zamknij

Kultura, rozrywka i edukacja

Śladami harcerzy Szarych Szeregów

W dniu 11 kwietnia Hufiec Związku Harcerstwa Polskiego w Żorach zorganizował wycieczkę do Warszawy – Śladami harcerzy Szarych Szeregów.

Reklama

Zadanie zostało dofinansowane w ramach projektu „Za mundurem…” z zakresu edukacji patriotycznej dzieci i młodzieży, realizowanego przez Hufiec Żory, dofinansowanego z środków Miasta Żory.

Prezentujemy relację przygotowaną przez harcerzy z 16 DH Wataha:

W wycieczce udział wzięli przedstawiciele: 1 ŚDH „Wigry” pod opieka druhny phm. Ani Ochojskiej-Nowak i druhny Bogusi Solak, druh Zbyszek Chodakowski z 6DH „Agricola”, harcerze VII DH „Leśne Orły”, harcerze z 16 DH „Wataha” pod przewodnictwem druha phm. Roberta Nowaka „IwaN” HR oraz harcerze z 157 DH „Smoki” pod opieką druhny pwd. Adrianny Kowalkowskiej. Gościnnie w wycieczce udział wzięły druhna Ksymena Glenc-Nowak oraz pani Marta Bednarska ze Świetlicy dla Dzieci „Horyzont” w Żorach. oboźnym wyjazdu był druh pwd. Damian Nikiel „Carlos”, a komendantem druh phm. Mateusz Buksa „Szwagier”.

Naszą wizytę w Warszawie rozpoczęliśmy od Muzeum Powstania Warszawskiego, w którym zobaczyliśmy eksponaty dotyczące Powstania Warszawskiego takie jak: umundurowanie, uzbrojenie, oznakowanie, tj. opaski biało-czerwone oraz inne eksponaty wojenne. Odwiedzając muzeum mogliśmy przybliżyć sobie tragiczne losy powstańców oraz tragedii jaka dotknęła Warszawę podczas powstania i po jego zakończeniu. Na szczególna uwagę zasługują interaktywne środki przekazu takie jak: powstańcy przechodzący w kanale, filmy dokumentalne wyświetlane w barykadach i dziurach w ścianie, rozmowy telefoniczne z powstańcami oraz odgłosy nalotów i bombardowania, a przede wszystkim bijące serce muzeum, w którym można było usłyszeć głosy powstańców. W muzeum znajdują się również ekspozycje poświęcone wybranym oddziałom lub dziedzinom życia powstańców i ludności cywilnej. Zobaczyliśmy salę poświęconą Harcerskiej Poczcie Polowej, służbie sanitarnej, część samolotu liberator, który dostarczał zrzuty pod koniec powstania, rekonstrukcję grobów powstańczych, sale dotyczącą ekshumacji oraz ekspozycję dotyczącą współczesnej jednostki podtrzymującej tradycje Cichociemnych czyli Jednostki Grom. Po zakończeniu zwiedzania zobaczyliśmy projekcję filmu „Miasto ruin”, podczas którego zobaczyliśmy jak wyglądała Warszawa po wkroczeniu wojsk radzieckich, które dopuściły do wykrwawienia się powstańców i zburzenia miasta przez niemców. Na zewnątrz muzeum naszą uwagę przyciągnął „Kubuś” – czyli powstańczy wóz opancerzony.

Drugim punktem naszej wycieczki były odwiedziny na Cmentarzu Wojskowym Powązki. Tam nasz druh drużynowy phm. Robert Nowak opowiedział nam o historii Szarych Szeregów oraz pokazał kwatery harcerskich batalionów „Zośka”, „Parasol”, „Wigry”, „Miotła”, „Gustaw” i innych. Zobaczyliśmy pomniki poświęcone batalionom oraz innym oddziałom. Następnie udaliśmy się w kierunku Kwatery „Ł” poświęconej Żołnierzom Wyklętym. Tam niesamowitym przeżyciem dla nas było spotkania ok. 80-letniej Pani, która opowiedziała nam historię teścia swojej córki, który niedawno został odnaleziony podczas prac zespołu IPN. Pani prosiła nas byśmy zawsze pamiętali, że ludzie zwani Żołnierzami Wyklętymi to byli Prawdziwi Patrioci, o których my jako młodzi musimy zawsze pamiętać. Zobaczyliśmy symboliczne groby rtm. Witolda Pileckiego, mjr Zygmunta Szyndzielarza „Łupaszki”, czy też Hieronima Dekutowskiego „Zapory”. Odwiedzilismy Mauzoleum poświęcone pamięci Żołnierzy Wyklętych. Wracając z kwatery „Ł” zobaczyliśmy pomnik katastrofy Smoleńskiej.

Ostatnim, ale zarazem najdłuższym punktem programu były odwiedziny na warszawskiej Starówce. Zaczęliśmy od dzielnicy Muranów gdzie podczas wojny znajdowało się warszawskie Getto, w którym żyli Żydzi. W Muranowie odwiedziliśmy ruiny więzienia na Pawiaku. Stamtąd udaliśmy się w kierunku Arsenału, odwiedzając po drodze Skwer poświęcony Pamięci Harcerskiego Batalionu „Wigry”. Pod Arsenałem zobaczyliśmy pomnik Akcji pod Arsenałem oraz pozostałości ulicy Nalewki, obecnie Bohaterów Getta, na której widać ślady po powstaniu. Po wizycie pod Arsenałem przeszliśmy na Plac Kilińskich na którym znajduje się pomnik Powstania Warszawskiego oraz kanał, którym oddziały powstańców ewakuowały się ze Starówki do Śródmieścia. Z placu przeszliśmy pod pomnik Małego Powstańca oraz na Rynek i Plac Zamkowy. Na koniec odwiedziliśmy pizzerię Pizza Hut w której gwiazda został pewien pan kelner z grzywką a’la Belomondo.

Wycieczkę do Warszawy musimy uznać za udaną.

Relacja:
Łukasz & Julia D. przy małym wsparciu druha IwaNa.