zamknij

Wywiady

Nadmierna prędkość i nieuwaga to główne grzechy kierowców

- Niepokojący jest duży wzrost ilości kolizji drogowych. W minionym roku mieliśmy ich 439, a w bieżącym roku po 9 miesiącach już 431. Kierowcy jeżdżą szybko, nieuważnie, nie stosują się do obowiązujących przepisów. Co czwarte zdarzenie podyktowane jest nadmierną prędkością, bądź niezachowaniem bezpiecznej odległości

– mówi podinsp. Agata Głowacka, naczelnik żorskiej drogówki.

Jak żorscy kierowcy sprawują się na drogach?

- Nie prowadzimy statystyk pod kątem miejsca zamieszkania, ale podczas weryfikacji punktów naliczanych kierowcom za naruszenia w ruchu drogowym przewijają się mieszkańcy naszego miasta. Można też powiedzieć, że zdecydowaną większość ujawnionych wykroczeń na terenie miasta popełniają żorzanie. Jeśli natomiast popatrzymy na analizy dotyczące wypadków, odnotowaliśmy spadek ich ilości, dlatego możemy stwierdzić, że pod tym kątem Żory są bezpiecznym miastem. W tym roku za pierwsze trzy kwartały odnotowaliśmy tylko 12 takich zdarzeń, bez ofiar śmiertelnych. Niepokojący jest jednak duży wzrost ilości kolizji drogowych. W minionym roku mieliśmy ich 439, a w bieżącym roku po 9 miesiącach już 431. Kierowcy jeżdżą szybko, nieuważnie, nie stosują się do obowiązujących przepisów. Co czwarte zdarzenie podyktowane jest nadmierną prędkością, bądź niezachowaniem bezpiecznej odległości. Następną z przyczyn jest nieprawidłowe cofanie.

Ilu nietrzeźwych kierowców udało się zatrzymać w tym roku? To spora liczba?

- Od stycznia do września tego roku na terenie miasta ujawniono 177 kierowców pod wpływem alkoholu. Każdy taki kierujący stanowi potencjalne zagrożenie nie tylko dla innych, ale i dla siebie. Należy pamiętać, że istnieje też tzw. „szara strefa”, czyli kierowcy, którym udało się nie wpaść. Od stycznia do września odnotowaliśmy 7 zdarzeń drogowych, których sprawcami i uczestnikami byli kierujący w stanie nietrzeźwości.

Kiedy najczęściej wyłapujecie pijanych kierowców? Można określić pory i dni?

- Przy takiej liczbie zdarzeń z udziałem nietrzeźwych, trudno mówić o pewnej powtarzalności. Prowadzimy działania tam, gdzie jest duży ruch kierujących, głównie w godzinach porannych od godz. 4.00 lub 5.00.

Jak przebiega kontrola? Czy kierowca może odmówić badania alkomatem?

- Artykuł 129 ustawy Prawo o ruchu drogowym upoważnia policjantów do żądania poddania się badaniu stanu trzeźwości przez kierującego pojazdem. Nie ma możliwości odmowy. Jeśli ktoś nie chce poddać się badaniu elektronicznemu, dokonujemy pobrania próbek krwi na zawartość alkoholu. Prawo dopuszcza też tzw. siłowe pobranie krwi.
Aktualnie do badań stanu trzeźwości wykorzystujemy urządzenia do wstępnej analizy stanu trzeźwości – Alcoblow i popularne FST, które pozwalają nam na przeprowadzenie zwiększonej liczby kontroli. W przypadku uzyskania wyniku pozytywnego, stan trzeźwości musimy zweryfikować za pomocą alkosensorów lub urządzeń awat, które rejestrują i podają wyniki w przeliczeniu na miligramy lub promile. Te badania mają już charakter dowodowy, na ich podstawie sporządzane są protokoły. Pamiętajmy, że polskie przepisy przewidują odpowiedzialność karną, gdy zawartość alkoholu w organizmie wynosi 0,2 promila lub 0,1 mg/l.

Gdzie w Żorach policjanci najczęściej kontrolują kierowców?

- Głównie na drogach wylotowych z miasta, a także w okolicach lokali gastronomicznych i dyskotek oraz, podczas sezonu letniego, w rejonach kąpielisk. Czyli wszędzie tam, gdzie mogą znaleźć się kierowcy pod wpływem alkoholu. W ciągu trzech kwartałów tego roku badaniom stanu trzeźwości poddano ponad 48 tysięcy kierujących, z czego ujawniono 177 nietrzeźwych.

Dlaczego tak wielu kierowców decyduje się na jazdę pod wpływem alkoholu?

- Możemy mówić o dwóch rodzajach takich osób – „wczorajszych”, którzy zazwyczaj wsiadają za kierownicę następnego dnia po imprezie, bo czują się już dobrze, ale kontrola pokazuje wynik np. 0,2 promila. Drugą grupę stanowią ludzie, którzy piją dużo i notorycznie prowadzą pojazdy. Niejednokrotnie za jazdę po pijanemu zatrzymuje się osoby, które w ten sposób złamały już przepisy ruchu drogowego. W tych przypadkach możemy mówić o problemie alkoholowym.

Spotkamy na drogach naszego miasta „piratów drogowych”?

- Mamy na myśli tych kierowców, którzy przekraczają dozwoloną prędkość. W tym roku, do września, policjanci ukarali już 2027 kierowców, którzy jechali za szybko. Co czwarte zdarzenie wynika z nadmiernej prędkości. Na 445 zdarzeń drogowych 82 zaistniały w następstwie niedostosowania prędkości do warunków ruchu, a 53 na skutek niezachowania bezpiecznego odstępu od poprzedzającego pojazdu.

Za pomocą jakich urządzeń funkcjonariusze żorskiej drogówki kontrolują prędkość, z jaką poruszają się kierowcy?

- Ostatnio zostaliśmy wyposażeni w laserowy miernik prędkości typu Ultralyte oraz radary Rapid1, Rapid 2 Ka i K-15. Nie mamy jednak na wyposażeniu videorejestratora. Prowadzone analizy wskazują, że obecnie najbardziej zagrodzonymi rejonami pod kątem zdarzeń drogowych od stycznia do września 2013 roku były DK-81, ulica Wodzisławska, Aleja Zjednoczonej Europy – tam w pierwszej kolejności kierujemy patrole ruchu drogowego.

Co w przypadku, kiedy zatrzymany chce wręczyć funkcjonariuszom łapówkę za niewypisanie mandatu?

- Propozycja, jak i wręczenie korzyści materialnej w świetle obowiązujących przepisów jest karalne zarówno dla osoby dającej, jak i osoby biorącej. Lepiej nie dawać, nie brać i nie proponować.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała Wioleta Kurzydem

podinsp. Agata Głowacka – od 2009 roku pełni funkcję Naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Żorach. W żorskiej policji pracuje już dwadzieścia lat. W wolnym czasie, jeśli go ma, lubi jeździć na nartach.

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (1):
  • ~Marek Nowicki 2017-11-23
    13:17:15

    0 1

    Dzięki firmie skup aut S-car Możecie Państwo pozbyć się samochodu nie wychodząc z domu. Jest to najszybsza forma sprzedaży. To państwo wyznaczają czas i miejsce.
    http://s-car.pl/

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.