zamknij

Biznes

Ranking bogactwa samorządów: Żory z wynikiem 3461 zł na mieszkańca

2017-07-21, Autor: mk; wk

Pismo Samorządu Terytorialnego „Wspólnota” opublikowało coroczny ranking mówiący o zamożności polskich samorządów. W Żorach w 2016 roku na jednego mieszkańca przypadło 3461,96 zł.

Reklama

Ranking jest jednym z najbardziej stabilnych zestawień „Wspólnoty”, a zastosowana metoda obliczenia wskaźnika użytego w rankingu jest identyczna jak rok temu.

- Pominęliśmy wpływy z dotacji celowych. Zwłaszcza w okresie intensywnego korzystania z funduszy unijnych dotacje takie mają chwilowy, za to bardzo silny wpływ na dochody. Wysoka dotacja potrafi wywindować samorząd bardzo wysoko w rankingu. Jest to awans chwilowy (incydentalny) i niemający związku z trwałym wzrostem zamożności – wyjaśniają prof. Paweł Swianiewiczdr Julita Łukomska, autorzy rankingu „Bogactwo samorządów. Ranking dochodów JST 2016”.

Tak jak w ubiegłych latach, wpływające do budżetu dochody zostały skorygowane na dwa sposoby. Po pierwsze, odjęto składki przekazywane przez samorządy w związku z subwencją równoważącą (regionalną w przypadku województw) – tak zwane janosikowe. Po drugie, do faktycznie zebranych dochodów dodano skutki zmniejszenia stawek, ulg i zwolnień w podatkach lokalnych. Ta poprawka odnosi się wyłącznie do samorządów gminnych, bo powiaty i województwa nie podejmują żadnych decyzji odnoszących się do podatków. Skorygowane w ten sposób dochody podzielono przez liczbę ludności każdej jednostki samorządowej.

Wśród 66 miast na prawach powiatu 39. miejsce w rankingu zajmują Żory z zamożnością per capita wynoszącą 3461,96 zł. Rok wcześniej miasto znalazło się na 37. miejscu (z dochodem na jednego mieszkańca wynoszącym 3482,93 zł). W czołówce najbogatszych miast na prawach powiatu są Warszawa, Wrocław i Opole.

Jak wygląda zamożność sąsiednich miast?

Rybnik – 4028,92 zł (17. miejsce w rankingu miast na prawach powiatu)

Jastrzębie-Zdrój – 3673,45 zł (29. miejsce)

Wodzisław Śląski – 2669,40 zł (130. miejsce w rankingu 267 miast powiatowych)

Cały ranking możecie przeczytać >tutaj.

Oceń publikację: + 1 + 6 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (20):
  • ~Arteks 2017-07-21
    11:12:56

    1 17

    No to jak to jest? Nowe zakłady w strefie dają rozwój miasta o którym mówią wasze władze czy nie? Na przykładzie Żor i tego rankingu widać, że ani trochę.

  • ~mała mi 2017-07-21
    16:19:52

    14 0

    Na przykładzie tego rankingu widać również, że Rybnik leci w dół... Ciekawe czemu ten fakt przemilczałeś?

  • ~gestskoczka 2017-07-21
    16:41:42

    15 1

    Tak myślałem, że pierwszym komentatorem będzie @Arteks.

    Na przykładzie Żor i tego rankingu @Arteksie, widać dużo więcej niż to, co chce nam pokazać propaganda zza zachodniej granicy miasta.

    Żory spadły w tym rankingu o dwa miejsca, to prawda. Widać że inne miasta na prawach powiatu grodzkiego też mocno pracują w tej konkurencji. Na przykład Jastrzębie Zdrój. Skok z 43 miejsca na 29 to można by pogratulować gdyby nie fakt, że dochody Jastrzębia są w dużym stopniu uzależnione od JSW. Za rok 2015, jak JSW dołowało to Jastrzębie było na 43 miejscu z dochodem 3360,23, jak JSW zaczęło przynosić dochód, to Jastrzębie w 2016 skoczyło na 29 miejsce z dochodem o 311 zł większym na jednego mieszkańca. Tak jak pisałem, Żory spadły w tym rankingu o dwa miejsca ale dochód w przeliczeniu na jednego mieszkańca pozostał taki sam co do grosza. Natomiast w naszym regionie najgorzej wypadł Rybnik. W poprzednik rankingu był na 12 miejscu, spadł na 17 czyli cofnął się o 5 miejsc a dochód Rybnika zmniejszył się o prawie sto zł na mieszkańca.

    Rok temu odpowiadałem na Twoją pyszałkowatą gadkę tak, cytuję: [cyt] Skoro rok temu twierdziłeś że rozwój Rybnika jest trzy razy szybszy niż Żor, to ja, na twojej – artksiej – podstawie stwierdzam, że teraz Żory rozwijają się 40 razy szybciej niż Rybnik, i jak się nie weźmiecie do roboty (zamiast pieprzyć arteksie bzdury), to za 10 lat Rybnik zostanie daleko w tyle. [/cyt]
    Jak widać robicie wszystko, aby moje złośliwe ględzenie się sprawdziło.

  • ~Arteks 2017-07-21
    19:47:05

    0 15

    @mała mi - bo to jest artykuł o tym jak wypadły Żory, a nie Rybnik. dlatego nie komentowałem wyniku Rybnika z którego też nie jestem w pełni zadowolony. Chociaż lepiej być 17. niż 39. - zgodzisz się chyba ze mną czyż nie? Ale widzę, że jednak zawsze was boli jak u sąsiada dzieje się lepiej. A ten ranking potwierdza jedno - nawet jeśli my spadniemy o parę oczek - Żory zawsze na szarym końcu. @gestskoczka - no ale czy możesz mi wyjaśnić tę sprzeczność - skoro twoim władzom udało się wmówić takim osobom jak ty, że Żory super się rozwijają, przyciągają inwestorów itd - to dlaczego są ciągle w tyle tabeli? Zwracam też uwagę, że gdyby nie bogate zakłady rybnickie i jastrzębskie typu PGG, JSW, ER, DB Cargo, PKP Cargo, szpitale specjalistyczne czy Rettig - dochody Żor byłyby znacznie mniejsze - bo to tam wielu Żorzan pracuje przyczyniając się do takich, a nie innych dochodów miasta. Ty sam przyznałeś się, że pracowałeś w co najmniej dwóch zakładach poza Żorami. ;)

  • ~mała mi 2017-07-21
    20:37:20

    11 0

    Mylisz się Arteks. Niczego nie zazdroszczę Rybnikowi, ani jego mieszkańcom. Przemilczałeś ten fakt na rybnickiej stronie :) A zawsze masz tyle do powiedzenia...

  • ~gestskoczka 2017-07-21
    21:10:44

    8 1

    @Arteks, śpiewasz dużo cieniej. Poza tym Żory nie są na szarym końcu. To twoja metoda opluwania (zamiast konstruktywnej krytyki) nie pozwala na obiektywne podejście do tematu. Jak nie patrzeć na tabelkę, to wiecznie w ogonie Bytom, Sosnowiec, Siemianowice Świętochłowice. Centrum największej polskiej metropolii. Gdyby nie Katowice i Gliwice, to byłaby „bidapolia”.
    Zgodzę się z Tobą że lepiej być na 17 niż 39. To prawda. Nie prawą jest że mnie boli że u sąsiada dzieje się lepiej. Ja się z tego cieszę (patrz Jastrzębie). Boli mnie to, że u drugiego sąsiada dzieje się coraz gorzej, że Rybnik się cofa już kolejny rok, to może mieć negatywne konsekwencje również dla Żor. Sam zauważyłeś że wielu mieszkańców Żor pracuje w Rybniku, zresztą podobnie wielu mieszkańców Rybnika pracuje w Żorach. Jak Rybnik będzie zjeżdżał dalej tak w rankingu, to na wypłatach mogą odczuć również pracownicy z Żor co się przełoży w niższych podatkach dochodowych..

    Nie wiem o czym piszesz twierdząc że pracowałem co najmniej w dwóch zakładach poza Żorami. Pracowałem w kilku zakładach i firmach w Legnicy. Zanim zamieszkałem w Żorach zacząłem pracę w Kopalni Świerklany Suszec w Budowie. Dyrekcja była w Żorach, ja pracowałem na kopalni Suszec która początkowo była w Żorach, potem powstała osobna gmina Suszec więc pracowałem poza Żorami na tej kopalni do emerytury.

  • ~Arteks 2017-07-21
    23:01:37

    1 12

    @mała mi - wypowiadam się wtedy kiedy mam ochotę, a nie wtedy kiedy na to ma ochotę ktoś inny. Ale zawsze na temat w przeciwieństwie do ciebie. @gestskoczka - ale w ROW też masz niestety biedę. Jedynie Rybnik w tym rankingu coś znaczy. W swoich kategoriach nieźle wypadają jeszcze Pawłowice, Marklowice i Radlin (w swoich kategoriach były bodaj w drugiej setce). Wszystko inne łącznie z Żorami przędzie bardzo słabo. Wiesz dlaczego? Za mało jest takich miast motorów jak właśnie wspomniane przez ciebie Katowice, Gliwice, dodam jeszcze Rybnik, Bielsko-Białą czy Dąbrowę Górniczą. Jako były górnik masz pewnie świadomość, że lata 2015-16 były bardzo kryzysowe w tej branży ale wraca wszystko pomału do normy i dla Rybnika będą konkretne perspektywy (dla niektórych miast GOP również) bo zarówno PGG poprawia swoje wyniki (w takiej Kopalni Chwałowice nie potrafią nadążyć z popytem i wydobyciem aktualnie), właśnie państwo z powrotem przejęło największą elektrownię na południu Polski (super wiadomość!). Świetnie rozwija się kolej, poprawi się wkrótce układ drogowy, rozwija się bardzo mocno rynek usług czy gastronomia. Mamy sporo zapowiedzi czy realizowanych inwestycji deweloperskich. Miasto ma świetną sytuację ekonomiczną i może pozwolić sobie na przeróżne imprezy i działania nakręcające koniunkturę. U was wręcz przeciwnie - wszystko się sypie, a kondycja finansowa miasta fatalna. Zauważ, że mimo braku inwestycji w poprzednich latach - nawet nie udało się uzbierać kilka milionów na tężnię... Każdy kto mądry nie będzie się wiązał z "miastem w ruinie". Ty musiałeś bo dostałeś przydział na mieszkanie. Młodzi nie muszą.

  • ~azan3 2017-07-22
    00:39:29

    8 1

    Dni PGG, JSW są w dłuższej perspektywie policzone, węgiel na świecie już nie jest na topie. I z czego będzie Śląsk i Rybnik też żył? Poza tym to molochy wspomagane prze państwo sztucznie.

  • ~gestskoczka 2017-07-22
    09:27:13

    12 0

    @Arteks, w ROW-ie to pijaki leżą. Zachwalasz Rybnik jak by był centrum świata: [c] w takiej Kopalni Chwałowice nie potrafią nadążyć z popytem i wydobyciem [/c], [c] właśnie państwo z powrotem przejęło największą elektrownię na południu Polski [/c], [c] Świetnie rozwija się kolej, poprawi się wkrótce układ drogowy [/c], [c] Miasto ma świetną sytuację ekonomiczną [/c]. To dlaczego Rybnik z roku na rok w rankingu stoi coraz gorzej?

    Rybnik może kiedyś był motorem w Subregionie Zachodnim. Był taki okres. Teraz, gdyby nie takie ośrodki jak Jastrzębie, Wodzisław z Radlinem, Rydułtowami i Pszowem oraz Racibórz i Żory, to cały ten subregion byłby na zasiłku. Choć może i jest coś na rzeczy, bo tworząc metropolię, włączając do niej nawet gminy wiejskie np. Pilchowice pominięto nasz subregion przy akceptacji prezydentów Rybnika i Wodzisławia (nie natrafiłem na wypowiedź w tej sprawie prezydentów Żor i Jastrzębia).

    Możesz pisać sobie co chcesz, nawet skargę do Strasburga, ale nasza aglomeracja coraz bardziej się wyrównuje i nie licząc ziemi raciborskiej to są cztery równorzędne ośrodki – Żory, Jastrzębie, Wodzisław i Rybnik.

  • ~Arteks 2017-07-22
    21:20:14

    3 9

    @azan3 - ale jak widzisz, rozpoczęła się dobra era dla molochów. ;) Niedawno padła wiadomość, że nowym szefem rybnickiej elektrowni zostanie ważny poseł. ;) Węgiel nie jest na topie we Francji czy Hiszpanii bo w jednej na topie jest atom, a druga może produkować prąd chociażby solarnie. Ale w USA, Chinach, Rosji czy Indiach - węgiel to podstawa gospodarki na równi z ropą czy gazem. Sam prezydent Trump jest wielkim zwolennikiem węgla i ostentacyjnie odrzucił deklarację USA odnośnie ograniczenia jego wydobycia i spalania przy... udziale delegacji górników amerykańskich! :)
    W Kędzierzynie ma być budowany za ponad 5 miliardów zakład gazyfikacji węgla. Miałby przerabiać 10 długich pociągów z węglem na dobę. Właśnie w Polsce dokonuje się duży rozwój energetyki węglowej - realizowane są projekty z rozbudową elektrowni: Opole, Jaworzno, Kozienice, Zabrze. Planowane są nowe elektrownie węglowe np. na terenie d. Kopalni Czeczott. A Rybnik ma to szczęście, że zasoby węgla są tu szacowane na ok. 50-100 lat w zależności od kopalni. :) Żory też mogą na tym skorzystać bo przecież praca dla faceta za 1450 zł w strefie (o której chociażby piszą Żorzanie w wątku o ZTK) to żadna oferta.

  • ~Arteks 2017-07-22
    21:47:47

    3 11

    @gestskoczka - ale czy od mieszania herbaty, zrobi się ona słodsza? Na pewno nie. Tak samo jak od twoich opinii Żory nie zmienią się w równorzędny ośrodek do poważnego miasta. Powiem więcej - w większości dziedzin Żory totalnie podupadły. Jeszcze 15 lat temu kiedy z Żor śmigały autobusy do wielu miast okolicy i Polski, a pociągów było z 5x tyle nie nazwałbym Żor zadupiem - teraz mam pełne prawo do tego! Taki sam regres nastąpił chociażby w sporcie. 20 lat temu Żory miały kilka znanych w regionie zakładów pracy w tym niemałą kopalnię - a od wielu lat największym pracodawcą jest Urząd Miasta. Pochwaliłbyś się tym np. na jakieś konferencji miast albo na jakimś panelu dyskusyjnym w którym miałbyś przedstawić śląskie miasto które nie ma przemysłu i ma tylko ok. 10 tys. miejsc pracy???!!! Jaka tu równorzędność. 10 lat temu Żory były pokazywane w Rybniku jako przykład miasta z racjonalną polityką drogową czy finansową. Dzisiaj Żory są pokazywane u nas jako miasto-bankrut i ostrzeżenie jak mogłoby być z Rybnikiem gdyby do jego władz dostały się osoby pokroju Sochy. Rybnik realizuje projekt drogi za prawie 400 mln zł, kiedy twoje miasto nie potrafi wybudować tężni za nieco ponad 3 mln. Równorzędność?
    A może inwestycje przemysłowe dzięki strefie spowodują, że Żory za jakieś 50 lat dogonią sąsiada? Nic z tych rzeczy. Według GUS dane porównawcze są dla Żor przygnębiające. Nakłady w Rybniku w jednym z ostatnich lat wyniosły: 884916 tys., w Żorach - 188738 tys.
    Czyli Rybnik rozwija się ponad 4x szybciej od Żor. Równorzędność?
    Administracyjnie cały czas zależycie w wielu dziedzinach od Rybnika. A urbanistycznie stoicie w miejscu poza wybudowaniem kilku dość brzydkich marketów. Nic się u was ciekawego nie buduje. A starówka zamarła - podczas gdy w Rybniku ciągle przeżywa rozwój. Sam to widzę po sobie. Nie jestem tam np. przez 2 tygodnie i już widzę zmiany. Żory nie potrafią zrewitalizować jednej byłej odlewni żeliwa w samym centrum miasta. A Rybnik zrobił już to z kilkoma szpitalami, browarem, robi z kopalnią i będzie robił z dawną rzeźnią i dawnym szpitalem - realizując urbanistyczne trendy europejskie. Równorzędność? Otwarli ZUS w Żorach, WKU, albo Urząd Górniczy przenieśli komisje lekarskie albo WORD, oddział kuratiorum, a może otwarto jakiś szpital specjalistyczny? Nie? Bo Żory nie są w Katowicach traktowane jak miasto. Czy Suszec jest równorzędny Żorom bo otwarto tam jakiś czas Biedronkę - sam sobie na to odpowiedz.

  • ~gestskoczka 2017-07-23
    13:42:57

    8 2

    @Arteks, ty zakompleksiony człowieku z zakompleksionego zadupia (jak mnie Redakcja wykasuje to trudno – o zadupiu to Ty pierwszy napisałeś, ale Ty będziesz znał ten komentarz!). Takie bajki, jakie wypisujesz, to możesz opowiadać dzieciom z przedszkola i to w tych młodszych grupach.

    15 lat temu z Żor nigdzie nie śmigały autobusy w żadnym kierunku bo w Żorach nie było żadnej firmy transportowej. Autobusy przyjeżdżały do Żor i wracały z powrotem. Pociągi to inna sprawa. Było kilkanaście połączeń z Orzeszem i tam przesiadka do Katowic lub Zabrza Makoszowy. Nie wiem jak z waszymi połączeniami kolejowymi, ale myślę, że 15-20 lat temu w Rybniku na dworcu PKP było znacznie więcej odjazdów. Nie mówiąc o dworcu PKS, który sobie wyburzyliście by wybudować supermarket „Biedronkę”. Wtedy w Rybniku tam było centrum przesiadkowe dla całego naszego regionu, teraz jest zadupie komunikacyjne z lokalną stacyjką. Jak tak się puszysz z dumy o rybnickiej komunikacji to porównaj w miarę obiektywnie dworzec kolejowy i ilość połączeń z Rybnika z takimi miastami ludnościowo zbliżonymi jak Tychy czy Opole. Bladziutko wypadacie i ty chcesz te swoje kompleksy na Żorach wyładowywać? Wstydziłbyś się.

    Urząd Miasta nie jest największym pracodawcą. Albo się nie znasz a rżniesz ważniaka i piszesz bezmyślnie, chyba że wiesz co piszesz, więc celowo kłamiesz. W obu przypadkach się ośmieszasz i sam się deprecjonujesz.

    O tej drodze (Trasa R-P) to ani nie wspominaj, bo też przekłamujesz na swoje kopyto oszuście. W Dzienniku Zachodnim (27 czerwca) pisało, cytuję: [cyt] W grudniu ubiegłego roku Rybnik otrzymał 289 mln zł dofinansowania. 10 kilometrowy odcinek z Żor do u. Wodzisławskiej kosztować ma 352 mln zł. Trasa będzie drogą klasy GP (główna przyśpieszona) o przekroju 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu). Zakłada pięć bezkolizyjnych węzłów komunikacyjnych. [/cyt] Jeszcze Żory do tego dołożyły 4,5 mln zł za swój około 400 metrowy odcinek. Wychodzi że Rybnik ze swojej kasy do tego dołoży niecałe 60 milionów zł., a Ty piszesz o 400 milionach. Skoro dwa razy ci wytknąłem że kłamiesz, to śmiało zakładam że z tym GUS-em też łżesz i przekręcasz. Nie chce mi się sprawdzać. Marnym polemistą jesteś.

