zamknij

Wiadomości

Żory stawiają na prąd, a nie wodór. Nowe autobusy elektryczne odmienią flotę BKM

2025-06-12, Autor: kb

Dziś (12 czerwca) w Urzędzie Miasta w Żorach miało miejsce oficjalne podpisanie umowy na zaup nowych autobusów elektrycznych przez miasto. Szesnaście nowych „elektryków” od przyszłego roku obsługiwać będzie Bezpłatną Komunikację Miejską w Żorach. Trwa także procedura zakupu siedemnastego pojazdu. Koszt projektu to blisko 60 mln złotych.

Reklama

Nie wodór, lecz prąd

Miasto Żory zdecydowało się na zakup szesnastu nowych autobusów elektrycznych, które od przyszłego roku zasilą flotę Bezpłatnej Komunikacji Miejskiej. Nowe autobusy zastąpią te starsze, aktualnie obsługujące BKM. Dziś w Urzędzie Miasta podpisano umowę z firmą Solaris Bus and Coach. Z ramienia firmy podpisu dokonał Rafał Zajas, natomiast w imieniu Żor – prezydent Waldemar Socha.

Zakup nowych autobusów został dokonany w ramach projektu pn. „„Zintegrowane działania na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego w mieście Żory”. W ramach projektu oprócz zakupu pojazdów, odbędą się również szkolenia dla kierowców i pracowników.

Przedsięwzięcie polega na zakupie 16 sztuk autobusów elektrycznych. Autobusy wykorzystywane będą na istniejących liniach 01-08, dając jednocześnie potencjał do wdrożenia ich na nowych liniach komunikacyjnych oraz zwiększenia pracy eksploatacyjnej na dotychczasowych liniach. W projekcie przewidziane jest przeprowadzenie szkolenia 35 osób (32 kierowców, 3 pracowników technicznych) – czytamy w informacji przekazanej przez Urząd Miasta w Żorach.

Zamówione autobusy będą w pełni niskopodłogowe i bezemisyjne. Zostaną wyposażone w klimatyzację zarówno dla pasażerów, jak i kierowcy. Na zewnątrz pojawią się czytelne, białe tablice informujące o numerze linii i kierunku jazdy, natomiast wewnątrz umieszczone będą urządzenia służące do prezentowania przebiegu trasy. Dodatkowo, na zewnętrznej części pojazdu znajdzie się specjalna tablica przystosowana do potrzeb osób słabowidzących. Bezpieczeństwo pasażerów i kierowcy zapewni system monitoringu działający zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz autobusu.

Pojazdy będą również dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – zamontowane zostaną żółte poręcze o zróżnicowanej fakturze przy drzwiach, zewnętrzne oświetlenie wspomagające orientację, a także sygnalizacja świetlna i dźwiękowa informująca o zamykaniu drzwi. Specjalnie oznaczone siedzenia oraz kontrastowe oznaczenia progów ułatwią orientację wewnątrz pojazdu. Drzwi będą otwierane na zewnątrz, co pozwoli na sprawniejsze obsługiwanie przystanków i zaoszczędzenie miejsca w przestrzeni pasażerskiej. Kierowca będzie pracować w całkowicie zamkniętej, bezpiecznej kabinie.

Jak informuje żorski magistrat, celem realizowanego projektu jest redukcja emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez ograniczenie zużycia paliw emisyjnych w funkcjonującym na terenie Żor darmowym transporcie zbiorowym. Cel ten ma zostać osiągnięty dzięki zakupowi i wprowadzeniu do użytku 16 bezemisyjnych autobusów o długości od 11,5 do 12,5 metra i minimalnej pojemności 75 miejsc pasażerskich. Nowe autobusy będą wykorzystywane na istniejących liniach 01-08 BKM, jednocześnie dając możliwość wprowadzenia kolejnych linii czy zwiększenia liczby kursów na dotychczasowych liniach.

Zmieni się także kolorystyka autobusu wewnątrz oraz na zewnątrz.

