zamknij

Biznes

Mieszkania czynszowe w Żorach. ZTK ujawnia, ile będzie wynosić czynsz i publikuje ankietę dla chętnych najemców

2015-12-29, Autor: Wioleta Kurzydem
Niedawno przedstawiliśmy naszym Czytelnikom szczegóły pierwszego etapu inwestycji mającej na celu powstanie nawet 1000 mieszkań czynszowych na terenie miasta. Obecnie wiadomo już, że projekt „Z przyszłością w Żorach” z dnia na dzień zyskuje realne szanse na realizację.

Reklama

Podczas minionych obrad – w listopadzie i grudniu br. – Rada Miasta Żory zdecydowała o podniesieniu kapitału Zakładów Techniki Komunalnej Sp. z o.o. o kwotę 6,5 mln zł z przeznaczeniem na zakup od miasta gruntu pod budowę mieszkań. Następnie, radni przyjęli Program Wspierania Mieszkalnictwa „Z przyszłością w Żorach” oraz zasady oddawania w najem lokali mieszkalnych. Do tej pory, w wyniku prowadzonych wcześniej rozmów, ofertę wykupienia obligacji Spółki, co pozwoli na sfinansowanie budowy mieszkań, złożyły trzy banki.

Inwestycja cieszy zwłaszcza prezydenta Żor. – Przecieramy nowe szlaki. Cieszę się, że radni popierają te działania i rozumieją ich istotę. To nowy impuls do rozwoju naszego miasta – przyznaje Waldemar Socha.

> Budowa 1000 mieszkań czynszowych w Żorach? Znamy szczegóły inwestycji!

Przypomnijmy, w pierwszym etapie inwestycji planowane jest wybudowanie 578 mieszkań w sześciu blokach na terenie osiedla Pawlikowskiego, przy Alei Zjednoczonej Europy. Zgodnie z projektami mieszkania będą składały się z jednego do czterech pokoi, a powierzchnia 85% z nich wyniesie od 50 do 60 m2. Lokale mieszkalne będą posiadały duży balkon, a na parterze – ogródek. Każdemu z nich zostanie też przyporządkowane pomieszczenie gospodarcze. Wszystkie budynki wyposażone zostaną w windy, docierające również do kondygnacji podziemnej, w której zlokalizowany będzie podziemny garaż. Na osiedlu przewidziano też budowę trzech placów zabaw oraz uruchomienie monitoringu.

> Fotogaleria: Nowe bloki na osiedlu Pawlikowskiego. Mamy zdjęcia inwestycji!

Jak zapowiada inwestor, budowa pierwszego budynku ma rozpocząć się już latem 2016 roku. – Inwestycja nie jest nastawiona na zysk. Jej celem jest stworzenie dobrych warunków do zamieszkania w Żorach – zarówno dla obecnych żorzan, jak i nowych mieszkańców. Celem jest stworzenie korzystnych warunków dla młodych rodzin, a tym samym zatrzymanie ich w Żorach, zapobiegając migracji do innych miast. Inwestycja nie ma przynosić zysku, lecz stanowić element programu rozwoju miasta – mówi Olgierd Zaraś, prezes Zakładów Techniki Komunalnej Sp. z o.o.

Projekt ma się samofinansować, a pieniądze z czynszu mają zapewnić spłatę zobowiązań ZTK i utrzymanie bieżące budynków. We wstępnych wyliczeniach czynsz szacowany jest na kwotę około 20 zł za metr kwadratowy (koszt wybudowania i sfinansowania inwestycji, opłata eksploatacyjna na pokrycie kosztów ogrzewania, utrzymania części wspólnych budynku, administracji, odśnieżania, oświetlenia i ogrzewania klatek, utrzymania wind, utrzymania zieleni i placów zabaw). Do tej ceny najemca musi doliczyć opłaty za media – prąd, wodę i śmieci. Chętni do przystąpienia do Programu muszą wykazać się zdolnością płatniczą do regulowania czynszu, czyli wykazać posiadanie min. 500 zł na utrzymanie, już po zapłacie czynszu. Ten zabieg ma ustrzec przed zadłużaniem lokali. – Najemca będzie miał prawo wykupu mieszkania od Gminy Miejskiej Żory po preferencyjnej cenie po upływie okresu finansowania – dodaje Olgierd Zaraś.

Już teraz osoby zainteresowane nowym mieszkaniem mogą wypełnić specjalną ankietę, która znajduje się na stronie www.mieszkanie.ztkzory.pl. – Złożenie ankiety jest jedynie wstępną deklaracją udziału w Programie i nie będzie rodziło zobowiązań dla żadnej ze stron. Ankieta ma charakter pomocniczy w przygotowaniu inwestycji – słyszymy w ZTK.

Oceń publikację: + 1 + 40 - 1 - 21

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (15):
  • ~minges 2015-12-29
    15:08:04

    49 2

    20 zł na m2? Przy mieszkaniu 50-60 m2 to koszt 1000-1200 zł plus media, czyli kwota robi się dość ładna. Plusem jest jedynie możliwość wykupu po latach tego mieszkania, tylko żeby się potem nie okazało, że cena mieszkania będzie zbliżona do ceny rynkowej, bo wtedy praktycznie nie będzie różnicy między płaceniem czynszu za mieszkanie czynszowe a kosztami wynajmu u prywaciarza. Mogliby chociaż orientacyjnie podać jaki będzie koszt takiego mieszkania...

  • ~wieczorynka 2015-12-29
    16:15:04

    37 1

    Bardzo drogo. To jest prawie tak jak mieszkania z TBS tylko czynsz jeszcze większy. Ja mam dużo , dużo niższą ratę za mieszkanie niż czynsz na tych nowych blokach.

  • ~Arteks 2015-12-29
    17:56:47

    0 22

    Artykuł długi a tak naprawdę zupełnie nie wyjaśnia skąd pozyskanoby kasę na tę inwestycję. No i jeszcze jedno kluczowe pytanie. Dlaczego budową tych wirtualnych mieszkań miałaby zająć się instytucja zajmująca się śmieciami, a nie ci którzy mają w nazwie "miasto" czyli spółka Nowe Miasto? ;P Według mnie to zupełna ściema i to dla ludzi bardzo łatwowiernych.

  • ~stefan 2015-12-29
    20:56:25

    54 1

    Stary numer dla naiwniaków.Ostatnimi laty tak miasto ratuje budżet zadłużając wodociągi , spółkę , teraz ZTK.ZTK teraz weźmie kredyt żeby zakupić miejskie grunty na których nic nie zbuduje , tak jak wodociągi miały zbudować galerię , albo przynajmniej sprzedać korzystnie grunt , takie tanie mieszkania miały być także w byłym hotelu Żory.I co ,Wielkie GÓ...Już mnie nic nie zdziwi.Rada nie wykonując budżetu musiała by się rozwiązać , więc brną w to g....o byle tylko diety były i wieczna chwała.A ciemny lud myśli , że ZTK im mieszkania wybuduje.Jedźcie do tego ZTK to przekonacie się jak tam jest ,,pięknie".Baza jak wykopki na księżycu.Z takim gospodarowaniem to najlepiej do serialu o Kiepskich.

  • ~ 2015-12-30
    11:36:22

    0 18

    Z artykułu wynika, że ta budowa to nie bajer, a poważne przedsięwzięcie. Rada Miasta wyraziła uchwałami zgodę na dokapitalizowanie spółki na wykup gruntu, są chętne banki na wykupu obligacji, budowa pierwszego bloku ma się rozpocząć latem 2016 r. To jest chyba wystarczająco czasu by zrobić należne przygotowania. Zobaczymy czy budowa ruszy o czasie. W sprawie czynszu, to uważam, że inwestor powinien zsumować wszystkie koszty budowy każdego bloku osobno, dodać koszty spłaty obligacji, podzielić przez metry kwadratowe powierzchni użytkowej i dług przypisać do każdego mieszkania indywidualnie jako koszty zobowiązań ZTK. Tą część powinien pokrywać właściciel. Opłatę eksploatacyjną na pokrycie kosztów ogrzewania, utrzymania części wspólnych budynku, administracji, odśnieżania, oświetlenia i ogrzewania klatek, utrzymania wind, utrzymania zieleni i placów zabaw, powinien pokrywać użytkownik. Jeżeli właścicielem i użytkownikiem byłaby ta sama osoba, to te dwa składniki płaciłaby jednocześnie. Gdyby to mieszkanie miało by być komunalne, a więc własnością miasta, to część (zobowiązania ZTK) powinno pokryć miasto, a do opłaty eksploatacyjnej dla użytkownika doliczać opłatę za wynajem. Takie wstępne wyliczenie czynszu na 20 zł/m2 jest złe i niesprawiedliwe. Bo co mają wykupić użytkownicy mieszkania, chcąc je mieć na własność, skoro mieszkając powiedzmy 25 lat w tym mieszkaniu spłacili w czynszu swoją część zobowiązania ZTK?

  • ~gbart 2016-01-07
    11:31:19

    6 1

    20 zł za m2 opłaty za wynajem (nie wliczając mediów) to normalna stawka rynkowa występująca w Żorach, więc w zasadzie nie wiadomo czym Gmina ma się różnić od "prywaciarzy"?
    Rzeczywiście powstaje pytanie jakie doświadczenie w realizacji projektów rozwoju nieruchomości ma ZTK?
    Koszt m2 lokalu mieszkalnego to ok. 2000-3000 zł/m2 co daje 100 000 zł - 150 000 zł za lokal 50 m2, a więc "okres finansowania" takiego lokalu wyniesie 8-12,5 lat i po min. takim okresie rozumiem mógłby nastąpić wykup, czyli jak słusznie zauważa Józef Brzozowski podwójna spłata kosztów lokalu.
    Osoba/osoby/rodzina chcąca wynająć taki lokal będzie musiała posiadać kwotę 1000 zł na czynsz + 500 zł na utrzymanie (nikt nie pisnął czy na osobę czy na całą rodzinę??) + pieniążki na media (500-1000 zł) co daje Panie i Panowie radni 2000-3000 zł (lub więcej) nie mówiąc o potrzebie odkładania na "wykup" lokalu.
    (Podane wyżej wyliczenie opierają się oczywiście na pewnych założeniach i nie są idealnie dokładne.)
    A więc czy taka inwestycja trzyma się, mówiąc kolokwialnie, tzw "kupy"? Jaki jest cel takiego działania? Czy powody podane jako idea tej inwestycji to rzeczywiste powody???
    Pytajcie o to radnych
    p.s. Praktyka, teoria i doświadczenia wskazują, że nowych mieszkańców nie przybywa dlatego, że jest więcej mieszkań, ale dlatego, że jest praca i tylko te miasta się rozwijają, gdzie tworzone są warunki do powstawania nowych miejsc pracy.
    Czy nie warto więc wydawać milionów na tworzenie miejsc pracy???

  • ~minges 2016-01-08
    12:42:14

    11 0

    @gbart niby masz rację, ale... tworzenie miejsc pracy to jedna sprawa. Druga to taka, że sporo ludzi wybiera na miejsce zamieszkania Żory, bo są dobrze usytuowane względem DK81 i autostrady A1, dzięki czemu szybko dojeżdżają do Katowic, Bielska, Gliwic itd. O decyzji osiedlenia się w Żorach niekoniecznie decydują miejsca pracy właśnie na miejscu, tylko dobra lokalizacja. Żory nie są szczególnie rozwiniętym miastem, a od nowych mieszkańców często słychać, że po prostu dobrze się tu mieszka. Podstawowe sklepy są, infrastruktura sportowa, oświatowa itd. itp. Można dyskutować, ale jak na 60 tys. miasto to jest u nas naprawdę całkiem dobrze. A co do mieszkań - mogliby podać orientacyjną cenę wykupu. Takie płacenie w ciemno nie jest dobrym rozwiązaniem.

  • ~gbart 2016-01-10
    15:10:38

    5 0

    ~minges zgadzam się, że miejsca pracy nie muszą powstawać koniecznie w Żorach tym bardziej ,że obszarowo Żory są dosyć małe. Niemniej decyzja o tym, że powstają nowe mieszkania powinna wynikać z analizy, że występuje ich deficyt. Czy w tej chwili i w perspektywie np. 10 lat występuje lub wystąpi niedobór mieszkań?? Hmmmm....

  • ~Arteks 2016-01-10
    20:59:28

    0 12

    @minges - z tym wybieraniem Żor jako dobrego miejsca to kompletne bujdy które wymyślają żorscy urzędnicy i potem je propagują na różnych forach mimo, że nie mają nic wspólnego z prawdą. Jeśli chodzi o nowe mieszkania/domy to w Żorach przez lata nie budowało się nic, a ostatnio buduje się bardzo mało, a jeśli chodzi o używane to nie ma na Śląsku drugiego tak nieatrakcyjnego miasta, które składałoby się z jednych i tych samych NRDowskich bloków ze ślepymi kuchniami(!) Samo miasto nie jest atrakcyjne także jeśli chodzi o ogólny wygląd (minges, szczerze - pochwaliłbyś się tymi bieda-kamienicami na starówce?). Nie ma za wiele do zaoferowania jeśli chodzi o miejsca do rekreacji i zieleń miejską. Drogi? A gdzie na Śląsku masz słaby dojazd? Nasz region słynie z dobrego dojazdu i gęstej sieci dróg w każdym kierunku. Najmniej atrakcyjne Żory są dla ludzi którzy nie mają aut, dla młodych, dla ludzi z aspiracjami, estetów i seniorów, a komunikacja publiczna należy do najgorszych w województwie. Bardzo słabo pod kątem sportu, a miejsc pracy tyle co kot napłakał.

  • ~minges 2016-01-10
    22:11:45

    12 0

    @Arteks twój komentarz jest dobitnym dowodem na to, że w ogóle nie znasz Żor i nic o nich nie wiesz. A szkoda.

  • ~gbart 2016-01-10
    22:49:41

    6 1

    @minges ma rację- wiedza ~Arteks o Żorach jest co najmniej marna. Właśnie powstał budynek z 24 mieszkaniami przy Al. Armii Krajowej, powstają budynki na tzw. polach ryżowych, są inwestycje mieszkaniowe w Rogoźnej, Baranowicach. Dalsze informacje dla ~Arteks- fakt- w większości w Żorach są bloki tzw. NRDowskie, fałsz- kuchnie nie są ślepe tylko tak dzisiaj modne otwarte na pokój. Jeśli chodzi o atrakcyjność Żor to rzeczywiście nie przeceniałbym jej.
    Poza tym wg. mojej znajomości rynku nieruchomości kryteria jakimi kierują się ludzie wybierając miejsce zamieszkania jest przede wszystkim odległość od miejsca pracy, która przekłada się na koszty i czas (też koszty i to może jeszcze większe bo czasu nie poświęconego atrakcyjniejszym zajęciom). Sama praktyka rynku nieruchomości wskazuje, że droższe są mieszkania w miejscowościach/ rejonach gdzie pracy jest więcej, a nie w tych gdzie więcej jest np. siłowni pod chmurką. Nie mówię oczywiście, że kryteria, atrakcyjności okolicy typu- zieleń, czystość, bezpieczeństwo nie są ważne, czy też nie są brane pod uwagę- bo są. Stanowią któryś z wielu następnych kryteriów do oceny przy wyborze miejsca zamieszkania.

  • ~Arteks 2016-01-11
    11:53:16

    0 13

    @gbart - moja wiedza nie jest mała bo robiłem różne porównania i interesują mnie statystyki i gospodarka. Żory nie przodowały w statystykach związanych z budową nowych mieszkań, a jak się przejeżdża przez Żory też nie widać inwestycji które mogłyby potwierdzić słowa @minges, że są "atrakcyjne". Błagam, nie nazywaj tych kostek w których się nie można nawet obrócić "kuchniami otwartymi na pokój" bo te NRDowskie kuchnie i bloki z windami zatrzymującymi się co trzecie piętro to totalny niewypał. Natomiast masz rację, że ważnym kryterium jest bliskość pracy - dlatego w Żorach instalują się ci których nie stać na mieszkanie w miastach gdzie jest praca ale też gdzie nieruchomości są droższe. Ale potem muszą płacić słone rachunki za dojazd do pracy, a mieszkając w mieście w odpowiednim miejscu, taki dojazd może kosztować grosze i w dodatku nie okradamy się z czasu na długie dojazdy, korzystając z różnych innych bonusów jakie daje miasto. To, że Żory są "atrakcyjne" to mit bo chociażby w opiniach takich "ulicznych" Żory nadal uchodzą za sypialnię z budkami z piwem, a dla "zabicia czasu" można u was udać się na zakupy do Czerwonej torebki, ciucholandów lub Biedronki. ;) Nawet pokibicować nie ma komu...

  • ~minges 2016-01-11
    12:47:11

    13 0

    @Arteks w takim razie zapraszamy na mecze piłki ręcznej kobiet oraz mecze baseballa :) Gdybyś nie był ignorantem to byś wiedział. A mieszka się tu dobrze. Nie wiem skąd masz informacje o mieście-sypialni z budkami z piwem. Mniejsza o to. Czas zweryfikuje. Niech wybudują i zaludnią te bloki, potem pogadamy...

  • ~Evelina87r 2016-01-12
    11:02:30

    10 1

    Arteks Ty się lecz, toż to już, co najmniej obsesja na punkcie Żor!

  • ~pielgrzym78 2016-02-12
    10:58:10

    3 1

    Arteks ty masz chyba jakiś kompleks dotyczący Żor.Co do budownictwa to chyba dawno nie byłeś w rogoźnej czy roju gdzie domy powstają jak grzyby po deszczu. Nowe domki a w zasadzie osiedle domków za sądem to też raczej nie fatamorgana.A co do kibicowania , siedząc w domu to możesz co najwyżej pokibicować naszym kochanym kopaczom.Mamy świetnych lekkoatletów z Ewą Swobodą na czele ,pływacy Salmo Żory też świetnie sobie radzą tylko żeby to widzieć to trzeba ruszyć dupę z domu. Mamy świetne szczypiornistki oraz Gepardy Żory zdobywców pucharu Polski w baseballu.Mieszkam tu od urodzenia i nie tęsknie za jakąś galerią handlową bo nie lubię biegać po sklepach ,jednego czego z nich brakuje to porządnego kina.A jak dla mnie miasto z roku na rok zmienia się na lepsze.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.