zamknij

Wiadomości

Prezydent zajął stanowisko w sprawie CPK, a konsultacje trwają

2020-02-25, Autor: AB, materiał prasowy

Dziś prezydent Żor Waldemar Socha zajął stanowisko w sprawie przebiegu nowej linii Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jak ono brzmi? Czy żorzanie w trwających do 10 marca konsultacjach wyrażą swoje? 

Reklama

Prezydent zabrał głos

Dziś mieszkańcy miasta poznali stanowisko prezydenta Waldemara Sochy w sprawie przebiegu nowej linii kolejowej nr 170, na terenie miasta Żory, w ramach opiniowania Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego.

- Po wnikliwej analizie zaproponowanych trzech wariantów przebiegu planowanej nowej linii kolejowej nr 170, wyrażam zdecydowane stanowisko, że jedynie wariant środkowy (granatowy), skorygowany w południowej części tak, aby przebiegał po istniejącej linii kolejowej, jest możliwy do zaakceptowania na terenie miasta Żory (zaznaczony na załączniku graficznym kolorem czarnym) - czytamy w oświadczeniu prezydenta.

Ma to uchronić miasto przed nadmierną ingerencją w zabudowę i zminimalizować koszty.

- Przebieg projektowanej linii kolejowej w śladzie linii istniejącej jako rozwiązanie optymalne, pozwoli  uniknąć  „rozcięcia” miasta w miejscach rozwijającej się obecnie nowej zabudowy (w dzielnicach Kleszczów, Baranowice, Rogoźna, Rowień, Osiny) oraz ogromnych kosztów związanych z koniecznością przebudowy istniejącej infrastruktury, w tym infrastruktury drogowej. Wariant opiniowany pozytywnie minimalizuje koszty i ogranicza do minimum ingerencję w istniejącą zabudowę, w tym w istniejący układ drogowy - precyzuje w swoim stanowisku Waldemar Socha.

Konsultacje społeczne dla mieszkańców Żor

Na stronie internetowej konsultacje.cpk.pl   trwają konsultacje do projektu dokumentu pn. "Strategiczne Studium Lokalizacyjne Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego".

Swoją opinię możecie wyrazić do 10 marca 2020r.

Konsultacje prowadzone przez stronę Centralnego Portu Komunikacyjnego mogą być zatem jedyną szansą dla mieszkańców Żor na wyrażenie swojego zdania.

Choć formularz internetowy jest preferowanym sposobem komunikacji z CPK, można również skontaktować się ze spółką poprzez adres e-mail konsultacje.cpk@cpk.pl oraz listownie na adres: Centralny Port Komunikacyjny sp. z o. o., Al. Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa (pod tym adresem przyjmowane są także wnioski składane osobiście).

Oceń publikację: + 1 + 57 - 1 - 15

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (5):
  • ~gestskoczka 2020-02-25 20:04:41

    Tylko częściowo rozumiem stanowisko prezydenta. To, odnośnie wybrania wariantu trasy. Ale moim zdaniem jest jeszcze coś istotnego o którym się nie mówi.

    Którykolwiek wariant byłby wybrany i realizowany, to trasa przebiega od granicy państwa przez Jastrzębie i Żory. Dla ekspresów międzynarodowych na terenie naszego subregionu może być najwyżej jedna stacja kolejowa. Ważne, moim zdaniem, by cały subregion zachodni, jednym głosem zajął stanowisko, aby zlokalizować gdzieś na naszym terenie tę stację kolejową. Tak, by nie było za późno jak w Rybniku, gdzie wybudowali ważną trasę krzyżującą się z autostradą, ale wjazd na autostradę będą mieć przez Rowień.

