zamknij

Biznes

Wystąpić czy nie wystąpić z MZK? Gorąco dyskutujecie o bezpłatnej komunikacji w Żorach

2013-05-06, Autor: mk
Bezpłatna komunikacja w mieście wciąż wywołuje wiele emocji. Termin wprowadzenia pomysłu w życie zależy od efektu rozmów z MZK. Jeśli nie uda się wypracować kompromisu, Żory wystąpią z jego struktur. Ten temat Was rozgrzał!

Reklama

Żory pierwsze w Polsce chcą wprowadzić bezpłatną komunikację autobusową dla mieszkańców. Taką decyzję prezydent Waldemar Socha uzasadnia względami społecznymi i ekologicznymi (czytaj więcej).

Ostatnio pisaliśmy, że termin wdrożenia w życie pomysłu bezpłatnej komunikacji autobusowej w Żorach, zależy od wyniku negocjacji z MZK, którego miasto jest członkiem. Rozmowy trwają, ale jednym z branych przez władze miasta scenariuszy jest wystąpienie Żor ze struktur związku.

 

Ten temat budzi sporo emocji, a dyskusja toczy się też wśród naszych internautów. Oto co piszą, ci którzy uważają, że miasto powinno zrezygnować z członkostwa w MZK i ci, którzy twierdzą, że jest to najgorsze rozwiązanie.

 

- Nie rozumiem po co nam w sytuacji darmowych przejazdów przynależność do MZK. Przecież musimy i tak zapłacić za kursy autobusów, najprawdopodobniej żorskiego V-busu. W Żorach, najlepiej przy Urzędzie Miasta powinien być punkt organizacyjny i zarządzający komunikacją miejską. Więc jastrzębski pośrednik i jego biurokracja tylko podraża koszty - zauważa gestskoczka.

 

- Żory się muszą dogadać z MZK bo na pewno Jastrzębie i reszta gmin nie będzie wam płaciła za linię 101, 102, 105, 312, 308 - pisze Fantomas_wodecky.

 

- Wyjście Żor ze struktur MZK będzie katastrofą, wiązać się to będzie z organizacją komunikacji wyłącznie po samym mieście, jak u nas są głównie linie międzygminne. Miejską linią jest tylko 302,304 i 305, pozostałe opuszczają granice Żor. Więc po "reformie darmowych autobusów" nie dojedziemy już do Rybnika, Jastrzębia, Wodzisławia/Świerklan, Krzyżowic, Pawłowic, Suszca, Czerwionki - pisze mieszkaniec.

 

- Jaki będzie ostateczny koszt obciążenia podatników pomysłem darmowej komunikacji, skoro słusznie zwracano uwagę na to, że obciążenie linii zewnętrznych i dzielnicowych gwałtownie wzrośnie w granicach miasta i prawdopodobnie poranne i powrotne kursy dojazdowe do szkół trzeba będzie zwielokrotnić - zastanawia się dluznik.

 

- Ja uważam, że do linii 308 powinna się dołożyć gmina Suszec, a do 312 gmina Czerwionka-Leszczyny jak chcą by ich mieszkańcy jeździli do Żor za darmo, a do Jastrzębia oprócz 101 i pochodnych są jeszcze nie dotowane przez miasto a tańsze w przewozach autobusy Drabas i Z11. Myślę że jak wystąpienie Rybnika i Wodzisławia z MZK ich nie wykończyło, to i bez Żor jakoś będzie - odpowiada gestskoczka.

 

Więcej opinii na temat bezpłatnej komunikacji można znaleźć tutaj.  Zachęcamy do czytania i komentowania!

