zamknij

Wiadomości

Mieszkańcy mogą wziąć udział w warsztatach związanych z Planem Mobilności

2016-09-12, Autor: wk

Jeśli macie pomysły na to, jak sprawnie i wygodnie poruszać się po Żorach, to koniecznie weźcie udział w warsztatach prowadzących do powstania Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej.

Reklama

Celem powstania Planu Mobilności jest skoordynowanie działań, mających zachęcić żorzan do wyboru alternatywnych wobec samochodu form przemieszczania się po mieście. Prace nad Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskie prowadzone są w oparciu o zasadę partycypacji społecznej. Konsultacje społeczne zaplanowano w formie warsztatów, podczas których mieszkańcy będą mogli podzielić się swoimi pomysłami i propozycjami dotyczącymi np. usprawnienia Bezpłatnej Komunikacji Miejskiej czy przebiegu tras rowerowych.

Najbliższe spotkania zaplanowano na czwartek, 15 września w Zespole Szkół nr 5 w Żorach-Roju oraz wtorek, 20 września w Domu Kultury w Żorach. Początek o godzinie 17:00.

Warsztaty poprowadzą pracownicy Fundacji Napraw Sobie Miasto: Paweł Jaworski, Tobiasz Nykamowicz i Anna Karłowska.

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (11):
  • ~jasnypieron 2016-09-12
    10:08:13

    6 4

    arteks....zapraszamy. 52 z Rybnika (niestety musisz zapłacić) i 05 do Roju(za darmo)...

  • ~gestskoczka 2016-09-12
    18:44:05

    0 4

    @jasnypiron, ja Cię przepraszam bardzo, ale zapytam. Chcesz dyskutować, czy tylko szczujesz biednego @Arteksa by wylał kolejny kubełek pomyj na Żory i pochwalił Rybnik?

    Jest temat do dyskusji. Ważny temat, dotyczący nas i tych co po nas będą w Żorach mieszkać. Wydajmy rocznie jakąś kwotę (jaką, nie wiem) na BKM, płacimy też rocznie jakieś kwoty (jakie?) do MZK Jastrzębie i ZTZ Rybnik. Nie wiadomo czy płacimy też do MZK Tychy – za linię 69. To w sumie rocznie kilka milionów złotych, z naszych pieniędzy. Warto by było, aby ludzie na ten temat zaczęli dyskutować, co jest lepsze, kolejne parkingi (podziemne, piętrowe) czy zamiast tego, wydawać pieniądze na sprawną komunikację publiczną. Co z centrum przesiadkowym, co z ewentualnym połączeniem kolejowym do Katowic, Gliwic. To jest aglomeracja, ludzie tu często muszą poruszać się między naszymi miastami. Czy stawiamy na wydajną komunikację szynową, czy budujmy kolejne autostrady, obwodnice i potężne, wielopiętrowe parkingi.

    Uważam, że powinniśmy dyskutować, chyba że czujemy się społeczeństwem postfeudalnym i czekamy pokornie na decyzje Pana (prezydenta?)

  • ~jasnypieron 2016-09-13
    08:42:56

    2 3

    Ja nikogo przeciwko nikomu nie szczuję(obraziłeś tym chłopie nawet arteksa), ale bez przepraszania Ciebie zapytam: kto najczęściej wypowiada się na temat "zrównoważonego transportu " w Żorach, Rybniku i w okolicach? Toż chyba nie ma lepszego eksperta nad arteksa...

  • ~gestskoczka 2016-09-14
    08:17:56

    0 4

    @jasnypiron, każdemu pieprzyć wolno (i Tobie, i mnie i @Arteksowi). Arteks nie wnosi nic merytorycznego do dyskusji. Ten komentator z Rybnika umieszcza swoje komentarze tylko po to, by napluć (słownie i dosłownie) na Żory, na władze miasta i na to czym można się pochwalić. Z historii komentarzy widać że Tobie to pasuje, choć parę razy stawiałeś się Arteksowi, np. cytuję: „arteks poza tym ten twój ekspert wypowiedział całe jedno zdanie na temat BKM w Żorach i w ani jednym fragmencie jej nie zanegował, co ty robisz nagminnie.” Przeważnie konstruktywne są wypowiedzi na temat komunikacji w regionie @AleDom z Jastrzębia.

