Wiadomości
Uwaga mieszkańcy. Z "banku" dzwonią oszuści
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Wodzisławiu ostrzega przed oszustami, którzy podszywają się pod pracowników banków. Oszuści informują rozmówcę o przestępstwie, którego dokonano na jego koncie bankowym. Zazwyczaj jest to "wyciek danych". Fałszywy pracownicy informuję o konieczności wypłacenia gotówki. Należy być czujnym w każdej sytuacji, szczególnie gdy dzwonią do nas nieznane numery telefonów.
Oszuści dzwonią do klienta banku podszywając się pod pracowników tego banku i informują go, że przed chwilą padł ofiarą przestępstwa polegającego na wycieku danych osobowych. Mówią, że ktoś przejął jego konto i dokonał nieautoryzowanych transakcji, złożył wniosek kredytowy na określoną sumę pieniędzy oraz zamierzał zmienić nr telefonu przypisanego do konta.
Na czym dokładnie polega to oszustwo?
Rozmowa jest prowadzona profesjonalnie, rozmówca przedstawia się z imienia i nazwiska, podaje swój nr pracownika i prosi o jego zapisanie. Informuje, że bank zablokował próby wyłudzenia pieniędzy, ale prosi o sprawdzenie stanu konta i podanie jego wysokości w celu rzekomej weryfikacji strat, które mógł ponieść klient banku. Oszust informuje, że ma to znaczenie ponieważ bank ubezpiecza konta przed stratami z nieautoryzowanych transakcji i dokona zwrotu utraconych pieniędzy.
Zobacz także
Oszust chce, żeby konsument wybrał się do banku w trybie pilnym, będąc cały czas na nasłuchu telefonicznym i wypłacił konkretną kwotę pieniędzy wpłacając ją zaraz z powrotem według wskazówek oszusta. Operacja ta ma rzekomo wykryć nieuczciwego pracownika banku.
Rozmówca może też próbować wyłudzić dane osobowe klienta. Oszust robi wszystko, żeby uwiarygodnić swoją osobę oraz zdobyć zaufanie konsumenta.
Co robić, żeby nie dać się naciągnąć?
Najlepiej byłoby nie odbierać nieznanych nam numerów telefonów, ale nie zawsze tak można np. gdy załatwiamy różne sprawy i czekamy na kontakt telefoniczny.
Gdy już odbierzemy taki telefon, stosujmy zasadę ograniczonego zaufania i od razu pytajmy się o jaką sprawę chodzi i czy jest pilna. Później nie kontynuujmy rozmowy, tylko rozłączmy się i udajmy się do oddziału swojego banku w celu wyjaśnienia tej sytuacji lub zadzwońmy na infolinię banku zgłaszając problem.
Jeżeli zauważymy, że straciliśmy pieniądze, to natychmiast powinniśmy skontaktować się z bankiem oraz złożyć na policję zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa na naszą szkodę. Jeżeli podaliśmy oszustom jakieś dane osobowe np. nr dowodu osobistego lub karty kredytowej, powinniśmy od razu zastrzec te dokumenty w banku i urzędzie.
Zobacz także
Komentarze (0):
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Najczęściej czytane
-
Zapłakany 3-latek sam przy Wodzisławskiej. Wzorowa postawa świadków
30428 -
Popłoch w Parku Cegielnia. Groźne psy zaniepokoiły mieszkańców
12151 -
Rusza remont Mikołowskiej. Spore utrudnienia, droga będzie nieprzejezdna
9334 -
Zderzenie karetki z ciężarówką. Dwie osoby zostały ranne
6055 -
W Żorach też będą rozdawać sadzonki. Akcja jutro w PSZOK
4757
Najwyżej oceniane
-
Zapłakany 3-latek sam przy Wodzisławskiej. Wzorowa postawa świadków
+30 / -6 -
Skandaliczne sceny w Żorach: Napadł, pobił i ukradł telefon. Grozi mu 15 lat za brutalny rozbój
+20 / -0 -
Spółka Miejska przegrywa w sądzie. Ponad milion złotych odszkodowania dla przedsiębiorcy
+19 / -1 -
Popłoch w Parku Cegielnia. Groźne psy zaniepokoiły mieszkańców
+17 / -5 -
Dariusz Słomka - Twój Partner w Bezpieczeństwie Finansowym.
+13 / -1
Najczęściej komentowane
Alert tuZory.pl
Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuZory.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert