Biznes
CPK po nowemu, ale nie w Śląskiem. Bez szans na "nowe rozdanie"?
Niespełna tydzień temu (26 czerwca) po stosunkowo długim okresie oczekiwania rozstrzygnęły się wreszcie losy dużego przedsięwzięcia - budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, którego realizacja po jesiennej zmianie ekipy rządzącej stanęła pod dużym znakiem zapytania. Premier Donald Tusk przedstawił priorytety, wśród których znalazło się powstanie lotniska w Baranowie, a z inwestycji kolejowych - tzw. igrek, który połączy Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław. Zabrakło jednak szczegółów inwestycji na terenie województwa śląskiego. O sprawę zapytaliśmy więc u źródła.
Przypomnijmy: w 2017 r. rząd podjął decyzję o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Na lokalizację gminę Baranów.
Przedsięwzięcie ma być w (przynajmniej ówczesnym) założeniu najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną — węzłem przesiadkowym zlokalizowanym między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju.
Zobacz także
Przebieg poszczególnych szprych lokalnie wzbudza jednak spore kontrowersje, również na terenie województwa śląskiego. O licznych protestach mieszkańców m.in. Mikołowa, Palowic czy Orzesza pisaliśmy wielokrotnie.
Projekt CPK wraca do gry po okresie zawieszenia
Po jesiennych wyborach parlementarnych projekt na chwilę zawisł w próżni, dając przeciwnikom CPK nadzieję na to, że do wywłaszczeń nie dojdzie. Tymczasem o losach dużego rządowego projektu wypowiedział się podczas konferencji prasowej premier Donald Tusk. Uczestniczyli w niej: Dariusz Klimczak Minister Infrastruktury, Piotr Malepszak Wiceminister Infrastruktury oraz Maciej Lasek Pełnomocnik Rządu ds. CPK.
Szef rządu podkreślił, że długi czas oczekiwania na decyzję spowodowany był koniecznością odpolitycznienia i dokonania obiektywnej oceny stanu projektu, w jakim pozostawili go poprzednicy. Dziś, dzięki rewizji dotychczasowych założeń, uwzględnia on potrzeby transportowe całej Polski, w głównej mierze dlatego, że w poprawionym projekcie koleje będą budowane nie po to, by łączyć się w Baranowie, ale tak, by skomunikować wszystkie największe polskie miasta.
Program CPK będzie trójskokiem w nowoczesność. Po pierwsze, Koleje Dużych Prędkości, które najpierw połączą Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław. Po drugie, centralny port lotniczy w Baranowie przy jednoczesnej rozbudowie sieci lotnisk regionalnych. Po trzecie, rozwój Polskich Linii Lotniczych LOT, aby stały się jednym z wiodących przewoźników – mówił premier Donald Tusk.
Maciej Lasek, Pełnomocnik Rządu ds. CPK, poinformował z kolei o zaktualizowanych i poprawionych harmonogramach programu inwestycyjnego. Podkreślił, że przez sześć miesięcy prowadzono prace mające na celu jego optymalizację tak, by mógł zostać ukończony zgodnie z realnym harmonogramem.
Urealniliśmy Program CPK tak, żeby był wykonalny w rzeczywistym harmonogramie, żeby był skoordynowany z inwestycjami kolejowymi, żeby był projektem kompletnym i żeby na nowe lotnisko centralne pasażerowie mogli bez problemu dojechać - uzupełnił słowa premiera.
CPK: z Warszawy do Katowic w mniej niż 100 minut. A co poza tym?
Z podanych podczas konferencji informacji, dla województwa śląskiego póki co wynikało tyle, że realizacja projektu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego i inwestycje w Koleje Dużych Prędkości w Polsce, pozwolą na szybszą komunikację między Warszawą a dużymi miastami w Polsce - w tym Katowicami - w efekcie podróż będzie trwała poniżej 100 minut.
Wciąż nie znamy jednak istotnych szczegółów:
- Czy dotychczasowy przebieg planowanych szprych zostanie zmieniony? Czy w tej sprawie są zaplanowane dodatkowe konsultacje z mieszkańcami?
Wybrany spośród 4 wstępnych propozycji wariant inwestorski ujawnili w marcu 2023 roku przedstawciele spółki, wielokrotnie przypominając, że kontrowersyjna i budząca spore emocje inwestycja jest kluczowa dla rozwoju regionu i połączenia go z całą Europą.
CPK: wariant W72 nie jest idealny, bo takich rozwiązań nie ma
Spółka CPK zaznaczała przy tym, że wybrany przez nią wariant - choć "nie idealny, bo takich rozwiązań nie ma" - okazał się najkorzystniejszy dla mieszkańców również pod względem analizy ilości wyburzeń.
Jak wynika z przeprowadzonych badań, na trasie tego odcinka będzie ich o kilkaset mniej niż w pozostałych proponowanych wersjach (trzeba tu ponownie podkreślić, że wielu mieszkańców tego zdania nie podziela).
