zamknij

Wiadomości

Bilbordy po ukraińsku? Oto, co myślą mieszkańcy

2019-12-13, Autor: JP

Od początku grudnia w kilku punktach Żor widnieją banery zachęcające do nauki prostych zwrotów grzecznościowych w języku ukraińskim. Opinie mieszkańców są podzielone.

Reklama

Według ostatnich danych w rybnickim ZUS-ie - któremu podlegają m.ni. Żory - zgłoszonych jest 10401 cudzoziemców, w tym 8798 Ukraińców. Spotykamy się z nimi w pracy, na ulicy i w sklepach. Miejski Ośrodek Kultury w Żorach na rzecz ułatwienia komunikacji uruchomił projekt "Żory uczą się ukraińskiego".

Na rynku, na os. Kw. Władysława, na ul. Boryńskiej i na 6 tablicach LED-owych mieszkańcy miasta mogą przeczytać 5 zwrotów grzecznościowych - "Dzień dobry", "Do widzenia", "Dziękuję", "Proszę", "Jak się masz" - po polsku i po ukraińsku, zarówno w oryginalnej pisowni, jak i w transkrypcji łacińskiej.

- Nie chodzi o to, abyśmy uczyli się mówić biegle po ukraińsku, ale by powiedzieć "dzień dobry" swemu nowemu sąsiadowi. Każdy z nas, będąc w obcym kraju, czuje się lepiej, gdy ktoś zwróci się do nas w naszym ojczystym języku. To bardzo miłe i życzliwe - wyjaśnia Elżbieta Koczar z żorskiego MOK-u.

Zobaczcie, co na ten temat mówią miezskańcy naszego miasta:

Z danych ZUS wynika, że liczba pracujących w Polsce obcokrajowców wzrosła o 1/5 w stosunku do ubiegłego roku. W samych Żorach obywatele Ukrainy stanowią już ok. 10 proc. mieszkańców miasta.

Oceń publikację: + 1 + 33 - 1 - 58

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (13):
  • ~agel 2019-12-13
    13:45:29

    34 15

    Czemu bogate miasta nie wywieszają takich haseł (może są wyjątki mi nieznane)? Z czyich pieniędzy te banery i dla kogo pieniadze? Pytam jako podatnik. Jaki cel jest tych banerów? Więcej chętnych do pracy, niższe stawki dla zarabiajacych.

  • ~Łukasz Grzesik 2019-12-14
    21:28:30

    20 13

    UK i inne gady są u nas w Polsce dlaczego my mamy uczyc się ich języka? Polak wyjeżdżając do Anglii Niemiec musi znać język... Ale jak to prezydent Socha powiedzial że w Żorach są firmy chu. A warte w których muszą pracować ukarincy..

  • ~drocer 2019-12-14
    23:06:07

    9 20

    @Łukasz Grzesik: Wycofaj się z tego co napisałeś. Przeproś. Tylko wtedy będę mógł powiedzieć, że jesteś honorowym człowiekiem. Być może nawet mężczyzną.

  • ~Łukasz Grzesik 2019-12-15
    02:58:24

    17 6

    @drocer: proszę cię, niech jeszcze wprowadza naukę j.ukraińskiego to to bd super :-D

  • ~gestskoczka 2019-12-15
    12:12:35

    13 5

    @Łukasz Grzesik. Co jest według Ciebie lepsze dla Żor: A) Biznes buduje fabrykę w Żorach, gdzie połowa pracowników to Ukraińcy. B) Biznes buduje fabrykę na Ukrainie, w miejscu fabryki jest łąka, do kasy Żor jest mniej wpływów, a mieszkańcy Żor szukają pracy w Katowicach, w Niemczech lub w Irlandii? Ja wolę wariant A.

    Myślę że nikt w Żorach nie musi się uczyć ukraińskiego, że te plakaty to tylko taki gest, jak widziany kiedyś przeze mnie napis-ostrzeżenie "Uwaga Tramwaj" w Dablinie.

    Powoli kończą przeróbkę dawnego Minimala na Centrum S1. Tam jest w cholerę dużo angielskich napisów. Jak myślisz, czy tam będzie choć jeden klient nieznający języka polskiego na tysiąc Ukraińców?

    Ja pamiętam z historii opór polaków przeciwko germanizacji i rusyfikacji. Miałem w szkole j. rosyjski, do Rosjan nie miałem nic, ale sam narzut na siłę j. rosyjskiego traktowałem jako okupację i zniewolenie. Dziś na siłę nam się angielszczyzny nie wciska, ale wielu, szczególnie ćwierć inteligentów stara się błyszczeć angielszczyzną choć język polski jest w Unii takim samym językiem jak włoski, francuski czy niemiecki.

    Szanuję ludzi znających języki obce. Ja, nawet gdybym znał po ukraińsku słowa powitalne, to i tak w Żorach powiedziałbym do Ukrainki czy Ukraińca "dzień dobry". Natomiast będąc w Kijowie, używałbym słów ukraińskich na przywitanie.

