zamknij

Biznes

Firma z Rybnika obsłuży bezpłatną komunikację miejską w Żorach

2014-01-16, Autor: Wioleta Kurzydem
Darmowe autobusy wyjadą na żorskie ulice już za kilka miesięcy. Znamy przewoźnika, który obsłuży 7 bezpłatnych linii autobusowych.

Reklama

Do przetargu zgłosiły się cztery przedsiębiorstwa - dwa z Żor (Zakłady Techniki Komunalnej Sp. z o.o., V-BUS Sp. z o.o.) oraz po jednym z Rybnika (A21 Sp. z o.o.) i Jastrzębia-Zdroju (konsorcjum: Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. w Jastrzębiu-Zdroju i „MIKRUS” Firma Przewozowa S.C.). Najkorzystniejszą ofertę zaproponowała firma A21 Sp. z o.o. z Rybnika i to z nią zostanie podpisana umowa. - Jeżeli nie będzie odwołań od rozstrzygnięcia, to podpisanie umowy nastąpi 27 stycznia tego roku - mówi Anna Ujma, doradca prezydenta ds. polityki promocji i informacji.

Spółka A21 przedstawiła przede wszystkim ceny wozokilometrów niższe, niż zakładali to żorscy urzędnicy, stąd wiadomo już, że kwota przewidziana w budżecie i przeznaczona na realizację zadania nie będzie wyższa od 3,3 mln zł. Umowa na realizację usług będzie ważna od 1 maja 2014 na okres 10 lat, czyli do 30 kwietnia 2024 roku.

Darmowe kursy mają być obsługiwane przez nowe, klimatyzowane autobusy wyprodukowane lub zarejestrowane po raz pierwszy w 2014 roku. Każdy pojazd ma pomieścić 38 pasażerów oraz musi być przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. - W ramach przetargu będziemy mieli 8 nowych, specjalnie oklejonych autobusów - dodaje Anna Ujma.

> Żory pierwsze w Polsce wprowadzą bezpłatną komunikację autobusową

 

Wraz z początkiem maja 2014 roku na terenie miasta przestanie funkcjonować większość linii autobusowych prowadzonych dotąd przez MZK Jastrzębie. Jedyną, która pozostanie jest linia 308 - będzie ona funkcjonować na trasach i zasadach ustalonych przez Międzygminny Związek Komunikacyjny w Jastrzębiu-Zdroju.

W mieście otrzymamy 7 darmowych połączeń:
1 - Osiedle Pawlikowskiego - Dworzec Autobusowy - Osiedle Korfantego - Osiedle Sikorskiego - Osiedle Pawlikowskiego
2 - Osiedle Pawlikowskiego - Osiedle Sikorskiego - Osiedle Korfantego - Dworzec Autobusowy - Osiedle Pawlikowskiego
3 - Osiny - Osiedle Sikorskiego - Sąd - Dworzec Autobusowy - Kleszczówka - Dworzec Kolejowy
4 - Bajerówka - Rowień - Dworzec Autobusowy - Kleszczówka - Dworzec Kolejowy - Dworzec Autobusowy - Rowień - Bajerówka
5 - Dworzec Autobusowy - Rogoźna - Rój - Osiedle Gwarków - Boguszowice - KWK Jankowice
6 - Baranowice - Bajerówka - Dąbrowskiego - Dworzec Autobusowy - Dworzec Kolejowy - Baranowice
7 - Bajerówka - Dworzec Autobusowy - Kleszczów - Suszec - KWK Krupiński

Spore zmiany nastąpią także w organizacji ruchu w centrum miasta - ul. Męczenników Oświęcimskich pozostanie dwukierunkowa, a na jej skrzyżowaniu z ul. Rybnicką i ul. Klimka wkrótce zostanie wybudowane rondo.

Wiaty, które obecnie ustawione są na przystankach, pozostaną na swoich miejscach. Przy nowych przystankach wybrukowane zostaną zatoczki. - Przy al. Niepodległości powstało miejsce do wysiadania dla pasażerów, które działa 1 stycznia tego roku - dodaje A. Ujma. - W związku z planowanym wprowadzeniem darmowej komunikacji na terenie miasta Żory tymczasowo nie przewidujemy ustawiania nowych wiat przystankowych. Ustawione będą jedynie słupki z rozkładami jazdy - mówi.

Miasto czeka również m.in. przebudowa pętli autobusowej w Osinach. Obecnie przygotowywane są postępowania przetargowe na poszczególne zakresy robót.

Oceń publikację: + 1 + 10 - 1 - 5

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (28):
  • ~ 2014-01-17
    16:21:57

    12 0

    Tak gwoli ciekawości. Czy organizator przetargu zerknął na KRS tej spółki A21? Bo wystarczy tylko zerknąć i się zorientować czy przypadkiem to nie jest znowu jakaś spółka wydmuszka. Zarząd jednoosobowy, gdzie Prezes zarządu jest jedynym udziałowcem a w dodatku oszałamiający kapitał spółki w kwocie 5000,00 zł !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Przypominam że KRS jest jawny i każdy może to sprawdzić. Reasumując spółka z kapitałem 5000,00 obsługiwać ma milionowy kontrakt i kupować nowe autobusy, coś mi się wydaję że będzie o tym jeszcze bardzo głośno. "A to tylko Polska właśnie" - jak ktoś kiedyś powiedział.

  • ~gestskoczka 2014-01-17
    17:20:25

    0 1

    Bardzo słuszna uwaga @albw. Proszę Redakcję, skoro umieściła ten artykuł, by zwrócić uwagę odpowiednim urzędnikom na fakt niskiego kapitału spółki, że są komentarze, i prosimy by Prezydent Miasta wypowiedział się na ten temat czy można zaufać tej spółce, czy nie. A jeżeli to zaufanie jest niepewne, to chcielibyśmy wiedzieć, jakie będą zabezpieczenia byśmy jako miasto nie stracili. Uważam, że ZTK byłoby lepsze, bo firma z Żor, własność miasta, kapitał ma z pewnością dużo większy, a jak ten A21 liczy że się na nas dorobi, to niech lepiej dorabia się na nas nasza firma ZTK.

  • ~NiePiSmienny 2014-01-17
    18:13:06

    1 0

    Do gestskoczka: Proszę popytać "w rodzinie" ( ;) ) czy obecne prawo zamówień publicznych pozwala wykluczyć ofertę takiej firmy. Taka firma (przy odpowiednim zapisie w akcie notarialnym) płacąc notariuszowi opłatę od 5 tys. złotych może bez ograniczeń podnieść po tym kapitał do dowolnej wysokości. A poza tym: czy najdroższa firma (z czterech składających oferty - patrz informacje) może wygrać przetarg? To co się komuś wydaje trzeba zderzyć z dostępnymi (!) informacjami i przepisami prawa.

  • ~gosc_z_r 2014-01-17
    19:48:38

    3 0

    Zderzajac z rzeczywistoscia to nie najnizsza cena a najkotrzystniejsza oferta wygrywa p

  • ~gosc_z_r 2014-01-17
    19:59:28

    3 0

    Zderzajac z rzeczywistoscia to nie najnizsza cena a najkotrzystniejsza oferta wygrywa przetarg w przypadku zamowien publicznych, gdzie cena jest tylko jednym z kryteriow, natomiast jezeli spolka powstaje kilka miesiecy temu tylko po to aby startowac w przetargach nie majac dotychczas zadnych doswiadczen na rynku transportu, to dla mnie to zaden argument. Przepisy prawa tj ksh rzeczywiscie pozwalaja na dokapitalizowanie spolki w kazdym momencie ale do mnie nie przemawia fakt ze jezeli ktos pare miesiecy temu zaklada spolk za 5000 i wygrywa kontrakt na 3000000 to nie j

  • ~NiePiSmienny 2014-01-17
    20:20:45

    3 0

    Nałożenie warunku w postaci "doświadczenia" nie ma obecnie żadnego znaczenia i jest w praktyce bezskuteczne. W świetle zmienionych w ubiegłym roku zapisów pzp niedoświadczona firma może "posłużyć się" doświadczeniem "uzyskanym" od innej firmy, co formalnie czyni ją firmą "doświadczoną". Niestety tak się dzieje, że każda kolejna zmiana pzp stawia organizatorów przetargu w coraz gorszej pozycji. Dura lex sed lex.