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (9):
  • ~gestskoczka 2013-05-06
    10:03:11

    0 0

    Ponieważ w powyższym artykule zostałem zacytowany dwa razy (mój krzak to: gestskoczka, nie gest_skoczka), a wydaje mi się że te cytaty przekazują pewną myśl ale chaotycznie, spróbuję to uporządkować. Jestem za tym by na terenie Subregionu Zachodniego była jednolita komunikacja pasażerska ale pod warunkiem że będą w niej założycielami i uczestnikami wszystkie gminy bez wyjątku. W przypadku gdy z MZK wystąpił Rybnik i Wodzisław Śląski, a jest ciekawa (i moim zdaniem przyszłościowa) decyzja Urzędu Miasta i prezydenta Waldemara Sochy na temat bezpłatnej komunikacji miejskiej na terenie miasta, to nie ma najmniejszego sensu by Żory były nadal w MZK. Zgadzam się z propozycją prezydenta, że dopłacimy trochę więcej i będziemy mieć darmowe przejazdy. Mam świadomość że koszty utrzymania MZK, a po wystąpieniu z MZK, utrzymanie darmowej komunikacji to nie manna z nieba, ale to z naszych żorskich podatków, również moich. A ja nie pamiętam kiedy ostatni raz jechałem autobusem MZK. Na Stare Miasto idę pieszo, a jak żona tam chce się udać to idę do garażu po auto. Jestem za bezpłatną komunikacją w Żorach choćby z tego względu że będzie o wiele mniejszy ruch na ulicach, mniej spalin, mniej hałasu i mniej zagrożenia na ulicach a więcej miejsc do parkowania w rejonie Starego Miasta.

  • ~Arteks 2013-05-06
    21:41:14

    0 1

    Problemem Żor nie jest sama przynależność do MZK bo przytoczyłem wczoraj trochę statystyki z której wynika, że poza Rybnikiem i Raciborzem, które nie należą do MZK, inne gminy do tej struktury należą, a parametry mają o niebo lepsze od Żor! Po prostu władze Żor nie interesują się problemem komunikacji w mieście. Nie dbają o nią i przez ostatnie lata nie zabiegały w MZK aby na terenie miasta coś ulepszyć. Odnoszę wrażenie czytając wpisy użytkownika który pisze pod nickiem mareqg i dał mi kilka razy do zrozumienia, że pracuje w jakieś żorskiej instytucji (być może UM), że władze Żor dbają tylko o te dziedziny, które robią miastu pijar. Komunikacja miejska nie pasuje do obecnej polityki miasta. Przy czym mieszkańcy Żor muszą sobie zdawać sprawę z tego, że komunikacja miejska tak samo jak wodociągi czy służby porządkowe miasta - to tak samo ważna część miejskiej infrastruktury bez której porządne miasto nie może funkcjonować. @gestskoczka nie do końca ma rację dopatrując się całego zła w samym MZK. Wprawdzie zgadzam się że MZK nie jest najlepszym związkiem i zabetonował obecną strukturę zostając w tyle za MZK Tychy, ZTZ Rybnik, KZK GOP i każdym innym organizatorem. Czy jednak powoływanie się na przykład Rybnika jest dobry? Owszem, Rybnik wyszedł w 1995 z MZK ale od tego czasu nie tylko zreformował swoją komunikację miejską, uruchomił setki nowych kursów, nowe linie, poprawił zdecydowanie jakość taboru, wprowadził nowinki techniczne takie jak e-karta, tablice elektroniczne CDN

