Biznes
Zawierasz umowę na zakup energii elektrycznej – nie daj się oszukać
Mogli wprowadzać w błąd zapewniając, że tylko aktualizują dotychczasową umowę a podpisanie dokumentów umożliwi obniżenie rachunków – wynika ze skarg konsumentów. UOKiK wszczął postępowania przeciwko trzem sprzedawcom energii elektrycznej. Polska Energetyka Pro, Novum i Energetyczne Centrum zawierają z konsumentami umowy sprzedaży energii elektrycznej. Dodatkowo Energetyczne Centrum proponuje konsumentom sprzedaż gazu. Wszystkie trzy spółki zawierają umowy poza lokalem przedsiębiorstwa.
Urząd sprawdzi m.in. czy konsumenci byli wprowadzani w błąd co do tożsamości przedsiębiorcy. „Pani przedstawicielka tej firmy energetycznej przedstawiła się jako przedstawicielka Tauronu. Wmówiła mi i nie tylko mi, że mój dostawca Tauron zmienia nazwę na Energetyczne Centrum S.A. i muszę podpisać aneks” – skargi podobne do tej dotyczą wszystkich trzech sprzedawców energii elektrycznej, przeciwko którym UOKiK prowadzi postępowanie. W opinii UOKiK przeświadczenie konsumenta o tym, że ma do czynienia z dotychczasowym sprzedawcą energii, może mieć duży wpływ na decyzję o skorzystaniu z oferty. Wprowadzanie w błąd jest uznawane za niezgodną z prawem nieuczciwą praktykę rynkową.
Zobacz także
Ponadto ze skarg wpływających do UOKiK wynika, że przedstawiciele handlowi Polskiej Energetyki Pro, Novum i Energetycznego Centrum informowali konsumentów, że po podpisaniu nowej umowy będą płacili niższe rachunki za energię elektryczną. Tymczasem w ocenie UOKiK rachunki za energię elektryczną mogą być wyższe niż u dotychczasowych dostawców m.in. ze względu na dodatkowe opłaty związane z obowiązkiem opłacania dwóch faktur, oddzielnie za dystrybucję i za sprzedaż energii elektrycznej oraz określenie w umowach zawyżonych wartości planowanego zużycia energii co skutkuje rozliczaniem odbiorcy według niekorzystnej dla niego taryfy.
Zgodnie z prawem przedsiębiorca, który proponuje konsumentowi zawarcie umowy, powinien przekazać mu rzetelne, jasne i jednoznaczne informacje na temat swojej propozycji. W przypadku sprzedaży energii wiedza konsumenta na temat ceny i innych zobowiązań finansowych ma kluczowy wpływ na jego decyzję o przyjęciu oferty.
Praktyczne informacje dla klientów przedsiębiorstw energetycznych zawiera Zbiór praw konsumenta energii elektrycznej przygotowany wspólnie przez Urząd Regulacji Energetyki i UOKiK.
Bezpłatnej pomocy prawnej konsumentom udzielają m.in. Punkt Informacyjny dla Odbiorców Paliw i Energii przy URE, rzecznicy konsumentów, Federacja Konsumentów, bezpłatna infolinia 800 889 866. Porady są udzielane także drogą elektroniczną pod adresem [email protected].
Warto pamiętać!
Zawierając umowę w domu za pośrednictwem przedstawiciela handlowego mamy prawo odstąpić od niej bez ponoszenia dodatkowych kosztów w ciągu 14 dni. Wystarczy wysłać oświadczenie pocztą na adres przedsiębiorcy.
W razie nieprawidłowości w rozliczeniach z przedsiębiorstwem energetycznym, można złożyć reklamację. Przedsiębiorca powinien ją rozpatrzyć i udzielić odpowiedzi w terminie 14 dni, chyba że w umowie określony został inny termin. W razie nieuwzględniania naszych żądań można domagać się od dystrybutora m.in. laboratoryjnego sprawdzenia urządzeń służących do pomiaru zużywanej energii. Jednak, gdy ekspertyzy te nie wykażą nieprawidłowości, będziemy musieli pokryć ich koszty.
W przypadku niedotrzymania przez przedsiębiorstwo energetyczne standardów obsługi oraz parametrów jakościowych energii elektrycznej klientowi przysługują bonifikaty w wysokości określonej w taryfie lub umowie. Reklamacje dotyczące tej kwestii rozpatrywane są w terminie 14 dni od zakończenia odpowiednich kontroli i pomiarów.
Zobacz także
Komentarze (0):
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Najczęściej czytane
-
Miliarderzy ze śląskiego 2025. Forbes podał listę najbogatszych Polaków
1503 -
Trwa II Kongres Energetyczno-Spawalniczy w Żorach. Kto otrzymał nagrodę specjalną? [foto]
1500 -
JSW pokazała wyniki za 2024 rok. Wielomiliardowa strata węglowego giganta
1341 -
„KSSENON oczami dziecka” - poznają biznes od najmłodszych lat. To unikalny w skali kraju projekt [FOTO, WIDEO]
734 -
Zmiany w zarządzie JSW. Zrezygnował wiceprezes ds. rozwoju
634
Najwyżej oceniane
-
Zmiany w zarządzie JSW. Zrezygnował wiceprezes ds. rozwoju
+3 / -0 -
Prasa samorządowa do kosza? Ministerstwo planuje rewolucję
+2 / -0 -
Ministerstwo odmówiło firmie z niemieckim kapitałem koncesji na złoże Dębieńsko. Podaje przyczynę
+3 / -1 -
Miliarderzy ze śląskiego 2025. Forbes podał listę najbogatszych Polaków
+2 / -1 -
„KSSENON oczami dziecka” - poznają biznes od najmłodszych lat. To unikalny w skali kraju projekt [FOTO, WIDEO]
+0 / -1
Najczęściej komentowane
-
Nowa kolej na Śląsku: szybsze przejazdy, mniej wywłaszczeń. Kontrowersje pozostają?
0 -
Trwa II Kongres Energetyczno-Spawalniczy w Żorach. Kto otrzymał nagrodę specjalną? [foto]
0 -
„KSSENON oczami dziecka” - poznają biznes od najmłodszych lat. To unikalny w skali kraju projekt [FOTO, WIDEO]
0 -
Ulga na dziecko? Tak, ale nie dla wszystkich. Komentarz ekspercki
0 -
11,5 tys. wniosków o rentę wdowią trafiło do ZUS w Rybniku
0
Alert tuZory.pl
Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuZory.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert