zamknij

Wiadomości

Wojciech Kałuża do prezydenta W. Sochy: „Apeluję do pana o ustąpienie ze stanowiska”

2015-01-30, Autor: Wioleta Kurzydem
Wojciech Kałuża, były wiceprezydent Żor, obecnie radny Żorskiej Samorządności zabrał głos podczas wczorajszej sesji Rady Miasta. Korzystając z obecności wszystkich radnych, zaapelował do Waldemara Sochy o ustąpienie ze stanowiska w związku z wyrokiem sądu, który zapadł 20 stycznia. – Niech pan zachowa się honorowo – powiedział.

Reklama

Takiego ruchu mało kto się spodziewał. Podczas czwartej sesji Rady Miasta Żory VII kadencji, radny Żorskiej Samorządności, a wcześniej rywal Waldemara Sochy, Wojciech Kałuża zaapelował do swojego konkurenta o ustąpienie ze stanowiska prezydenta miasta. – Wysoka Rado, chciałem zapytać pana prezydenta o rzecz, której próżno szukać w sprawozdaniu – rozpoczął. – Panie prezydencie, kilka dni temu w Sądzie Rejonowym w Żorach otrzymał pan już drugi wyrok skazujący w swojej sprawie – dodał i zacytował treść wypowiedzi sędzi Katarzyny Foryś, która wydała wyrok. – Jak w takim razie wyobraża pan sobie dalsze sprawowanie swojej funkcji? Ta sytuacja rzutuje nie tylko na wiarygodność pana, ale i całego miasta. Sytuacja staje się wybitnie szkodliwa, dlatego też w imieniu swoim i Żorskiej Samorządności apeluję do pana o ustąpienia ze stanowiska. Niech pan zachowa się honorowo – zakończył radny Kałuża.

Głos od razu zabrał przewodniczący rady, Piotr Kosztyła (Żorskie Porozumienie i Waldemar Socha), który zapewnił, że wszyscy radni mogą liczyć na jego poparcie podczas obrony swoich praw przed niezawisłym sądem, jeśli mowa o oświadczeniach majątkowych. Przypomniał, że jest radnym od 1998 roku i widzi, jak następowała ewolucja w spojrzeniu na oświadczenia składane przez radnych. – Od kilku lat dostajemy litanię uwag do oświadczeń majątkowych. Nie wiem czy na tej sali jest chociaż jeden radny, który przez te wszystkie lata nie otrzymał takich uwag – mówił P. Kosztyła. – Jako przewodniczący dodam, że ustawodawca wprowadzając kwestię oświadczeń majątkowych miał na celu uniknięcie sytuacji, w której ktoś „dorobiłby się” w sposób nielegalny. Natomiast oświadczenia majątkowe nie mogą służyć jako młot do „młotkowania” swoich przeciwników. Bez względu na to czy są kandydatami lewicy, prawicy czy centrum – dodał. Zwrócił się również do radnych, by tę kwestię z szacunku do demokracji, do niezawisłości sądów, do ich samych pominąć. – Każdy z nas może znaleźć się w dokładnie takiej samej sytuacji. Nie chcę, by to stało się przedmiotem ostrej polemiki, gdyż żyjemy w praworządnym kraju, gdzie dopóki ktoś nie jest skazany, to istnieje zasada domniemania niewinności. Dla mnie jako prawnika jest to zasada święta – zakończył.

Choć początkowo na sali narad zrobił się szum, to apel Wojciecha Kałuży przeszedł jednak bez większego echa. Nie zareagował Waldemar Socha, a radni z powrotem zajęli się sprawozdaniem z działalności prezydenta Żor. Do słów byłego wiceprezydenta odniosła się jedynie Jadwiga Kempny (ŻP i WS), która przypomniała w jakim punkcie obrad się znajdują. – Nie rozumiem podjęcia tego tematu przez pana radnego. Chyba ten problem, panie Wojtku, powinien być w sprawach różnych. Nie wytrzymał pan – powiedziała.

Przypomnijmy, że Wojciech Kałuża był konkurentem Waldemara Sochy w ubiegłorocznych wyborach prezydenckich. W drugiej turze, do której doszło 30 listopada, przegrał z wynikiem 47,1% głosów. Wcześniej, przez 6 lat, pełnił funkcję wiceprezydenta miasta. Z pracy został zwolniony dzień po I turze wyborów (czytaj więcej).

Wczorajsze obrady po raz pierwszy były transmitowane „na żywo” w Internecie. Oglądaliście sesję? Co myślicie o apelu byłego wiceprezydenta? Czekamy na Wasze komentarze.

Oceń publikację: + 1 + 24 - 1 - 19

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (15):
  • ~gestskoczka 2015-01-30
    19:15:35

    2 0

    Podoba mi się stwierdzenie: [cyt] oświadczenia majątkowe nie mogą służyć jako młot do „młotkowania” swoich przeciwników. [/cyt]. Tego nie słyszałem bo ubzdurało mi się że sesja będzie nadawana „na żywo” o godz 16. Dopiero wtedy załączyłem by posłuchać co radni radzą. Jednym z ciekawszych wątków była dyskusja na temat powołania szkół artystycznych pod nazwą Liceum Plastyczne w Żorach i Ogólnokształcąca Szkoła Sztuk Pięknych w Żorach. Nie chciałbym krytykować jednego oponenta (może ma rację?), nie wiem ilu uczniów (mieszkańców Żor) uczęszcza do szkół ponad gimnazjalnych (licea, technika, zawodówki) w żorskich szkołach, ilu uczniów kształci się w tego typu szkołach poza Żorami, a ilu uczni z poza Żor uczęszcza co żorskich szkół tego typu. Jak taki bilans byłby znany wtedy można by uznać czy miał rację radny Domański choć głośno mówił że podoba się pomysł powołania tych szkół. Generalnie to jestem zadowolony że sesje możemy oglądać „na żywo”, choć były trzy problemy techniczne, sprawa głosu, ciągłości obrazu i zakończenia sesji. Mam nadzieję że Telewizja Żory z tym się upora. Duży plus dla Rady, szczególnie dla Pana Maroszka za możliwość oglądania „na żywo”, kibicuję Panu Maroszkowi w dążeniu by te nagrania archiwizować i by je mieszkańcy mogli odtworzyć w czasie późniejszym.

  • ~tuzorzanin 2015-01-30
    19:30:27

    35 0

    Zgadzam się, ustąp Pan Panie Socha bo szkodzisz Żorom i to wybitnie. W każdej innej gminie wyrok skazujący dla wójta/burmistrza/prezydenta wywołałby burzę. W Żorach tymczasem mieszkańcy się już przyzwyczaili, że Prezydent ma nieustannie jakieś problemy z wymiarem sprawiedliwości i kolejny wyrok dla Sochy nie robi już większego wrażenia. Ale jest to przecież sytuacja nienormalna. Słowa Pani Sędzi są szokujące, przypomnę jeden tylko cytat: "Zdaniem sądu, motywem działania Waldemara Sochy było ukrycie posiadanych zasobów majątkowych". Ten wyrok, drugi już, podważa nie tylko wiarygodność Sochy (zresztą czy w jego przypadku jest jeszcze co podważać?), ale i całego miasta. Jak potencjalny inwestor przeczyta sobie z kim ma załatwiać w żorskim magistracie interesy, to być może dwa razy się zastanowi czy nie poszukać sobie innego miasta. Apel Kałuży jest słuszny, jest po prostu oczywisty. Pokazuje też jak głęboko chore są Żory skoro Radni innych klubów go nie poparli. Ale to jest już końcówka tego całego cyrku, ostatnie miesiące. To widać, słychać i czuć:). Tym niemniej skróć Pan Panie Socha to kiepskie przedstawienie i odejdź już teraz.

  • ~nonsens 2015-01-30
    19:49:02

    27 0

    Przydałaby się jakąś ogólnospoleczna akcja w której mieszkańcy sugerowany prezydentowi dymisję. Może jakiś happening na rynku. Trzeba przypominać WS że jest osoba bez honoru. Popieram Kałuże!

  • ~dm 2015-01-30
    20:35:25

    5 0

    Proponuję aby wszyscy mieszkańcy dowiedzieli się kim jest na prawde Pan Waldemar S.
    Zorganizujmy referendum za odwołaniem kolejnego sepa który okrada nasze miasto.
    Jedynym prawdziwym jak do tej pory prezydentem naszego miasta był Pan Zygmunt Łukaszczyk który wyciągnał te miasto z ruiny. Pozwólmy by na tym stanowisku obsadzono kreatywnego człowieka który zrozumie potrzeby miasta i mieszkańców a nie tylko swoje prywatne.

  • ~urzyndnik 2015-01-30
    20:58:04

    22 0

    Panie Wojtku, apelować to można do kogoś, kto posiada, chociażby w szczątkowej postaci, takie cechy jak honor czy przyzwoitość... Nasz Człowiek Wyroku dobrowolnie nie odejdzie, jest przecież jeszcze tyle spraw do załatwienia, zwłaszcza w dziedzinie gospodarki przestrzennej. Zgadzam się z nonsensem, przydałaby się jakaś społeczna akcja wzywająca Sochę do dymisji, dm tez ma rację - ludziom trzeba pokazać kim naprawdę jest WS. Przecież ten facet wygrał wybory tylko dlatego, że ciągle wielu mieszkańców osiedli nie wie z kim ma do czynienia. Referendum za parę miesięcy to dobry pomysł. Jestem pewien, że frekwencja będzie wystarczająca, żeby odwołać Człowieka Wyroku.

