Biznes
Druzgocący raport o Kolejach Śląskich
Jak określił Bogusław Kowalski z zespołu TOR, w grudniu doszło do dramatycznego rozwarstwienia kosztów i przychodów. - To jest ten problem, który należy rozwiązać – powiedział.
Zobacz także
Zdaniem autorów raportu w strukturze kosztów znaczny udział mają wynagrodzenia. W hierarchii płac na najwyższym poziomie stoi zarząd, na drugim miejscu najliczniejsza grupa – maszyniści z zarobkami ok. 7,2 tys. zł. Tymczasem średnia ogólnopolska wynagrodzenia to ok. 5-5,5 tys. zł. Raport wykazał także, że w Kolejach Śląskich ok. 20 osób zatrudnionych jako „doradcy i pełnomocnicy”.
Badający przeanalizowali koszty eksploatacji taboru, stwierdzając brak polityki taborowej. Umowy z kontrahentami zawierano zbyt późno, kompletowano różnorodne typy pojazdów. - Mimo tego, że umowy zawarto w wyniku procedur przetargowych, spółka nie opracowała planu zakupów taborowych. Nie wiadomo, w jakich ilościach tabor nabywany powinien być taborem nowym, a w jakich używanym, w jakim czasie powinna następować jego modernizacja – czytamy w raporcie.
Audyt analizuje także działalność dwóch spółek zależnych Kolei Śląskich: Inteko oraz Silesia Rail. Zdaniem ekspertów TOR, Koleje Śląskie nie utworzyły systemu nadzoru właścicielskiego nad nimi i go nie realizowały. Z 7 umów przeanalizowanych przez ekspertów TOR 6 okazało się niekorzystne dla Kolei Śląskich. Druga spółka - Silesia Rail, na koniec roku 2012 po nieco ponad 4 miesiącach działalności, przy kapitale własnym 100 tys. zł, wygenerowała stratę w wysokości ok. 189 tys. zł, a jej zobowiązania wynoszą łącznie ok. 328 tys. zł, w tym przeterminowane wobec ZUS-u i urzędu skarbowego.
Zdaniem ekspertów, powstanie tych spółek zależnych było nieuzasadnione. Spółki zależne z uwagi na niewielki kapitał założycielski mogły zostać utworzone w całości przez podmioty prywatne i współpracować z Kolejami Śląskimi na ogólnych zasadach regulujących funkcjonowanie rynku usług w Polsce, w tym przy zachowaniu konkurencyjności. Nie realizują one żadnego celu publicznego, który uzasadniałby angażowanie środków publicznych będących w dyspozycji przedsiębiorstw komunalnych.
- Dzisiaj nie ma łatwych działań. Musimy zakasać rękawy i podjąć trudne decyzje. Los Kolei Śląskich to nie tylko problem marszałka, ale także załogi i dostawców taboru –przekonywał Kowalski.
Raport TOR-u zawiera spis kilkunastu zadań, które spółka musi wykonać w ramach planu naprawczego. Dotyczą one m.in. przygotowania nowego programu naprawczego i rocznego biznes planu. Zaleca się renegocjację zawartych umów taborowych, płacowych oraz dostosowanie oferty przewozowej do możliwości finansowych oraz popytu na przewozy.
- Za nami jest uporządkowanie grudniowej sytuacji na torach. Mimo długiej zimy prowadziliśmy pełną działalność przewozową. Mamy przygotowany rozkład jazdy uwzględniający planowane przez PKP PLK remonty na torach. Teraz porządkujemy sytuację finansową i przygotowujemy się do programu naprawczego – powiedział Michał Borowski, niedawno powołany prezes Kolei Śląskich.
Tagi: Koleje Śląskie, raport TOR
Zobacz także
Komentarze (1):
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Najczęściej czytane
-
Akcja przeciwpożarowa w KWK Budryk. Wycofano ponad 100 górników
1070 -
Zarząd JSW wreszcie w komplecie. Węglowym gigantem pokieruje Ryszard Janta
658 -
Na Śląsku powstanie polsko-amerykański zakład recyklingu baterii z elektryków
18 -
Kosmos! Stworzony przez firmę z Gliwic satelita dostarczył pierwsze obrazy powierzchni Ziemi
15
Najwyżej oceniane
Najczęściej komentowane
-
Zarząd JSW wreszcie w komplecie. Węglowym gigantem pokieruje Ryszard Janta
0 -
Kosmos! Stworzony przez firmę z Gliwic satelita dostarczył pierwsze obrazy powierzchni Ziemi
0 -
Na Śląsku powstanie polsko-amerykański zakład recyklingu baterii z elektryków
0 -
Akcja przeciwpożarowa w KWK Budryk. Wycofano ponad 100 górników
0
Alert tuZory.pl
Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuZory.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~żorzaninek 2013-04-21
10:05:42
I tak jest w każdej spółce i instytucji, gdzie zamiast fachowców lub ludzi z zamiłowaniem do tematu są koledzy z PO tylko po to by żyło się lepiej (kolesiom), ciekawe czy wymiar sprawiedliwości dosięgnie byłego marszałka Matusiewicza i jego POprzednika Śmigielskiego, głównych sprawców tego niesamowitego burdelu na śląskich torach! Już niedługo dzięki nim z Żor będziemy jeździć wyłącznie pociągami towarowymi (cięcie kosztów w kolejach śląskich ma polegać również na odwoływaniu połączeń). Żeby w 5 mies. narobić ponad 50 mln długu i nie ma winnych to dowód na to, żyjemy w jakimś kraju z 10-tego świata republiki bananowej a nie w UE