zamknij

Biznes

Żory jako „miasto bogate mieszkańcami”

2014-11-21, Autor: wk; źródło: UM Żory
W minionym tygodniu „Rzeczpospolita” przeanalizowała, jak kształtują się wpływy do lokalnych budżetów z podatku PIT w przeliczeniu na jednego mieszkańca.

Reklama

Okazuje się, że taki wskaźnik odzwierciedla poziom zamożności lokalnej społeczności wynikający z aktywności gospodarczej na danym terenie. W artykule „Miasta bogate mieszkańcami”, który ukazał się na łamach „Rzeczpospolitej” wykazano, że Żory znacząco poprawiły pozycję w zestawieniu, bo aż o 25 pozycji (z 65. na 40. miejsce).

Żory znalazły się też wśród 15 miast o największym wzroście wpływów z PIT w porównaniu z 2003 r., odnotowując wzrost rzędu 264%.

Oceń publikację: + 1 + 4 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (17):
  • ~gestskoczka 2014-11-21
    14:51:52

    0 0

    A czym Żory mają być bogate jak nie mieszkańcami? Były na terenie miasta dwie kopalnie, FADOM i parę innych zakładów. Polikwidowali to wszystko. Powstają nowe zakłady, ale w związku z KSSE mają na jakiś czas ulgi podatkowe. (Gdyby nie było tych ulg, to chyba i tych zakładów tu by nie było) Część pieniędzy Żorzan wypływa do innych miast. PEC, MZK, SM Nowa i parę innych firm ma siedzibę w Jastrzębiu, podatki CIT płacą w Jastrzębiu i to miasto, a nie Żory ma z tego zysk. JSW też płaci spory podatek i część z niego zostaje w Jastrzębiu, chcieliby fedrować pod Żorami, ale zysk miałoby Jastrzębie, u nas byłyby szkody górnicze. Dopóki nie powstanie w Żorach jakieś znaczące przedsiębiorstwo lub firma, to dochody miasta będą głównie z tego co my, mieszkańcy się złożymy w postaci podatków.

  • ~AleDom 2014-11-22
    13:33:23

    0 2

    To gdzie się ta kasa podziewa? Bo w budżecie niezła dziura jest. Takie życie, że firmy działają nie tylko na terenie swojej miejscowości. Kłosok, ASKA, A21 i V-BUS też biorą pieniądze z całego ROW i GOP a płacą podatki w Żorach. Tak, wymieniam tylko firmy transportowe, bo innych bez szukania w internecie nie umiem podać. W Żorach nie ma chyba żadnej firmy znanej choćby tylko w regionie - czy to wina JSW, PEC, MZK, PKM, SM Nowa? Nie - za to odpowiadają żorzanie i władze Żor. Każda firma chce się rozwijać. Zamknięcie się w getcie i poleganie tylko na swoich firmach nie jest dobrym pomysłem. Szczególnie gdy tych firm praktycznie nie ma - jak w Żorach.

  • ~NiePiSmienny 2014-11-22
    14:14:34

    2 0

    AleDom: chyba paliwo wdychane w jastrzębskim PKM kompletnie ci zaszkodziło. Pojedź tylko na Strefy w Żorach i zobaczysz ile w Żorach jest firm, które płacą tu choćby tylko podatek od nieruchomości. Część z podatków z PIT mieszkańców Żor zatrudnionych w tych fabrykach również pozostaje w Żorach.

  • ~AleDom 2014-11-22
    14:42:29

    0 0

    @NiePiSmienny: gestskoczka pisał o firmach z siedzibą w Jastrzębiu działającym na terenie Żor (pieniądze z CIT), ja się do tego ustosunkowałem (pisząc że nie znam firm z siedzibą w Żorach - poza bylejakimi transportowymi). Ile takich firm (siedziba = Żory) jest w strefie? Piszemy to odnośnie CIT. Co do PIT - do Żor trafia jakiś grosz z PIT każdej osoby rozliczającej się w Żorach. Niezależnie czy pracuje dla Kłosoka, JSW, Tenneco czy Microsoftu (siedziba nie ma większego znaczenia). Podatek od nieruchomości (maksymalnej możliwej wysokości?) czy inne poodatki lokalne nie zachęcają przedsiębiorców a ich zniechęcają. Jak pisał gestskoczka: "Gdyby nie było tych ulg, to chyba i tych zakładów tu by nie było" - tu się zgadzamy.

  • ~gestskoczka 2014-11-22
    17:21:43

    0 0

    @AleDom. Na to że Żory spychane były od dawna do roli sypialni, to było widać, słychać i czuć. Fakt, że jest w tym częściowo wina władz żorskich, ale wpływowi rybniccy i jastębscy byli bardziej przebojowi. PEC. Mamy kotłownię i całą infrastrukturę w Żorach, niestety czapa administracyjna jest w Jastrzębiu. Słyszałem o staraniach władz w sprawie komunalizacji, ale sprawa oparła się o ministerstwo i było NIE. MZK. Nie wiem nadal i nikt mi tego nie wytłumaczył, dlaczego miasto nadal tam należy i płaci niemałe pieniądze. Być może to też uległość władz miasta Żory by dopłacać do tak zwanych wozokilometrów autobusom MZK jadącym po terenie miasta a prawie w ogóle nie służącym Żorzanom jadącym w obrębie miasta. Ostatnio słyszałem, że Tychy nie wyraziły zgody na dopłatę do autobusów MZK Tychy jadących z Bierunia do centrum miasta. Ze względu na to że gmina Bieruń nie ma na tyle pieniędzy by utrzymać te linie, to autobusy z Bierunia czy Lędzin będą dojeżdżać do centrum przesiadkowego Tychy Lodowisko, dalej tyską komunikacją. Podobnie jest w Żorach, autobus z Pawłowic (tylko 3 kursy na dobę) dojeżdża do pętli w Osinach, dalej mają jechać żorskim BKM. Podaję te przykłady tylko po to byś @AleDom, jako rzecznik MZK Jastrzębie nie zarzucił że to Żory odcinają się od innych gmin. To nie Żory polikwidowały kursy PKS, które łączyły gminy. MZK też nie jest od tego. Ciąg dalszy w komentarzu poniżej.

  • ~gestskoczka 2014-11-22
    17:24:56

    0 0

    Ciąg dalszy komentarza. JSW. Chcą wszelkimi sposobami, stosując nawet te poniżej pasa, zmusić Żory do wyrażenia zgody na fedrunek pod Żorami. Na terenie miasta budowano dwie kopalnie, ale je zlikwidowano bo podobno się nie opłacało. Skoro zlikwidowano kopalnie to znaczy że nie chciano fedrować pod Żorami, więc niech nie domagają się teraz zgody, bo ludzie budują tu domy, powstają zakłady. Piszesz @AleDom: „Zamknięcie się w getcie i poleganie tylko na swoich firmach nie jest dobrym pomysłem.” Zgoda, działalność różnych firm nie powinna być ograniczona granicą miasta, one powinny działać na zasadach rynkowych, nie przymusu władz wyższych.

  • ~AleDom 2014-11-22
    20:31:24

    0 1

    @gestskoczka: PEC: Faktycznie, macie ciepłownię. Nie wiem czy moglibyście być niezależni ciepłowniczo od Jastrzębia, ale przynajmniej częściowo na pewno. Lata temu ktoś zdecydował, że ciepłownia będzie należała do JSW czy PEC. To był taki sam błąd jak to, że PKM Jastrzębie należy do MZK. Wtedy ktoś nie pomyślał (celowo czy nie - nie wiem), ja osobiście uważam, że to co jest na terenie poszczególnej gminy powinno do niej należeć. A jeżeli przekaże to innej gminie, firmie czy związkowi - ich sprawa. Nie wszystko poszło tak jak powinno. Nie wiem co miasto robiło lata temu i co robi teraz, żeby jakoś to zmienić. A JSW/PEC chce mieć jak najwięcej kasy - nie ma się co dziwić. MZK/ZTZ: Każdy z nas ma swoje zdanie, według mnie połączenie między Żorami a Rybnikiem/Jastrzębiem/Pawłowicami/Dębieńskiem jest potrzebne. Ty widzisz tam prywatne busiki, ja nie. Wymienialiśmy już nie raz argumenty, każdy zostaje przy swoim. Nie ma co pisać w kółko tego samego. Wodzisław też grosza do MZK nie dopłaca - tam linie utrzymują okoliczne gminy - Radlin, Pszów, Jastrzębie. W zamian rozkład jest ułożony bardziej pod te gminy a nie pod Wodzisław. PKS: Rybnik właśnie ogłosił, że PKS nie będzie jeździł za niecały rok na liniach ZTZ, Lokalne/dalekobieżne już dawną przejął PKS Racibórz. Jak to przedsiębiorstwo było zarządzane - każdy widział. Jak PKP - co bardziej rentowne kursy były obcinane. Bilety na PKS są droższe niż komunikacja miejska czy prywaciarze. To dlatego Drabas króluje na trasie do Katowic.

  • ~AleDom 2014-11-22
    20:41:11

    0 2

    Jasne, że władze lokalne wprost nie mogą wpłynąć na decyzję firm na działalność na ich terenie. Jednak podatki lokalne to koszt dla firm, ale przychód dla gminy. Ich wysokość nie musi zawsze być najwyższa, ale w Polsce zwykle taka jest. Ulgi czy zmniejszanie podatków lokalnych może sprawić, że więcej firm będzie chciało działać na terenie danej gminy. Tak się składa, że uczę się m. in. o podatkach. To dlatego zagłosowałem na osobę, która zamierza zmniejszać podatki lokalne (może i je zlikwidować, ale nie od razu), niestety nie przeszła do drugiej tury. U nas mamy wybór między dużym zadłużeniem miasta a brakiem zmian. Wybieram o drugie, chociaż mam mieszane uczucia.

  • ~gestskoczka 2014-11-23
    07:58:21

    1 0

    @AleDom, skoro uczysz się o podatkach (studiujesz), to powinieneś wiedzieć że ci którzy mówią o zmniejszeniu podatków lokalnych bez podania szczegółowej analizy, to demagodzy. Każdy chce płacić mniej to normalne, więc nie wciskaj mi że, cytuję: „Ty widzisz tam prywatne busiki, ja nie.” Mnie nie chodzi o prywatne busiki, ale właśnie o ekonomię. Opłata za przejazd prywatnymi liniami na trasach Żory – Rybnik i Żory – Jastrzębie jest niższa niż opłata na tej samej trasie autobusami ZTZ i MZK, dotowanymi przez nasze miasta. TO CIEBIE, WYZNAWCĘ GURU JKM NIE PRZERAŻA? Ty to akceptujesz? Przecież, nie mając BKM można obniżyć podatki nie płacąc na MZK, po co wydawać w Jastrzębiu z kasy miejskiej 8 lub więcej milionów zł rocznie, skoro ludzie i tak płacą znacznie więcej za przejazdy niż tymi prywatnymi liniami? PEC. Ciepłowniczo jesteśmy zależni od Jastrzębia tylko czapą administracyjną, ciepło nie płynie z Jastrzębia, ale kasa z Żor płynie do Jastrzębia. Na koniec, życzę mieszkańcom Jastrzębia by wybory wygrała pani która obiecała BKM, by Jastrzębianie nie musieli prócz podatków dodatkowo jeszcze płacić za bilety i by nie byli stresowani kanarami.

  • ~ksiegowa 2014-11-23
    11:00:33

    4 0

    Tylko dla informacji. Każda firma inwestująca w strefie ekonomicznej ma siedzibę w miejscu wykonywania działalności. Każda z firm które zainwestowały lub zainwestują w żorskiej strefie ma lub będzie miała siedzibę w Żorach i tym samym podatki będą spływały do kasy Żor.