  • ~Pablous2 2014-01-18
    00:07:57

    0 2

    Osobiście wolałbym aby prezydent nie wydziwiał i zostawił firmę V-bus Żory do obsługi komunikacji miejskiej tym bardziej że mają fajne pojazdy wraz z miłą obsługą, więc wdg. mnie będzie totalna miazga gdyż podpiszą umowę z tą firmą A21 ponieważ będą jeździły jakieś wynalazki po Żorach z kosmosu tak jak to jest w Wodzisławiu Śląskim.

  • ~NiePiSmienny 2014-01-18
    08:37:57

    5 0

    Do pawlo93: Jeśli jesteś tak dobrze zorientowany, to zwróć uwagę na fakt, że oferta V-busu przegrała też z ofertą jastrzębskiego PKM. A zatem proponowane przez Ciebie "zostawienie firmy V-bus Żory" byłoby działaniem bezprawnym.

  • ~hitchhiker 2014-01-18
    11:18:56

    4 0

    Widzę, że mieszkańcy trzymają rękę na pulsie. Z Internetu wynika, że A21 została założona końcem 2013 roku i brała też udział m.in. na komunikację w Czerwionce-Leszczynach. Przetargu nie wygrała, mimo najniższych stawek za wozokilometry. Też mnie ciekawi dalszy bieg tej sprawy...

  • ~NiePiSmienny 2014-01-18
    12:32:19

    8 0

    Do hitchhiker: Mieszkańcy trzymają rękę na pulsie, bo maja do tego prawo. Niestety Twoja informacja jest niepełna a w efekcie nieprawdziwa (kłamliwa). Przetarg, o którym piszesz, rozstrzygał MZK w Jastrzębiu- Zdroju. Wprawdzie konsorcjum, w skład którego wchodziła firma A21 dało niższą cenę na wozokilometr na tabor A (5,47) ale wyższą na tabor B i C (5,47). Przetarg wygrało Konsorcjum z PKM dając ceny odpowiednio 6,15 na tabor A i 5,18 (a więc tu niższą i to zadecydowało o rozstrzygnięciu przetargu) na tabor B i C. Sposób liczenia punktów, które zadecydowały o wyborze najkorzystniejszej oferty opisany jest w specyfikacji do tego przetargu. Dowód na to, że hitchhiker nie podał pełnej, prawdziwej informacji i manipuluje faktami patrz : http://www.kmrow.vot.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=227:sjzpmz&catid=3:przewmzkjz&Itemid=4

  • ~hitchhiker 2014-01-18
    12:45:22

    1 0

    Mój błąd - zatem uogólnienie, a nie manipulacja. Ale A21 wygrała przetarg u nas sama, nie jako konsorcjum - jak w przypadku przetargu w MZK?

  • ~Pablous2 2014-01-19
    14:54:20

    0 3

    Do ~NiePiSmienny: Owszem V-bus przegrał przetarg lecz prezydent powinien zastanowić się jaki zrobi błąd podpisując umowę z firmą A21 gdyż ma mały kapitał bynajmniej tak wnioskuje po komentarzach, więc jakim taborem autobusowym ta firma ma zamiar obsługiwać darmową komunikację w Żorach ? busikami co pomieszczą 20 osób? to ja osobiście dziękuje za taki tabor autobusowy, bo ta firma nie dorasta do pięt PKM ani V-busa ... wolał bym aby te parę tysięcy zostało dołożonego do tego projektu i obsługiwał to nadal V-bus ponieważ dali by radę obsłużyć te wszystkie linie niskopodłogowym taborem i nawet nie trzeba było by zmieniać numerów lini. to na tyle z mojej strony.

