zamknij

Wiadomości

Duża inwestycja PLK w regionie. Ponad 370 mln złotych na linię Chybie-Żory-Nędza

2017-01-22, Autor: bf; wk

Dla pasażerów wygodniejsza podróż, a dla przewozów towarowych sprawniejszy przewóz węgla. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na rewitalizacje ważnych linii kolejowych na Śląsku, na odcinku Chybie - Żory - Rybnik - Nędza/Turze. Prace obejmą m.in. 60 km linii, 10 stacji i przystanków, 91 obiektów inżynieryjnych.

Reklama

Prace zwiększą przepustowości na liniach kolejowych Rybnickiego Okręgu Węglowego, ważnego fragmentu południowej obwodnicy Katowickiego Węzła Kolejowego. Jak wyjaśnia Bożena Kozmowska, zastępca dyrektora ds. projektów unijnych PKP PLK, podróż koleją będzie bardziej konkurencyjna, skróci się bowiem czas przejazdu dzięki zwiększeniu prędkości pociągów do 100km/h, np. na odcinku Żory – Rybnik prawie dwukrotnie (z 22 do 13 minut). Rewitalizowana trasa jest odciążeniem dla magistrali kolejowej E 30 wschód - zachód. Prace będą dotyczyły pięciu linii na odcinku Chybie - Żory - Rybnik - Nędza/Turze (nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691).

- Tutaj znajduje się kilka kopalń, jak również elektrownia. Inwestycja dobrze wpisuje się więc w ten obszar, zwłaszcza, że pomoże ona w wywozie węgla i przysłuży się pasażerom. Celem tego zadania będzie przywrócenie parametrów konstrukcyjnych dla tych linii – mówi Bożena Kozmowska. Dodajmy, że obecny odcinek jest na tyle zaniedbany, że występują ograniczenia prędkości od 20 do 50 km/h.

Prace PLK obejmą w różnym zakresie 5 stacji: Nędza, Sumina, Rybnik, Rybnik Gotartowie, Żory oraz przystanki: Nędza Wieś, Szymocice, Górki Śląskie, Szczejkowice, Rybnik Piaski. W efekcie pasażerowie będą mieli do dyspozycji 20 odnowionych peronów z wiatami i lepszym oświetleniem oraz systemem oznakowania. Nowe nagłośnienie zapewni lepszy odbiór komunikatów. Perony będą także wyższe (76 cm), co znacznie ułatwi wsiadanie do pociągów i zgodnie z wprowadzanym przez PLK standardem, dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – mają pojawić się pochylnie.

Modernizacja urządzeń sterowania ruchem i przebudowa przejazdów kolejowo – drogowych zwiększy poziom bezpieczeństwa. Monitoring na skrzyżowaniach toru i drogi pozwoli również na lepszy nadzór w ruchu drogowym. Sprawny przejazd pociągów w zimie zapewnią rozjazdy wyposażone w elektryczne ogrzewanie do usuwania śniegu i lodu.

W ramach inwestycji wyremontowanych zostanie ok. 60 km linii kolejowej. Rewitalizacja obejmie dwa ponad stumetrowe mosty nad rzeką Nacyną w Rybniku (128 m) i Wisłą w gminie Strumień (105 m) oraz 89 innych obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów, przepustów). Kompleksowo wymieniona będzie sieć trakcyjna.

A wszystko po to, by zachęcić mieszkańców regionu do korzystania z transportu kolejowego. - Kolej wróciła do łask wśród społeczności lokalnej. Zależy nam na tym, żeby była konkurencyjna, stąd te inwestycje . Nie zapominajmy także, że kolej jest jednym z najbardziej ekologicznych środków transportu i to też nie jest bez znaczenia – dodała Bożena Kozmowska.

Prace będą prowadzone odcinkami. Najpierw zaczną się od Chybia, potem przeniosą się do Żor i Rybnika. Roboty budowlane rozpoczną się prawdopodobnie w IV kwartale tego roku, a ruch będzie odbywał się jednym torem.

W ramach projektu przewidziano ochronę przed hałasem pochodzącym z torowiska. Zapewnią to ekrany akustyczne, ustawiane w miejscach wyznaczonych na podstawie wcześniej wykonanych badań. Projekt o wartości ponad 370 mln zł jest współfinansowany z POIiŚ 2014 - 2020. Realizację prac przewidziano na lata 2017 - 2019.

Inwestycja w liczbach - przebudowa obejmie:

  • 60 km linii kolejowej,
  • 20 przebudowanych peronów,
  • 91 obiektów inżynieryjnych,
  • 20 przejazdów kolejowo-drogowych.
Oceń publikację: + 1 + 21 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (17):
  • ~Arteks 2017-01-23
    18:28:31

    8 11

    No to jest szansa na powrót pociągów do Wisły i lepszego wykorzystania południowej kolejowej obwodnicy Śląska na czym mogą skorzystać także mieszkańcy Żor. Obawiam się tylko o dworzec który miasto przejęło za symboliczną kwotę i nic z nim nie robi bo... miejska kasa pusta, a trzeba przed wyborami tężnię postawić, rozdać trochę premii, spłacać długi i odsetki, mieć na dopłaty do Muzeum Ognia i Twinpigs...

  • ~gestskoczka 2017-01-24
    14:25:56

    9 4

    @Arteks, ty nie odwiedzasz portalu TuŻory bo ciebie miasto interesuje, ty tu zaglądasz po to, by dokopać władzy Żor, zgodnie z twoją dewizą: „Arteks ma zawsze rację”.

    W związku z remontem linii kolejowej do Chybia chciałbym prosić władze miasta, a w szczególności radnego Krzysztofa Mentlika z Baranowic (szczególnie aktywnego w ograniczeniu prędkości na AZE) by dopilnowali kolejarzy w sprawie przebudowy wiaduktu nad ul. Pukowca tak, by pod nim było miejsce na poszerzoną ulicę o jeden pas i normalne chodniki. To poszerzenie o jeden pas jezdni jest potrzebne dla wyjeżdżających aut z Baranowic na Wiślankę tak, by auta jadące w kierunku Warszowic nie blokowały aut kręconych w prawo w kierunku Żor i Katowic.

    Druga sprawa, możliwe że po przebudowie torów powrócą pociągi do Wisły. Kiedyś często korzystałem z pociągów do Wisły, dziś mnie to raczej nie dotyczy, bo z Bajerówki (blisko miejsca zamieszkania) mam znacznie więcej autobusów.

    Jeżeli chodzi o stację kolejową Żory, to do czasu aż nie będzie dogodnego i szybkiego połączenia z Katowicami, to miejsce będzie peryferyjne na mapie komunikacyjnej miasta.

  • ~zorski 2017-01-25
    08:29:24

    10 1

    @Arteks
    cyt:"Obawiam się tylko o dworzec który miasto przejęło za symboliczną kwotę i nic z nim nie robi "

    Nic się nie martw. W mojej ocenie klasyczny dworzec nie jest do niczego potrzebny. Żory to tylko przystanek, na którym nie wsiada wiele osób (i wsiadać nie będzie, bo linia Chybie-Nędza nie przejeżdża przez miejsca gdzie pracuje/uczy się dużo mieszkańców Żor). Wystarczy na peronie postawić zamykany przystanek (może klimatyzowany/ogrzewany) o powierzchni kilkunastu m2. Kasy są niepotrzebne bo w dobie płatności elektronicznych można kupić bilet on-line, u konduktora, w elektronicznej kasie na przystanku. O informacji nawet nie pisze bo to oczywiste. Typowa poczekalnia również nie jest potrzebna, bo Żory to tylko przystanek, a nie węzeł przesiadkowy.
    Nie spodziewam się, żeby nagle ogromne ilości ludzi rzuciły się do podróżowania pociągiem, bo ta linia nie oferuje połączenia z miastami, które mogą interesować żorzan w aspekcie codziennych dojazdów.
    Powodów jest co najmniej kilka:
    1. Pracujący/studiujący Żorzanie wybierają raczej kierunek GOP.
    2. Pracy "no skill job" jest w Żorach od groma, więc ludzie nie poszukujący pracy na wysoko wykwalifikowanych stanowiskach nie ruszają sie poza miasto.
    3. Mentalność ludzi mieszkających w małych miastach jest zupełnie inna niż w tych największych (Warszawa, Kraków, Wrocław), gdzie ludzie świadomie wybierają transport publiczny z wielu względów (korki, brak miejsc parkingowych, koszty utrzymania samochodu) i coraz częściej rezygnują z własnych czterech kółek. W małym mieście każdy musi mieć samochód,albo i dwa. I to właśnie tym porusza się na codzień.
    4. Ci, którzy wybierają jednak transport zbiorkomem wybierają autobusy/busy również dlatego, że lokalizacja przystanku kolejowego Żory jest taka a nie inna. Zanim z osiedli lub dzielnic typu osiny, rogoźna dostaniesz się na PKP, to Ci, którzy wybrali busa będą już dojeżdżać do Mikołowa.

