zamknij

Biznes

Nowe tory na linii Chybie-Żory-Rybnik. PKP PLK prowadzi prace za ponad 370 mln

2017-08-03, Autor: bf, źródło: PKP PLK

Rozpoczęły się prace na linii Chybie – Żory – Rybnik - Nędza. Przebudowanych zostanie 5 stacji i 5 przystanków osobowych, 60 km torów, 20 przejazdów kolejowo-drogowych i 91 obiektów inżynieryjnych. Efektem tych robót będą lepsze połączenia pasażerskie i szybszy przewóz towarów w Rybnickim Okręgu Węglowym. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowy S.A. warta jest ponad 370 mln zł.

Reklama

Intensywne prace na linii trwają od czerwca. Między stacjami Chybie - Żory, Rybnik - Sumina oraz na stacjach w Rybniku i Żorach wykonawca zdemontował już 20 km szyn i 32 km sieci trakcyjnej. - Zakończono wbijanie pali pod nowe słupy sieci trakcyjnej na odcinku Warszowice – Żory. Trwa remont 35 obiektów inżynieryjnych na odcinku Chybie – Żory m.in. zabezpieczanie antykorozyjne obiektów i wzmacnianie podpór. W prace zaangażowanych jest około 200 osób oraz ponad 70 maszyn w tym 3 pociągi sieciowe i ciężki dźwig. Na bieżąco gromadzone są materiały m.in. 129 nowych rozjazdów, 187 km szyn i 163 tys. podkładów. Prace prowadzone są zgodnie z harmonogramem – mówi Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP PLK.

Większa wygoda dla pasażerów

W ramach zadania PLK przebudują 5 stacji: Nędza, Sumina, Rybnik, Rybnik Gotartowie, Żory oraz przystanki osobowe: Nędza Wieś, Szymocice, Górki Śląskie, Szczejkowice, Rybnik Piaski. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji 20 odnowionych peronów z wiatami i nowym oświetleniem, systemem oznakowania oraz nagłośnieniem. Perony zostaną podwyższone, co znacznie ułatwi wsiadanie do pociągów oraz  dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. 

Sprawny przejazd pociągów osobowych i towarowych

Modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym i przebudowa 20 przejazdów kolejowo – drogowych zwiększy poziom bezpieczeństwa na trasie. Monitoring na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami zapewni lepszy nadzór w ruchu drogowym. 

- W ramach inwestycji wyremontowanych zostanie ok. 60 km linii kolejowej oraz 91 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów, przepustów) m.in. dwa ponad stumetrowe mosty nad rzeką Nacyną w Rybniku (128m) i Wisłą w gminie Strumień (105 m). Kompleksowo zostanie również wymieniona sieć trakcyjna – dodaje Jacek Karniewski.

Projekt na trasie Chybie – Nędza to istotna inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na Śląsku, która usprawni ruch kolejowy w bardzo ważnym społecznie i gospodarczo regionie. 

Prace mają zwiększyć przepustowość na liniach kolejowych Rybnickiego Okręgu Węglowego, ważnego fragmentu południowej obwodnicy Katowickiego Węzła Kolejowego. Transport koleją ma być też bardziej konkurencyjny, ponieważ skróci się czas przejazdu na wyremontowanej trasie.

Projekt o wartości ponad 370 mln realizowany jest z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 - 2020 i jest współfinansowany w 80% z funduszy unijnych. Realizację prac przewidziano na lata 2017 – 2019.

Inwestycja w liczbach:
- 60 km linii kolejowej,
- 5 stacji i 5 przystanków osobowych, 
- 20 przebudowanych peronów, 
- 91 obiektów inżynieryjnych,
- 20 przejazdów kolejowo-drogowych.

Oceń publikację: + 1 + 22 - 1 - 3

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (6):
  • ~gestskoczka 2017-08-03
    18:26:38

    12 1

    Ciekawy jestem, czy ktoś podpowiedział kolejarzom że wiadukt w Żorach-Baranowicach nad ul. Pukowca należy poszerzyć tak, by pod nim były trzy pasy ruchy i szerszy chodnik. Do tej pory tam jest pod wiaduktem jeden pas ruchu i zawężony chodnik. Mieszka tam coraz więcej ludzi i sporo ludzi dojeżdża samochodami do strefy.

    Gdyby tak też kolejarze ostro wzięli się do odtworzenia torów z Żor w kierunku Katowic oraz z Pawłowic do Jastrzębia, to uważam że więcej byłoby pasażerów na trasie Jastrzębie – Żory – Katowice jak na trasie Chybie – Żory – Rybnik - Nędza.

  • ~Arteks 2017-08-03
    22:39:23

    6 14

    @gestskoczka - od takiego podpowiadania powinny być władze miasta. Ale jak zwykle w przypadku Żor - czy można na nie liczyć w kontekście jakichś poważnych negocjacji??? Oczywiście że nie. Mogli na przykład wywalczyć odbudowę kładki nad torami na stacji tak aby ludzie z Kleszczówki mogli sobie przechodzić bezkolizyjnie na drugą stronę, nie czekając na przejeździe z zaporami. Ale gdzie tam... Z innych złych spostrzeżeń to niestety projekt nie przewiduje remontu peronu na przystanku Żory Baranowice. I jak przywrócą pociągi do Wisły to niestety nie będą się tam zatrzymywać (lub będą ale peron będzie totalnie z innej epoki w porównaniu do nowoczesnych peronów na stacji Żory). Ale generalnie i tak wypada się cieszyć, że linia jest remontowana, 200 osób ma przez ponad 2 lata pracę w naszym regionie - niektórzy są spoza ROW więc oni tu jedzą, śpią, kupują, imprezują. Słowem - napędzają koniunkturę, także w Żorach.

  • ~Krzysztof Krakowczyk 2017-08-04
    19:15:53

    8 4

    ... postanowiłem sobie, że nie będę komentować nielota z Rybnika ... ale muszę
    Błagam nie róbcie czasem kładki z Kleszczówki do miasta nad torami...

  • ~Józef Brzozowski 2017-08-05
    08:43:58

    5 2

    A dlaczegóż to Pan Krzysztof nie chce kładki nad torami na stacji Żory? Separatyzm? Bezpieczne przejście na perony, by nie przechodzić przez tory to albo kładka, albo przejście podziemne. Na to drugie raczej liczyć nie możemy, ale o kładkę – moim zdaniem – powalczyć należałoby.

    Ja uważam, że dworzec kolejowy wraz z centrum przesiadkowym powinien być zlokalizowany na południe od torów, pomiędzy ul. Kolejową a Nad Rudą. Stary budynek dworcowy z pietyzmem odrestaurować z przeznaczeniem na cele kultury (niedawno byłem w katowickim Teatrze Żelaznym – teatr w budynku po stacji kolejowej) to jeden z przykładów pozytywnej adaptacji. A kładka, z wbudowaną na niej ścieżką rowerową byłaby tym co łączy, co przybliża Stare Miasto Kleszczówce i piękne lasy na północy miasta wraz z małym pojezierzem i parkiem Piaskownią większości mieszkańców.

  • ~Krzysztof Krakowczyk 2017-08-05
    19:49:48

    4 4

    ..nielotowi chodziło o przejście nad torami przy zaporach ... przy tej różnicy poziomów to już by była separacja nie separatyzm :) (nie mówiąc o 2 obozach pośrednich w celu ataku na szczyt kładki ) :) nielot kup se ancug i ciś na cug - w Żorach oczywiście :)

  • ~gestskoczka 2017-08-11
    14:01:12

    1 0

    @Krzysztof Krakowczyk, czytaj uważniej. @Arteks pisał o odbudowie kładki nad torami na stacji, nie o kładce przy zaporach. Moim zdaniem przejazd przez tory ul. Dworcową powinien być zlikwidowany, a wiadukt nad torami powinien być wybudowany w innym miejscu.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.