  • ~gestskoczka 2019-12-15
    12:29:41

    1 8

    Dwa błędy chciałbym poprawić, ale na tej stronie nie da się. Więc piszę dwa zdania w całości z powyższego komentarza już poprawione:

    B) Biznes buduje fabrykę na Ukrainie, a w Żorach, w miejscu fabryki jest łąka, do kasy Żor jest mniej wpływów, a mieszkańcy Żor szukają pracy w Katowicach, w Niemczech lub w Irlandii?

    Ja pamiętam z historii opór Polaków przeciwko germanizacji i rusyfikacji. (…)

    A jeszcze dodam. Skoro tylu Ukraińców jest w Żorach, noże spróbowaliby też w komentarzach przekazywać swoje poglądy ale alfabetem łacińskim.

  • ~agel 2019-12-15
    13:00:17

    3 11

    gestskoczka -" Dublinie" się pisze i to jest tez oryginalna wymowa. Nie "Dablinie". Wszechobecny angielski nie powinien Cię dziwić, czasy komuny minęły.. Na świecie wygrywa język gospodarczy a nie starych sentymentów. Twoja argumentacja czy pytania co do budowy fabryki w Ukrainie jest dziwaczna i niezrozumiała... Polacy wyjeżdzają masowo na Ukrainę do pracy? Strony świata pomyliłeś.. Ekonomista to Ty na pewno nie jesteś. Takie bredzenie...

  • ~Kamil Grzeszczak 2019-12-15
    13:15:47

    18 6

    Tymi banerami za które płaci MIASTO z pieniędzy mieszkańców zamiatacie problem braku chęci porozumienia się językowego Ukraińców z Polakami w Żorach. Na całym świecie przyjezdny (gość) uczy się języka a nie gospodarz.

    Kompletnie nie rozumiem działań miejskiego ośrodka kultury. Ukraińcy są już u nas tyle lat, że patrząc na Polaków w Wielkiej Brytanii - Ukraińcy powinni już mówić płynnie po polsku. Ale po co skoro to my mamy się uczyć ich języka ?

    Może jeszcze wprowadzicie obowiązkowe lekcje języka ukraińskiego w żorskich szkołach?

  • ~azan3 2019-12-15
    15:15:30

    11 3

    Ileż można pisać w kółko na temat Ukraińców w Żorach i o tej kampanii. to już jest nachalne i nudne. @agel- wytykasz komuś błędy i zarzucasz bredzenie, a sama lepsza nie jesteś

  • ~gestskoczka 2019-12-15
    18:07:16

    4 2

    @agel, nakrzyczałaś na mnie jak „Pani profesór” na uczniaka. Przed chwilą dogadała mi też Pani Olga Tokarczyk w swojej książce: „Prowadź swój pług przez kości umarłych” pisząc o takich jak ja: „Mam pewną Teorię na ten temat. Wielu mężczyzn z wiekiem zapada na autyzm testosteronowy, który przejawia się w powolnym zaniku inteligencji społecznej i umiejętności międzyludzkiej komunikacji, a także upośledza formułowanie myśli.” Z pewnością masz rację z tym Dublinem, ale u nas tak się mówiło, nawet Kazik Staszewski śpiewał „Dablin to z balladami kram...”

    Masz rację też twierdząc że ekonomistą nie jestem. Jestem szczęśliwym od 15 lat emerytem górniczym. Ale pisząc, cytuję: „Twoja argumentacja czy pytania co do budowy fabryki w Ukrainie jest dziwaczna i niezrozumiała... Polacy wyjeżdzają masowo na Ukrainę do pracy?” wystawiasz sobie złe świadectwo. Nie czytasz ze zrozumieniem! Opieprzasz mnie za własne imaginacje, nie za fakty. Ja nie pisałem że Polacy wyjeżdżają na Ukrainę do pracy. Przemyśl jeszcze raz zarzut o bredzeniu.

  • ~agel 2019-12-15
    23:16:42

    2 9

    gestskoczka, to proszę zajmij się górnictwem, chyba najbardziej oddaloną branżą od zasad wolnego rynku... Tokarczuk, którą cytujesz jest na czasie, ale jak wiesz, jej tezy mają wielu przeciwników.. Także nie przejmowałabym się tutaj jej słowami ;)

  • ~gestskoczka 2019-12-16
    10:06:48

    2 0

    @agel. Zarzucasz mi bredzenie i wytykasz złą wymowę. Przyznaję Tobie rację na remat złej wymowy, zgadzam się z Tobą że ekonomistą nie jestem.

    Co do bredzenia. Udowadniam Tobie że twój zarzut – cytuję: „Polacy wyjeżdzają masowo na Ukrainę do pracy? Strony świata pomyliłeś. (…) Takie bredzenie... ” jest niezasadny i krzywdzący. Udowadniam, że źle zrozumiałaś mój komentarz, i że na podstawie twojego nieumiejętnego czytania – zarzucasz mi bredzenie, a Ty, kobieta chwaląca się kilkoma fakultetami nie potrafisz przyznać się do błędu i przeprosić? Na takie coś potrafię się jedynie odwrócić plecami. Żegnam.

  • ~izi 2019-12-17
    11:53:42

    3 3

    świetna inicjatywa, Polacy otwierają się na świat

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuZory.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuZory.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy pójdziesz na wybory samorządowe?



Oddanych głosów: 41