Kolorystyka autobusów oraz siedzeń ulegnie ujednoliceniu i będzie zaprojektowana zupełnie na nowo – informuje Urząd Miasta.

Bezpłatna Komunikacja Miejska ma już ponad 10 lat. W związku z tym przygotowujemy kolejny skok jakościowy. Wprowadzenie na ulice Żor autobusów elektrycznych wraz z planowanymi przez Miasto nowymi rozwiązaniami w zakresie infrastruktury drogowej sprawią, że wejdziemy na wyższy poziom w zakresie zrównoważonej mobilności miejskiej i komfortu pasażerów – mówi Waldemar Socha - Prezydent Miasta Żory.

Producent udziela aż 96 miesięcy gwarancji na pojazdy.

Co ważne, nowe autobusy zastąpią stare, a jednocześnie poszerzą flotę autobusową BKM. Dzięki temu miasto będzie mogło poszerzyć ofertę linii autobusowych.

Koszt zakupu jednego pojazdu to 3,567 mln zł brutto. Wartość całego zamówienia to 57,072 mln zł brutto. Miasto otrzymało dofinansowanie w wysokości 41,76 mln zł, a wkład własny to 4,64 mln zł. Żory pokryją koszt podatku VAT, który później ma wrócić do miejskiej kasy.

W związku z tym, że całkowita wartość projektu to 59 520 657 złotych, miasto uzyskało oszczędności. Dzięki temu trwa obecnie procedowanie zakupu siedemnastego autobusu.

Planowany efekt ekologiczny:
- Zmniejszenie emisji CO2 - 430,78776 Mg/rok
- Ograniczenie emisji tlenków azotu - 0,2388 Mg/rok
- Ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10) - 0,00092 Mg/rok
- Zmniejszenie zużycia energii końcowej - 1 295 MWh/rok
Całkowity planowany koszt projektu: 59 520 657,00 zł
Kwota wydatków kwalifikowalnych: 48 390 778,00 zł
Łączna wartość wsparcia z planu rozwojowego: 43 551 700,00 zł
Termin zakończenia rzeczowej realizacji projektu: 31.03.2026 r. 

Dlaczego elektryki, a nie autobusy na wodór?

Podczas podpisania umowy była okazja do tego, by prezydent Waldemar Socha wyjaśnił, dlaczego ostatecznie zdecydowano się na zakup autobusów elektrycznych, a nie wodorowych.

Po pozytywnej decyzji, głębokim namyśle i analizie sytuacji, zdecydowaliśmy się na zakup autobusów elektrycznych. Uzna­liśmy, że technologia wodorowa – naszym zdaniem – nie jest jeszcze wystarczająco dojrzała. Wciąż wiąże się z wieloma problemami, a przede wszystkim z bardzo wysokimi kosztami paliwa. Zakup wodoru na rynku powodowałby, że koszt przejechania jednego kilometra byłby wyższy o kilka złotych. Biorąc to wszystko pod uwagę, podjęliśmy decyzję o wyborze sprawdzonej technologii, jaką są autobusy elektryczne – rozwijane od wielu lat i bardzo dobrze już dopracowane. Sądzimy również, że te autobusy będą rzadziej wyłączane z eksploatacji, a każdy przejechany kilometr będzie po prostu tańszy. Pragnę też przypomnieć, że miasto konsekwentnie stawia na produkcję zielonej energii. Podobnie my – planujemy budowę dużej farmy fotowoltaicznej. Chcemy, aby energia elektryczna wytwarzana w tej farmie, choć nie bezpośrednio, służyła do ładowania naszych autobusów elektrycznych – mówił podczas spotkania w Urzędzie Miasta prezydent Żor, Waldemar Socha.

Oceń publikację: + 1 + 9 - 1 - 4

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (1):
  • ~boblas 2025-06-13
    10:48:29

    7 1

    Ale będzie trzask czterech liter pewnego wiejskiego aktywisty z Rybnika XD

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuZory.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuZory.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Obowiązek jazdy w kasku do 16 roku życia dla kierowców hulajnóg i rowerów. Co o tym sądzisz?





Oddanych głosów: 2