zamknij

Biznes

MKZ Jastrzębie: koniec ze zniżkami dla dzieci z wielodzietnych rodzin

2016-02-04, Autor: wk; źródło: mat. prasowe
Zarząd Międzygminnego Związku Komunikacyjnego wprowadził ulgi dla rodzin wielodzietnych roku temu, w styczniu 2015. Z bezpłatnych przejazdów mogli korzystać członkowie tych rodzin, którzy nie przekroczyli 20. roku życia. Teraz okazało się, że koszty z tym związane są zbyt duże.

Reklama

W tegorocznym budżecie MZK może zabraknąć nawet miliona złotych. Stąd decyzja Zarządu Związku (podjęta 29 stycznia) o zawieszeniu ulgi i wprowadzeniu od marca 50% opłaty za przejazdy. W praktyce ulga przestanie obowiązywać, ponieważ zdecydowana większość osób korzystających z dotychczasowych przywilejów płaciłaby połowę za przejazdy komunikacją.

Zarząd MZK rozpatrywał różne warianty mające na celu poprawę sytuacji finansowej. Brano pod uwagę m.in. likwidację biletu za złotówkę. Ostatecznie z tego zrezygnowano i przegłosowano zawieszenie ulgi dla rodzin wielodzietnych. Znaczącym argumentem były dane, z których wynika, że z ulgi tej korzysta wielu mieszkańców gmin, które nie należą do MZK i nie dotują działalności Związku. Dla przykładu - tylko w samym Wodzisławiu wydano 143 karty. Pieniądze przekazywane przez miasta i gminy członkowskie w zdecydowanej większości przeznaczane są właśnie na refundację wprowadzanych ulg. W tym roku samorządy nie przewidują dodatkowej dotacji. Sytuacja może się zmienić w kolejnych latach, dlatego też ulga jest zawieszona, a nie zlikwidowana.Do tej pory wydano łącznie 2,5 tys. kart upoważniających do bezpłatnego przejazdu z racji posiadania karty "Rodzina 3 plus". Ogólnie blisko 15 tys. pasażerów korzysta z e­biletu okresowego, a ponad 37 tys. z tzw. elektronicznej portmonetki. Największa liczba rodzin korzystających z bezpłatnych przejazdów to mieszkańcy Jastrzębia­-Zdroju. Jest ich blisko 1300, w Radlinie 172, w Czerwionce-Leszczynach 163, w Pawłowicach 138, Pszowie 123, w Mszanie 77, w Marklowicach 76, w Rydułtowach 72, w Suszcu 41 i w Żorach 36. W tym ostatnim przypadku e­-bilet wykorzystywany jest do podróżowania poza granice miasta. 

Bezpłatne przejazdy przestaną obowiązywać 1 marca. Od tego czasu należy doładowywać posiadaną e-­kartę w najbliższym punkcie doładowań. Przez pierwsze dwa tygodnie obowiązywania nowych zasad kontrolerzy będą pouczać pasażerów i kierować do punktów doładowań.
Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (12):
  • ~gestskoczka 2016-02-05
    16:05:59

    2 0

    Myślałem, że MZK Jastrzębie w Żorach jest potrzebny jak dziura w moście. A jednak 36 rodzin korzysta z bezpłatnych przejazdów. Jest to o 5 rodzin mniej jak w Suszcu, i 36 razy mniej jak w Jastrzębiu. No ale w końcu Żory płacą na utrzymanie MZK całkiem sporą kwotę. W 2014 roku było to tyle samo co utrzymanie BKM. Dziwi mnie dla czego z ulgi tej korzystają mieszkańcy gmin, które nie należą do MZK i nie dotują działalności Związku. Biedne MZK musi zaciskać pasa, być może, że drogie bilety będą jeszcze droższe a gminy należące będą musiały jeszcze więcej pieniędzy przeznaczać na dotację. Degrengolada trwa w najlepsze, ciekawe kiedy, i jak się to skończy.

  • ~Arteks 2016-02-05
    18:53:59

    0 3

    @gestskoczka - mylisz się, Żory na transport publiczny (BKM+MZK) wydają grosze... Ok. 3 mln zł. To naprawdę niewielka kwota w porównaniu do innych polskich miast. Ale uczciwie przyznam, że nie tylko Żory są takie skąpe bo poza Rybnikiem i Jastrzębiem, prawie wszystkie miasta i gminy regionu żałują na transport tworząc z naszego subregionu prawdziwy zacofany grajdołek komunikacyjny. Natomiast wstydem napawa fakt, że MZK powołując się na dziurę budżetową chce likwidować całkiem dobry pomysł jakim było wsparcie rodzin wielodzietnych. Instytucja samorządowa w 100% oparta o podatki lokalne we władzach której zasiadają przedstawiciele wszystkich członków MZK - szkodzi tak naprawdę swoim obywatelom, w tym przypadku rodzinom wielodzietnym. Skąd nagła zmiana? Ja to interpretuję tak. Rok temu MZK groził rozpad bo kilka gmin i miast ogłosiło wyjście z MZK. Próbując ratować swój fatalny wizerunek, władze MZK wymyśliły jakiś społeczny wabik z którego teraz chcą się wycofać w momencie kiedy sytuacja MZK się utabilizowała. Jeśli nie mogą zapiąć budżetu to co jest tego powodem? Przecież wszyscy, nawet dzieci wiedzą, że ceny oleju napędowego spadły o 1,50 zł w porównaniu do zeszłego roku!!! Ceny biletów nie spadły. Nakłady jakie samorządy łożą na MZK też nie spadły. Co więc spowodowało nagłą dziurę budżetową MZK? W tym przypadku zgadzam się z @gestskoczka, że degrengolada komunikacyjna w regionie będzie trwała nadal bo MZK ciągle rządzą te same leśne dziadki.

  • ~gestskoczka 2016-02-06
    08:28:06

    0 1

    @Areeks, jesteś mistrzem w wychwalaniu swego Grajdoła, jesteś też mistrzem świata w obrażaniu innych. Ale w dezawuowaniu Żor, to jesteś mistrzem wszechświata i okolic. Mam nadzieję, że podbudowałem twe nadęte ego. Był kiedyś podobny do Ciebie – bliźniacza dusza – schowany za krzakiem „nonsens”, na szczęście już go tu nie czuć. Mądra krytyka, konstruktywna, twórcza, jest niezbędna. Ale żałosne, bezrozumne plucie jadem nie!!! Napisz, w czym się pomyliłem w poprzednim komentarzu? KONKRETNIE! Mnie się żorska komunikacja BKM generalnie podoba, jest kilka spraw dotyczących niej które bym zmienił, lecz nie mam takich uprawnień. Komunikacja między-gminna w naszym regionie jest zła, zgadzam się z Tobą że jest w subregionie: „prawdziwy zacofany grajdołek komunikacyjny”. Ale sprawiedliwie (moim zdaniem) trzeba rzec, że najbardziej odpowiada za ten stan Rybnik. Jako że aspiruje do przewodzenia naszej aglomeracji, i też jako pierwszy opuścił MZK. Myślę, że te „leśne dziadki” jak ich określasz zrobią wszystko by jak najdłużej się trzymać tego spróchniałego tworu. Nadal uważam, że za komunikację miejską powinny odpowiadać Urzędy Miast, a za połączenia między-gminne Urząd Wojewódzki. Piszesz że ceny oleju napędowego spadły, a bilety w MZK nie staniały. A w ZTZ staniały?, może tam też są „leśne dziadki”. Jeszcze jedno, czasem mądrze wydane 3 mln zł dadzą lepszy efekt niż 27 mln rzucone lekką ręką.

  • ~jasnypieron 2016-02-06
    11:51:04

    4 0

    Redakcjo: być może piszecie o czyś innym, bo to wasz tytuł(skopiowany):"MKZ Jastrzębie"....nawet ten "znafca" transportu publicznego podpisuje się pod tym błędem, no ale takiego macie doradcę !!! Potem już jest dobrze:"Zarząd Międzygminnego Związku Komunikacyjnego"...ale to jednak skrót MZK, a nie MKZ jak raczyliście napisać...

  • ~Arteks 2016-02-06
    21:02:07

    0 3

    @gestskoczka - ty bezkrytycznie wychwalasz nawet najdurniejsze pomysły, a ja chwalę tylko to co jest naprawdę dobre. Odnośnie ZTZ mam wiele krytycznych uwag co do ich działania ale... gdyby Rybnik w 1995 roku nie wyszedł z MZK pewnie miałby ilość linii i kursów taką jaką mieliśmy wtedy, a dzięki temu przynajmniej mamy ogromny progres w stosunku do tego co było. MZK wycofało nawet autobusy przegubowe, a ZTZ wręcz przeciwnie. MZK nie potrafiło zrobić linii z Rybnika do Pszowa czy Żor mimo, że należeliśmy do jednego MZK! A w czasach ZTZ uruchomiono wiele podmiejskich linii. Zgadzam się z tobą, że połączeniami międzymiejskimi powinien zajmować się UMWŚ na podobnej zasadzie jak finansuje przewozy kolejowe. W ogóle to jest zupełnie nieracjonalne, że np. z Rybnika do Leszczyn konkurują ze sobą ZTZ, MZK i KŚ - mimo że wszystkie są dotowane z naszych podatków... Taka rozrzutność w Niemczech byłaby nie do pomyślenia. ZTZ też kieruje leśny dziadek tylko, że u nas już słychać "wichry zmian" bo w tym roku dyrektor odchodzi na emeryturę, a w MZK bez zmian. BKM nie stawia w ogóle na wygodę pasażerów i nowoczesne pojazdy. Nasz nowy doradca Kuczery kapitalnie odpowiedział na pytanie odnośnie żorskiego BKM, a trzeba przyznać że to ekspert z tytułem dr który zna się na transporcie: "Myślę, że nie bez powodu na bezpłatną komunikację w Europie zdecydowało się niewiele dużych miast. Mam wrażenie, że darmowa komunikacja może rozleniwiać jej zarządców i nie motywuje do jej optymalizacji." :)

  • ~jasnypieron 2016-02-06
    21:24:03

    3 0

    Ekspert, który zna się na transporcie...."Napisał pracę doktorską o integracji biletu komunikacji miejskiej w Tychach z biletem Kolei Śląskich"- i wszystko jasne!!! arteks poza tym ten twój ekspert wypowiedział całe jedno zdanie na temat BKM w Żorach i w ani jednym fragmencie jej nie zanegował, co ty robisz nagminnie. Nikt nie mówi, że jest super, ale to działa, czy ty tego chcesz czy nie

  • ~Arteks 2016-02-07
    12:36:01

    0 5

    @jasnypieron - twoja ignorancja jaką wykazałeś się w poprzednim wpisie jest mi bardzo na rękę. Nie tylko z tego powodu, że wychodzisz na dyletanta ale też z tego, że musisz być chyba kimś powiązanym z UM bo tylko taką osobę mogło zaboleć to co powiedział o BKM - ekspert z Katowic, zatrudniony niedawno przez Kuczerę. Szczególnie w kontekście tego, że u was w UM doradcą Sochy jest np. chemik, a przecież Socha nie kieruje Zakładami Azotowymi, a u nas Kuczera powołuje na doradców ludzi którzy są ekspertami w jakichś konkretnych dziedzinach potrzebnych w lepszym funkcjonowaniu miasta. ;)

  • ~gestskoczka 2016-02-07
    15:58:29

    1 0

    @Arteks, czy mam cię traktować poważnie, czy uznać za ... [autocenzura]. Na mój komentarz odpowiedziałeś – choć nie prosiłem cię o zdanie – cytuję: [c] @gestskoczka - mylisz się... [/c] Zakładam, że mogę się mylić, więc przeczytałem artykuł i swój komentarz jeszcze raz, i nie znalazłem niczego w czym się myliłem. Więc zadałem ci pytanie: [c] Napisz, w czym się pomyliłem w poprzednim komentarzu? KONKRETNIE! [/c] Ty zamiast dać mi konkretną odpowiedź, znów wychwalasz swój Rybnik i najeżdżasz na BKM. Twoje oczernianie BKM i pisanie o „cywilizowanej – czytaj rybnickiej – komunikacji publicznej” to są brednie maniaka. ZTZ nie jest w niczym lepszy od MZK czy KZK GOP. BKM moim zdaniem byłaby znacznie lepsza od tych wymienionych gdyby była niezależna od MZK. MZK celowo chce ośmieszyć BKM. Ostatnio znajomi przyjechali do mnie. Z dworca jadąc BKM, słyszeli że mamy bezpłatną komunikację ale widząc kasowniki w autobusie, obawiali się że za chwilę wpadnie kanar. Co im miałem powiedzieć, że kogoś porąbało? Chcesz dyskutować, to nie obrażaj ani Żor ani ludzi. Jak byś nie wiedział kogo obraziłeś, to ostatnio @jasnypieton’a. Twoje zachowanie nie jest normalne. Już ci kiedyś cytowałem klasyka, powtórzę jeszcze raz: „spieprzaj dziadu”

  • ~Arteks 2016-02-07
    17:14:34

    0 5

    @gestkoczka - jeśli to prawda, że człowiek na starość dziecinnieje to jesteś najlepszym przykładem na to... Bo ja wymieniam konkretne zalety wyjścia Rybnika z MZK (który ty sam strasznie krytykujesz), a ty nazywasz to wychwalaniem ZTZ... Na rybnickiej stronie multum razy krytykowałem ZTZ natomiast jeśli się porówna go do MZK czy BKM to jest to jednak dużo bardziej progresywny organizator, który ciągle coś wprowadza lub ulepsza. Ile MZK wprowadził w ostatnich 20 latach nowych linii w Żorach lub z Żor do innych gmin? A ZTZ ma na koniec co najmniej z 5 nowych linii zewnętrznych i kilku wewnętrznych. Sam przykład taborowy też jest dobry. ZTZ nie pozwala w przetargach na to aby na liniach pojawiały się niewygodne w komunikacji miejskiej minibusy, a MZK na to pozwala, BKM składa się wyłącznie z takich pojazdów... Powiedz mi dziadku w czym ja obrażam Żory i jego mieszkańców? Ten ekspert dr Mazur też obraził wasze miasto tak ostro jadąc po bezpłatnej komunikacji? BKM = Bylejaka Komunikacja Małomiasteczkowa. ;P

  • ~jasnypieron 2016-02-07
    18:44:57

    0 1

    arteks- oto cała wypowiedź(nic nie wspomniał o biletach...a na tym się zna naukowo!!!) doradcy p. Kuczery:"Myślę, że nie bez powodu na bezpłatną komunikację w Europie zdecydowało się niewiele dużych miast. Mam wrażenie, że darmowa komunikacja może rozleniwiać jej zarządców i nie motywuje do jej optymalizacji."- widzisz tu obrazę Żor? Tylko ty obrażasz Żory i mieszkańców Żor....ale pupilek redakcji przeciez jest ponad prawem i dobrymi obyczajami...i nie wciskaj p. Mazurowi czegoś czego on nie powiedział!!!

  • ~Arteks 2016-02-07
    22:11:51

    0 2

    @jasnypieron - nie napisałem że obraził ale że zabolało. Ty jesteś przykładem na to że zabolało hehehe

  • ~gestskoczka 2016-02-08
    05:53:38

    1 0

    @jasnypieron, my chyba nie ogarniamy całej bogatej wiedzy @Arteksa, profesora pseudologii. Ja swoim małym rozumkiem podziwiam jego erupcję inteligencji – słynne hehehe, a za błyskotliwe rozszyfrowanie skrótowca BKM, to mu się Nobel należy jak byk. Po co karmić trolla?

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.