Wiadomości
Samorządowcy o CPK: bez stacji w subregionie to nie ma sensu
Dziś mija termin konsultacji społecznych dotyczących budowy kolei dużych prędkości w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zgodnie z zapowiedziami swoje stanowisko przedstawiły miasta i gminy skupione w Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Ślaskiego.
Przypomnijmy, budowa kolei dużej prędkości budzi wiele kontrowersji i obaw mieszkańców naszego regionu. Dziś – 10 marca mija termin konsultacji społecznych w tej sprawie. Swoje uwagi można przekazywać poprzez stronę konsultacje.cpk.pl
Zgodnie z zapowiedziami głos w sprawie zabrały też miasta i gminy skupione w Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Ślaskiego. Co wynika z wydanego przez Mieczysława Kiecę – przewodniczągo Związku oświadczenia? Oto najważniejsze wnioski:
Zobacz także
1. Zarząd Związku popiera plany budowy Kolei Dużych Prędkości przebiegającej przez Subregion Zachodni Województwa Śląskiego.
2. Koniecznością jest lokalizacja co najmniej jednego przystanku kolejowego KDP na terenie Subregionu Zachodniego.
3. Zaprezentowane propozycje wariantów przebiegu KDP są do zaakceptowania jedynie na pewnych odcinkach i wymagają zmiany. Należy uwzględnić zaplanowanie połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami i subregionem.
4. Proponowane warianty mogą doprowadzić do rozcięcia wielu miejscowości, co będzie miało kolosalny wpływ na infrastrukturę mieszkaniową, przemysłową, ekonomiczną i rekreacyjną.
5. Zarząd Związku podtrzymuje konieczność realizacji w regionie komplementarnych projektów kolejowych, które zostały przedstawione ministrowi infrastruktury w 2018 roku:
- budowę łuku pozwalającego na bezpośrednie połączenie linii kolejowej 22 od dzielnicy Chwałowice do stacji Rybnik, z pominięciem konieczności zmiany czoła w Rybniku Towarowym, co pozwoli na uruchamianie pociągów między Rybnikiem a Jastrzębiem-Zdrojem przez mocno zaludnione i uprzemysłowione dzielnice Chwałowice i Boguszowice;
- budowę peronów przystankowych na linii 173, tak aby zapewnić dogodny dostęp do kolei mieszkańcom dużych osiedli rybnickich (Maroko-Nowiny, Smolna), dzielnicy Zebrzydowice oraz gminy Jejkowice;
- przebudowę linii 140 między stacją Leszczyny a stacją Katowice Ligota do linii w pełni dwutorowej;
- przebudowę w rejonie stacji Orzesze, tak aby odbudowywana linia 159 (na odcinku Orzesze – Żory) nie krzyżowała się z linią 169 pod kątem prostym, lecz w sposób umożliwiający jazdę we wszystkich kierunkach (od strony Rybnika na Katowice i Tychy oraz od strony Żor na Katowice i Tychy). Pozwoli to na uruchamianie pociągów, które będą skomunikowane na stacji Orzesze;
- rewitalizację odcinka linii 140 między Rybnikiem Towarowym a stacją Sumina.
6. Zarząd Związku wyraża jednocześnie opinię, iż zasadne jest rozszerzenie obszaru analiz projektowanych rozwiązań poprzez rozszerzenie korytarza kolejowego nr 7 uwzględniając w analizach miasto Rybnik, a także uwzględniając istniejące korytarze infrastruktury liniowej.
Czytajcie także wcześniejsze nasze artykuły na ten budowy kolei dużych prędkości w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego:
- pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała zapowiada, że budowa kolei dużych prędkości będziemy przebiegać w tempie jakiego Polska jeszcze nie widziała. Uspokaja, że trasa przebiegu nowej linii nie jest jeszcze przesądzona
- z proponowanymi wariantami przebiegu trasy nie zgadzają się mieszkańcy Żor
- swoje obawy wyrażają mieszkańcy i władze Czerwionki – Leszczyn
- „nie” kolei dużej prędkości mówią mieszkańcy gminy Godów
- tryb prac nad budową linii oraz sposób przeprowadzenia konsultacji społecznych skrytykowali samorządowcy Śląskiego Związku Gmin i Powiatów
- wspólne stanowisko w sprawie wystosują w poniedziałek samorządowcy ze Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego
- prezydent Jastrzębia-Zdroju Anna Hetman widzi dla swojego miasta więcej korzyści niż strat wynikających z budowy kolei dużych prędkości.
- pytania w sprawie budowy kolei dużej prędkości w naszym regionie zadaliśmy politykom dwóch przeciwstawnych opcji politycznych
Zobacz także
Komentarze (0):
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Najczęściej czytane
-
Przesadził i "zaparkował" w budynku! Zima zaskoczyła kierowcę
28821 -
Żorskie pary znów świętowały. Wyjątkowe jubileusze małżonków [FOTO]
9443 -
Uprawa roślin i hodowla ryb w jednym. W Żorach powstała AquaFarma
7181 -
"Z przyszłością w Żorach". Co warto wiedzieć o żorskim programie mieszkaniowym?
6509 -
Przebudowa muru oporowego przy ul. Chopina. Od poniedziałku zmiana organizacji ruchu
5173
Najwyżej oceniane
-
Marcin Wieczorek: Żory w opisach Johanna Gottlieba Meissnera z lat 1795-1805
+40 / -2 -
Żory w wersji świątecznej. Kiedy i gdzie zobaczymy ozdoby świąteczne?
+7 / -1 -
Bez powietrza w oponie, jechał na samej feldze! Mieszkańcy wyciągnęli mu kluczyki ze stacyjki
+6 / -2 -
W czasie wolnym zatrzymał poszukiwanego chłopca. Nastolatek trafi do placówki wychowawczej
+5 / -1 -
Szukasz miejsca dla swojego maluszka? Trwa rekrutacja do żłobka Pogodne Maluszki w Żorach
+4 / -0
Najczęściej komentowane
-
"Z przyszłością w Żorach". Co warto wiedzieć o żorskim programie mieszkaniowym?
1 -
Żory w wersji świątecznej. Kiedy i gdzie zobaczymy ozdoby świąteczne?
1 -
PAS: rząd chce wstrzymać program „Czyste Powietrze”. „To skandal”
1 -
Powstanie park rekreacyjno-sportowy. Miasto otrzyma blisko 40 milionów dofinansowania
1 -
Wyłączenia prądu w Żorach. Sprawdźcie, gdzie
0
Alert tuZory.pl
Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuZory.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert