zamknij

Wiadomości

CPK: 4 warianty szybkiej kolei przez Żory

2021-12-27, Autor: ww

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ujawnił mapy z wariantami przebiegu szybkiej kolei z Katowic przez Jastrzębie do Ostrawy. Na terenie Żor są brane pod uwagę aż 4 warianty przebiegu linii.

Reklama

Do gmin w regionie trafiły przed świętami dokładne mapy z wariantami przebiegu szybkiej kolei oraz jej odnóg. Mapy udostępniło na zlecenie CPK konsorcjum firm Egis Poland i Egis Rail, które obecnie opracowuje studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla planowanej linii kolejowej.

Samorządy mają zgłaszać swoje uwagi do przedstawionych propozycji. W nowym roku mają się też odbyć konsultacje społeczne.

Co możemy wyczytać z map? Że w naszym regionie rozważane są 4 warianty przebiegu nowych linii kolejowych. Można je streścić tak:

  • wariant 61 (czerwony) – nowa linia kolejowa wbiega do Żor od strony Palowic. Mija autostradę A 1 od wschodu. Na terenie Żor zaplanowano przystanek o nazwie Żory Północne
  • wariant 63 (zielony) - nowa linia kolejowa wbiega do Żor od strony Orzesza i Woszczyc. Mija autostradę A 1 od wschodu. Na terenie Żor zaplanowano przystanek o nazwie Żory Północne.
  • wariant 64 (żółty) - nowa linia kolejowa wbiega do Żor od Szczejkowic. Mija autostradę A 1 od wschodu. Dodatkowo odbija w kierunku Rybnika do stacji Rybnik Piaski. Na terenie Żor zaplanowano przystanek o nazwie Żory Północne.
  • wariant 64a (pomarańczowy) - nowa linia kolejowa wbiega do Żor od Szczejkowic. Mija autostradę A 1 od zachodu. Na terenie Żor zaplanowano przystanek o nazwie Żory Północne.

Opisane warianty możecie zobaczyć na tym fragmencie mapy:

Całą mapę w większej rodzielczości znajdziecie w portalu Śląski Biznes.pl>>

Katowice - Ostrawa: 75 km nowej linii kolejowej

W ramach budowy odcinka między Katowicami a Ostrawą powstanie w sumie ok. 75 km nowej linii kolejowej. Projekt obejmie odcinek przyszłej linii kolejowej nr 170 między Katowicami i granicą z Czechami, jej przedłużenie po stronie czeskiej do Ostrawy oraz odcinek Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski, wraz z odgałęzieniem do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i w kierunku Rybnika.

Odcinek Katowice-Ostrawa ma dla nas szczególne znaczenie. Jest pierwszym, na który uzyskaliśmy dofinansowanie UE, wygrywając konkurencję z innymi europejskimi projektami infrastrukturalnymi. To także kluczowy odcinek Kolei Dużych Prędkości, który połączy kraje Grupy Wyszehradzkiej, a tym samym przykład międzynarodowego charakteru inwestycji kolejowych CPK. Dzięki tej linii zapewnimy zarazem obsługę największego polskiego miasta pozbawionego dzisiaj dostępu do kolei, czyli Jastrzębia-Zdroju – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

CPK: budowa torów do Ostrawy ruszy w 2024 roku

Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2024 r., a odcinek linii łączący Katowice z Ostrawą zostanie oddany do użytku przed końcem 2030 r. Pociągi będą jeździły tędy z prędkością do 250 km/h. Przyjęte parametry projektowe (np. zastosowane promienie łuków) umożliwią podniesienie prędkości w przyszłości, jeśli będzie taka potrzeba.

Dzięki tej transgranicznej inwestycji z Katowic do czeskiej Ostrawy będzie można przejechać zaledwie w 35 minut, czyli o godzinę krócej niż obecnie.

Mikołaj Wild: jesteśmy w stałym kontakcie z zarządcą infrastruktury kolejowej w Czechach

Jesteśmy w stałym kontakcie z przedsiębiorstwem Správa železnic, czyli zarządcą infrastruktury kolejowej w Czechach. Mamy wspólne założenia planistyczne i projektowe.

Razem z naszymi czeskimi partnerami wyznaczyliśmy potencjalne lokalizacje dla przejścia KDP przez granicę i preferowany przebieg odcinków granicznych – mówi Mikołaj Wild.

Obaj inwestorzy ustalili, że polskie opracowanie obejmie też częściowo odcinek czeski. Żeby przyspieszyć przygotowania, zlecane przez CPK analizy będą dotyczyły też odcinka do Ostrawy. Zostaną one wykonane wspólnie z Czechami i zostaną im udostępnione. Na podobnej zasadzie CPK otrzyma dane przedprojektowe od czeskiego zarządcy infrastruktury. Na terenie Polski trasa jest elementem transeuropejskiego korytarza TEN-T. Biegnie on z Warszawy – przez modernizowaną Centralną Magistralę Kolejową (CMK) i Katowice – do przygranicznej Ostrawy. Linia wpisuje się we wspólną inwestycję krajów Grupy Wyszehradzkiej, których celem jest podniesienie standardu podróży i skrócenie czasów przejazdu między Warszawą, Brnem (z łącznikiem do Pragi), Bratysławą i Budapesztem.

CPK w woj. śląskim - dane

W województwie śląskim w ramach Programu Kolejowego CPK powstanie w sumie 100 km nowych linii kolejowych, które wybuduje spółka CPK, a kolejnych 246 km zostanie zmodernizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe.

Inwestycje te zapewnią skrócenie przejazdu do Warszawy z Katowic do 1 godz. 40 min, a z Bielska-Białej do 1 godz. 55 min. Z Jastrzębia-Zdroju i Rybnika dojedziemy do stolicy w 2 godz., z Częstochowy i Gliwic w 2 godz. 10 min. Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.

Przygotowanie dokumentacji przedprojektowej dla odcinka w rejonie Jastrzębia-Zdroju, czyli pierwszego fragmentu nowej trasy kolejowej Katowice-Ostrawa, odbywa się przy wykorzystaniu dofinansowania w wysokości ponad 7 mln zł, jakie w 2019 r. spółka CPK otrzymała z unijnego instrumentu CEF (Connecting Europe Facility).

Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Który wariant przebiegu nowych linii kolejowych uważacie za najlepszy? Czekamy na Wasze opinie!

Oceń publikację: + 1 + 28 - 1 - 28

Materiał oryginalny: https://www.tujastrzebie.pl/wiadomosci,cpk-dwa-warianty-kolei-z-jastrzebia-do-wodzislawia,wia5-3266-21614.html

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.