6

    @Wryński - w naszym regionie w ostatnich latach jedynym przypadkiem rozpoczętej inwestycji którą samorząd nie potrafił dokończyć przez kilka lat był pawilon powitalny vel Muzeum Ognia. Z pomocą przyszły kredyty i dofinansowanie unijne. Innym samorządowcom się to nie zdarzyło bo mimo różnego stopnia zamożności - panuje dyscyplina budżetowa i rozsądne do możliwości wydawanie budżetowych środków. Czy od czasu problemów z sarkofagiem stan finansów żorskich się poprawił? Niestety chyba jeszcze pogorszył bo w tym roku brakło zaledwie 600 tys. zł na budowę tężni... Taki jest niestety stan finansów Żor, które nie są w stanie udźwignąć w sumie nawet niewielkich inwestycji. Jeśli Rybnik wydając na inwestycje w 2017 roku 193 mln zł ma według ciebie czkawkę to ile według ciebie będziemy wydawać kiedy ta czkawka się skończy? A przecież miasto poza inwestycjami wydaje też dużo pieniędzy na transport publiczny, na sport czy kulturę - które stoją w Rybniku na dużo wyższym poziomie niż u was.

  • ~jasnypieron 2017-12-04
    10:54:14

    5 1

    arteks pogadamy jak Rybnik coś w końcu zrobi, coś co będzie kosztowało więcej niż 300 tyś zł....bo na razie to zwykłego rynsztoka nie potraficie porządnie zrobić, a wydaliście na to już zbyt dużo, ale kto "bogatemu" zabroni?

  • ~Arteks 2017-12-04
    22:36:42

    0 4

    @jasnypieron - niestety obśmiewanie rynsztoku w Rybniku nie będzie miało sensu. Bo został wymieniony na szlachetne granitowe płyty, które zastąpiły czarną kostkę. A myślisz, że w Żorach nie ma rynsztoków i to pozapadanych w niektórych miejscach z brakiem kostki? Pamiętam jakiś plener malarski i zdjęcia z paru miejsc np. Szeptyckiego z rynsztokiem który zdecydowanie nadawałby się do remontu. Wspomniane 193 mln zł na inwestycje w jednym roku poza wrażeniem, budzą też jak widzę zazdrość sąsiedzką... ;) A spodziewam się co raz większych. :)

  • ~Adam Wryński 2017-12-05
    09:25:38

    2 0

    Oj Arteks jak ty mało wiesz o swoim mieście. Może nawet lepiej, bo żyjesz sobie w błogim przeświadczeniu jak to pięknie jest w miasteczku Rybnik. Za dużo odcinków Diagnozy się naoglądałeś.

  • ~Adam Wryński 2017-12-05
    09:29:58

    3 0

    Arteks może choć zauważyłeś, że od 1 grudnia nie ma już w Rybniku delegatury paszportowej tylko zwykły punkt terenowy :)

  • ~Arteks 2017-12-05
    10:33:38

    1 7

    @Wryński - typowy trolling którym chcesz odciągnąć uwagę od braku perspektyw w Żorach. Jest to dla mnie kompletnie bez znaczenia jak się nazywa miejsce gdzie można wyrobić paszport - w każdym razie w Rybniku zawsze można go było wyrobić i odebrać, wam musiał to załatwić po znajomości wojewoda Łukaszczyk bo wcześniej nikomu w Katowicach nie przyszło do głowy aby w Żorach można załatwiać sprawy paszportowe. Zresztą w Żorach nie ma nawet biura obsługi Taurona z którego usług korzysta prawie każdy mieszkaniec... Żyję w przeświadczeniu, że Rybnik to normalne miasto, które ma ciekawe plany, perspektywy, dobrą sytuację budżetową, ciekawe do pochwalenia się miejsca - czyli taka polska normalność z którą można spotkać się w wielu miastach. Natomiast sytuacja Żor w wielu dziedzinach jest kiepska, a w finansowych tragiczna. Które miasto na Śląsku oddaje rocznie na obsługę długów 17,5 mln zł mimo, że w ostatnich 7 latach nie zrealizowało żadnej dużej inwestycji? Diagnozę oglądało 2,2 mln widzów - zdjęcia do filmu tylko udowadniają, że Rybnik ma coś czego nie mają Żory - plenery, piękne gmachy, fajne panoramy. Jakaś pozytywna duma wśród rybniczan po realizacji Diagnozy jest w pełni uzasadniona.

  • ~Adam Wryński 2017-12-05
    10:54:09

    5 1

    Arteks takie miasteczka jak Żory czy Rybnik są mi obojętne. Nie mieszkam ani w jednym ani w drugim. Emocjonalnie też nie jestem związany z żadnym z nich. Punkty paszportowe powstają teraz wszędzie i nikt nikomu po znajomości nic nie musiał załatwiać. Ostatnio otwarty przez Urząd Wojewódzki punkt to Racibórz. Nie wiem czy jest się czym chwalić jeśli chodzi o Tauron, mały punkcik obsługi w markecie to jak dla mnie nie jest powód do dumy. Jeśli punkt przyjmowania wniosków w markecie jest dla Ciebie wyznacznikiem aglomeracji to trochę mi Cię żal. Możesz wymienić gdzie mieści się jakiś gmach w Rybniku? Gmach to jest w Katowicach na Jagiellońskiej 25, ale w Rybniku pomimo tego, że byłem tam kilka razy nie zauważyłem. Arteks Focus Park to nie jest gmach...

  • ~Arteks 2017-12-05
    15:55:18

    0 6

    @Wryński - wręcz przeciwnie ani Żory, ani Rybnik nie są ci obojętne co widać w twoich komentarzach. Nie chodzi o to aby się chwalić jakimś punktem ale skoro zwracasz uwagę na działalność biura paszportowego które zmienia nazwę (ale nic dla petentów się nie zmienia) to ja podaję przykład, że w Żorach nawet Tauron nie widzi żadnego potencjału, a punkt paszportowy załatwił wam wojewoda z Żor. I proszę nie pisz takich głupot o gmachach bo to właśnie jest idealny dowód na biedę architektoniczną i zapóźnienie cywilizacyjne Żor. Podczas gdy w normalnych centrach miast różne instytucje zajmują miejsca w historycznych gmachach lub budynkach celowo na to zaprojektowanych w Żorach nawet Urząd Miasta mieści się w budynku który przypomina blok mieszkalny, a kino mieści się w dawnej synagodze... Piękne gmachy budzą szacunek i dodają klimatu każdemu miastu. Tylko kilka z naszego Śródmieścia: bazylika, Sąd Rejonowy, ZUS 2x, Politechnika Śląska, kompleks Szpitala Psychiatrycznego, K1, Starostwo Powiatowe, Urząd Miasta, Focus, Plaza, Juliusz, Śródmiejskie szkoły: Powstańcy, Frycz, Mechanik, Urszulanki, SP na Cmentarnej, Muzyczna, Dworzec Kolejowy, Teatr Ziemi Rybnickiej, Ratusz miejski, Sąd Okręgowy, Prokuratura i wiele innych. I powiem więcej - plany inwestycyjne zakładają budowę kolejnych co najmniej 4 w najbliższym czasie. W Żorach tego nie ma bo w żadnym okresie historycznym Żory nie pełniły ważnych funkcji - nie było więc potrzeby budowy tam czegokolwiek prestiżowego. A teraz jest nie lepiej. Zresztą sam zobacz - w większości miast powstają galerie śródmiejskie - a u was inwestor chce wam postawić kolejny płaski przyuliczny market z niezadaszonym parkingiem i stacją benzynową... Jeśli wyjechałeś z Żor - dobrze zrobiłeś. Tam się raczej nic już nie zmieni - skoro nawet w okresie rewolucji przemysłowej czy PRL nic się nie zmieniło poza zbudowaniem sypialni.

  • ~ 2017-12-05
    18:38:17

    6 0

    @Adam Wryński- nie przejmuj się, ja mam z nim kłopot cały czas ;)Pozdrawiam pozytywnych ludzi

  • ~Adam Wryński 2017-12-06
    07:42:33

    6 0

    Tato Arteksa nie przejmuję się "synem" :) Ma chłopak kompleksy, bo mieszka w średniej wielkości mieście i próbuje się jakoś dowartościować. Jak dla mnie każde z miast ma swoje mocne i słabe strony. Mają je Żory, Rybnik, Katowice czy Warszawa., a nawet Nowy Jork czy Tokio. Problem polega na tym, że zarówno Rybnik jak i Żory czy kolejne ościenne miasta Jastrzębie Zdrój, Wodzisław czy Racibórz będą działały poza aglomeracją i to na pewno nie wpłynie korzystnie na rozwój tych miast. Dla decydentów nawet tu w Katowicach Rybnik nie jest jakoś bardzo znaczącym miejscem. Ważnym ale nie znaczącym. Wiele inwestycji będzie toczyć się wokół aglomeracji. Niedawno byłem na spotkaniu w Urzędzie Marszałkowskim, byli też na nim moi znajomi z Rybnika. Poruszony był temat oświaty i jakież zdziwienie sporej grupy osób pojawiło sie na twarzach, kiedy dowiedzieli się, że w Rybniku funkcjonuje więcej niż 3 czy 4 licea. Cieszy mnie, że Arteks jest tak silnie związany z miastem, że tak wychwala go pod niebiosy ale niestety teraz liczyć się będą Katowice, Sosnowiec, Gliwice, Zabrze, Bytom, Ruda Śląska, Tychy, Dąbrowa Górnicza, Chorzów. Kilka miesięcy temu Grupa Emmerson przeprowadziła analizę inwestycji deweloperskich na Śląsku. Okazało się, że to własnie w tych miastach jest potencjał. Cyt: "...w najbliższej przyszłości czołowe miasta wchodzące w skład Aglomeracji Śląskiej czeka pozytywny okres zwiększonej aktywności firm deweloperskich. Rozwój gospodarczy, inwestycje przemysłowe oraz duży potencjał demograficzny regionu sprawiają, że coraz częściej słychać o zainteresowaniu czołowych firm deweloperskich takimi miastami, jak Sosnowiec, czy Gliwice (ostatni przykład inwestycji spółki Murapol, która kupiła grunty w tych miastach). Tak więc klienci poszukujący mieszkań nie będą już skazani na starsze i mniej komfortowe mieszkania w starych, nierzadko zaniedbanych budynkach. Do tej pory niejako byli zmuszani sytuacją do zawężania obszaru poszukiwań do rynku katowickiego, teraz się to zmieni". A Rybnik ? Nawet do zjazdów autostrad A1 czy A4 ma kilka czy nawet kilkanaście kilometrów z centrum. Może pomoże droga Psz-R, bo ułatwi dojazd do autostrady w Żorach.

