zamknij

Wywiady

Śmieci do zadeklarowania

Do połowy 2013 r. gminy mają czas na wprowadzenie na swoim terenie nowego sposobu gospodarowania odpadami. Jak wyglądało będzie gospodarowanie odpadami w Żorach?

 

– mówi Anna Buchta, naczelnik Wydziału Inżynierii Środowiska Urzędu Miasta.

Na czym polega wywołana nową ustawą o utrzymaniu porządku i czystości „śmieciowa rewolucja"?

 

„Śmieciowa rewolucja” wynika przede wszystkim ze zobowiązań Polski w stosunku do Unii Europejskiej i ma za zadanie wprowadzenie zmian w obowiązującym systemie gospodarowania odpadami komunalnymi. Zasadniczą zmianą będzie przejęcie przez gminy obowiązku odbierania odpadów od mieszkańców i zagospodarowania ich w wyznaczonych Regionalnych Instalacjach Przetwarzania Odpadów Komunalnych. Instalacje te, jak również prawidłowe prowadzenie selektywnej zbiórki odpadów, zapewnią właściwe przetwarzanie odpadów oraz ograniczenie ich ilości deponowanych bezpośrednio na składowiskach odpadów. Odbiorem i zagospodarowaniem odpadów zajmą się firmy wyłonione przez gminę w przetargu. Od połowy przyszłego roku mieszkańcy nie będą mieli obowiązku zawierania umów na odbiór odpadów (a zawarte umowy muszą być przez nich do tego czasu rozwiązane), będą mieli natomiast obowiązek składania deklaracji i uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami na rzecz gminy.

 

Do kiedy gminy, w tym Żory, muszą w trybie przetargu wyłonić firmę, która odbierać będzie śmieci?

 

System gospodarowania odpadami przez gminę musi zacząć funkcjonować od 1 lipca 2013 r. stąd do tego czasu miasto będzie musiało wyłonić firmę, która będzie odbierała odpady od mieszkańców i odpowiadała za ich właściwe zagospodarowanie.

 

Jak często od właścicieli nieruchomości odbierane będą odpady komunalne?

 

Odpady zmieszane odbierane będą z nieruchomości o zabudowie jednorodzinnej dwa razy w miesiącu. Natomiast w zabudowie wielorodzinnej, w zależności od ilości lokali, dwa lub trzy razy w tygodniu. Papier, szkło białe, szkło kolorowe, tworzywa sztuczne i metale gromadzone w oddzielnych pojemnikach lub workach odbierane będą od właścicieli nieruchomości jednorodzinnych raz w miesiącu, wielorodzinnych – raz na dwa tygodnie. Trawa i liście, czyli odpady ulegające biodegradacji odbierane będą od maja do listopada – raz w miesiącu, według ustalonego harmonogramu. Dwa razy w roku odbierany będzie zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, podobnie odpady wielkogabarytowe z nieruchomości jednorodzinnych. Stare meble pozostawiane na śmietnikach osiedlowych odbierane będą raz na dwa tygodnie.

 

Co zrobić w sytuacji kiedy musimy pozbyć się niepotrzebnych już sprzętów, a zgodnie z harmonogramem, ich odbiór może nastąpić dopiero za pół roku?

 

W takiej sytuacji możemy niektóre odpady dostarczyć indywidualnie, na swój koszt, do odpowiedniego punktu selektywnej zbiórki odpadów. I tak np., jeśli musimy pozbyć się zepsutego sprzętu AGD, RTV, baterii, akumulatora chemikaliów, zużytych opon – poza harmonogramem – prosimy dostarczyć go do Gminnego Punktu Odpadów Niebezpiecznych w Zakładach Techniki Komunalnej przy ul. Okrężnej. Tam też zlokalizowany jest Punkt Zbiórki Odpadów Zielonych. Punkty selektywnej zbiórki zużytych baterii zlokalizowane są również w placówkach oświatowych, budynkach Urzędu Miasta i administracjach osiedlowych. Przypomnijmy również o punktach selektywnej zbiórki nieużytecznych leków – w oznakowanych „APTEKACH PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU”.

 

Jakie obowiązywać będą stawki opłat za wywóz śmieci?

 

W przypadku nieruchomości zamieszkałych opłata za gospodarowanie odpadami stanowi iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość oraz stawki opłaty: 12 zł miesięcznie za każdego mieszkańca – gdy odpady gromadzone są i odbierane w sposób selektywny i 16 zł od mieszkańca – gdy odpady nie są segregowane. W przypadku nieruchomości, które w części są zamieszkałe, a w części prowadzona jest w nich działalność powodująca powstawanie odpadów, do opłaty za gospodarowanie odpadami liczonej od mieszkańca należy doliczyć opłatę za odbieranie tych odpadów wg stawek uzależnionych od wielkości pojemnika, w którym są one zbierane i odbierane.

 

Jak odbywać się będzie płatność za wywóz śmieci?

 

Do tej pory właściciel nieruchomości za wywóz odpadów komunalnych płacił przedsiębiorcy. Od 1 lipca 2013 roku opłatę będzie wnosił na konto gminy na podstawie wypełnionej przez siebie deklaracji.

 

Co w związku z planowanymi zmianami muszą zrobić właściciele nieruchomości?

 

Właściciele nieruchomości muszą pamiętać o 3 ważnych krokach, które należy wykonać do lipca 2013 roku. Po pierwsze - zapoznać się ze stawkami opłat za wywóz śmieci. Warto jednak podkreślić, że stawki mogą ulec zmianie w związku z trwającymi w Parlamencie pracami nad zmianami w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

 

Po drugie, złożyć w Urzędzie Miasta deklarację o wysokości opłaty należnej za gospodarowanie odpadami w swojej nieruchomości. Wzór deklaracji zostanie dołączony do decyzji podatkowych i przesłany do właścicieli nieruchomości na przełomie lutego i marca. Deklarację należy wypełnić zgodnie z objaśnieniami i złożyć do 29 marca. W przypadku jakichkolwiek zmian należy je zadeklarować wciągu 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na nieruchomości odpadów komunalnych lub 14 dni od dnia wystąpienia zmiany danych będących podstawą ustalenia nowej wysokości należnej opłaty.

 

I po trzecie do 30 czerwca 2013 r. rozwiązać umowę z przedsiębiorstwem, które dotychczas zajmowało się wywozem odpadów (warto sprawdzić zapisy umowy – okres wypowiedzenia umowy może być nawet trzymiesięczny!).

 

Właściciele mieszkań w blokach nie muszą składać deklaracji, gdyż zrobią to w ich imieniu spółdzielnie i wspólnoty, a opłatę rozliczą z czynszem.

 

Dziękuję za rozmowę!

 

Info: Kurier Żorski

 

Anna Buchta - naczelnik wydziału inżynierii środowiska Urzędu Miasta.

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.