  • ~Arteks 2017-07-23
    14:20:26

    2 9

    @gestskoczka - jeśli operuję danymi GUS czy z różnych zestawień, podaję dokładne kwoty - tak jest w przypadku inwestycji. Dlaczego ciągle w to powątpiewasz. Czy jesteś analfabetą statystycznym, że nie potrafisz sobie znaleźć strony GUS województwa śląskiego i sprawdzić dane o nakładach inwestycyjnych przedsiębiorstw w miastach? Jeśli to zrobisz, zauważysz, że Żory zamiast gonić jakoś innych - są za innymi nawet w teraźniejszych inwestycjach!!! Co śmieszne nawet za Rybnikiem, który mimo braku ruchu na strefie - ma więcej inwestycji niż Żory które chwalą się strefą. Dlaczego mam mieć jakieś transportowe kompleksy wobec Opola czy Tychów.
    - każde z tych miast korzysta w jakiś sposób na swoim położeniu, Opole na trasie z Wrocławia do Przemyśla, Tychy na trasie z Katowic do Żywca i Wisły, a Rybnik na trasie z Czech do Katowic. Opole nie ma ani jednego(!) pociągu międzynarodowego, a Rybnik ma ich 6. Tychy nie mają pociągów do Wrocławia czy Pragi, a Rybnik ma. Natomiast jedno co łączy Tychy, Opole i Rybnik - jak przystało na miasta, mamy dworce z gastronomią, kasami i poczekalnią bo PKP traktuje je z należytym szacunkiem. A Żory mają dworzec ZABITY DECHAMI. Jak więc można poważnie traktować Żory skoro nawet do stolicy województwa dojechać ani pociągiem, ani autobusem PKS, ani autobusem miejskim. Pokaż mi dziadku drugie takie "miasto" w Polsce poza Jastrzębiem - które ma tak samą fatalną sytuację jak u was. A w niedzielę z Rybnika wyjedziesz już po 4.00 rano czy o 22.30 podczas gdy z Żor pierwsze kartoflowozy odjeżdżają o 5.25, a ostatnie po 20.00. Co do wydatków na drogi to przeczytaj sobie ten artykuł, a potem jeśli masz jakiś honor przeproś mnie za wmawianie mi kłamstwa: https://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,wizjonerstwo-sie-oplaca-i-poplaca-umowa-na-dofinansowanie-drogi-pszczyna-raciborz-podpisana,wia5-3273-32219.html Całość inwestycji będzie kosztować ponad 400 mln zł. Ty wziąłeś pod uwagę tylko I etap. Kto się ośmiesza i kto rżnie głupa? Pamiętam jeszcze jak buńczucznie pisałeś, że "Żory wybudowały obwodnicę, a Rybnik przespał". A tymczasem Rybnik będzie miał obwodnicę z prawdziwego zdarzenia z węzłami bezkolizyjnymi o czym u was można tylko pomarzyć.
    U nas stały rozwój - u was powolny upadek i każdy rozsądny żorzanin to widzi.

  • ~gestskoczka 2017-07-23
    16:03:49

    9 1

    Skoncentruję się tylko na trasie RP, bo z błazenadą szkoda dyskutować. Pierwsze Twoje łgarstwo (o UM) jest bez cienia wątpliwości.

    Artykuł, do którego podałeś adres przeczytałem, i jest tylko jedna różnica pomiędzy moim cytatem z DZ a tym rybnickim artykułem, to kwota za I odcinek. W DZ kwota jest na 352 miliony zł, a w twoim artykule na 433 mln. 700 tys. zł. ALE W OBU PRZYPADKACH DOTYCZY I ETAPU. Przeczytaj jeszcze raz uważnie to na co się powołujesz i odszczekaj, bo mi zarzucasz że się ośmieszam i rżnę głupa. Cytuję atreksi fragment tekstu powyższego komentarza: [cyt] Całość inwestycji będzie kosztować ponad 400 mln zł. Ty wziąłeś pod uwagę tylko I etap. Kto się ośmiesza i kto rżnie głupa? [/cyt]

    Jak mam Ci wierzyć skoro już po raz kolejny zarzucam ci kłamstwa?

