zamknij

Wiadomości

Zmiana rozkładu jazdy autobusów, powstała nowa linia 08

2019-11-19, Autor: JP, źródło: UM Żory

Od najbliższego poniedziałku (25 listopada) obowiązywał będzie nowy rozkład jazdy autobusów Bezpłatnej Komunikacji Miejskiej w Żorach. Najważniejszą zmianą jest wprowadzenie nowej linii nr 08.

Reklama

Oto główne zmiany dotyczące poszczególnych linii:

Linia 01

  • Przystanek Okrężna-Sąsiedzka (przy Kauflandzie) zostanie zlikwidowany. Zamiast na nim autobusy będą się zatrzymywały na przystanku al. Zjednoczonej Europy-Okrężna 03 (na wysokości Kauflandu).

Linia 02

  • Przystanek Okrężna-Sąsiedzka (przy kościele) będzie zlikwidowany. Zamiast na nim autobusy będą się zatrzymywały na przystanku al. Zjednoczonej Europy-Okrężna 02 (na wysokości Kauflandu, po stronie os. Korfantego).

Linia 03

  • W dni robocze nauki szkolnej niektóre kursy tej linii zostaną wydłużone do Krzyżowic - do przystanku Bajka-Śląska. Jazdę autobusu na terenie Krzyżowic finansowała będzie Gmina Pawłowice.

Linia 04

  • Zmiany wynikają z wprowadzenia linii 08, na trasie z Dworca Autobusowego przez ul. Rybnicką lub Folwarecką do Strefy Wygoda. Autobusy na tej linii nie kursują wtedy, kiedy obsługują linię 08 (i odwrotnie). Czasem kursy autobusów linii 04 i 08 wykonywane są na tej trasie naprzemiennie (patrz również Linia 08).

Linia 05

  • Zmiany dotyczą tylko niektórych godzin odjazdu z poszczególnych przystanków.

Linia 06

Zmiany na tej linii to:

  • dodatkowe przystanki Al. Zjednoczonej Europy-Okrężna
  • likwidacja przystanku Pukowca-Las, wprowadzenie nowych przystanków Dworska Pukowca , Dworska Podlesie i Dworska Turkusowa
  • wydłużenie trasy niektórych kursów do przystanku Dworska-Turkusowa

Linia 07

Zmiany na tej linii to:

  • dodatkowe przystanki Al. Zjednoczonej Europy-Okrężna
  • w święta i niedziele wolne od handlu linia zostanie skrócona do okolic Kauflandu

Linia 08

  • Zupełnie nowa linia obsługująca trasę do Centrum Przesiadkowego (i w kierunku odwrotnym):
    • a) z Bajerówki przez al. Jana Pawła II - Sąd
    • b) z al. Zjednoczonej Europy-Archiwum trasą przez skrzyżowanie z al. Jana Pawła II, dalej ul. Minimalną do przystanku Osińska-Za Targiem, a dalej jak linia 02 (a w kierunku przeciwnym - jak 01).
  • Z Centrum Przesiadkowego autobusy pojadą przez ul. Rybnicką do przystanku Wygoda-Północna lub przez ul. Folwarecką i Przemysłową.
  • Niektóre kursy kończą się na przystanku Rybnicka-Granica. Z tego przystanku jadą w kierunku Centrum Przesiadkowego trasami Linii 08 lub Linii 04.
  • Autobusy na tej linii jeżdżą w czasie, gdy nie jeżdżą na linii 04 i odwrotnie. Czasem realizowane są kursy naprzemienne na tych liniach.
  • W godzinach rannych na trasie z Centrum Przesiadkowego do Przystanku Wygoda-Północna kursuje dodatkowo jeszcze jeden autobus, który wcześniej - jako autobus Linii 04 - przyjeżdża na Centrum Przesiadkowe z Kleszczówki.
Oceń publikację: + 1 + 18 - 1 - 42

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (22):
  • ~KasiaS 2019-11-19
    14:38:59

    30 2

    Rozkład jazdy niektórych darmowych linii to czysta magia dla podróżujących.
    Różne trasy dla tych samych numerów linii zupełnie niezrozumiałe. Nigdy nie wiesz jaką trasą pojedziesz i gdzie dojedziesz.......
    A młodzież i tak ma problem żeby dojechać do szkoły na czas a po lekcjach o rozsądnej porze wrócić do domu.
    Dla kogo rozkład jazdy? Nie wiadomo......