    My tu powinniśmy dyskutować nad planem mobilności. Nie wiem dlaczego władze miast z naszego regionu, szczególnie Rybnika i Wodzisławia nie dążą do tego by autostrada miała status (bezpłatnej) obwodnicy centralnej dla kilkunastu miast naszego regionu od węzła Pyrzowice do granicy. Od granicy do Ostrawy, Czesi mają ją wyłączoną z obowiązku posiadania winiety. Dlaczego szczególnie o to powinny walczyć Rybnik i Wodzisław? Przez nasz region, na południe przebiegają (prawie równolegle) trzy główne drogi: dwu-jezdniowa Wiślanka, A1 i jedno-jezdniowa DK78. Te dwie pierwsze są płatne dla samochodów ciężarowych i autobusów, ta przez Rybnik i Wodzisław – nie. Gdyby uwolnić A1 od opłat, a wprowadzić j na DK79...

  • ~Arteks 2016-09-14
    14:33:16

    3 2

    @gestskoczka - gdyby nie moje wypowiedzi, dalej byś chwalił marszrutki do Katowic jak po ukraińskich wioskach, gdyby nie moja merytoryczna krytyka BKM, dalej ludzi wożonoby jak sardynki w tych niepraktycznych, małych, zdezelowanych pojazdach. Gdyby nie moje uwagi o tym, że Żory miały komunikację miejską na najgorszym poziomie z wszystkich śląskich miast - dalej nie byłoby żadnych zmian, a tak przynajmniej zrobiono ludziom prezent w postaci wycofania biletów. Nigdy nie wylewam żadnych pomyj na nikogo, a to że piszę prawdę, posiłkując się zawsze różnymi danymi i porównaniami w których Żory wypadają katastrofalnie to problem waszego miasta i jego kiepskich władz.

  • ~Arteks 2016-09-14
    14:42:33

    3 1

    @gestskoczka - A1 powinna być płatna! Za luksus się płaci. Jeśli kogoś nie stać, może jechać drogami publicznymi. Z fajnych rzeczy z których mogą korzystać pasażerowie Kolei Śląskich m.in. z Rybnika, Wodzisławia czy Raciborza to nowe tańsze bilety liniowe. Nie dość, że co raz więcej pociągów, co raz nowsze i pokonujące tę trasę szybciej to jeszcze tanieją! :) http://www.tuwodzislaw.pl/wiadomosci,wodzislaw-sl-katowice-nowe-bilety-liniowe-kolei-slaskich,wia5-3266-13421.html

  • ~gestskoczka 2016-09-14
    17:24:28

    2 2

    @Arteks, błaznujesz, ale niektórzy Twoje wygłupy biorą na poważnie. W sprawie połączenia z Katowicami zdanie zmienię jak będzie bezpośrednie połączenie kolejowe Katowice – Żory z czasem przejazdu 30 minut. Nadal jestem przekonany że lepsze jest teraz połączenie tymi jak to nazywasz „marszrutki” z częstotliwością co 20-30 minut, z czasem przejazdu (bez awarii drogowych w Katowicach) ok.50 minut, niż to co było. Czyli częstotliwość co 60-90 minut, przejazd do Orzesza i przesiadka do Katowic. W sumie jazda co najmniej godzina. To było dobre w latach 80. często jeździłem do Katowic i wtedy sobie chwaliłem. Głupoty pociskasz (u Ciebie to chyba normalne) że Żory mają najgorszą komunikację. Ja uważam że żorska komunikacja jest znacznie lepsza niż rybnicka. Żory wcale nie wyglądają katastrofalnie, to raczej Rybnik się cofa w rozwoju – ale to twój problem – mnie to zwis.

    A1 jako bezpłatna obwodnica centralna dałaby Rybnikowi pewien oddech, a wybudowanie w końcu trasy RP trochę uporządkowałoby u was układ komunikacyjny. Jak na razie to macie wyjątkowo fatalny, najgorszy w regionie – „od ronda do ronda skokami co metr”. Z punktu widzenia zarondlongo Rybnika autostrada to być może luksus, z punktu widzenia Żor, autostrada to sprawna komunikacja samochodowa, nie żaden luksus. I nie próbuj mi wciskać że u was w Rybniku macie dużo samochodów. Specjalnie dziś sprawdziłem że w Rybniku wydano 153417 tablic rejestracyjnych. W tym samym czasie w Żorach wydano 70834 tablice. Rybnik ma powierzchnię 148,36 km/2, a Żory mają powierzchnię 65 km/2. Z tego wychodzi że w Rybniku jest średnio 1036 samochodów na km/2 miasta, a w Żorach jest średnio 1089 samochodów na km/2. Czyli jaki z tego wniosek?, W Rybniku jest fatalny układ komunikacyjny, wąskie uliczki zakorkowane rondami i brak solidnych tras przelotowych. W Żorach jest podobnie jak w Rybniku w okolicach Starego Miasta, tam się tworzą korki. Natomiast na osiedlach, gdzie aleje (JP II i AZE) są szerokie, dwu-jezdniowe korków brak, a wcale mniej samochodów nie jeździ jak na Starym Mieście.

  • ~Arteks 2016-09-14
    21:55:20

    1 2

    @gestskoczka - twoje teksty budzą politowanie, szczególnie takie dyletanckie despekty jak to, że Rybnik w sprawach transportowych się cofa, a Żory idą do przodu. Żory stoją w miejscu w sprawach transportowych od conajmniej 5 lat, a w sprawach związanych z transportem publicznym cofnęły się gdzieś do lat 60. Tylko w tym roku to co się udało w sprawach transportowych Rybnikowi, a o czym Żory mogą pomarzyć: 1) uruchomiono pociągi IC Praha-Warszawa 2) uruchomiono pociągi osobowe do Bohumina po zmodernizowanej linii kolejowej 3) wyremontowano przystanek kolejowy Rybnik Paruszowiec (perełka architektury i ważny punkt transportowy) 4) zmiana w linii autobusowej 46 Boguszowice-Nowiny, w szczytach ma kursy nawet co 10 minut 5) uruchomiono trzy nowe przystanki autobusowe 6) powołano w UM specjalnego doradcę do spraw transportowych 7) rozpoczęto wykupy nieruchomości i wypłaty odszkodowań pod południową obwodnicę miasta - dwujezdniową trasę z bezkolizyjnymi węzłami 8) opracowano standardy rowerowe dla miasta na podstawie których powstanie cała sieć profesjonalnych rozwiązań (wraz ze śluzami rowerowymi, asfaltowymi trasami, kontrapasami, przepustami, parkingami bike&ride itd). To wszystko tylko ostatnie 8 miesięcy. A w Żorach stara bida... Nie macie problemów z korkami bo u was nie ma żadnych miejsc pracy. Każde miasto które generuje dużo miejsc pracy - ma problemy z korkami. Ale coś co macie tak samo jak w każdym mieście które ma bloki - to ogromne problemy z miejscami do parkowania. I choćby z tego powodu - warto się zastanowić czy warto nadal być miastem witającym podróżnych zdezelowanym dworcem kolejowym i przestarzałym dworcem autobusowym oraz Bylejaką Komunikacją Miejską i brakiem cywilizowanego transportu do stolicy województwa?