    14 5
  • ~Arteks 2020-02-25 21:54:58

    Ja myślałem, że prezydent zaproponuje aby linię doprowadzić do... pustego Centrum Przesiadkowego Żory... Rozczarowanie. ;) @gestskoczka - CPK to przede wszystkim projekt polityczny. Wystarczy, że PiS przestanie rządzić lub dojdzie do jakiegoś kryzysu finansowego - a o nim wszyscy zapomną. Śledzę od lat tematykę transportową w naszym kraju i jak tu wierzyć np. w realizację tak niesamowitego projektu jak w naszym kraju nie zrealizowaliśmy do dzisiaj wielu inwestycji które miały być gotowe na... Euro2012? Przykłady to np. linie kolejowe Wrocław-Poznań czy Kraków-Katowice. Do dnia dzisiejszego ich remont się nie skończył, a mamy już 8 lat po tej słynnej imprezie. A jeśli realizacja CPK dojdzie do skutku to nie wiem czy my tego dożyjemy bo to może być perspektywa ok. 2035. Linia KDP przez nasz region była prezentowana przez prezesa PKP PLK Szafrańskiego wraz z nową linią lotniskową z Bytomia do Pyrzowic w prezentacji na której osobiście byłem w 2010 roku w Katowicach. Projekt nowej linii do Pyrzowic upadł przez takie same protesty jak teraz te ze strony prezydenta Sochy. A linia przez nasz region miała według ówczesnych planów wtedy biec wzdłuż autostrady z łącznicą do Rybnika oraz wspólną stacją dla całego ROW w okolicy Świerklan. I jeszcze jedno - z punktu widzenia technicznego związanego z górnictwem nie da się KDP (kolei dużych prędkości) przeprowadzić przez Jastrzębie. Ale to wyjdzie na etapie dokumentacji. Co do skrzyżowania A1 z drogą P-R to niestety tak to jest jak za transport odpowiada chemik...

    15 26
  • ~mimik 2020-02-26 10:42:39

    pomijając realność wykonania tej fantasmagorii, o czym pisał Artex, dla Żor zasadnicze wydają się dwie kwestie: 1) czy jest możliwość zatrzymywania się pociągów w Żorach 2) jeżeli nie, to czy te przyszłe nowe tory mogłyby być w jakimś zakresie wykorzystywane niezależnie od kolei szybkich prędkości (pewnie tych szybkich będzie kilka kursów na dzień) - dla komunikacji regionalnej. Jeżeli ani 1 ani 2, to nie ma sensu, żeby linia przechodziła przez miasto, najlepiej żeby rzeczywiście przebiegała przy/po istniejących liniach. Jeżeli mogłyby być wykorzystywane, to jest nad czym myśleć.
    Co do linii na Chybie, oczywiście że najlepiej jakby się dało ją wykorzystać, patrząc na projektowany przebieg nowych tras obawiam się że jest ona po prostu za bardzo "pofalowana" dla dużych prędkości.
    Od strony północnej lepiej byłoby skręcić z linią w stronę Katowic jeśli miałaby ona pomóc Jastrzębiu.... Ale patrząc, że większość gmin ma podobne dylematy, nie wróżę powodzenia temu przedsięwzięciu

    15 0
  • ~gestskoczka 2020-02-26 14:14:46

    @Arteks jesteś mistrzem wszechświata w wybielaniu władz rybnickich, a zrzucaniu win – faktycznych i wydumanych – na władze Żor. Oświeć mnie, w czym tu narozrabiał chemik? Czy Pan Pruchnicki miał wpływ na waszą budowę? A może to wina tej kaczki, co sobie wysiadywała jaja jak budowano autostradę i wiadukt pod przyszłą obwodnicę: północną Żor i południową Rybnika które się tam w tym miejscu łączą.

    Nie wiem czy powstanie kolej dużych prędkości za mego życia, ale ona na pewno powstanie. Rzecz w tym, by samorządy się porozumiały co do miejsca tak, by wszystkim było jak najwygodniej. Nie ma co liczyć że władze najbardziej ambitnego miasta to oleją, a potem uruchomią swoje wpływy i „łokcie” a dworzec powstanie pod auspicjami tego miasta. Myślę że rejon Świerklan to najbardziej optymalne miejsce.

    I jeszcze jedno. Staram się czytać ze zrozumieniem, i wyczytałem że prezydent Socha wskazał jeden z wariantów (środkowy – ale nie palec, tylko planowanej nowej linii kolejowej nr 170) jako najbardziej możliwy do zaakceptowania. Dlaczego zarzucasz mu warcholstwo? To są Twoje słowa: „Projekt nowej linii do Pyrzowic upadł przez takie same protesty jak teraz te ze strony prezydenta Sochy.” Wyjaśnij to jak możesz. Ja stanowisko prezydenta Żor rozumiem w ten sposób, że trasa szprychy CPK powinna przebiegać przez Żory w miejscu istniejącej linii kolejowej. Być może w Żorach te ważne międzynarodowe pociągi nie będą się zatrzymywać, ale będzie możliwe szybkie kolejowe połączenie Żor z Katowicami.

    12 5
  • ~Gregor Lakota 2020-02-26 23:08:41

    Utopia- patrzę na przejeżdżające pociągi, widzę lokomotywy, wagony, nie widzę tylko pasażerów.

    14 3

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuZory.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuZory.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy obawiasz się koronawirusa?



Oddanych głosów: 1577