zamknij

Kultura, rozrywka i edukacja

Poradzisz? Gŏdej! – rusza kampania promująca śląski język

„Poradzisz? Gŏdej!” to promocyjne hasło projektu „Przeciwdziałanie miękkiej dyskryminacji osób mówiących po śląsku” – najnowszej inicjatywy stowarzyszenia Pro Loquela Silesiana, które już od 7 lat dba o należny językowi śląskiemu status. Na towarzyszących akcji plakatach, billboardach, citylightach i w spotach reklamowych zobaczymy pasjonatów, ludzi młodych i wykształconych, przeczących krzywdzącym stereotypom związanym z użyciem języka śląskiego w przestrzeni publicznej.

Reklama

- Projekt składa się z części naukowej i promocyjnej. Obecnie jesteśmy po pierwszym etapie badań socjologicznych, w których 500 respondentów odpowiadało na pytania dotyczące znajomości śląskiej mowy i osobistego stosunku do osób, które używają jej w przestrzeni publicznej – mówi Rafał Adamus, prezes Stowarzyszenia Pro Loquela Silesiana. – Przed nami druga część badań, które pozwolą na zdiagnozowanie efektywności promocyjnej części projektu i oczekiwanych zmian w postrzeganiu śląskiej mowy.

 

Promocyjna część projektu „Przeciwdziałanie miękkiej dyskryminacji osób mówiących po śląsku”, oparta jest na haśle „Poradzisz? Gŏdej!”, którego przesłaniem jest myśl, że jeśli tylko potrafisz, mów po śląsku!

 

- Naszym celem jest uświadomienie, że język śląski jest na Śląsku czymś zupełnie naturalnym. Choć brzmi to jak truizm, warto zwrócić uwagę na fakt, iż często obawy i stereotypy, stają się silną blokadą przez użytkowaniem śląskiej mowy w oficjalnych sytuacjach, czy po prostu – w przestrzeni publicznej. Towarzyszące kampanii spoty, osadzają użycie języka śląskiego w trochę zaskakujących sytuacjach, by przywołać chociażby samochodowy rajd – tłumaczy Adamus.

W ramach kampanii promocyjnej przygotowanych zostało 5 spotów reklamowych i 5 sesji zdjęciowych, których efekty będą silnie dostrzegalne w przestrzeni publicznej Górnego Śląska. Już z początkiem października w śląskich miastach pojawią się billboardy (63), citylighty (55) i plakaty (5000) – oparte na wizerunku ludzi młodych, wykształconych, wyrazistych, którzy nie obawiają się używać języka śląskiego nawet w oficjalnych sytuacjach.

 

W kampanii wzięli udział między innymi dr hab. prof. UŚ Zbigniew Kadłubek, znana z programu „Must be the Music” Ilona „Potania” Chylińska, czy pasjonatka rajdów samochodowych Katarzyna Gaik.

 

Istotnym wątkiem było ukazanie śląskiego języka w kontekście różnic postrzegania śląskiej mowy ze względu na płeć. Jak potwierdzają przeprowadzone badania, kobiety częściej niż mężczyźni ulegają miękkiej dyskryminacji, negatywnie oceniając używanie śląskiej mowy w przestrzeni publicznej. O 1/4 mniej kobiet niż mężczyzn używa śląskiej mowy w miejscu pracy, o 1/3 więcej kobiet niż mężczyzn deklaruje, że nie naucza bądź nie ma zamiaru nauczania śląskiej mowy swoich dzieci, prawie 2 razy więcej kobiet niż mężczyzn uważa, że nie ma potrzeby nauczania śląskiej mowy w szkole, o 1/5 więcej kobiet niż mężczyzn nigdy nie rozmawia z obcymi po śląsku, o 2/3 więcej kobiet niż mężczyzn nie zgadza się z tezą, że mowa śląska jest językiem odpowiednim do załatwiania spraw urzędowych, ponad 1/4 więcej kobiet niż mężczyzn, że nie jest językiem odpowiednim do załatwiania spraw biznesowych, a o połowę więcej kobiet niż mężczyzn uważa, że mowa śląska nie jest odpowiednim językiem do rozmowy z kilkuletnim dzieckiem.

 

Projekt „Przeciwdziałanie miękkiej dyskryminacji osób mówiących po śląsku” jest współfinansowany z funduszy EOG  w ramach programu Obywatele dla demokracji. Wszystkie informacje na temat inicjatywy dostępne są na stronie www.godej.pl

 

Zobacz spot promocyjny akcji!


Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.