  • ~Arteks 2016-09-14
    21:59:11

    1 2

    Byłbym zapomniał o pkt. 9 - spadła cena biletu z Rybnika do Katowic z 12 do 9 zł. a także w innych kierunkach do Raciborza czy Wodzisławia. :)

  • ~gestskoczka 2016-09-15
    15:26:35

    2 1

    @Artksie o psychice pawia i pawiana. Przekonując mnie tymi 9 punktami równie dobrze możesz dodać jeszcze że: 10) w Rybniku jest dzień dłuższy, 11) księżyc ładniej świeci i 12) ptaki piękniej śpiewają. To co wyliczasz, jest intelektualnie na poziomie piaskownicy. Jaki jest wkład Rybnika w punkty 1-3 i 9? Gdyby władze PKP tego nie planowały to tego by po prostu nie było. Władze Jastrzębia mogły stawać na uszach (a miały w ministerstwach znacznie lepsze dojścia niż Żory), by nie likwidowano pasażerskich połączeń kolejowych. Ministerstwo i PKP tak zadecydowały i tak jest. Gdyby tak zadecydowały o Żorach czy Rybniku, tak by było.

    Puszysz się i przechwalasz połączeniami kolejowymi jakby to była twoja i władz Rybnika zasługa. Ja nie porównuję ilości połączeń kolejowych rybnickiej stacji do Katowic czy Gliwic. Ostatnio w DZ był nowy rozkład jazdy pociągów, tam rybnicką stację można porównać z Zawierciem lub Częstochową Stradom. A przecież te stacyjki nie reprezentują pół milionowych aglomeracji.

    Tak więc mamy fakt, że kolej nie zależy od Rybnika. Od Rybnika zależy układ drogowy, a ten macie najgorszy w regionie. Typowy XIX wieczny układ bez modernizacji, tylko furmanek nie widać. Czytałem że wam się sypie wiadukt nad torami na ul. Żorskiej. Niedawno był remontowany – całkiem rozebrany bo samochody jeździły dołem po torach. Jak będziecie robić takie fuszerki, to wiecznie będziecie mieć problem komunikacyjny. I nie bujaj mnie @Arteks że korki są bo są miejsca pracy, za chwilę w Żorach będzie więcej miejsc pracy niż u was, a korków nie będzie.

  • ~Arteks 2016-09-15
    15:48:20

    1 2

    @gestskoczka - tylko ironia ci pozostała bo na moje 9 przykładów tegorocznego rozwoju - nie potrafisz dać żadnej kontry bo u was NIC SIĘ NIE DZIEJE - dosłownie jak na jakieś wschodniej zapomnianej wiosce. A przecież pominąłem remonty dróg, mostów jakie się u nas robi czy oddanie nowej asfaltowej drogi rowerowej o długości prawie 2 km przy ul. Rudzkiej. Z miejscami pracy to wy możecie konkurować z Orzeszem albo Pszowem ale nie z miastami! Słyszałem, że Nifco zaczęło zatrudniać Ukraińców bo rodacy już nie chcą pracować za tak niskie stawki. Piszesz, że można nas porównywać z Częstochową Stradom - niezupełnie. Rybnik ma stację z której pociągi odjeżdżają w 5 kierunkach, ludzie się przesiadają, nawet mi znajomy dyżurny mówił, że zdarza się że mają zgłoszenia od podróżnych z Żor którzy w razie spóźnienia proszę o skomunikowanie. A Częstochowa Stradom nie jest stacją węzłową. Każde duże miasto ma jakiś atut, którego nie ma inne. Gliwice mają dużo pociągów do Katowic czy na osi Szczecin-Kraków-Przemyśl ale... nie mają pociągów do Bohumina czy Pragi które ma Rybnik. :) Więc coś za coś. A Żory nie mają prawie niczego... To skandal, żeby w XXI nie było cywilizowanego dojazdu do stolicy województwa. Kiepski dojazd do Żor - to jeden z powodów na wyprowadzki z Żor i na słabą frekwencję w miasteczku westernowym. Nie ma dobrego powiązania z GOP. W określeniu sympatyków i ekspertów komunikacji mamy na to takie ogólnopolskie sformułowania: zadupie, wiocha zabita dechami lub pipidówka.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.