  • ~Arteks 2017-01-27
    00:38:24

    7 3

    @gestskoczka - musi być jakaś odtrutka na lizusostwo, brak wiedzy lub obojętność. A teraz do rzeczy. Co ci po autobusie do Wisły (w większości to już obecnie tylko minibusy) skoro one stoją w korkach na DK81 i nie dojeżdżają w głąb Wisły do Dziechcinki czy Głębiec? Weźmiesz do tego busika rower, sanki czy narty? Weźmiesz dziecko które ma chorobę lokomocyjną albo zaryzykujesz wyjazd grupą seniorów nie mając pewności czy ktoś was wepchnie do środka? ;) Może jak zmienią u was obecnego sołtysa, ktoś z Żor upomni się o połączenia z Katowicami. @żorski - ad1 dlatego ci którzy wybierają GOP z Żor, wybiorą prędzej czy później miejsce zamieszkania w GOP lub bliżej niego - tak straszne wydarzenie na A1 jak dzisiaj dowodzi, że chociaż jeżdżenie autem to przyjemność, to codzienne dojazdy nie są czymś bezpiecznym, a czasami mają tragiczne skutki. ad2 z tym od groma to bardzo przesadziłeś, w zasadzie nie ma ani jednego zakładu który produkowałby w Żorach coś sensownego, co nie byłoby półproduktem i stanowiłoby jakąś satysfakcję dla młodych ludzi. ad3 tu akurat zgoda, cały Śląsk ma z tym problem i jest u nas gorzej niż w metropoliach. Ale w Żorach są jakieś szczególne pokłady nieświadomości, do niedawna na tym forum w dyskusjach były osoby które próbowały bronić BKM czy nawet busików do stolicy województwa(!) co budziło moje rozbawienie i niepokój zarazem. Żory i Jastrzębie to jedyne miasta w województwie - powiaty grodzkie które nie mają ze stolicą województwa połączenia transportem publicznym. ad4 ciężko się z tym zgodzić, korki na zjazdach z A4 w Katowicach nie należą do rzadkości, Wiślanka jest zakorkowana rano praktycznie od Mikołowa, a centrum Katowic często stoi w godzinach szczytu. Dojazd komunikacją miejską do dworca, a potem szybkim pociągiem do Katowic, Rybnika, Raciborza, Gliwic czy Bielska - mógłby okazać się szybszy z przesiadką od pchania się autem do celu. Dzisiaj pociąg z Żor do Katowic nie jechałby tak długo jak 20 lat temu. Można również pomyśleć o dojeździe do dworca na rowerze i o profesjonalnym parkingu rowerowym na dworcu. Ktoś kto jest fit - dojeżdża rowerem do dworca dla zdrowia i kondycji. Potem w pociągu śpi, czyta książkę lub ogląda film na laptopie... Z dworca kolejowego do Twinpigs jest bliżej niż z dworca autobusowego, a przecież jest to produkt turystyczny Żor i mógłby być bardziej osiągalny gdyby połączenia kolejowe były lepsze. Poza tym dlaczego wy ciągle nie rozważacie problemu do rozwiązania na drodze możliwości jakie dają nowe inwestycje? Czy torowisko musi kończyć się na peryferyjnej stacji Żory? A do osiedli nie można go doprowadzić? Oczywiście że trzeba mieć jaja i wizję której obecne władze nie mają. Ale czy nie można już teraz myśleć o perspektywie unijnej 2020-2027? Paradoksalnie Kaczyński może uwolnić Żory od gadżetomanów dzięki ustawie o maks. 2 kadencjach. Tu widziałbym jakąś małą szansę na zmianę niekorzystnych tendencji.

  • ~zorski 2017-01-27
    14:18:36

    5 0

    @Arteks
    „@żorski - ad1 dlatego ci którzy wybierają GOP z Żor, wybiorą prędzej czy później miejsce zamieszkania w GOP lub bliżej niego - tak straszne wydarzenie na A1 jak dzisiaj dowodzi, że chociaż jeżdżenie autem to przyjemność, to codzienne dojazdy nie są czymś bezpiecznym, a czasami mają tragiczne skutki.”
    Nie przesadzasz z tą demagogią? To może od razu rozbierzmy autostrady i zbudujmy tam linię kolejową. W XXI wieku Żory są bliżej GOPu niż Ci się wydaje. 30 min. do Katowic autem czy busem nie stanowi o obniżeniu standardu życia. Jak pracowałem w Krakowie, codziennie dojeżdżałem autobusem/tramwajem 30 min do pracy i żyje. Piszesz, że codzienne dojazdy nie są bezpieczne? A co jest bezpieczne? Trzeba wychodzić z domu a nie całymi dniami siedzieć w internecie i trollować tuzory, w przerwie na gre w jakiś CitySkyLines (czy coś podobnego, bo chyba z tego czerpiesz wiedzę)

    „ad2 z tym od groma to bardzo przesadziłeś, w zasadzie nie ma ani jednego zakładu który produkowałby w Żorach coś sensownego, co nie byłoby półproduktem i stanowiłoby jakąś satysfakcję dla młodych ludzi. „

    A czy ja napisałem coś o satysfakcji? Wskazałem wyraźnie na no-skill-job a z tego raczej trudno czerpać satysfakcję.

    „ad4 ciężko się z tym zgodzić, korki na zjazdach z A4 w Katowicach nie należą do rzadkości, Wiślanka jest zakorkowana rano praktycznie od Mikołowa, a centrum Katowic często stoi w godzinach szczytu. Dojazd komunikacją miejską do dworca, a potem szybkim pociągiem do Katowic, Rybnika, Raciborza, Gliwic czy Bielska - mógłby okazać się szybszy z przesiadką od pchania się autem do celu. „

    Nie ma tragedii, to nie są gigantyczne korki tylko spowolnienie ruchu spowodowane godzinami szczytu. Do prawdziwych korków jeszcze im daleko.


    „Dzisiaj pociąg z Żor do Katowic nie jechałby tak długo jak 20 lat temu. Można również pomyśleć o dojeździe do dworca na rowerze i o profesjonalnym parkingu rowerowym na dworcu. Ktoś kto jest fit - dojeżdża rowerem do dworca dla zdrowia i kondycji. Potem w pociągu śpi, czyta książkę lub ogląda film na laptopie... Z dworca kolejowego do Twinpigs jest bliżej niż z dworca autobusowego, a przecież jest to produkt turystyczny Żor i mógłby być bardziej osiągalny gdyby połączenia kolejowe były lepsze. Poza tym dlaczego wy ciągle nie rozważacie problemu do rozwiązania na drodze możliwości jakie dają nowe inwestycje? Czy torowisko musi kończyć się na peryferyjnej stacji Żory? A do osiedli nie można go doprowadzić? Oczywiście że trzeba mieć jaja i wizję której obecne władze nie mają.”

    Czy ty wiesz o czym ty w ogóle piszesz? W niespełna 60 tysięcznym mieście budować „kolej metropolitarną”? Nie ma ani takiej potrzeby ani pieniędzy. Trochę mi wyglądasz na socjalistę, który dzielnie zwalcza problemy które nie istnieją.

  • ~azan3 2017-01-28
    11:45:14

    6 4

    Jest jeszcze jedna rzecz panie Arteks w czym Rybnik przoduje w porównaniu z Żorami- stężenie pyłu zawieszonego. Tylko to mi wystarczy, ze wolę mieszkać w Żorach. Bądź pan zdrów ;)

  • ~Arteks 2017-01-28
    18:05:19

    5 6

    @azan3 - poziom zanieczyszczeń jest taki sam tylko w Żorach nie robi się pomiarów PM10 (kolejny przykład na lekceważenie problemu przez władze miasta). Jest szansa, że problem będzie zmniejszony zarówno w Rybniku jak i Żorach po wejściu w życie uchwały zakazującej paleniem najgorszymi sortami opału. Dla mnie z kolei największym argumentem przeciwko Żorom jest zacofanie tego miasta wobec innych np. jeśli chodzi o sport, kulturę, transport publiczny, architekturę i brak jakichkolwiek perspektyw na przyszłość - największe zadłużenie w Polsce i zarazem jedne z najniższych dochodów. Miasto o takim stanie finansów będzie się tylko pogrążać, a nie wzrastać. @zorski - 30 minut w busie to męczarnia... Znany polski dziennikarz i publicysta Filip Springer napisał niedawno, że "busy to narzędzie upokarzania Polaków". Chodzi o popularne minibusiki zwane marszrutkami czy kartoflowozami. Wierz mi, że każdy student z Żor w swojej grupie w Katowicach wstydzi się tego, że domu musi jeździć czymś takim jak minibus podczas gdy inni mieszkańcy Śląska czy Zagłębia mają tramwaj, pociąg lub miejski autobus. A auta na Śląsku na razie są jeszcze ubóstwiane ale to się skończy - raz z powodu zapychania się centrów miast i wylotówek z nich, dwa zmiany polityki miast, trzy z powodu smogu i walce z nim także w dziedzinie transportowej, cztery z braku miejsc parkingowych przed blokami i zakładami pracy czy biurowcami. Nie jestem socjalistą ale myślę proeuropejsko i nowocześnie. Transport zrównoważony to rozwiązanie zarówno dla metropolii jak i miast sypialnianych typu Żory. Żory to miasto prostych zakładów i prostych ludzi, trudno aby rozumieli już teraz problem, ale nawet tam dotrze za kilka lat świadomość tego jak bardzo zostało w tyle za innymi. Wystarczy, że wybiorą sobie prezydenta który jest turystą albo pochodzi z większego miasta i już może być zwrot polityki transportowej o 180 stopni. Już macie problemy z parkowaniem na osiedlach. W większych miastach są większe problemy a wspomniany przez ciebie Kraków w którym mieszkałeś zaszokował mnie w zeszłym tygodniu pozytywnie propozycją zakazu ruchu pojazdów w całym Śródmieściu. Idzie nowe... Pociągi i rowery na zachodzie Europy są ubóstwiane. Dzięki nim rozwiązano wiele miejskich i urbanistycznych problemów. Ludzie na nowo wracają do centrów skąd jeszcze w latach 80. masowo uciekali bo centra odebrano autom, a dano pieszym!

  • ~azan3 2017-01-31
    17:39:14

    3 4

    Panie Arteks. I tu się mylisz kolego. Poziom zanieczyszczeń jest większy w Rybniku niż w Żorach. Ostatnio sam się o tym przekonałem na własnej skórze, a ściślej na własnym nosie. Byłem wieczorem raz w Rybniku , a pól godziny później byłem w Żorach i jakość powietrza nawet bez pomiarów jest o wiele gorsza w Rybniku. Jest to zresztą logiczne, Rybnik jest większy, więcej domów jednorodzinnych smrodzi i więcej aut jest w Rybniku. To są fakty. Tu jesteśmy górą na pewno. Wolę już mieszkać w Żorach gdzie jest trochę lepsze powietrze, choć miasto mniejsze niż truć się w Rybniku. Dlatego zdrowia życzę koledze z twarzą Solarisa