  • ~Arteks 2013-05-06
    22:02:35

    0 0

    CD gprs i monitoring autobusów i wiele innych rzeczy choćby tak poręczne, a niemożliwe do wprowadzenia w MZK jak zwyczajna wyszukiwarka internetowa rozkładów która umożliwia w ciągu kilku sekund znaleźć KAŻDE(!) połączenie w ramach ZTZ. Żeby przeanalizować rozkłady na os. Sikorskiego czy w Roju trzeba spędzić nad tym kilkanaście minut. Komunikacja miejska w ramach ZTZ kosztuje dużo więcej niż w czasach MZK. Wyjście Rybnika z MZK nie spowodowało zmniejszenia kosztów działalności. Ale za to mamy zdecydowaną poprawę jakości komunikacji która poprawiła się diametralnie! Władze Rybnika płacą ale wiedzą za co. Rybnik jest jednym z nielicznych miast na Śląsku w którym liczba pasażerów nie spada co jest ciekawe, w kontekście sytuacji w Żorach gdzie fatalna oferta komunikacji przełożyła się na uśmiercenie frekwencji... My nie mamy takiego paradoksu żeby do strefy przemysłowej kursowało kilka autobusów na dzień jak do żorskiej Wygody albo nie mamy tak słabej siatki połączeń jak żorski Rój czy Sikorski jeśli chodzi o osiedla... U nas dyrektor ZTZ jeździ autobusami i... kontroluje bilety... Wyobrażacie sobie np. przedstawiciela MZK Kopra czy Bardadzieja którzyby "poniżyli się" do tego aby jechać z plebsem autobusem miejskim i jeszcze sprawdzali bilety? Celem władz Wodzisławia który opuścił MZK była poprawa komunikacji na terenie miasta. A czy celem władz Żor odnośnie wprowadzenia bezpłatnej komunikacji jest jej reforma i usprawnienie czy też wyłącznie szukanie taniej medialnej sensacji?

  • ~żorzaninek 2013-05-08
    21:48:17

    0 0

    nie sposób nie zgodzić sie z Arteksem, problemem nie jest MZK Jastrzębie, a ludzie z imienia i nazwiska za których powinno się wziąć i to ostro!!! W prywatnej firmie długo nie grzaliby stołków, jak jeździ coraz mniej pasażerów to oznacza że oferta jest do bani, a za to odpowiadają ludzie z MZK i przedstawiciele miasta w MZK, jeśli nie będzie dalej nadzoru miasta nad tą organizacją (wiążącą sie nawet z wywaleniem długoletnich nieefektywnych pracowników) to żaden inny twór nie będzie inny a już na pewno nie lepszy!!! Głupca jak się przeniesie z firmy A do firmy B nie daje gwarancji że będzie zaraz mądrzejszy. Odważni zmieniają świat (lub organizacje, instytucje w tym MZK) a nieodważni tworzą własne twory idąc na łatwiznę, pokazując tym samym swoją prawdziwy charakter!

  • ~gestskoczka 2013-05-09
    12:18:34

    0 1

    @mieszkaniec, może i masz rację ze problemem są ludzie z MZK. Niby MZK to jednolite przedsiębiorstwo komunikacyjne, to dla czego jego autobusy jeżdżą po Jastrzębiu a po Żorach stare złomy żorskiego V-busa? A może MZK to czapa, administracja która zarządza oddzielnymi komunikacjami w Jastrzębiu i w Żorach?, która traktuje Jastrzębie jak swoje, a Żory po macoszemu? Po co nam czapa, skoro te autobusy żorskiego V-busa już jeżdżą, i za to miasto płaci plus na utrzymanie czapy i dobrego taboru który po Żorach nie jeździ (za wyjątkiem jastrzębskich linii 101, 102, 105)? Nawet numeracja linii jest oddzielna dla Jastrzębia i Żor, a wcześniej też była oddzielna dla Wodzisławia. Chciałbym usłyszeć rozsądne, racjonalne wytłumaczenie do czego Żorom byłoby potrzebne MZK. A @Arteks to nadęty balon który w swojej pseudonaukowej wykładni udowadnia wyższość Rybnika nad Żorami. Piszę to na podstawie jego komentarzy nie tylko tu, ale i na portalu "rybnik.com". Jak tak się interesuje komunikacją, to niech się zajmie swoim miasteczkiem bo jazda przez zarądlony Rybnik jest dużo gorsza niż przez żorskie aleje gdzie przejechanie ich bez hamowania na światłach jest trudniej osiągalne niż wygranie "6" w totolotka.

  • ~żorzaninek 2013-05-09
    17:11:29

    0 1

    ~gestskoczka - trudno mi też się nie zgodzić z Tobą, że po Żorach jeżdżą stare złomy V-busa do tego jeszcze nie autobusy miejskie a podmiejskie! W przetargu na pewno były wypisane wymagania odnośnie pojazdów obsługujących dane linie. Ciekawe dlaczego ludzie z MZK i miasta nie potrafią zrobić kontroli pojazdów i ich zgodności z podpisaną umową? Niedbalstwo? Lekceważenie obowiązków pracowniczych? A może łapówkarstwo? Może jeszcze co innego? Na pewno marnowanie publicznych pieniędzy, zniechęcanie do publicznej komunikacji i ogólnie działania antyspołeczne władz MZK i przedstawicieli Żor odpowiedzialnych za komunikację miejską. Żory są jedną z komórek dużego tworu jakim jest ROW, graniczą z innymi miastami i powinno mieć z nimi doskonałe połączenia z jedną taryfą lub darmowe, najlepiej w jednakowym malowaniu pojazdów, z jednym rodzajem tablic z rozkładami jazdy, skomunikowane, co umożliwi mieszkańcom dogodny dojazd do zakładów pracy, do szkół, targowisk, sklepów i w miejsca zamieszkania.

  • ~nonsens 2013-05-09
    21:17:49

    0 1

    @mieszkaniec to nie tylko jeśli chodzi o MZK czy komunikację ale w ogóle tym miastem rządzą ignoranci którzy na niczym się nie znają. Zachowują się jak dzieci które dorwały się do nowej zabawki, którą na koniec zepsują... @gestkoczka a co ci tak strasznie przeszkadza to MZK??? Jakoś w Jastrzębiu mało kto narzeka na MZK ale tam władze miasta widocznie lepiej się na tym znają bo takiego dziadostwa jak w Żorach to tam nie ma. Jakoś ci wszyscy sąsiedzi przeszkadzają, to Jastrzębie, to Rybnik. A tam nie ma takiego zadłużenia jak u nas bo zapewne są jacyś ekonomiści w urzędzie. U nas pamiętasz sprawę autobusów do miasteczka westernowego? Władze uruchomiły autobusy - aż trzy!!! Nieważne że tylko tyle i że to była typowa pokazówka. Ważne, że można mieszkańcom powiedzieć i ogłosić w mediach, że "uruchomiliśmy" autobusy. A jak babcia z wnuczkiem chciała autobusem tam pojechać to przeraziła się, że ma czym pojechać ale wrócić będzie musiała pieszo... Wszystko tu robi się na odwal i pod publikę. Tylko starym prykom takim jak gestskoczka i urzędasom podoba się wszystko. Gestskoczka ty pewnie do Żor przyjechałeś z 50 lat temu z jakieś zabitej dechami wiochy i wszystko dla ciebie jest cooooollll??? ;)

  • ~gestskoczka 2013-05-10
    22:26:44

    0 1

    @nonsens, ty nonsensie par excellence !!! Jesteś nonsensem żorskim i nic ci nie pomoże, szkoda mi ciebie. Wiedz, że do Żor nie wszyscy przyjechali z zabitej dechami wiochy, znam takich co przyjechali z większego miasta niż moje poprzednie miejsce zamieszkania. Niestety, pod koniec lat 70-tych trudno było o mieszkanie, z wyjątkiem górniczych osiedli. Jakoś tu się przyzwyczaiłem, traktuję Żory jako swoje miasto. Może i jestem stary pryk, ale ty szczawiku jak chcesz dyskutować, to przeczytaj najpierw dokładnie, pomyśl, a potem komentuj. Nie ośmieszaj się.

  • ~malkontent58 2013-05-12
    19:34:41

    0 0

    Szkoda, że "redakcja" tak pięknie tą dyskusją....manipuluje....

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.