  • ~AleDom 2014-11-23
    14:06:10

    0 2

    @gestskoczka: Już kiedyś pisałem, że zakup i utrzymanie busika (Drabas, Z-11, prywaciarze do Rybnika) nie wymaga takich nakładów jak porządne utrzymanie autobusu. Pisałem też, że w komunikacji miejskiej uczeń, student, dziecko, emeryt i jeszcze parę innych osób ma ulgi / bezpłatne przejazdy - dla nich prywaciarz jest droższy niż KM. Podobnie dla osób jeżdżących do szkoły czy pracy - miesięczne w busikach są bardzo drogie (o ile są). Niektóre trasy komunikacji miejskiej nie będą do końca rentowne, ale z różnych powodów są potrzebne mieszkańcom. Skąd możesz wiedzieć czy posiadam guru (i jeżeli tak to kto nim jest)? Z JKM to nie trafiłeś. Prywatyzowanie wszystkiego, monarchia i sporo innych dziwnych rzeczy, które mówi jest bez sensu. Darmowa komunikacja bez zwiększania wydatków z budżetu to zwykły populizm. Albo cena rośnie, albo jakość spada. Gdzieniegdzie w Jastrzębiu można by było poucinać zbędne wozokilometry czy stada, zaprojektować układ z przesiadkami - może coś się oszczędzi, ale nie tyle ile chce kandydatka na prezydenta Jastrzębia. Wolę zapłacić za bilet i jechać przegubowcem / nowym, niskopodłogowym, komfortowym Solarisem / Sprinterem niż nie płacić i jechać Kapeną/ZAZem/złomem V-BUSa. "Kanarzy" stresują tylko osoby bez biletu. @ksiegowa: Zgoda, ale często są to spółki-córki firm z innych miast czy polskie przedstawicielstwa zagranicznych firm. Tu się myliłem.

  • ~AleDom 2014-11-23
    14:12:49

    0 3

    Tak czy inaczej w Żorach nie ma spółek podobnych do tych, które zostały wcześniej wymienione, poza strefą jest mało (albo nie ma?) dużych firm z siedzibą w Żorach. Co ja zrobię? Ja bym się zbytnio nie oburzał, że w Jastrzębiu coś robi żorska firma, byle jakość była wysoka. Jak już pisałem - nie znam ani jednej takiej firmy.

  • ~Arteks 2014-11-24
    01:33:24

    0 1

    @gestskoczka - ale co ty ciągle z tymi opłatami tańszymi wyjeżdżasz? Taki busiarz kupi złoma za pół darmo w jakimś niemieckim komisie, dokupi parę foteli, zatrudni emeryta górniczego za którego nie płaci ZUS i może mu zapłacić ilekolwiek bo emeryt górniczy będzie to traktował jako kieszonkowe i... wożą ludzi jak śmieci a bardzo często nawet nie wydają biletów unikając płacenia VAT. Naprawdę nie czepiaj się ZTZ czy MZK bo można różne rzeczy o nich mówić ale to uczciwi organizatorzy, oferujący uczciwą pracę swoim pracownikom i dzięki nim kierowcy mają godziwy zarobek a pasażerowie co raz lepsze warunki podróży, co raz nowszym taborem. A co do tych firm i instytucji to prawda, że są tylko w Rybniku i Jastrzębiu ale to nie nasza wina, że żadna z nich nie chciała i nie chce mieć siedziby w Żorach! Poza tym wasi mieszkańcy pracują w okolicznych miastach i macie od nich wpływy z podatku PIT. Więc o co kommon? @AleDom - daj spokój bo Żory to przemysłowa pustynia... Mini montownie zatrudniające po 50-200 osób to trochę śmiech na sali w porównaniu do tego co mają inne miasta na Śląsku.

  • ~AleDom 2014-11-24
    20:51:25

    0 1

    @Arteks: Z tym "godziwym zarobkiem" kierowców bywa różnie. I to dotyczy nie tylko żorskich prywaciarzy, gdzie pracuje się na umowy "śmieciowe". Ciekawe czy kierowcy z A21 dostali wszystkie wypłaty? Nawet PKM w tragicznej sytuacji finansowej płaci wypłaty na czas (nie najwyższe, ale na czas). Ale w sumie z "kwartetem żorskim" wszystko jest możliwe. Obawiam się, co będzie jeżeli chociaż część linii w Jastrzębiu wpadnie w żorskie łapy. Żeby dojechać na rano do Rybnika będę chyba musiał jeździć wcześniej, bo nie wiadomo czy znajdzie się padlina zdolna przejechać 27 km na raz (nie mówiąc już o kilku kółkach bez przerwy). Przecież K. pokazał co potrafi na 311. Chociaż należy powiedzieć, że już się to poprawiło - "pogotowie techniczne" K. jest w Rybniku co 2-3 dni. Wcześniej ponoć bywało codziennie. To jest jakość żorskich przewoźników. Już widzę nówki tegoż przewoźnika na 52. Ciekawe co będzie jeździło pod koniec umowy i w jakim będzie stanie. O tym co będzie, jeżeli populistyczny plan "bezpłatnej" komunikacji miejskiej wejdzie w Jastrzębiu w życie wolę nie myśleć. Wtedy do Rybnika będę mógł dojechać już tylko busem albo samochodem.

