zamknij

Wiadomości

W Ministerstwie Rozwoju podpisano umowę na remont linii kolejowych biegnących przez Żory

2017-05-19, Autor: wk

Modernizacja 60 km linii kolejowych, większe bezpieczeństwo w podróży i na stacjach, udogodnienia dla niepełnosprawnych, podróż krótsza o pół godziny. Do tego aż 262,5 mln zł dofinansowania z UE i inwestycja o łącznej wartości 467 mln zł. Podpisana 18 maja 2017 r. umowa otwiera kolejną inwestycję PKP Polskich Linii Kolejowych na Śląsku. Jej ukończenie planowane jest na 2019 r.

Dofinasowanie dla projektu „Prace na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza / Turze” to już 744 umowa w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, a 18 w sektorze kolejowym. Realizacja projektu zwiększy przepustowość na liniach kolejowych Rybnickiego Okręgu Węglowego, ważnego fragmentu południowej obwodnicy Katowickiego Węzła Kolejowego.

Reklama

Zmodernizowanych zostanie aż 60 km linii kolejowej. Planuje się również remont lub przebudowę 16 wiaduktów, 14 mostów i jednej kładki dla pieszych. Dodatkowo, projekt obejmuje przystosowanie peronów do potrzeb obsługi osób niepełnosprawnych. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji odnowione perony z wiatami i lepszym oświetleniem oraz systemem oznakowania. Rozwiązania przyjęte w projekcie umożliwią wdrożenie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS).

– W efekcie podróż na trasie Chybie – Żory – Rybnik – Nędza skróci się łącznie o pół godziny. Obecnie jeden kilometr linii z Chybi do Nędzy pokonuje się pociągiem średnio w trzy i pół minuty. Dla porównania, kilometr z Warszawy do Gąsocina albo z Rybnika do Mikołowa, ponad 2 minuty krócej – podkreśla wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński. – W aktualnym stanie tylko jedno połączenie w ciągu doby na odcinku z Chybi do Nędzy trwa mniej niż 3 godziny. Najdłuższa podróż sięga nawet 10 godzin, czyli niewiele mniej, ile daje się pokonać tę odległość pieszo. Trzeba się też liczyć z przesiadką, a wieczorem, gdy ruch pociągów jest mniejszy, nawet z trzema. Dzięki tej inwestycji wspomniane problemy przestaną nękać podróżnych. Zyskają również przewozy towarowe – dodaje.

– Remont każdego kilometra linii kolejowej jest niezwykle cenny. Dzięki temu bowiem wrasta atrakcyjność gospodarcza naszego regionu. Im więcej tras do przewozu ładunków i towarów, tym większe są szanse na pojawienie się kolejnych inwestorów, których bez wątpienia przyciąga doskonała infrastruktura drogowo-kolejowa – zaznacza wojewoda śląski Jarosław Wieczorek.

Podróż koleją będzie bardziej konkurencyjna, skróci się bowiem czas przejazdu, dzięki zwiększeniu prędkości pociągów pasażerskich i towarowych do 100 km/h, np. na odcinku Rybnik–Sumina i Nędza Wieś–Sumina. Projekt na trasie Chybie – Nędza to istotna inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na Śląsku, która usprawni ruch kolejowy. Szerzej pisaliśmy o nim >tutaj.

Całkowity koszt projektu to prawie 467 mln zł. Dofinansowanie z UE wyniesie niemal 262,5 mln zł.

Oceń publikację: + 1 + 18 - 1 - 3

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (1):
  • ~nonsens 2017-05-20 14:38:52

    No i co z tego że ciufy pojadą szybciej jak i tak gości będzie trzeba odbierać i odwozic do Pszczyny, Katowic lub Rybnika bo za ten syfiaty dworzec wstyd. Na wsiach są lepsze.

    4 6

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuZory.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuZory.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Podoba Ci się nowa wystawa na żorskim Rynku?




Oddanych głosów: 288