  • ~Ksieciu113 2019-11-19
    16:21:26

    24 0

    Dlaczego nie ma żadnego autobusu z ulicy bocznej po godzinie 22.00 ludzie nie mają czym wracać z pracy.

  • ~gestskoczka 2019-11-19
    16:29:17

    35 1

    Odnoszę wrażenie, że architekci tych zmian dzień wcześniej byli na niezłej imprezie.
    Już teraz jest pomieszanie z poplątaniem – autobusy tej samej linii jadą raz tak, raz siak. Autobus linii 04 z Centrum Przesiadkowego jedzie w trzech kierunkach: do Rownia, na Kleszczówkę i na Bajerówkę. Często te autobusy są opóźnione i trzeba dobrze uważać by nie wsiąść do czwórki jadącej na Kleszczówkę gdy się chce jechać na Bajerówkę.
    W dodatku ten upór architektów by się trzymać jak pijany płota, aby BKM miało charakter przewozów pracowniczych i gimbusów.
    Decyzja zapadła, nie wiem czy były jakieś konsultacje społeczne czy nie, teraz będzie jak chce „Pan Urzędnik”

    Gdyby były konsultacje społeczne, zaproponowałbym by linii 01 i 02 nie zmieniać, natomiast pozostałe zaczynałyby się na Centrum przesiadkowym i jechały w konkretnym kierunku bez wariantów i wariacji z powtórzeniami. Przy takim układzie prostych linii powinno być 8 lub o jedną więcej, gdybyśmy przestali traktować pracowników strefy „Osiny” i mieszkańców Gajowej jak Żorzan II sorta. A te 9 linii prostych to byłyby: 3 – Osiny; 4 – Rowień; 5 – Rój; 6 – Baranowice; 7 – Pszczyńska; 8 – Kleszczówka i Miasteczko Westernowe; 9 – Auchan; 10 – Folwarecka-Pałki-”Strefa Wygoda”-Szczejkowicka; 11 – Bajerówka- „Strefa Osiny”-Gajowa. Kursy co godzinę, a autobusy wszystkich linii powinny przyjeżdżać na Centrum Przesiadkowe co godzinę od 5,30 do 22,30 i odjeżdżać w swoich kierunkach po pięciu minutach. W ten sposób byłoby to prawdziwe centrum przesiadkowe stwarzające możliwość że mieszkaniec Żor z każdego przystanku BKM mógłby dojechać na każdy inny przystanek BKM z jednę przesiadką nie czekając na drugi autobus nie dłużej jak 5 minut.

  • ~Bronisław Jacek Pruchnicki 2019-11-19
    23:02:05

    3 21

    gestskoczka - oczywiście zamiast 11 autobusów można użyć 15, a nawet więcej. Pytanie: ile to będzie kosztować?

  • ~Katarzyna Beńko 2019-11-20
    07:35:14

    14 3

    Moze ktos pomyslałby o normalnym połaczeniu na kwk jankowice bo te godziny ktore teraz sa to chyba zeby szanowni państwo mogli do biur dojezdzac a i tak maja swoje samochody. Nie ma mozliwosci zeby pracownicy dolowi zdazyli do pracy jadac taki polaczeniem wiec dla kogo te autobusy? Moze by tam wypadalo zapytac tych co najwiecej korzystaja czyli pasazerow co zmienic i jak

  • ~gestskoczka 2019-11-20
    08:23:06

    25 1

    Szanowny Pan Bronisław Jacek Pruchnicki. Ja rozumiem Pana rozgoryczenie i sarkazm. Ale wydaje mi się, że to społeczność powinna decydować ile i na co mamy wydać swoich pieniędzy. Władze miasta są wybierane po to, by sprawnie zarządzać miastem w imieniu mieszkańców. W ważnych dla miasta sprawach powinny być moim zdaniem, konsultacje społeczne. Może jest to myślenie życzeniowe, ale uważam że, przestajemy być społeczeństwem mentalnie feudalnym, idziemy w kierunku demokracji partycypacyjnej

    Ja jestem jednym z tysięcy mieszkańców, to co piszę to są tylko propozycje. Różni ludzie mają swoje recepty na piękne, wygodne i przyjazne mieszkańcom miasto. Chciałbym, by w sprawach komunikacji publicznej BKM miało zdecydowaną przewagę nad ruchem samochodów osobowych w centrum. Ale do tego potrzebna jest sprawna komunikacja publiczna jeżdżąca z odpowiednią częstotliwością. Bo może być alternatywa: albo będziemy budować parkingi na krańcówkach linii BKM, albo zbudujemy obszerny parking „Stare Miasto i Okolice”.

  • ~Arteks 2019-11-20
    19:08:39

    9 22

    @Pruchnicki @gestskoczka - jeśli w 60 tys. mieście budżet transportu publicznego to 4,4 mln, a na obsługę długu publicznego idzie 16,8 mln to widać wyraźnie, że miasto jest postawione na głowie, a priorytetem władz jest zadłużanie miasta na fanaberie - a nie coś co poprawiłoby mobilność i komfort życia mieszkańców jak np. transport. Socha wspomniał rok temu, że frekwencja w BKM wzrosła o 400% - a przecież rozkłady przez te 7 lat ani drgnęły. Czyli przez te wszystkie lata władze Żor świadomie akceptowały niedostosowanie komunikacji do potrzeb swoich mieszkańców. Skoro prezydent podał taką informację - to znaczy, że ma wiedzę jak bardzo zwiększyła się frekwencja, a co za tym jak pogorszyły się warunki podróżowania w BKM. Nikt nie chciałby takiej komunikacji jaką mają Żory - nawet jeśli zamiast biletów można by nią było jeździć za darmo. Normalnie standard azjatyckich republik postradzieckich typu Kirgistan. ;)

  • ~jasnypieron 2019-11-21
    10:20:08

    12 4

    arteks zajmij ty się problemami finansowymi Rybnika.....bo "cusik" dług wam rośnie w postępie geometrycznym, a tak piałeś z zachwytu jaki to ten Rybnik jest och i ach.....a tu 40 dni do końca 2019 roku i jeden wielki zong(porażka) i nie wyjeżdżaj tu zaraz z tłumaczeniami jakie to problemy mają Nowy York, Paryż, Warszawa, ....bo do problemów Rybnika sam dołożyłeś swoją "cegiełkę"...jak to się nieraz chwaliłeś

  • ~Arteks 2019-11-21
    10:40:49

    5 21

    @jasnypieron - nie zabieraj głosu dyletancie bo jeśli chodzi o długi to Żorom rosły długi nawet jak w nic nie inwestowały, a Rybnikowi zmalał budżet przez obniżkę podatku PIT oraz przez podwyżki nauczycieli i reformę edukacji. To samo czeka też Żory i każdy inny samorząd miejski w kraju. Informacje o innych miastach pewnie będą się w mediach pojawiać i będą jeszcze bardziej bolesne w miastach które nawet przed tymi zmianami miały kiepską sytuację finansową. Natomiast budżet na komunikację miejską Rybnika to jest już ok. 37 mln, w Żorach 4,4 mln. Mimo różnicy w wielkości miast - lekceważenie potrzeb transportowych swoich mieszkańców przez władze Żor jest wyraźne. Czyż to nie jest absurdalne, że Żory więcej wydają na obsługę długów niż na komunikację? ;P

  • ~jasnypieron 2019-11-21
    11:16:33

    9 5

    napisałbym ci arteksie tak cytując fragment z twojego komentarza: " rosły długi - zmalał budżet ", że to taka twoja ""gra półsłówek"" i spróbuj sobie tak dla siebie przestawić literkę s z g

  • ~gestskoczka 2019-11-21
    13:15:48

    8 1

    @Arteks, mam do Ciebie dwa pytania, i to nie są pytania upierdliwe. Skoncentruj się proszę, i odpowiedz na nie.

    Pierwsze pytanie jest związane z obsługą długu żorskiego. Piszesz że jest to kwota 16,8 mln zł. Ja też o podobnej kwocie słyszałem, próbowałem pytać o to radnych na tym forum. Ale oni albo nie czytają komentarzy na TŻ, albo olewają takich „gestskoczków”. Ich prawo. Mnie się wydaje że obsługa długu w wysokości 16,8 mln zł to suma spłacanych rat i odsetek bankowych. Nie wiem ile z tego to jest czysty zwrot pożyczonych pieniędzy, a ile to są odsetki i inne opłaty banksterskie.

    Drugie pytanie dotyczy rybnickiej komunikacji. Piszesz że: „budżet na komunikację miejską Rybnika to jest już ok. 37 mln,”. Z tego co mi wiadomo, to jastrzębski MZK ma budżet około 40 milionów, ale wpływy z biletów to jest ok. 25 proc. tej kwoty. Resztę muszą dokładać gminy członkowskie w tym Żory. We wrześniu w jednym z artykułów GW pisało że stopień pokrycia z biletów kosztów systemu komunikacji miejskiej Gdańska jest ok. 50 proc., a w szwajcarskim kantonie Zurych, pomimo że siatka połączeń jest bardzo gęsta, częstotliwość bardzo wysoka, ceny biletów w porównaniu do zarobków niższe niż w Polsce, to stopień pokrycia z biletów kosztów systemu wynosi około 65 proc.
    Moje drugie pytanie jest: Jaki jest w Rybniku stosunek w budżecie ZTZ wpływów z biletów i dotacji z kasy miasta?

  • ~jasnypieron 2019-11-21
    14:22:54

    9 4

    arteks:"czy to nie w zeszłym roku prezydent(Rybnika) lekką ręką umorzył 53 miliony długu lokatorom ZGM"....zatem ponawiam prośbę zajmij się bogatym Rybnikiem aczkolwiek coraz bardziej zadłużonym.....no ale kto bogatemu zabroni???

  • ~boblas 2019-11-21
    15:15:36

    10 3

    @Arteks - co z tego, że macie taki budżet na komunikacje miejską jak z wcześniejszego artykułu wyszło, że za usługi komunalne płacicie ponad 1000 zł więcej niż my w Żorach.

    W tej chwili brakuje wam już 110 mln, zostały zabrane dopłaty do niepublicznych żłobków chociaż miasto nie ma wystarczającej ilości miejsc w publicznych.
    Wywóz śmieci niesegregowanych będzie u was kosztował 65zł, a ty w swoich wypocinach pod artykułem na stronie Rybnika piszesz o tym aby podwyższać między innymi opłaty parkingowe. Myślenie dokładnie takie samo jak ludzi w rządzie, jest problem z budżetem to podnieśmy akcyze.
    Nie tędy droga, bo to jest błędne koło, trzeba zacząć od restrukturyzacji w swoim ogródku a nie podnoszenia cen, danin czy różnych innych opłat.
    Koniec kropka, wydało sie już poraz kolejny, że w Rybniku nie jest tak pięknie jak tutaj wypisujesz.
    Dziękuje tyle miałem do napisania.

  • ~Arteks 2019-11-21
    20:36:53

    3 14

    @boblas - pewnie wkrótce się przekonamy o ile zmniejszony będzie budżet Żor i ile będzie trzeba wziąć kredytów, żeby go domknąć. ;) Akurat z tym 1000 zł to wynikało głównie z bezpłatności komunikacji. Dyskutowaliśmy już na ten temat - lepiej mieć biletowaną komunikację z której da się korzystać niż bezpłatną - "alibi komunikację". Pamiętaj też, że Rybnik ma najwięcej szkół ponadpodstawowych, więc reforma edukacyjna uderzy najbardziej większe miasta do których nasze się zalicza. Warszawa przykładowo musi przyciąć budżet o 1,2 mld. Dodatkowo musimy spłacić 40 mln niesłusznie pobranych środków od kopalń (w latach 2004-11) - a mimo to inwestycji u nas nie brakuje, a największa inwestycja samorządowa na Śląsku jest obecnie realizowana właśnie w Rybniku. Pamiętam nawet na tym portalu jak wielu nie wierzyło w możliwość jej realizacji. :)

  • ~Arteks 2019-11-21
    20:49:08

    2 14

    @gestskoczka - proszę bardzo. ad1 Obsługa długu publicznego figuruje w rubryce PLANOWANE WYDATKI budżetu miasta Żory. To jest jednoznaczne. Jeśli nikt ci nie chce odpowiedzieć - to można domyśleć się czemu. ;) ad2 Jeśli ci się nie pomyliło z MZK, że tylko 25% ma z biletów to znaczy, że ma poniżej średniej. Polskie samorządy przeważnie mają wpływy od 30 do 45%. Jeśli Gdańsk rzeczywiście ma 50% to jest to powyżej średniej i byłaby to jakaś nagroda za to, że to miasto od lat bardzo dba o transport publiczny, może pomaga mu też ruch turystyczny (większość turystów do Trójmiasta dociera pociągami/samolotami). Pytałem kilka lat temu o to w kontekście ZTZ i dostałem odpowiedź, że u nas jest to w okolicy 42% czyli miasto dopłaca ok. 58%.

