Biznes
Potencjał tkwi wzdłuż autostrady – samorządowcy podsumowali projekt za prawie 3 mln złotych
W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele partnerskich samorządów realizujących projekt tj. Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny, Gminy Godów, Gminy Gorzyce, Miasta Jastrzębie-Zdrój, Gminy Mszana, Gminy Świerklany oraz Miasta Żory.
- To, co dzisiaj podsumowujemy, jest jednym z etapów współpracy samorządów zlokalizowanych wzdłuż autostrady A1, które poszukują tego co nas łączy, a nie tego, co mogło nas dzielić. Został ponadto opracowany plan transportowy dla dosyć zakorkowanego Rybnika, jako stolicy subregionu. Inne miasta też skorzystały z tego programu. Myślę, że diagnoza potencjału rozwojowego obszaru pokazuje kierunek prowadzonych działań do powstania np. nowych zakładów pracy i innych przedsięwzięć – powiedział Janusz Koper, wiceprezydent Rybnika - lidera projektu.
Wartość całego („Diagnoza potencjału rozwojowego obszaru funkcjonalnego zlokalizowanego wzdłuż autostrady A1 na terenie subregionu zachodniego województwa śląskiego”) projektu wynosił 2 802 859,76 zł, w tym:
- dotacja Ministerstwa Rozwoju Regionalnego: 2 522 573,78 zł – 90% (w tym: 85% Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, 15% budżet państwa),
- wkład własny partnerów projektu: 280 285,98 zł – 10%.
Ponad 2,8 mln złotych? Dlaczego tak drogo? Jak wyjaśnili przedstawiciele samorządów biorących udział w projekcie, gminy być może wykonałyby dokumentacje, ale w dużo mniejszym zakresie, bez np. dokumentacji teletechnicznej, gazowej czy kanalizacyjnej. Dodatkowo inwestorzy wymagają uzbrojenia terenu. - Musimy być konkurencyjni, by ich zachęcić do siebie – tłumaczyli.
Zobacz także
Natomiast Grzegorz Wolnik, pełnomocnik burmistrza Czerwionki-Leszczyn dodał, że sama dokumentacja projektowa pochłania 5-7, a czasem więcej procent całej inwestycji. - Jeżeli ktoś planuje uzbrojenie kilku hektarów, to dokumentacja techniczna swoje musi kosztować. To nie jest jakaś czysta dywagacja, ale konkretne przykłady – powiedział.
Głównym celem planowanego przedsięwzięcia było wdrożenie podejścia funkcjonalnego w planowaniu rozwoju oraz zintegrowane podejście do miejskiego obszaru funkcjonalnego z Rybnikiem jako ośrodkiem regionalnym.
Powyższy cel główny został osiągnięty poprzez cele szczegółowe:
1. Wyznaczenie granic (delimitacja) miejskiego obszaru funkcjonalnego – jest to istotny element realizacji celu głównego w szczególności w kontekście powstałej autostrady A1, której budowa zmieniła, zmodyfikowała powiązania funkcjonalne istniejące do tej pory w regionie (powiązania te skupiły się w znaczącym stopniu wokół powstałej drogi stąd konieczne było przeprowadzenie analiz, badań).
2. Identyfikacja wspólnych celów rozwojowych dla określonego obszaru funkcjonalnego - jest to istotny warunek wdrożenia podejścia funkcjonalnego, planując rozwój nie wystarczy skupić się na jednej jednostce samorządu terytorialnego, kluczem do sukcesu jest określenie potencjałów rozwojowych całego istniejącego obszaru funkcjonalnego. Tylko dzięki temu możliwe jest osiągnięcie efektu synergii na danym obszarze.
3. Przygotowanie dokumentacji technicznej przez każdą z gmin uczestniczących w projekcie - dla inwestycji realizującej kierunki rozwoju obszaru funkcjonalnego wyznaczone określone zostaną najistotniejsze kierunki rozwoju danego obszaru funkcjonalnego, a partnerzy projektu wybiorą jeden ich zdaniem najistotniejszy kierunek i dla inwestycji realizujących ten kierunek opracowane zostaną dokumentacje techniczne w zakresie niezbędnej infrastruktury drogowej i komunalnej.
4. Wzmocnienie pełnionych przez Rybnik funkcji miejskich oraz rozbudowa powiązań funkcjonalnych między miastem a otoczeniem – będzie to możliwe po delimitacji obszaru funkcjonalnego oraz określeniu zasięgu jego wpływu (pierwszym działaniem w kierunku osiągnięcia tego celu było zainicjowanie przez Rybnik realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia i pełnienie funkcji Wnioskodawcy/Lidera w projekcie); opracowanie dokumentacji technicznej dla przedsięwzięć inwestycyjnych o tym samym charakterze wzmocni relacje gmina-wieś, wzmocni efekt realizacji tych inwestycji, który będzie odczuwalny przez mieszkańców całego obszaru funkcjonalnego, wspólna przedsięwzięcie umocni istniejące i stworzy nowe relacje pomiędzy samorządami.
