Biznes
Koleje Śląskie witają pierwszego Elfa2. Po województwie będzie jeździło 19 takich pojazdów
Wymiana szacownych 50-latków na nowy tabor rozpoczęta. Nowy Elf2 po raz pierwszy przewiózł pasażerów po śląskich torach, w środę natomiast odbyła się jego oficjalna prezentacja. Bydgoska PESA w ramach zamówienia wartego 230 mln zł netto ma dostarczyć Województwu Śląskiemu oraz Kolejom Śląskim w sumie 19 takich pojazdów. Będą one obsługiwały zarówno relacje aglomeracyjne, jak i pozaaglomeracyjne.
Koleje Śląskie oficjalnie zaprezentowały swój nowy nabytek. Pojazd Elf drugiej generacji wyposażony jest w rozwiązania mające ułatwić podróżowanie pasażerom o zróżnicowanych wymaganiach. Dostosowano go do potrzeb osób niepełnosprawnych, ma również przyciemniane szyby, przewijak, pojemniki na pieluchy, specjalne uchwyty do mocowania rowerów i klimatyzację, gniazdka elektryczne oraz energooszczędne oświetlenie LED.
– Oprócz pasażerów, również nasi pracownicy mogą liczyć na większy komfort – w nowym Elfie2 jest zamykana przestrzeń dla kierownika pociągu, m.in. z zabudowanym mikrofonem umożliwiającym wygłaszanie komunikatów dla podróżnych oraz monitorem umożliwiającym podgląd z kamer wewnętrznych – mówi Wojciech Dinges, prezes Kolei Śląskich. – Pojazd wyposażony jest w lodówkę, czajnik dla maszynisty, specjalny system parkingowy oraz urządzenia sterowania ETCS i łączności GSMR, co umożliwi jego interoperacyjność, np. możliwość wyjazdu do sąsiednich Czech czy Słowacji – dodaje.
Zobacz także
Pierwszy pojazd nowej serii ma ponad 150 miejsc siedzących i będzie jeździł po różnych trasach w całym województwie. Dostawcą pojazdów jest Spółka PESA z Bydgoszczy, która wygrała przetarg. Producent zaoferował 10 lat gwarancji. Całość zamówienia, tj. 19 pojazdów, będzie kosztować Województwo Śląskie oraz Koleje Śląskie ponad 230 mln zł netto. Koleje Śląskie mogą skorzystać ponadto z zamówienia uzupełniającego na dwa kolejne pojazdy trójczłonowe.
– Zakup nowych pociągów Elf2 i tym samym kolejny etap wymiany śląskiego taboru to strategiczna inwestycja rozpisana na lata. Jej głównym celem jest podniesienie komfortu i jakości życia naszych mieszkańców. Chcemy, by poruszali się po terenie naszego województwa i poza jego granicami w jak najlepszych i najbezpieczniejszych warunkach. Realizowane zamówienie z bydgoską PESĄ jest tego gwarantem. Elf2 to również kolejny przyczynek do walki o jak najczystsze powietrze, walki przeciwko smogowi na terenie naszego województwa. Tylko wtedy z nim wygramy, jak po swojej stronie będziemy mieć jak najwięcej uzupełniających się wzajemnie elementów. Nowoczesny, proekologiczny tabor kolejowy z pewnością jest jednym z nich – mówi marszałek województwa śląskiego Wojciech Saługa.
Do końca listopada 2017 r., zgodnie z harmonogramem, Kolejom Śląskim oraz Województwu Śląskiemu mają zostać dostarczone jeszcze dwa pojazdy trójczłonowe, cztery dwuczłonowe oraz dwa czteroczłonowe. Pozostałe jednostki zamawiający mają otrzymać w przyszłym roku. Będzie to dziesięć pojazdów czteroczłonowych.
– Po siedmiu latach historia naszej współpracy zatoczyła koło. Pierwsze Elfy poprzedniej generacji zakupiło w 2010 roku Województwo Śląskie, a dziś pierwsze pojazdy Elf2 zaczynają eksploatację w barwach Kolei Śląskich. Dowodzi to konsekwencji, z jaką kluczowy dla tego regionu przewoźnik przy wsparciu Samorządu Województwa inwestuje w nowoczesny, bezpieczny, odpowiadający europejskim standardom tabor. Cieszę się, że PESA ma w tym swój znaczący udział – mówi prezes zarządu, dyrektor generalny firmy PESA Robert Świechowicz.
Zobacz także
Komentarze (0):
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Najczęściej czytane
-
Związki alarmują: JSW na skraju bankructwa. "Skandaliczne marnotrawstwo, sytuacja dramatyczna"
15290 -
JSW uruchamia nowe ściany wydobywcze w kopalni Pniówek. Łączne zasoby przekraczają 840 tys. ton węgla koksowego
13939 -
JSW domaga się ponownego rozpatrzenia sprawy zwrotu 1,6 mld zł składki solidarnościowej
13040 -
“Traktują ludzi gorzej niż świnie”, "Ludzie płaczą, bo nie wiedzą, co będzie dalej". Pracownicy Eko-Okien o nieoficjalnej likwidacji zakładu w Wodzisławiu Śląskim
9637 -
JSW odpowiada związkom: to rynek uderzył w spółkę, nie złe zarządzanie. Związkowcy: „To uniki, a nie konkrety”
8168
Najwyżej oceniane
-
Zamknięcie Makro w Rybniku "zamknie" małe, miejscowe firmy? "To cios w lokalnych przedsiębiorców"
+3 / -0 -
Związki alarmują: JSW na skraju bankructwa. "Skandaliczne marnotrawstwo, sytuacja dramatyczna"
+5 / -3 -
Zapaść programu Czyste Powietrze. Dramatyczny spadek liczby wniosków po reformie
+1 / -0 -
JSW odpowiada związkom: to rynek uderzył w spółkę, nie złe zarządzanie. Związkowcy: „To uniki, a nie konkrety”
+2 / -1 -
JSW uruchamia nowe ściany wydobywcze w kopalni Pniówek. Łączne zasoby przekraczają 840 tys. ton węgla koksowego
+0 / -1
Najczęściej komentowane
-
Zapaść programu Czyste Powietrze. Dramatyczny spadek liczby wniosków po reformie
1 -
JSW odpowiada związkom: to rynek uderzył w spółkę, nie złe zarządzanie. Związkowcy: „To uniki, a nie konkrety”
1 -
JSW o Planie Strategicznej Transformacji: "Widoczne kolejne, bardzo konkretne efekty"
0 -
“Traktują ludzi gorzej niż świnie”, "Ludzie płaczą, bo nie wiedzą, co będzie dalej". Pracownicy Eko-Okien o nieoficjalnej likwidacji zakładu w Wodzisławiu Śląskim
0 -
Dodatkowe pieniądze z ZUS dla emerytów i rencistów, którzy ukończyli 75 lat
0
Alert tuZory.pl
Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuZory.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alertSonda
Obowiązek jazdy w kasku do 16 roku życia dla kierowców hulajnóg i rowerów. Co o tym sądzisz?
Oddanych głosów: 2