  • ~Arteks 2017-12-06
    22:25:48

    0 5

    @Wryński - pamiętaj, że ktoś kto jest zadowolony ze swojego miejsca do życia - nie może mieć kompleksów. Piszesz, że każde miasto ma mocne i słabe strony. Zgadzam się z tym. Ale czy Żory mają coś mocnego? Jeśli tak - dlaczego z nich uciekłeś? Ja nie muszę tego robić bo nie tylko mi się tu dobrze mieszka ale wiem, że Rybnik ma perspektywy. Piszesz, że w Katowicach Rybnik nie jest docenianym miastem - a jednak w wielu sprawach wytycza innym wzorce.
    Redaktor Jedlecki z GW parę razy już napisał/powiedział - czemu w Rybniku można, a w Katowicach nie? Np. w związku z obniżeniem taryf transportowych ZTZ, a także w sprawie walki z obleśnymi reklamami w centrach miast.? Niedawno na pewnej dyskusji o metropolii w kontekście transportu ktoś z GOP powiedział "Rybnikowi i Wodzisławiowi nie jest potrzebna żadna metropolia aby dogadać się w sprawie uruchomienia kolei aglomeracyjnej mimo, że żadne z tych miast nie ma własnego przewoźnika kolejowego". To prezydent Fudali jako pierwszy samorządowiec w województwie zaproponował wprowadzenie zakazu palenia słabych jakości opałów co potem podchwycił sejmik i uchwalił ustawę. To Rybnik zaproponował zmobilizował wszystkie miasta i gminy z ROW do powołania związku subregionu. Związku który już nie raz był chwalony przez władze województwa - np. jeśli chodzi o świetne dogadywanie się między samorządami odnośnie wykorzystywania środków unijnych na uzgodnione między gminami projekty. Takie pierwsze lepsze przykłady. Rybnik nie musi się obawiać aglomeracji czy miast GOP z kilku powodów. W GOP większość instytucji jest wymieszanych - przykładowo ZUS jest w Chorzowie czy Sosnowcu, nie ma go w Gliwicach czy Bytomiu, WORD jest w Bytomiu, Katowicach i Dąbrowie - nie ma go w innych miastach. Niektóre miasta mają Sanepid inne nie, niektóre mają WKU i sądy wyższych instancji - inne nie. A Rybnik ma to wszystko u siebie i we wszystkich strategiach rozwoju stawiany jest na równi z innymi "ośrodkami centralnymi" typu Bielsko czy Częstochowa. Gospodarczo to pewnie wiesz bo publikowałem tu dane GUS. Wielkościom nakładów inwestycyjnych ustępujemy tylko Gliwicom, Katowicom i Dąbrowie. Finansowo też wyprzedzamy o wiele większe miasta takiej jak Zabrze, Bytom czy Sosnowiec. Problemy z korkami - będą rozwiązane bo miasto zabrało się (przyznam późno) ale kompleksowo i wielotorowo. Zjazdy autostrady? To by miało znaczenie gdyby Rybnik miał do autostrady 125 km tak jak Kielce. Ale jakie znaczenie dla kierowcy ma to czy jedzie 5-10 minut dłużej do węzła od innego kierowcy? Za to Rybnik ma prestiżowe pociągi międzynarodowe którymi dojedziesz do 4 stolic Europy. Takiego prestiżu co ciekawe nie doświadczają ani Gliwice, ani Częstochowa, ani Bielsko-Biała. Wspomniałeś o Emmersonie. Fajnie! A wiesz z kim współpracował Rybnik odnośnie rozbudowy naszego Śródmieścia i zagospodarowania obecnych parkingów w centrum? Z Cushmanem!!! - jedną z najbardziej znanych światowych marek w branży nieruchomości...

  • ~Serge Boite 2017-12-07
    09:13:51

    5 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~jasnypieron 2017-12-07
    10:27:17

    2 1

    arteks POjechałeś z tym redaktorem GW....już uczciwsze były Trybuna Ludu i "śląska" Trybuna Robotnicza !!!

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.