    Szkoda z takimi jak Ty dyskutować, może trafią się mądrzejsi. Bo warto by powalczyć o pewien szczegół związany z budową tej trasy. Chodzi o zjazd z niej na A1. Na węźle Żory są drogi równoległe do autostrady, tak by z węzła i z obu MOP-ów nie wjeżdżać bezpośrednio na autostradę. Moim zdaniem warto by te drogi przedłużyć za wiadukt obwodnicy i tam zrobić zjazdy i wjazdy na A1. Ciężarowe auto jadące z Gliwic do Rybnika zjeżdżające na węźle Żory obecnie musi przejechać nad A1 w kierunku Żor, cisnąć się przez często zakorkowane rondo Gliwickie potem odcinek z jednym pasem ruchu do ronda Rowieńskiego by wjechać na obwodnicę w kierunku Rybnika przejeżdżając nad A1 po raz drugi. Po co??? Jak by była przedłużona równoległa droga techniczna, to zjeżdżając z A1 na węźle Żory mijałoby to auto ciężarowe pierwszy zjazd na MOP, drugi na Żory, a trzecim, bezpośrednio wjechałoby obwodnicę klasy GP w kierunku Rybnika.

  • ~Arteks 2017-07-23
    17:57:37

    2 11

    @gestskoczka - dzisiaj po raz pierwszy wszedłem sobie na GUS woj. śląskiego i ku mojej uciesze jest już do ściągnięcia pdf z danymi za 2015 rok. I chcesz wiedzieć co się zmieniło od poprzedniego roku? A jak myślisz? Bingo! Rybnik zwiększa inwestycyjną przewagę nad Żorami!!! :DDD Za 2015 nakłady inwestycyjne przedsiębiorstw to w Żorach 136233 tys. a w Rybniku 1093439 tys. czyli już prawie 8x większe a w poprzednim roku kiedy różnica wynosiła 4,5x. A więc stale się oddalamy, a różnice między naszymi miastami będą co raz większe. :) No i jakoś nie potrafisz udowodnić, że w czymś kłamałem - GUS pomijasz milczeniem, a inwestycję o drodze sam kwitujesz, że media podawały różne kwoty. Faktycznie cała inwestycja ma kosztować 433 mln, a ja napisałem obrazowo 400. To porównanie miało jedynie obrazować skalę rozmachu inwestycyjnego u nas i totalnej biedy u was skoro władze Żor nie potrafię zrealizować nawet inwestycji za 4 mln! Zgadzam się z tobą, że połączenie A1 z drogą PR przez Rondo Gliwickie jest kiepskim rozwiązaniem. No ale przecież ten odcinek leży na terenie Żor, a więc ten pomysł odpowiedzialność ponoszą wasi urzędnicy. Sam oceń ich kompetencje i wiedzę transportowo-inżynieryjną. Dane o GUS będę przypominał - szczególnie jeśli ktoś z waszych wyskoczy o jakimś rozwoju. hehehe

  • ~azan3 2017-07-24
    20:19:52

    3 2

    USA, Chiny , Rosja to państwa, które dyrygują tym Światem, więc w du*ie mają , ze zanieczyszczają Świat spalając węgiel. Arteksie, ty sam nie wiesz, co piszesz. A ciekawe czy wiesz jak się taki węgiel zgazowuje? Ta technologia miała sens kiedyś, na przykład w Niemczech w czasie wojny jak im pod koniec ropy brakowało

  • ~gestskoczka 2017-07-25
    08:34:43

    6 1

    @Arteks.
    Napisałem: „błazenadą szkoda dyskutować” i podtrzymuję to!

    Udowodniłem ci dwa oszustwa z premedytacją i wystarczy!
    Odniosę się tylko (do rozumnych czytelników) w tym komentarzu do węzła Żory, bo to jest ważny i na czasie problem.

