Ruszyły konsultacje dotyczące – liczącej około 93 km drogi wodnej przecinającej województwo śląskie i łączącej Odrę z Wisłą. Można zapoznać się z wariantami gigantycznej inwestycji.
O budowie Kanału Śląskiego w większym, czy mniejszym zakresie mówi się od dawna. Jednak w tym roku temat przypieszył.
W marcu na Uniwersytecie Śląskim w Sosnowcu odbyła się konferencja naukowa dotycząca inwestycji. 28 sierpnia rozpoczęły się konsultacje społeczne wariantów przebiegu tej drogi wodnej.
Jak powiedziała nam posłanka Katarzyna Dutkiewicz z Raciborza temat Kanału Śląskiego pojawił się również na zakończonym dziś II Kongresie Żeglugi Śródlądowej w Opolu.
- Konsultacje społeczne wciąż trwają. Wciąż mówimy o propozycji przebiegu. Temat wymaga jeszcze wielu prawnych i formalnych przygotowań, tak aby można było przystąpić do kolejnego etapu, zgodnie z wczorajszą deklaracją ministra Gróbarczyka
– mówi nam posłanka.
Koncepcja Kanału Śląskiego obejmuje nowe połączenie wodne, które połączy Odrę w okolicach Kędzierzyna-Koźla i Wisłę w okolicach Oświęcimia. Potencjał kanału wykracza daleko poza kwestie transportowe i jest szansą na uporządkowanie wielu aspektów gospodarki wodnej na obszarze potencjalnego oddziaływania połączenia wodnego.
Wiceminister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Grzegorz Witkowski podkreśla, że celem Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej jest prowadzenie racjonalnej gospodarki wodnej. Minister wskazuje, że w regionie związanym z górnictwem należy poświęcić szczególną uwagę kwestiom zapewnienia wystarczającej ilości i jakości wody z uwzględnieniem skomplikowanych stosunków wodnych w związku z funkcjonowaniem kopalni.
W opinii wiceministra Kanał Śląski w dłuższej perspektywie jest szansą na poprawę jakości życia mieszkańców, gdyż jego funkcje mogą wykraczać daleko poza korzyści transportowe.
Materiałem wyjściowym jest trasa przebiegu Kanału Śląskiego w kilku wariantach, naniesiona na mapę przez Państwowy Instytut Geologiczny - Państwowy Instytut Badawczy. Kanał ma mieć długość około 93 km. Szerokość szlaku żeglownego ma wynieść 45 m, najmniejsza głębokość wody w kanale - 3,5 m, a promień łuku osi szlaku żeglownego 800 m.
Jak podaje Państwowy Instytut Badawczy wstępne warianty trasy Kanału Śląskiego zostały przeanalizowane pod względem środowiskowym oraz górniczym. Zidentyfikowano na trasie jego przebiegu możliwe ograniczenia infrastrukturalne i wynikające z zagospodarowania terenu. Warianty te zostały omówione na spotkaniach roboczych z przedstawicielami miast i gmin zlokalizowanych na trasie jego przebiegu.
"W efekcie przeprowadzonych analiz i konsultacji dokonano weryfikacji przebiegu wstępnych wariantów trasy Kanału Śląskiego na 20 odcinkach. Zmiany te mają różny charakter – od niewielkich korekt na odcinkach kilkuset metrowych, do niemal całkowitej zmiany przebiegu południowego wariantu trasy w rejonie Kobióra. Nie wszystkie zidentyfikowane elementy kolizyjne infrastruktury i środowiska wpłynęły na zmianę przebiegu trasy kanału – dotyczy to np. lokalizacji Kanału Śląskiego na obszarach lasów ochronnych, na terenach objętych eksploatacją węgla kamiennego, narażonych na deformacje terenu, czy też kolizji z elementami infrastruktury powierzchniowej (np. drogi, linie kolejowe, planowany gazociąg Racibórz-Oświęcim)."
czytamy w opracowaniu wariantów przebiegu.
Kliknij i zobacz mapy przebiegu Kanału Śląskiego w pełnym wymiarze
Według PIB „spotkania robocze w poszczególnych gminach wyraźnie wykazały potrzebę powstania Kanału Śląskiego i pełną akceptację społeczności lokalnych i władz samorządowych na obszarach tych gmin, które borykają się z podtopieniami i powodziami.”
Budowa kanału to inwestycja obliczona na dekady. Dziś nawet nie wiadomo, ile miałaby kosztować. Według ostrożnych, wstępnych szacunków mówi się o 10 mld zł. Inwestycję miałaby wspófinansować Unia Europejska.
Przebieg Kanału Śląskiego okazał się wczoraj, trochę przypadkiem, tematem sporu między politykami PiS i Koalicji Obywatelskiej, ale którego podłożem była planowana Kopalnia "Paruszowiec" w Rybniku. Koalicja Obywatelska utrzymuje, że PiS forsuje specustawę górniczą, która pozwoli rządowi decydować o budowie kopalni bez pytania mieszkańców i samorządów o zdanie. Tymczasem obecny wczoraj na wspomnianym na wstępie Kongresie Żeglugi Śródlądowej w Opolu radny rybnicki Łukasz Dwornik poinformował na swoim Facebooku:
"Kanał Śląski - złoże Paruszowiec". Nie można wydać pozytywnej opinii na eksploatację złoża "Paruszowiec " jeśli w jego pobliżu przebiegnie "Kanał Śląski". To najważniejszy wniosek płynący z mojej rozmowy z Ministrem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Panem Markiem Gróbarczykiem. W UM Rybnika wiedzą o planach budowy kanału, 12 czerwca br. odbyły się konsultacje w tej właśnie sprawie. Wprowadzanie rybniczan w błąd przez Prezydenta Kuczerę uważam za skandal i nieporozumienie.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Austriacka firma zainwestuje 100 milionów złotych w strefie KSSE przy autostradzie A4
1731"Smartfon na czterech kółkach". Prezes EMP o projekcie Izera i przyszłości fabryki w Jaworznie
759Z Jaworzna do Sosnowca bez korków? Miasto dostało miliony na rozbudowę dróg
556Co rząd zrobi z projektem Izera? Ważą się losy polskiego elektryka
540Zielone światło dla bloku gazowo–parowego w Rybniku. Jest decyzja o pozwoleniu na budowę
531Austriacka firma zainwestuje 100 milionów złotych w strefie KSSE przy autostradzie A4
+3 / -0Z Jaworzna do Sosnowca bez korków? Miasto dostało miliony na rozbudowę dróg
+2 / -0Budowa pierwszej już ruszyła, a co z velostradą Katowice-Sosnowiec? Pytamy Metropolię
+2 / -0Panattoni buduje fabrykę dla Fortaco. Tak wygląda nowy zakład pod Gliwicami (zdjęcia)
+1 / -0Będzie nowy "okrąglak" w Gliwicach. Miasto wybrało wykonawcę
+1 / -0"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
0Panattoni buduje fabrykę dla Fortaco. Tak wygląda nowy zakład pod Gliwicami (zdjęcia)
0Kolonia Zgorzelec uratowana. Bytom zakończył ogromną inwestycję rewitalizacyjną
0Będzie nowy "okrąglak" w Gliwicach. Miasto wybrało wykonawcę
0GZM: dodatkowe pieniądze na velostrady dla Katowic i Sosnowca
0