Biznes
Wiemy ile będzie pieniędzy na kolej w naszym regionie
Zgodnie z jej zapisami przewoźnik otrzyma łącznie ok. 470 mln zł dofinansowania. Z roku na rok kwota będzie się zwiększać ze 150,8 mln zł w roku 2013 po 156,8 mln zł w 2014. Na ostatni rok obowiązywania umowy przewidziano 163,1 mln zł. W tym czasie Koleje Śląskie będą sukcesywnie zwiększać pracę przewozową. W 2013 roku przejadą ok. 9,8 mln pociągokilometrów, w 2014- 10,0 pck a w 2015 10,1 mln pck.
Zobacz także
Umowa określa także możliwość wyciągania konsekwencji przez Zarząd Województwa w przypadku, gdy Koleje Śląskie w sposób nienależyty będą realizować swe usługi przewozowe. Kary umowne można nakładać za m.in. brak punktualności, uruchomienia bez zgody Urzędu Marszałkowskiego pociągów o mniejszej liczbie miejsc lub niższym standardzie, niż jest to określone w obowiązujących planach przewoźnika. Urząd może pociągnąć do odpowiedzialności za brak komunikacji zastępczej w przypadku problemów na trasie. Kary można nałożyć także za zły stan techniczny i sanitarny taboru.
Umowa umożliwia także Kolejom Śląskim wykonywanie pracy przewozowej poza granicami Śląskiego w przypadku zawarcia przez Samorząd Województwa planowanych porozumień z małopolskim, opolskim, świętokrzyskim oraz łódzkim. Nakłada także w tym przypadku obowiązek honorowania unii biletowej. W umowie zostały określone kanały sprzedaży biletów. Oprócz tradycyjnych metod Koleje Śląskie mogą zastosować nowoczesne metody np. przez internet lub telefon.
W porównaniu z obowiązująca dotychczas 5-letnią umowa z Przewozami Regionalnymi przyszła umowa z Kolejami Śląskimi daje Zarządowi Województwa większe możliwości egzekwowania jakości wykonywanych usług. Przypomnijmy, obecna umowa z PR nie obejmowała np. sankcji związanych z niewykonaniem zakontraktowanej pracy przewozowej. Urząd Marszałkowski mógł jedynie ograniczyć się do zmniejszenia dotacji o niewykonaną usługę.
Zarząd Województwa będzie miał prawo do zmiany planowanej pracy przewozowej. Może decydować o jej zwiększeniu bądź zmniejszeniu w trakcie obowiązywania umowy. Dla porównania, w przypadku Przewozów Regionalnych bez ich zgody był pozbawiony takich możliwości. Skutkowało to, co wielokrotnie odczuli pasażerowie, zmniejszaniem przez przewoźnika liczby pociągów przy podwyższaniu ceny za pociągokilometr.
Urząd Marszałkowski posiadać będzie także większe uprawnienia kontrolne, jeśli chodzi o efektywniejsze wykorzystywanie przez przewoźnika przyznanej dotacji.
Umowa przyjęta przez Zarząd Województwa Śląskiego zostanie podpisana w przyszłym tygodniu.
Od grudnia pasażerów korzystających z pociągów w województwie śląskim będzie obsługiwać jedna spółka - Koleje Śląskie. Przewoźnik dysponuje obecnie ok. 20 pociągami - tzw. elektrycznymi zespołami trakcyjnymi. Spółka potrzebować będzie ok. 70 pociągów. Wszystkie koszty związane z pozyskaniem taboru mają zawierać się w kwotach dotacji w ramach przygotowywanej trzyletniej umowy.
Zobacz także
Komentarze (1):
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Najczęściej czytane
-
Akcja przeciwpożarowa w KWK Budryk. Wycofano ponad 100 górników
1087 -
Zarząd JSW wreszcie w komplecie. Węglowym gigantem pokieruje Ryszard Janta
802 -
Na Śląsku powstanie polsko-amerykański zakład recyklingu baterii z elektryków
24 -
Kosmos! Stworzony przez firmę z Gliwic satelita dostarczył pierwsze obrazy powierzchni Ziemi
19
Najwyżej oceniane
Najczęściej komentowane
-
Zarząd JSW wreszcie w komplecie. Węglowym gigantem pokieruje Ryszard Janta
0 -
Kosmos! Stworzony przez firmę z Gliwic satelita dostarczył pierwsze obrazy powierzchni Ziemi
0 -
Na Śląsku powstanie polsko-amerykański zakład recyklingu baterii z elektryków
0 -
Akcja przeciwpożarowa w KWK Budryk. Wycofano ponad 100 górników
0
Alert tuZory.pl
Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuZory.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~gestskoczka 2012-08-27
18:49:46
Na funkcjonowanie Kolei Śląskich Urząd Marszałkowski wyłoży 470 milionów złotych. To są pieniądze wszystkich mieszkańców, więc mam pytanie co z połączeniem kolejowym z Jastrzębia Zdroju przez Żory do Katowic. Czytałem niedawno że urząd miasta w Jastrzębiu chciałby reaktywacji połączeń pasażerskich z Katowicami i gromadzi na to środki. Gdyby do Jastrzębia dołączyły Żory i Urząd Marszałkowski, to na pewno byłoby możliwe byśmy mogli podróżować do Katowic pociągiem. Jak na razie to Urząd Marszałkowski ciśnie pieniądze gdzie indziej, z Katowic ani Żor, ani Jastrzębia nie widać.