  • ~redbul 2015-01-30
    22:01:39

    21 0

    Piotr Kosztyla powinien zostać ukarany za podważanie niezawislosci Sądu. Zresztą widać, że już garnie się na następcę Waldemara.

  • ~minges 2015-01-30
    22:27:43

    0 11

    Wszyscy piszący wyżej, a popierający pana Kałużę... chyba nie czytacie tego, co piszecie... Ciekawe ilu z was jest tak bardzo uczciwych, płaci abonament, zawsze domaga się w sklepie paragonu, nie wyprzedza na podwójnej ciągłej, jedzie przepisowo 50-tką samochodem w terenie zabudowanym... Fajnie się kogoś opluwa, co nie? Szkoda słów na te wasze wypociny... Zżera was zwyczajna zazdrość, a od pana Kałuży to aż kipi (facet nie potrafi się pogodzić z tym, że przegrał wybory, grając z resztą bardzo nieczysto - ale co tam: jak Kali ukraść to dobrze, ale jak ktoś coś ukraść Kalemu - to źle). Hipokryzja w czystej postaci. I jeszcze jedno: dlaczego pan Kałuża tak długo czaił się z donosicielstwem na pana Sochę? Skoro widział jak się sprawy mają i jest człowiekiem tak wielkiego honoru, to powinien ustąpić ze stanowiska wiceprezydenta na znak protestu - ale on wolał się trzymać stołka do samego końca! Ludzie czy wy tego nie widzicie? Pan Socha wylał go dopiero, jak miarka się już przebrała. Można nawet powiedzieć, że Socha do ostatnich chwil chronił go i ani razu wprost nie oskarżył, bo pan Socha jednak ma pewien poziom kultury, smaku i wyczucia, niestety panu Kałuży tego brak... Mieszkańcy, przejrzyjcie na oczy! Aaa i a propos wspomnianego pana Łukaszczyka... Kałuża nie działał tylko z własnych pobudek... I wszystko układa się w logiczną całość... Ale do tego trzeba rozumu i życzę każdemu, kto uważa, że rozum posiada, by umiał się nim sprawnie posługiwać...

  • ~miecia0707 2015-01-31
    02:05:02

    0 50

    Proponuję by na stanowisko Prezydenta Miasta Żory powrócił P. Zygmunt Łukaszczyk! "Zyga wróć!"- kto mnie popiera???

  • ~observer1980 2015-01-31
    08:46:06

    27 0

    Właśnie 6 lat, a może i więcej na stanowisku wiceprezydenta i nic się nie działo? Nic nie widziałem - nic nie słyszałem? Zabawne, że padają określenia o honorze. Honorowo, to Kałuża powinien zwrócić pensję wiceprezydenta co najmniej za okres połowy sprawowania swojego urzędu, skoro nagle po 6 latach oświeciło go, jak funkcjonują Żory. Krótko, bo szkoda czasu. Żenujący poziom czarnego PR, czyli pijaru.

  • ~observer1980 2015-01-31
    09:02:11

    11 0

    Wyrok nie jest prawomocny. Zapamiętajcie datę tej sesji oraz powyższe wpisy. Czyżby rozpoczęła się kampania wyborcza Zygmunta koordynowana przez Kałużę, który ponad 6 lat, do samego końca był zastępcą prezydenta Sochy i pobierał za to sowite wynagrodzenie? Gdzie były jego wnioski o wystąpienie PO z koalicji, do której to partii wciąż chyba należy, a która przez dwie kadencje współpracowała z Sochą. Potrzebował 6 lat, żeby dowiedzieć o mechanizmach zarządzania miastem? Czy przypadkiem nie świadczy to o jego wybitnie skromnych przymiotach do kierowania czymkolwiek, czego ostatecznym potwierdzeniem było wycofanie się z merytorycznej debaty z Sochą? Nie dziwię się, że Socha nie zabierał głosu w sprawie nieprawomocnego wyroku. Nie ten poziom i nie ta klasa. Żenujące widowisko na granicy naruszania dóbr osobistych. Następnym razem, w przypadku ataków personalnych, proponuję wytaczać od razu procesy sądowe o naruszenie powyższych. Pierwszy już powinien nastąpić po ostatniej sesji w sprawie poruszonej przez Panią Radną ŻS? Powodzenia życzymy więc ŻS w obrzucaniu błotem - prosta metoda, zawsze coś się przylepi i będzie śmierdzieć? O to teraz chodzi, a ludzie może to kupią. Dziwię się, że Panie Nowacka i Gaszka, które mogą zdziałać wiele dobrego dla Żor, uczestniczą aktywnie w tym widowisku? Pierwsze wejście do RM i od razu po same uszy - na razie w błocie, ale coraz bardziej cuchnie, proszę Pań? Tak więc teraz porzucamy trochę tu i tam, a na tej bazie za rok może próba referendum?

  • ~burass 2015-01-31
    14:34:28

    17 0

    Przecież oni są wszyscy po jednych pieniądzach, a Wy się Drodzy Państwo podniecacie czy Socha jest bee, czy Kałuża jest bee ;-)

  • ~Arteks 2015-02-01
    11:25:30

    0 1

    To, że obecny prezydent jest nieudolny i obciachowy - to fakt nie ulegający dyskusji. Ja nie znam drugiego miasta w naszym województwie które świadomie pogrążałoby się w takim wirze finansowej destrukcji jak Żory... Niestety ale Socha to jest też najsłabsze ogniwo jeśli chodzi o samorządowców którzy zostali wybrani na kadencję 2014-18 w naszym subregionie. W Jastrzębiu czy Pszowie mieszkańcy pokazali czerwoną kartkę poprzednim, bardzo nieudolnym samorządowcom. W Żorach nadal mizeria. Natomiast wybory były demokratyczne i trzeba je uszanować. Nawoływanie w takim momencie do referendum jest kompletnie bez sensu. Koniec Sochy się zbliża i zapewnią go kolejne wyroki - w świetle fleszy bo media tym tematem żyją i będzie to bardzo dyskomfortowe doświadczenie dla niego. Nawet przypadkowi ludzie jak słyszą w radiu o kolejnym skazującym wyroku na Sochę - kręcą głowami i obruszają się. Bo sami zakopalibyśmy się ze wstydu jako zwykli ludzie jakby radio, innternet czy gazety średnio co 2 tygodnie obwieszczały informacje o procesie i złamaniu przez nas prawa skarbowego. A czy prezydent Żor jest z kamienia, że na niego to nie działa? Chyba gość nie ma krzty wstydu. Stare porzekadło mówi: pycha chodzi przed upadkiem - ale ten upadek będzie wielki i ja bym na miejscu różnych działaczy i polityków w Żorach już szykował jakiś zespół ludzi który za 1-1,5 roku będzie w stanie przekonać ludzi do siebie i przejąć władzę po tych destrukcyjnych rządach Sochy. Dobra rada - lepiej myśleć już teraz!

  • ~ 2015-02-02
    16:19:42

    5 0

    Arteks Rybnik też pokazał czerwoną kartkę nieudolnemu samorządowcowi, który na dłuższą metę już nie potrafi grać i pokazuje swój wersal wobec prezydenta Kuczery. Mam nadzieję, że Piotrek Masłowski rozliczy poprzednika na co poszła kasa z grantów.

  • ~Arteks 2015-02-02
    18:22:04

    0 4

    @Mqg - wszyscy wiedzą na co poszła kasa z grantów w Rybniku. Można to sprawdzić za pomocą odpowiednich artykułów prasowych lub w UM. To są dość duże pieniądze toteż wcale nie dziwi że co roku sprawy te budzą zawsze kontrowersje bo każdy klub i każde stowarzyszenie w Rybniku chciałoby więcej. Nie wiem za bardzo co mają wspólnego granty ze sprawą karną twojego prezydenta? Dlaczego bawisz się w takiego dupolizusa Sochy. Bo jakoś jesteśmy w stanie zrozumieć to, że należysz do wąskiej grupki której podoba się mauzoleum głupoty albo dopłacanie co roku do deficytowego miasteczka westernowego czy branie kredytów na spłacanie poprzednich kredytów... Ale po co bronić tak mocno przegranej sprawy niehonorowego gościa? Przecież mógłbyś milczeć tak jak w reklamie ING - wujcio-pójcio który wisi na garnuszku mamusi, nosi jej sweterek i się jej słucha - milczy i nic nie mówi. A ty próbujesz jeszcze porównywać Sochę do Fudalego kiedy ten drugi jakoś nigdy nie pomylił się w zeznaniach podatkowych i oświadczeniach majątkowych... Wstydu nie masz tak samo jak nie ma go WS.

  • ~obywatel 2015-02-03
    16:06:35

    0 3

    P. Socha kończ waść ,wstydu oszczędź. Lecz do tego trzeba mieć krztynę honoru a pan go nie ma!

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuZory.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuZory.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy pójdziesz na wybory samorządowe?



Oddanych głosów: 46