  • ~azan3 2019-11-21
    21:46:39

    8 3

    Tu się nie ma nad czym podniecać, w takim mieście jak Żory, komunikacja miejska nigdy nie będzie dochodowa. kiedyś czytałem na ten temat artykuł. To miasto jest za małe, żeby komunikacja się opłacała i za duże, żeby nie miała komunikacji miejskiej. Mój kolega, który mieszka w Warszawie , a pochodzi z Żor powiedział, że w Żorach to wszędzie można piechotą dojść. Oczywiście przesadził, ale patrzył na to z perspektywy Warszawy.

  • ~gestskoczka 2019-11-22
    08:01:32

    6 0

    @Arteks, nie odpowiedziałeś na moje pytania. ZABEBŁAŁEŚ i udajesz że jest cacy. Nie wiem czy to były pytania zbyt chaotyczne, czy zbyt skomplikowane. Nie odpowiedziałeś na nie bo albo nie chciałeś odpowiedzieć, albo nie wiedziałeś, a do niewiedzy jako ekspert przyznać się nie mogłeś.

    Ponowię je jeszcze raz w sposób prosty – by nie rzec na prostackim poziomie:

    1. Te 16,8 mln zł to są raty, raty z odsetkami (jeżeli tak to jaka kwota rat, a jaka odsetek i innych opłat bankowych), czy jest to może jakaś enigmatyczna opłata za to że kiedyś pożyczyliśmy pieniądze, oddać ich nie musimy lub nie możemy, ale haracz za to że kiedyś pożyczyliśmy będziemy płacić do us-śmierci.

    2. Ten budżet na komunikację miejską Rybnika wynoszący ok. 37 mln zł, to Budżet roczny ZTZ czy to kwota jaka z miejskiej kasy Rybnika wpływa rocznie do ZTZ. I jaki jest stopień pokrycia z biletów budżetu ZTZ – procentowo?

    To co pisałem w powyższym komentarzu – nie wyssałem z palca – pisałem na podstawie artykułów zamieszczonych w TŻ i GW. Dwa cytaty poniżej:
    „Dochody przyszłorocznego budżetu [chodzi o rok 2019 - dp. JB] kształtują się na poziomie 44 mln 824 tys. zł. MZK zakłada, że wpływy ze sprzedaży biletów wyniosą 11,4 mln zł i będą wyższe o 450 tys. zł. Kwoty te nie uwzględniają dopłat miasta Jastrzębie-Zdrój na bezpłatną komunikację dla uczniów i studentów, która wynosi 1 mln 296 tys. zł.”

    „Co ważne, choć siatka połączeń jest bardzo gęsta, częstotliwość bardzo wysoka, a ceny biletów w porównaniu do zarobków niższe niż w Polsce, to rentowność systemu jest wyższa niż np. w Gdańsku. Stopień pokrycia kosztów systemu z biletów [w kantonie Zurych - dop. JB] wynosi ok. 65 proc. (w Gdańsku w tym roku będzie to mniej niż 50 proc.).”

  • ~Arteks 2019-11-22
    12:26:35

    4 13

    @gestskoczka - moje odpowiedzi były i to bardzo konkretne. Jeśli nie znasz takich księgowych pojęć jak dochód, wydatek czy przychód - to niestety jej nie rozumiesz ale nie miej o to pretensji do mnie. Twoi radni czytają wiadomości i wypowiedzi komentujących, czasami pewnie się tu wypowiadają pod nickami. Ale w tej sprawie o którą prosisz wyraźnie nie chcą tego robić. ;) Obsługa długu publicznego figuruje jako WYDATEK. Nie interesują mnie składniki, śmieszy mnie to, że Żory przeznaczają 4x więcej na długi niż na komunikację dla swoich obywateli. Odnośnie drugiego pytania to odpowiedziałem. Kilka lat temu uzyskałem informację, że 42% budżetu na ZTZ stanowią wpływy z biletów. Poprawiam kwotę jaką Rybnik daje na komunikację bo jest trochę mniej. W 2019 było to 34,6 mln na ZTZ i 0,6 na KŚ. @azan3 - są miasta wielkości Żor które mają świetną komunikację miejską przykładowo Tarnowskie Góry, Opava, Biała Podlaska, Przemyśl. W Żorach z tymi nogami to trochę przesadziłeś bo przykładowo Auchan, cmentarz, dworzec kolejowy czy zakłady pracy są daleko od osiedli. Macie też niemałą dzielnicę Rój, która ma słabą komunikację z centrum. O komunikacji z innymi miastami Śląska nie wspominam bo to jest tragedia. W Żorach nie zapewnia się prawidłowo tego co powinno, daje się w zamian rzeczy niepotrzebne nikomu np. Muzeum Ognia.

  • ~azan3 2019-11-22
    19:49:30

    5 4

    @Arteks- ja sobie nie życzę, żebyś ze mną dyskutował, ja napisałem swój tekst ogólnie, nie adresując go do ciebie i chciałbym, żebyś jednak nie pisał głupich komentarzy w moim kierunku. I wcale nie przesadzam z tymi nogami, ty chyba nigdy nie byłeś w Warszawie, a masz czelność sypać wiedzą o innych miastach. Podałeś przykłady, miast o niby podobnych parametrach, ale twój mózg nie zadał sobie trudu, żeby porównywać rzetelnie, tj. oprócz liczby ludności, powierzchnię i gęstość zaludnienia i wiele innych czynników. Po drugie istnieją miasta, które mają podobną sytuację jak Żory ,a ty podajesz 3 czy 4 miasta. To ma być reprezentatywne?

  • ~Arteks 2019-11-22
    20:19:27

    2 10

    @azan3 - twoja zgoda do komentowania czyichś komentarzy nie jest mi potrzebna. Ja zawsze podaję przykłady, dane, jestem merytoryczny. Ty skupiasz się na hejtingu - co nie dziwi bo chociaż jest prostackie to nie trzeba nad nim specjalnie myśleć. Bywam w Warszawie, a od pewnego czasu... bezpośrednimi pociągami z Rybnika. :D Ale co ma Warszawa do tematu? Ja podałem np. Tarnowskie Góry czy Opavę - miasta bliskie wielkością do Żor i położone blisko - można sprawdzić i się przekonać. :) Natomiast nie jestem w stanie podać innego miasta na równie dziadowską komunikację co w Żorach bo... takiego nie znam. Nawet w Jastrzębiu które ma podobną sytuację do Żor jeśli chodzi o odcięcie komunikacyjne - to przynajmniej wewnątrznie, miasto zapewnia swoim mieszkańcom godziwą komunikację dobrym taborem i w dobrych warunkach.

  • ~gestskoczka 2019-11-23
    08:13:01

    5 2

    Zobaczyłem rozkład 08 – SZAŁ RADOŚCI.

    Ktoś specjalnie deprecjonuje to z czego byliśmy tacy dumni.

    Linia 08 jest bardziej zapyziała niż w PRL-u PKS-y kursujące na krańce świata. Z Bajerówki są to 3 – słownie TRZY kursy na dobę. I tylko w dni robocze.

    A mieszkańcy z okolic ul. Spółdzielczej, Gajowej oraz pracownicy kilku zakładów przy JP II i Towarowej czekają na „darmówkę”, czyli włączenie do strefy BKM. No, ale to już mi niedawno wytłumaczył pewien światły mąż. Cytuję: „Światowy ekspert w dziedzinie transportu Stephen Plowden twierdził, że "nie każda potrzeba transportowa musi zostać zaspokojona". Są jeszcze taksówki na życzenie w dowolnym czasie.”

  • ~azan3 2019-11-25
    20:26:54

    4 1

    Arteks, matołku, kiedy ty się w końcu nauczysz czytać ze zrozumieniem. Mnie chodzi tylko o to, żebyś nie pisał do mnie , komentować sobie możesz, bo wiem, że jesteś niereformowalnym hejterem z Rybnika, który na siłę szuka tu tematów, żeby dogryźć , bo kryjesz uraz od kilku lat. am ci przypomnieć twój komentarz sprzed miesiąca. Warszawa ma tu dużo w temacie, ale szkoda mi czasu, żeby ci to wyoślić. Podałeś przykład Opavy A to jakieś polskie miasto? I Przemyśl- akurat to nietrafione miasto, bo wyobraź sobie, że to było kiedyś miasto wojewódzkie. To daje do myślenia, że miasto które ma około 60 tys. mieszkańców było miastem wojewódzkim. A do Żor to w ogóle nie przystaje. Masz duży problem z myśleniem, a co dopiero z obiektywizmem. Kończ waść , wstydu oszczędź.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuZory.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuZory.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy pójdziesz na wybory samorządowe?



Oddanych głosów: 43