  • ~NiePiSmienny 2014-01-19
    22:04:19

    1 0

    Do pawlo93: 1) Decyzje dotyczące rozstrzygnięcia przetargu to nie zabawa w piaskownicy. Podpisanie umowy z firmą, która przegrała przetarg to złamanie prawa! 2) Zgodnie z opisem technicznym autobusów - patrz załącznik nr 5 do SIWZ ( http://www.bip.zory.pl/?a=14343 ) "Liczba miejsc pasażerskich: ogólna liczba miejsc musi wynosić co najmniej 38 miejsc, w tym co najmniej 12 miejsc siedzących. Każdy autobus musi być przystosowany do przewozu osoby na wózku inwalidzkim..." a dalej "Typ autobusu: pojazd niskowejściowy z homologacją..." Skąd zatem twoja informacja o " busikach co pomieszczą 20 osób" . Poczytaj trochę i zastanów się zanim napiszesz kolejną bzdurę.

  • ~Pablous2 2014-01-20
    13:09:58

    3 0

    Napisałem o busikach dla tego iż takie są moje podejrzenia gdyż czytałem komentarze i wywnioskowałem że kapitał firmy to 5 tysięcy i na dodatek została nie dawno utworzona ale cóż co będzie to będzie niech łaskawy prezydent pod publikę robi więcej syfu w mieście i znowu wygra wyboru i hajsu będzie trzepać w ciorty i trochę bo jak na razie nie widać efektów aby robił coś porządnego, tyle z mojej strony w tym temacie... !

  • ~NiePiSmienny 2014-01-20
    19:20:06

    0 3

    A przecież radziłem pawlo93, aby poczytał trochę i zastanowił się zanim napisze kolejną bzdurę ...

  • ~żorzaninek 2014-01-21
    21:39:48

    3 0

    Tabor to jeszcze pestka... firma widmo, o której niewiele wiemy, po za tym, że pojawiła się nagle pod koniec 2013 roku to też pestka, ale zobaczcie na stronach związanych z przetargiem rozkład jazdy powyższych linii, za głowę się złapać to mało - trasy i częstotliwość kursowania pozostawia wiele do życzenia. Po za tym może w końcu oficjalnie wynalazcy darmowej komunikacji powiedzą co zlikwidują? Czy zostanie linia 307 do Pawłowic, linia 308 do Suszca i Mizerowa, 312 do Czerwionki, 101, 102, 105 do Jastrzębia, 52 do Rybnika? Na stronach MZK (bip) można również zobaczyć rozkłady jazdy linii 101, 102 i 105 - mają być ograniczone do dworca autobusowego i pokasowane wybrane kursy. Czy to ma być lepsza komunikacja? A co ze słupkami z rozkładami jazdy? Może będziemy karmieni kolejną odmienną wersją graficzną? Przecież plakaty z rozkładem jazdy MZK Jastrzębie należą do najlepszych w Polsce dając pasażerowi wszystkie informacje o danym kursie, czy ten doskonały system będzie również zmieniony? Rozumiem, że jedynym plusem jest to, że będzie darmowa... więc nie można narzekać, prowizorka z piaskownicy - dowód na to, że zaś wzięli się za to ludzie bez wiedzy w tym zakresie, obym się mylił...

  • ~NiePiSmienny 2014-01-22
    15:55:28

    0 4

    Do mieszkaniec: Piszesz jakbyś coś wiedział, a w większości to tylko Twoje przypuszczenia. W rzeczywistości rozsiewasz niczym nieuzasadnione plotki, jak wcześniej hitchhker, pawlo93 i abw.

  • ~ 2014-01-22
    17:04:45

    4 0

    Do ~NiePiSmienny a może "~Nieczytający". W swoim poście przedstawiłem tylko suche fakty wynikające z krótkiej analizy KRS i moje związane z tym obawy, a więc z plotkami ma to tyle wspólnego co łysy z grzebieniem, a Twoja argumentacja sprowadza się do typowego lobbowania na rzecz wspomnianej spółki. Celowo sprowokowałem tę dyskusje po to żeby mieszkańcy zaczęli interesować tym co się wokół nich dzieje a w Twoich postach ewidentnie kreujesz się na "adwokata" jednej ze stron, która ma tylko świętą rację. Jeżeli chodzi o Twoja argumentację to w oparciu o "suche" prawo jest ona prawidłowa, lecz patrząc niedaleko w przeszłość to była już taka, nowo powstała spółeczka, o malutkim kapitaliku, zarządzająca milionami i tak zarządzała że obecnie słynne Miasteczko Twinpigs stoi puste i powoli niszczeje z pracownicy do teraz nie maja wypłaconych wynagrodzeń. Tak więc nie dziw się obecnej postawie mieszkańców i ich obawą o powtórce z rozrywki. Tak więc życzę więcej empatii i obiektywizmu w przedstawianiu swoich racji.