  • ~gestskoczka 2014-11-25
    11:53:01

    2 0

    @Arteks, ja już nie raz pisałem, może zbyt trudnym tekstem byś to dokładnie zrozumiał. Napiszę najprościej jak potrafię. Nie mam żadnych zarzutów ani do rybnickiego ZTZ ani do jastrzębskiego MZK. Zarzuty mogą mieć ci, co korzystają z usług tych firm. Uważam, że skoro te firmy chcą by ich autobusy na liniach 52; 101; 102; 105; 307; 308 i 312 kursowały po Żorach, to proszę bardzo. Nie wiem jakie są zasady korzystania z przystanków na terenie miasta, czy prywatni przewoźnicy płacą czy nie, zasady powinny być jednakowe dla wszystkich przewoźników. Miasto Żory żadnej z tych firm nie powinno płacić za żadne wozokilometry. Mamy własną komunikację, ja jestem z niej bardziej zadowolony niż komunikacji rybnickiej i jastrzębskiej. I jeszcze jedno, busiarz czy ztz-ciarz dla mnie jedna cholera. Ja do Rybnika nie jeżdżę. Jadący do Rybnika gdyby myśleli arteksopodobnie, to by właściciele busów zbankrutowali, a chyba jakoś im idzie skoro nie rezygnują. Im do upadającej firmy nikt nie dopłaci, tym się różnią od ZTZ i MZK. Praca w innym mieście. Masz może wiarygodne dane ilu mieszkańców Żor, Rybnika, Jastrzębia, pracuje poza granicami swojego miasta i jaki jest to odsetek na 1000 zatrudnionych? Jak zobaczysz ilu mieszkańców Rybnika pracuje poza swoim miastem może coś zrozumiesz, a może nadal będziesz Arteksem na TuŻory.

  • ~Arteks 2014-11-25
    18:53:45

    0 1

    @gestskoczka - kiedyś pisałeś, że jeździsz do Rybnika i bardzo narzekałeś na drogie parkingi w Rybniku. Swoją drogą są bardzo tanie. Ale mi to zwisa co jakiś sklerotyk pisze w jednym czy innym wpisie. Przyjeżdżają inni i mamy prawie zawsze przepełnione miasto. Natomiast twoje poglądy związane z prywatnymi busikami są egoistyczne i szalone. Jeśli ty nie potrzebujesz cywilizowanej komunikacji to nie znaczy że nie potrzebują jej twoi sąsiedzi, dzieci czy inni mieszkańcy. W Żorach jest najmniej miejsc pracy w naszym subregionie (mniej niż w dużo mniejszym Cieszynie) i logiczne że mieszkańcy potrzebują dojechać do miejsc pracy w okolicznych miastach. Jeśli dodać do tego kwestie dojazdów do szkół, uczelni, do różnych instytucji, specjalistycznych szpitali i przychodni, na imprezy, zakupy czy spotkania towarzyskie to okazuje się że potrzeb związanych z funkcjonowaniem międzymiejskich linii dla mieszkańców Żor jest bardzo dużo. Myślę że twoje zamiłowanie do minibusów wiąże się z twoją dość niską świadomością społeczną i tym, że za bardzo zamknąłeś się w dość prowincjonalnych Żorach. Generalnie busiki uważane są w co raz większej liczbie miast za obciachowe, a nawet za problem który trzeba rozwiązać na równi ze smogiem czy korkami.

  • ~Arteks 2014-11-25
    18:55:02

    0 1

    @gestskoczka - dane GUS o miejscach pracy można łatwo znaleźć, ja sam je publikowałem wielokrotnie w różnych dyskusjach. Żory wyglądają na tle innych śląskich miast bardzo blado. Co nie dziwi skoro największym pracodawcą u was jest... Urząd Miejski ;|

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.