    Nadal uważam, że mieszkańcy naszego województwa powinni się domagać zmiany statusu odcinka autostrady A1 od węzła Pyrzowice do węzła Mszana (a gdyby było porozumienie z Czechami to do granicy państwa, bo Czesi tak traktują swój odcinek od granicy państwa do ostatniego węzła w Ostrawie). Powinniśmy się domagać by ten wyżej wymieniony odcinek A1 miał status obwodnicy metropolitalnej. To ważne jest dla tych wszystkich miast w pobliżu których ta autostrada przebiega. W naszym regionie szczególnie ważne jest dla Rybnika i Wodzisławia a także Żor i Pawłowic by ruch tranzytowy skierować na autostradę odciążając Wiślankę i w szczególności DK 78 przebiegającą przez Rybnik i Wodzisław, nie posiadającą bramownic viaTOLL, więc część oszczędzających kierowców (których viaTOLL obowiązuje) jedzie przez te miasta zamiast A1.
    Jedno miasto – Gliwice – potrafiło sobie załatwić status obwodnicy na odcinku od węzła Sośnica do węzła Kleszczów autostrady A4.

  • ~Arteks 2017-07-25
    11:48:50

    1 8

    @gestskoczka - ale konkret W CZYM KŁAMAŁEM? Na razie wychodzi na to, że znów dostałeś po d. w dyskusji i jedyne co ci pozostało to żałosne oczernianie. Zawsze podaję konkretne fakty tak jak w tej dyskusji. Co nie jest prawdą? Że Rybnik potrafi realizować inwestycję za ponad 400 mln zł, a władze Żor poległy na drewnianej tężni za 4 mln? Boli cię to? Trudno - to władze które zawsze kadziłeś. Masz za swoje. Teraz musisz się pogodzić, że u ciebie kompletna bieda i stagnacja i spłacanie długów za chwilowe szaleństwa. Twoje mrzonki o tym, że Żory dogonią kiedyś sąsiadów też można odstawić między bajki w sytuacji kiedy nakłady przedsiębiorstw w Rybniku są zawsze kilka razy wyższe niż w Żorach. A to się będzie przekładać na rozwój, większe zyski, większe podatki itd. Za 2015 rok - 8,5 x wyższe!!!!!!!!!! A znając twoją prostotę, mogę się tylko domyślać, że znalezienie strony i ściągnięcie pdf z danymi GUS za poszczególne lata oraz znalezienie na kilkuset stronach odpowiedniej tabeli i komórki - jest dla ciebie czarną magią. Dla mnie nie jest i chętnie będę tu wrzucał takie ciekawostki pokazujące jak słabo funkcjonują Żory. Nie zgadzam się na to aby autostrada A1 była bezpłatna. Kierowcy którzy chcą korzystać z autostrad, szybkości i wygody podróżowania po nich, muszą za to płacić. Utrzymanie wielu pasów ruchu, odśnieżanie, remonty ubytków, oświetlanie, utrzymywanie toalet, bramek itd KOSZTUJE i kto za to ma płacić - jakiś emeryt z Pcimia Dolnego który nigdy nie jechał autostradą? Użytkownicy i to jest najbardziej sprawiedliwe rozwiązanie.

  • ~jasnypieron 2017-07-27
    12:56:05

    1 2

    arteks jesteś obłudny:" kogokolwiek nie spytam, podoba mu się inwestycja zwana rewitalizacją deptaka, nawet jeśli można się doszukać tam jakichś mankamentów. W TVT słyszałem wypowiedzi prowadzących biznesy, że wyraźnie skoczyła sprzedaż nie tylko w porównaniu do czasów remontu (bo to byłoby zrozumiałe) ale nawet do okresu przed jego rozpoczęciem. W piątek sam widziałem masę ludzi w parku k. bazyliki." ten cytat nie dotyczy tego problemu, ale nie mam nicku na rybnik.com

  • ~Arteks 2017-07-27
    21:40:42

    1 4

    @jasnypieron - piszesz od rzeczy i nie na temat. Tobie bardziej można przypisać obłudę bo kiedy wykazywałem już kilka lat temu fatalne w skutkach błędy ekipy rządzącej Żorami, ty wolałeś się skupiać na rybnickim rynsztoku czy na mnie. Czas pokazał, że o wiele łatwiej pozbyć się rynsztoka niż pozbyć się fatalnej kondycji finansowej miasta.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.