  • ~żorzaninek 2014-01-22
    22:52:19

    3 0

    ręce mi opadają, do NiePiSmienny zarzucasz mi plotki? to zobacz na to: http://mzkjastrzebie.bip-e.pl/mzk/przetargi/2013/przetargnieograniczony/4436,ROZKLAD-JAZDY-zalacznik-nr-1-do-projektu-umowy.html jeśli jesteś inteligentny to sam zauważysz ile kursów i wozokilometrów zostanie zlikwidowanych w porównaniu do dzisiejszej oferty (dotyczy lini 101, 102 i 105), a co do rozkładu jazdy lini od 1-7 to sam zobacz jak się przedstawia: http://www.bip.zory.pl/?c=13101 dokładnie załącznik 3. Zanim kogoś oskarżysz o plotkowanie to sięgnij do prawdziwych informacji dostępnych nie na pudelku lecz na portalach bip - tam wszystko jest! Dostepne dla każdego jakbyś nie wiedział!

  • ~NiePiSmienny 2014-01-22
    23:38:21

    0 3

    Drogi abw. Guzik mnie obchodzi która firma wygrała. Interesują mnie tylko aspekty prawne. Cieszę się, że przyznajesz, że moja argumentacja "w oparciu o "suche" prawo jest ona prawidłowa". Prawo jest jedno. Ani "suche" , ani "mokre" ale takie , które trzeba respektować. I o to mi chodzi.

  • ~NiePiSmienny 2014-01-23
    00:27:32

    0 4

    Do mieszkaniec : Skorzystałem z Twojej rady i okazało się, że znów napisałeś tylko pół prawdy. Masz rację pisząc, że liczba kursów linii 101, 102 i 105 (łączących niemal w prostej linii Bajerówkę z Dworcem Autobusowym) zostanie zmniejszona. Nie napisałeś jednak, że w to miejsce dochodzi cała lista kursów dwóch linii okrężnych. Jedna linia prowadzi z Dworca Autobusowego przez Os.Pawlikowskiego, Os. Sikorskiego do Dworca Autobusowego, a druga w kierunku odwrotnym. To całkowicie nowe linie, których obecnie jeszcze nie ma (zaczną funkcjonować od 01.05.2014. W efekcie liczba wozokilometrów pomiędzy południową częścią miasta a centrum zdecydowanie wzrośnie! Zauważyłem też, że nowe linie "okrężne" przechodzić będą przez środek Osiedla Pawlikowskiego (pomiędzy blokami 3 i 4 i ulicą Żołnierzy Września tj. wzdłuż bloków 8 i 11) i środek os. Sikorskiego (ul. Promienna, Wolontariuszy, Osińska). Półprawda to nie jest cała prawda :)

  • ~żorzaninek 2014-01-23
    12:15:47

    5 0

    widzę, że ktoś ma tu monopol na prawdę... po za tym ta osoba nie zauważa, że zlikwidowane zostaną linie 301, 302, 303, 304, 305, 306, 308 (prawdopodobnie), po za tym od początku roku zlikwidowano wszystkie kursy linii 301 z Zajezdni do dworca autobusowego, odcinając osiedla z Rojem więc nie wiem na czym polega ten cały zachwyt... po za tym w darmowych autobusach będą sie grzali bezdomni zniechęcając nieprzyjemnym zapachem normalych ludzi do jazdy. To będzie dopiero zachwyt

  • ~NiePiSmienny 2014-01-23
    21:46:49

    0 1

    Do mieszkaniec: plotka - «niesprawdzona lub kłamliwa wiadomość powtarzana z ust do ust, najczęściej szkodząca czyjejś opinii» (Źródło - słownik języka polskiego: http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=2501076 , lub z Wikipedii : " rozpowszechnianie niepewnych, niesprawdzonych wiadomości" (http://pl.wikipedia.org/wiki/Plotka). Pisząc, że "zlikwidowane zostaną linie 301, 302, 303, 304, 305, 306, 308 (prawdopodobnie)" rozpowszechniasz niesprawdzone informacje, a więc sam dostarczyłeś dowodu na moją wcześniejszą opinię : "rozsiewasz niczym nieuzasadnione plotki". Nawiasem mówiąc, cytowana Twoja niesprawdzona informacja jest nadinterpretacją faktów (sprawdziłem u źródła - zadzwoniłem do MZK). Rozpowszechniając plotki chcesz się dowartościować? Masz jakieś kompleksy? Nudzisz się? Współczuję :(

  • ~żorzaninek 2014-01-24
    11:33:04

    0 0

    do NiePiSmienny: skoro zarzucasz mi plotkę to udowodnij, że linie 301, 302, 303, 304, 305, 306 nie zostaną zlikwidowane? Przecież mają się pojawić nowe z nieco zmienionymi trasami - więc nie rozumiem Twojej agresji! A co do linii 308 to może wiesz coś więcej czy będzie istniała, czy nie? może się podzielisz tą "pewną" informacją? A jeszcze jedno śmieszy mnie twój wpis, ze dzwoniłeś do MZK - no i co Ci tam powiedzieli? Jestem bardzo ciekawy - chyba nie to że po wprowadzeniu nowych linii - linie 301-306 zostaną nadal...Więc się zastanów lub czytaj ze zrozumieniem wypowiedzi innych zanim kogoś oskarżysz o plotkarstwo.

  • ~AleDom 2014-01-24
    16:55:15

    2 0

    Najlepiej by było gdyby wygrał PKM z Mikrusem. Mają doświadczenie, PKM jest już sprawdzonym przewoźnikiem (czas pokazał że solidnym) i na 100% nie jest "wydmuszką". V-BUS to typowy prywaciarz, będzie próbował lecieć w kulki i ciąć koszty gdzie się da np. kupując japońskie czy białoruskie wynalazki (patrz GOP czy Wodzisław).

  • ~Pablous2 2014-01-25
    12:19:32

    0 3

    Do AleDom: chłopie V-bus nie dysponuje białoruskimi autobusami ani japońskimi V-bus w większej części obsługuję komunikację miejską Niemieckim taborem oraz tylko trzy jedyne autobusy pochodzenia francuskiego, czyli: mercedesy, many,neoplany, 3x francuskiej produkcji renault agora 12, oraz jedną sztuke setry.

  • ~AleDom 2014-01-25
    13:58:39

    3 0

    V-BUS, ASKA i Kłosok to jedna rodzina. W przetargu wymagają nówek, więc pewnie kupiliby jakieś MAZy czy ZAZy (jak Kłosoko-Aska w Wodzisławiu). Ale skoro tak chcesz porównania: porównaj ex-Warszawskie Solarisy z tymi z PKMu, do tego porównaj sobie MANy SL obu firm. Trzon taboru V-BUSa to O405 z lat 1992-1997, podczas gdy w Jastrzębiu najstarsze solówki są z 1997 (przegubowce - 1996). Kiedy V-BUS nabył ostatnio nówki? PKM w 2009 roku, ostatnio ogłosili przetarg na 50 nówek a w zeszłym roku kupili trzyletnie Solarisy. V-BUS odkupił ostatnio MANy NL262 od PKMu. O średniej wieku itp. nie ma co wspominać. Prawda jest taka, że PKM i Transgór zostawiają daleko w tyle resztę przewoźników w regionie.

  • ~Pablous2 2014-01-28
    15:57:43

    0 0

    do AleDom: Owszem zgodzę się z Tobą PKM zostawia przewoźników z rejonu daleko z tyłu.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.