zamknij

Wiadomości

Samorządowcy o CPK: bez stacji w subregionie to nie ma sensu

2020-03-10, Autor: WW

Dziś mija termin konsultacji społecznych dotyczących budowy kolei dużych prędkości w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zgodnie z zapowiedziami swoje stanowisko przedstawiły miasta i gminy skupione w Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Ślaskiego.

Reklama

Przypomnijmy, budowa kolei dużej prędkości budzi wiele kontrowersji i obaw mieszkańców naszego regionu. Dziś – 10 marca mija termin konsultacji społecznych w tej sprawie. Swoje uwagi można przekazywać poprzez stronę konsultacje.cpk.pl

Zgodnie z zapowiedziami głos w sprawie zabrały też miasta i gminy skupione w Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Ślaskiego. Co wynika z wydanego przez Mieczysława Kiecę – przewodniczągo Związku oświadczenia? Oto najważniejsze wnioski:

1. Zarząd Związku popiera plany budowy Kolei Dużych Prędkości przebiegającej przez Subregion Zachodni Województwa Śląskiego.

2. Koniecznością jest lokalizacja co najmniej jednego przystanku kolejowego KDP na terenie Subregionu Zachodniego.

3. Zaprezentowane propozycje wariantów przebiegu KDP są do zaakceptowania jedynie na pewnych odcinkach i wymagają zmiany. Należy uwzględnić zaplanowanie połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami i subregionem.

4. Proponowane warianty mogą doprowadzić do rozcięcia wielu miejscowości, co będzie miało kolosalny wpływ na infrastrukturę mieszkaniową, przemysłową, ekonomiczną i rekreacyjną. 

5.  Zarząd Związku podtrzymuje konieczność realizacji w regionie komplementarnych projektów kolejowych, które zostały przedstawione ministrowi infrastruktury w 2018 roku:

- budowę łuku pozwalającego na bezpośrednie połączenie linii kolejowej 22 od dzielnicy Chwałowice do stacji Rybnik, z pominięciem konieczności zmiany czoła w Rybniku Towarowym, co pozwoli na uruchamianie pociągów między Rybnikiem a Jastrzębiem-Zdrojem przez mocno zaludnione i uprzemysłowione dzielnice Chwałowice i Boguszowice;

- budowę peronów przystankowych na linii 173, tak aby zapewnić dogodny dostęp do kolei mieszkańcom dużych osiedli rybnickich (Maroko-Nowiny, Smolna), dzielnicy Zebrzydowice oraz gminy Jejkowice;

- przebudowę linii 140 między stacją Leszczyny a stacją Katowice Ligota do linii w pełni dwutorowej;

- przebudowę w rejonie stacji Orzesze, tak aby odbudowywana linia 159 (na odcinku Orzesze – Żory) nie krzyżowała się z linią 169 pod kątem prostym, lecz w sposób umożliwiający jazdę we wszystkich kierunkach (od strony Rybnika na Katowice i Tychy oraz od strony Żor na Katowice i Tychy). Pozwoli to na uruchamianie pociągów, które będą skomunikowane na stacji Orzesze;

- rewitalizację odcinka linii 140 między Rybnikiem Towarowym a stacją Sumina.

6. Zarząd Związku wyraża jednocześnie opinię, iż zasadne jest rozszerzenie obszaru analiz projektowanych rozwiązań poprzez rozszerzenie korytarza kolejowego nr 7 uwzględniając w analizach miasto Rybnik, a także uwzględniając istniejące korytarze infrastruktury liniowej.

Czytajcie także wcześniejsze nasze artykuły na ten budowy kolei dużych prędkości w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego:

Oceń publikację: + 1 + 7 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuZory.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuZory.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy obawiasz się koronawirusa?



Oddanych głosów: 1387