  • ~Arteks 2017-01-31
    18:39:14

    3 5

    @azan3 - jakbyś porównał Rowień z Nowinami to na Nowinach będzie też lepsze powietrze tak samo jak na Pawlikowskim będzie lepsze niż w Ligocie. Natomiast każdy mieszczuch woli mieszkać w mieście niż w podmiejskiej sypialni. Zdrowotnie wcale na tym aż tak źle nie wychodzimy. Może to wynik dobrze działającej służby zdrowia? Zerknij do tego rankingu. Rybnik najzdrowszym miastem na Śląsku. :)))
    http://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,rybnik-najzdrowszym-miastem-na-slasku-jestescie-zaskoczeni,wia5-3266-29490.html Ps. a tak przy okazji - co to ma wspólnego z remontem linii kolejowej co piszesz? Jak widzisz ja zacząłem dyskusję na temat ale oczywiście Żorzanie nie mają nic do powiedzenia w temacie, wolą hejtować sąsiadów mimo, że na tym nic nie ugracie. A to, że macie zaniedbany dworzec świadczy o waszym mieście, że należy do flejtuchowatych i niepoważnych.

  • ~haXen 2017-02-03
    14:40:53

    1 3

    Wyjdź z tabelki excela i poodychaj "świeżym" powietrzem - http://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,tak-smog-ma-wplyw-na-nasze-zdrowie-placowki-lecznicze-przezywaja-oblezenie,wia5-3266-32459.html

  • ~Arteks 2017-02-03
    16:35:27

    4 1

    @haXen - w Żorach powietrze macie takie same lub gorsze niż w Rybniku - ludzie w domkach też ogrzewają jak najtaniej czyli mułem i flotą, natomiast nie macie niestety opieki zdrowotnej na takim poziomie jak u nas. Sporo żorzan musi przez to leczyć się w specjalistycznych lecznicach w Rybniku. Takie rankingi pokazują pozycję miasta w różnych dziedzinach. Jeśli chodzi o ochronę zdrowia to możemy w Rybniku być dumni. http://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,rybnik-najzdrowszym-miastem-na-slasku-jestescie-zaskoczeni,wia5-3266-29490.html A czy mieszkając w Żorach można być z czegoś dumnym? Prawda że nie? ;)

  • ~haXen 2017-02-03
    19:54:54

    1 4

    Z całą pewnością mieszkańcy Rybnika nie są dumni z kolegi-sasiada Arteksa, którego wywody notorycznie wyśmiewanie sa na rodzimym portalu Rybnik.com.pl.
    Aaa i pamiętaj dla nas BKMtwoja kolej.

  • ~haXen 2017-02-03
    19:59:52

    1 1

    BKMtwoja kolej

  • ~Arteks 2017-02-04
    19:26:02

    5 1

    @haXen - jeśli to, że ktoś się śmieje jest jakąś ujmą to co mieliby zrobić prezydenci Żor z których też się śmieją? ;) Ps. Kiedy napiszesz coś na temat? Wkrótce także w Żorach pojawią się ekipy remontowe ze specjalistami z całej Polski i... przywita ich dziadowska rudera z napisem "Żory". ;P Ale obciach.

  • ~haXen 2017-02-05
    20:36:06

    1 3

    Twoje opinie są g.. warte.

  • ~azan3 2017-02-06
    21:51:59

    0 2

    Panie Arteks, co z tego, ze lepsza służba zdrowia, jak powietrze gorsze i trzeba się częściej leczyć w tym Rybniku niż w Żorach. Co to za logika...

  • ~Arteks 2017-02-06
    23:56:57

    3 0

    @azan3 - podoba mi się ten brak pomysłu na wypowiedzi o "reprezentacyjnych" miejscach dla Żor takich jak dworzec kolejowy... Wstyd? ;P Ciągniesz temat powietrza. Możliwe, że stan powietrza w Żorach jest gorszy - stąd strach jego władz przez zamontowaniem profesjonalnej stacji badającej wszystkie rodzaje zanieczyszczeń. W Rybniku nie ma tematów tabu. Zakaz palenia mułem i flotą korzystny także dla mieszkańców Żor to duża zasługa lobbingu władz Rybnika od conajmniej 5 lat.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuZory.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuZory.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy jesteś szczęsliwy w Żorach?




Oddanych głosów: 1065