Rekomendowany przez ekspertów CPK wariant W72, przewiduje:
- budowę nowych stacji kolejowych m.in. w Żorach Północnych i Mszanie,
- możliwość powstania terminala intermodalnego w Wodzisławiu Śląskim,
- dodatkowy odcinek łączący Wodzisław Śląski i centrum Jastrzębia-Zdroju
- nowe odcinki umożliwiające szybkie połączenia m.in. Rybnika i Żor z Katowicami i resztą kraju.
Co dalej z CPK w województwie śląskim? "Jeden z priorytetów inwestycyjnych UE"
- Spółka CPK prowadzi w województwie śląskim prace przygotowawcze do budowy linii Katowice-Ostrawa (nr 170). Jest to projekt będący elementem transeuropejskiego korytarza TEN-T, czyli jeden z priorytetów inwestycyjnych UE, który otrzymał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej - przypomina biuro prasowe spółki.
Jak się dowiadujemy, obecnie na zlecenie CPK opracowywana jest koncepcja programowo-przestrzenna.
Spółka złożyła też wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. W przygotowaniu jest raport oddziaływania na środowisko, opracowywany zgodnie z wytycznymi Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach. Inwestycja ma wymiar transgraniczny; odcinek Katowice – Ostrawa to nie tylko ważna inwestycja kolejowa w regionie Śląska, ale też docelowo łącznik Katowic, Krakowa i Warszawy z Brnem, Pragą, Bratysławą, Wiedniem i Budapesztem - czytamy w odpowiedzi.
CPK po nowemu, ale nie w Śląskiem. "Inwestycja ma wymiar transgraniczny"
Przedstawiciele CPK po raz kolejny przypominają też, że "obecny wariant przebiegu linii kolejowej Katowice-Ostrawa został wybrany po przeprowadzeniu prawie 100 spotkań z mieszkańcami i samorządowcami oraz szczegółowych analiz wielokryterialnych szeregu aspektów technicznych, społecznych i środowiskowych".
Wskazany przez CPK przebieg zakłada najmniejszą liczbę wyburzeń i najmniejsze oddziaływanie na środowisko naturalne spośród wszystkich badanych. Dzięki inwestycjom CPK na Śląsku kolej obejmie swoim zasięgiem ponad 3,5 mln mieszkańców tego regionu, m. in. Żor, Rybnika, Wodzisławia i Jastrzębia-Zdroju, oznaczając koniec wykluczenia kolejowego tego ostatniego - przypomina po raz kolejny spółka.
- Na pytanie o Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć, to każdy projekt kolejowy rozpatrywany jest niezależnie. Sukcesywnie będą prowadzone prace nad objęciem Programem Dobrowolnych Nabyć mieszkańców obszarów, na których realizowane będą inwestycje kolejowe - podsumowuje CPK.
Wiele wskazuje więc na to, że mimo zmian u władzy, przeciwnicy CPK z województwa śląskiego nie mają co liczyć na "nowe rozdanie".
Zobacz także
Komentarze (0):
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Najczęściej czytane
-
Związki alarmują: JSW na skraju bankructwa. "Skandaliczne marnotrawstwo, sytuacja dramatyczna"
14497 -
JSW uruchamia nowe ściany wydobywcze w kopalni Pniówek. Łączne zasoby przekraczają 840 tys. ton węgla koksowego
13938 -
JSW domaga się ponownego rozpatrzenia sprawy zwrotu 1,6 mld zł składki solidarnościowej
13031 -
Sztuczna inteligencja wkracza do JSW. Chatbot AITIS ma usprawnić dostęp do informacji
12309 -
JSW odpowiada związkom: to rynek uderzył w spółkę, nie złe zarządzanie. Związkowcy: „To uniki, a nie konkrety”
7824
Najwyżej oceniane
-
Zamknięcie Makro w Rybniku "zamknie" małe, miejscowe firmy? "To cios w lokalnych przedsiębiorców"
+3 / -0 -
Związki alarmują: JSW na skraju bankructwa. "Skandaliczne marnotrawstwo, sytuacja dramatyczna"
+5 / -3 -
Zapaść programu Czyste Powietrze. Dramatyczny spadek liczby wniosków po reformie
+1 / -0 -
JSW odpowiada związkom: to rynek uderzył w spółkę, nie złe zarządzanie. Związkowcy: „To uniki, a nie konkrety”
+2 / -1 -
JSW uruchamia nowe ściany wydobywcze w kopalni Pniówek. Łączne zasoby przekraczają 840 tys. ton węgla koksowego
+0 / -1
Najczęściej komentowane
-
Zapaść programu Czyste Powietrze. Dramatyczny spadek liczby wniosków po reformie
1 -
JSW odpowiada związkom: to rynek uderzył w spółkę, nie złe zarządzanie. Związkowcy: „To uniki, a nie konkrety”
1 -
“Traktują ludzi gorzej niż świnie”, "Ludzie płaczą, bo nie wiedzą, co będzie dalej". Pracownicy Eko-Okien o nieoficjalnej likwidacji zakładu w Wodzisławiu Śląskim
0 -
Dodatkowe pieniądze z ZUS dla emerytów i rencistów, którzy ukończyli 75 lat
0 -
Zamknięcie Makro w Rybniku "zamknie" małe, miejscowe firmy? "To cios w lokalnych przedsiębiorców"
0
Alert tuZory.pl
Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuZory.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert