zamknij

Biznes

Nowe kasowniki z ekranami dotykowymi w autobusach linii 52. Jak ich używać?

2015-02-17, Autor: bf; wk; źródło: ZTZ Rybnik
W najbliższych dniach, w autobusach obsługujących linie organizowane przez Zarząd Transportu Zbiorowego - w tym także linii 52 (Rybnik – Żory), będzie można rejestrować przejazd przykładając e-Kartę do kasownika. Pełni on także funkcję ekranu dotykowego. Jak korzystać z tego urządzenia?

Reklama

Jak wyjaśnia Stanisław Wengierski z Zarządu Transportu Zbiorowego, e-Kartę przykłada się do szarego pola pod ekranem, jest on wskazywany przez strzałki. – Tak jak w kasownikach starszego typu, jeśli na e-Karcie mamy wgrany dowolny bilet okresowy nastąpi rejestracja przejazdu – wyjaśnia.

Jeśli na e-Karcie posiadamy wgrane wyłącznie punkty, nastąpi skasowanie jak za bilet normalny.

Jak używać ekranu dotykowego? To proste, jeżeli chcemy skasować bilet normalny – dotykamy niebieskie pole „N” i czekamy aż litery zmienią kolor na czarny. Wtedy przykładamy kartę do pola odczytu. Podobnie czynimy w przypadku biletów ulgowych (wybór tej opcji oznaczono literą „U”).

Aby sprawdzić bilet należy dotknąć pomarańczowe pole oznaczone „S” (sprawdzenie), poczekać aż litery zmienią kolor na czarny i przyłożyć kartę do pola odczytu.

Na ekranie kasownika są dodatkowo wyświetlane następujące informacje:
- numer linii,
- data i godzina,
- kierunek linii,
- nazwa aktualnego przystanku,
- numer strefy w której znajduje się aktualny przystanek,
- numer strefy w której znajduje się ostatni przystanek na linii.

Dodajmy, że wszystkie operacje są potwierdzane stosownymi komunikatami.

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 3

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (6):
  • ~gestskoczka 2015-02-17
    15:49:18

    1 3

    Kiedy zostanie wprowadzona opcja „0” na rybnickiej linii 52? Przecież miasto Żory płaci za „wozokilometry”, i to znacznie więcej jak za „wozokilometry” w BKM, a tam mamy jazdę darmową, pomimo że MZK zażyczyło sobie zabudowy kasowników. Powinno być tak: wsiada pasażer w Rowniu do autobusu jadącego w kierunku Bajerówki, przykłada e-kartę, system mu kasuje jakąś kwotę, przy wyjściu z autobusu na przykład na dworcu autobusowym, przykłada ponownie e-kartę i system zwraca mu co do grosza kwotę pobraną. Podobnie być powinno w odwrotnym kierunku: wsiada pasażer na Bajerówce, przykłada kartę, system mu kasuje jakąś kwotę, wysiada na Rybnickiej przy cmentarzu, przykłada kartę a system mu zwraca co do grosza pobraną kwotę. Ale gdy pasażer wsiada na Bajerówce, przykłada kartę i system mu pobiera jakąś kwotę, a wysiada w Rybniku, to przy wyjściu, po przyłożeniu e-karty system z pobranej kwoty powinien potrącić należne za przejazd, a resztę zwrócić! Mieszkańcy Żor już płacą w podatkach utrzymanie linii 52; 101 i innych linii z tych firm, jak długo jeszcze będą wyzyskiwani i będą musieć płacić dodatkowo za przejazd?

  • ~AleDom 2015-02-17
    19:55:27

    4 1

    Dziwisz się że wozokilometr nowym, klimatyzowanym Solarisem Urbino 12 z gniazdkami USB na pokładzie jest droższy niż np. starym MANem czy MB Vario niespełniającym chyba żadnego z wymogów postawionych w dokumentacji przetargowej (16.02 na 03)? Jaka stawka taki tabor. UM i MZK powinny kontrolować co na liniach BKM się pojawia i zmusić karami A21 do przestrzegania umowy. Co do 101, 102 i 105 - od stycznia sporo się może zmienić. Pewnie te linie (lepiej jedna linia z przyzwoitym taktem) będą działać na zasadzie porozumienia gmin - Jastrzębie występuje z MZK. Stawka za wozokilometr się pewnie zmieni, ale nie będą to linie, na których podatnicy zrzucają się na pełną cenę wszystkich biletów dla pasażerów - przynajmniej na początku.

  • ~cwirexxx 2015-02-17
    20:16:22

    7 0

    @AleDom - powiem Ci jedno: widok starego MANa przejeżdżającego po progach zwalniających przez środek osiedla jest bezcenny :) Ale tak to jest jak się przewoźnika w praktycznie żaden sposób nie kontroluje. A niestety na pewnych liniach (np. 05) stałą tendencją jest, że obsługuje je autobus, którego wiek i stan techniczny niewiele mają wspólnego z dokumentacją przetargową.

  • ~AleDom 2015-02-17
    21:06:59

    0 0

    Cóż - jak widać "kwartet żorski" nie potrafi zapewnić odpowiedniej jakości wykonywanych usług. Oznacza to, że pewnie cena wozokilometra była za niska. Kto złożył nieco wyższą ofertę, która zapewne zagwarantowałaby dotrzymanie zapisów SIWZ? Jastrzębski PKM. W Czerwionce trzymają się tamtejszego SIWZ - od stycznia autobus z 2004 roku (#222) wrócił do Jastrzębia, za niego do Czerwionki poszedł rocznik 2013 (#308, SIWZ wymaga pojazdów maksymalnie 10-cio letnich). W Jastrzębiu też, ale tu wymagania były układane lata temu, więc nie sztuką jest je spełnić. Niby to takie oczywiste, ale jednak w polskich warunkach niekoniecznie.

  • ~gestskoczka 2015-02-18
    13:53:56

    0 0

    @AleDom. Już wkrótce będziesz mógł sobie te cytuję: [c]nowe, klimatyzowane Solarisy Urbino 12 z gniazdkami USB na pokładzie[/c] w buty wsadzić. Warbus na stronie DZ napisał, cytuję: [c]Już od pierwszego maja 2015 roku, wysłużony tabor autobusowy wożący mieszkańców Jastrzębia, zastąpią nowoczesne pojazdy, szykowane przez nowego przewoźnika.[/c] Ja nie badam stanu technicznego waszych autobusów, nie znam się na tym. Ty piszesz że macie nowe cacka, a Warbus twierdzi co innego! Ale mnie to nie interesuje, co jeździ czy się czołga po jastrzębskich ulicach. Mnie interesują Żory bo tu mieszkam. Ważne mi jest by autobus przyjechał planowo, ważne jest by na liniach 01 i 02 zagęścić kursy przynajmniej w czasie szczytu bo są przepełnione. W przeciwieństwie do Ciebie i tego drugiego fachowca od rybnickich autobusów, uważam, że na tych dwóch liniach Kapeny są idealne, bo są małe i się mieszczą na ciasnych osiedlowych uliczkach. Ale @AleDom, nie dyskutujemy teraz o waszych autobusach a o rybnickiej 52. Powtarzam, skoro Żory (czyli my wszyscy płacący podatki) płacą Rybnikowi za wozokilometry, to jazda na terenie Żor powinna być bezpłatna. Nie płacimy prywatnym przewoźnikom, więc skoro są chętni na ich usługi, to płacą za przejazd. Nie powinno się płacić podwójnie, to jest rozbój, waszego MZK to też dotyczy. Skoro Żory płacą za wozokilometry linii 101, to jazdę ze Starego Miasta do ul Gajowej powinna być za darmo! Rada Miasta w Jastrzębiu podjęło uchwałę o wystąpieniu z MZK, zobaczymy. :-)))

  • ~AleDom 2015-02-18
    17:33:06

    0 0

    Znowu nie wiesz co piszesz, wierzysz PR Warbusa. Po pierwsze to nie ma nic wspólnego z 52 - Tu chodzi o przetarg MZK na Jastrzębie. Po drugie Warbus nie będzie jeździł w Jastrzębiu, bo RM zdecydowała o wystąpieniu miasta z MZK - dzięki temu dalej będzie jeździł PKM. Jeżeli uwierzyłeś w bajki Warbusa to przeczytaj odpowiedź PKM na tenże list. A, Kapeny spełniają warunki przetargu. MANy i MB nie.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.