- Powyższe opracowanie komunikacyjne pomoże nam, ponieważ od grudnia będzie możliwość składania wniosku i aplikowania o środki pomocowe dla naszego głównego zadania – budowy drogi Pszczyna-Racibórz. Jest to wymóg komisji europejskiej. Gdybyśmy takiego opracowania nie mieli, moglibyśmy być odrzuceni, albo stracilibyśmy dużą pomoc finansową – wyjaśnił zastępca prezydenta Rybnika.
Z kolei Grzegorz Wolnik podkreślił o dużym potencjale autostrady. - Ale cała reszta nie zrobi się sama. Przede wszystkim trzeba promować i pokazywać dobre przykłady. One już dzisiaj są, pojawia się jedna, druga, trzecia firma, którą zresztą widać z autostrady, to zjawiają się kolejni chętni. Co prawda na początku są maile i telefony, ale przynajmniej co dziesiąty kontakt kończy się spotkaniem i ewentualnymi przybliżeniami co do współpracy – powiedział Grzegorz Wolnik.
Pełnomocnik burmistrza zdradził, że gmina jest po rozmowach w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej z paroma firmami (z branży spożywczej oraz maszyn do przemysłu spożywczego) zainteresowanymi działalnością w naszym regionie. - Niektóre sprawy są tak zaawansowane, że prowadzimy podziały geodezyjne terenów, na których mają te firmy powstać – dodał.
Co więcej, mieszkańcy naszego regionu nie muszą martwić się bramkami na autostradzie. - Z tego, co słyszymy, ma ich nie być do 2018 roku. Tak naprawdę to nie opłaty są barierą, ale same bramki, które generowałyby zastój, co byłoby absurdem – powiedział Grzegorz Wolnik.
Obecnie partnerzy projektu kończą prace nad dokumentami. Jak dowiadujemy się z rybnickiego magistratu, w wyniku realizacji projektu opracowano dokumentacje projektowe dotyczące budowy dróg dojazdowych do terenów inwestycyjnych, uzbrojenia terenów poprzemysłowych, opracowano Studium Transportowe Aglomeracji Rybnickiej oraz Lokalne Programy Rewitalizacji.
> Prezentacja podsumowująca projekt
Zobacz także
Komentarze (1):
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Najczęściej czytane
-
Akcja przeciwpożarowa w KWK Budryk. Wycofano ponad 100 górników
1075 -
Zarząd JSW wreszcie w komplecie. Węglowym gigantem pokieruje Ryszard Janta
733 -
Na Śląsku powstanie polsko-amerykański zakład recyklingu baterii z elektryków
18 -
Kosmos! Stworzony przez firmę z Gliwic satelita dostarczył pierwsze obrazy powierzchni Ziemi
15
Najwyżej oceniane
Najczęściej komentowane
-
Zarząd JSW wreszcie w komplecie. Węglowym gigantem pokieruje Ryszard Janta
0 -
Kosmos! Stworzony przez firmę z Gliwic satelita dostarczył pierwsze obrazy powierzchni Ziemi
0 -
Na Śląsku powstanie polsko-amerykański zakład recyklingu baterii z elektryków
0 -
Akcja przeciwpożarowa w KWK Budryk. Wycofano ponad 100 górników
0
Alert tuZory.pl
Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuZory.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~gestskoczka 2015-09-04
18:59:34
Co tak naprawdę konkretnego ci urzędnicy ustalili wydając prawie trzy miliony złotych? Fakt że przy autostradzie są tereny inwestycyjne wie każdy sołtys, inwestorzy nie przychodzą tylko dla tego że są tereny inwestycyjne. A może by tak wszystkie nasze miasta i gminy wystąpiły wspólnie o nadanie statusu obwodnicy centralnej dla autostrady A1 na odcinku od węzła Pyrzowice do węzła Mszana na takich samych zasadach jak jest autostrada A4 od węzła Sośnica do węzła Kleszczów?! To byłoby dobre działanie zarówno na rzecz inwestorów jak i mieszkańców. Jaki interes mają inne miasta i gminy we wzmacnianiu pełnionych przez Rybnik funkcji miejskich oraz rozbudowy powiązań funkcjonalnych między miastem a otoczeniem? To jest problem Rybnika, chce pełnić stołeczne funkcje regionu musi pokazać że może je pełnić. O jakiej aglomeracji Redakcja pisze dając jej nazwę „Aglomeracja Rybnicka”? Są dwa rodzaje aglomeracji, monocentryczna z jednym głównym miastem i policentryczna, z kilkoma ważnymi ośrodkami miejskimi zwana konurbacją, np. Konurbacja Górnośląska, Konurbacja Zatoki Gdańskiej czy aglomeracja bicentryczna Bydgosko-Toruńska. Zespół naszych miast na pewno nie jest aglomeracją monocentryczną, więc określenie „Aglomeracja Rybnicka” jest tylko balsamem na rozbuchane aspiracje niektórych. Ja się spotkałem nawet na tym portalu z określeniem "Aglomeracja Żorska". I jest to taki sam składnik naszej aglomeracji policentrycznej, jak i "Aglomeracja Rybnicka".