Wiadomości
CPK ujawnia plany. Znamy wariant inwestorski linii Katowice – Ostrawa
W środę 22 marca w Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach obyła się konferencja prasowa poświęcona przebiegowi linii kolejowej Katowice – Ostrawa. Wariant inwestorski ujawnili przedstawciele spółki Centralny Port Komunikacyjny, wielokrotnie przypominając, że kontrowersyjna i budząca spore emocje inwestycja jest kluczowa dla rozwoju regionu i połączenia go z całą Europą. Spośród 4 wstępnych propozycji ostatecznie wybrany został wariant W72.
Przypomnijmy, decyzję o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego rząd podjął w 2017 r. Na lokalizację wybrano gminę Baranów.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy, który - według szacunków spółki - w ramach pierwszego etapu będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.
Zobacz także
W ostatnim czasie w wielu miastach i gminach odbywały się konsultacje społeczne w sprawie przebiegu linii kolei szybkich prędkości Katowice - granica państwa - Ostrawa. To ważny temat dla mieszkańców Śląska, który wciąż budzi kontrowersje i spore emocje.
Choć przebieg rozmów nie zawsze był owocny, o czym pisaliśmy przy okazji odwoływanych konsultacji <<CPK: konsultacje z mieszkańcami odwołane. Czy spółka boi się konfrontacji?>>, ostatecznie dziś (22 marca 2023), ponad 7 tys. zebranych uwag i prawie 100 spotkań z mieszkańcami i samorządowcami pozwoliły na wybranie wariantu inwestorskiego dla odcinka Kolei Dużych Prędkości: Katowice - Ostrawa.
W Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach odbyła się dziś w tej sprawie konferencja prasowa, w której wzięli udział zarówno przedstawiciele CPK, jak i związani ze Śląskiem politycy i parlamentarzyści.
Spotkanie rozpoczął Konrad Majszyk, rzecznik prasowy spółki, a zaraz po nim głos zabrał wojewoda śląski Jarosław Wieczorek. Obok niego udział w konferencji wzięli także wicewojewoda śląski Jan Chrząszcz i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, minister Marcin Horała.
Ponieważ nowa linia oznaczać będzie m.in. koniec wykluczenia kolejowego Jastrzębia-Zdroju, największego polskiego miasta wykluczonego kolejowo, do Katowic przybył pochodzący stamtąd poseł Grzegorz Matusiak, a także związany ze Śląskiem senator RP Wojciech Piecha.
Podczas konferencji wielokrotnie podkreślano kluczowość inwestycji, oraz przewagę zysków nad stratami.
Sieci połączeń tworzone przez CPK często kojarzone są z lotniskiem, ale korzystający z nick pasażerowie to będzie mniejszość - przekonywał Marcin Horała. - Za to sprawnie będzie można przemieszczać się po Polsce: do Warszawy, Trójmiasta, na Mazury.
Zdaniem przedstawicieli spółki CPK, inwestycja ma wymiar międzynarodowy i jest kluczowa dla storzenia spójnego systemu transportowego Europy Środkowo-Wschodniej, choć jej realizacja nie jest prosta - na to wpływ ma przede wszystkim specyficzny teren – na który składają się m.in. szkody górnicze, duże zurbanizowanie – te czynniki utrudniają prowadzenie nowych linii.
Wybranie optymalnego wariantu na tym odcinku było wyzwaniem projektowym. Budowa Kolei Dużych Prędkości wymaga dotrzymania ściśle określonych parametrów technicznych (związanych m.in. z geometrią toru). Tymczasem w tym regionie Polski znajdują się liczne obszary szkód górniczych i tereny cenne przyrodniczo. Planowania nie ułatwiają też rozległe tereny zurbanizowane i sąsiedztwo autostrady A1 - zaznacza biuro prasowe CPK.
CPK: wariant W72 nie jest idealny, bo takich rozwiązań nie ma
Staraliśmy się wszelkie rozwiązania rozważyć, przeliczyć, sprawdzić, czy są one optymalne - zapewniał Maciej Pańczak z CPK, koordynator ds odcinka Katowice-Ostrawa.
Dodał, że wokół inwestycji prowadzone są liczne działania manipulacyjne, które mają na celu straszenie mieszkańców.
Specjaliści CPK starali się stworzyć rozwiązanie nie idealne – bo takich nie ma, jak w życiu. Wariant, który został wybrany jako inwestorski to ten, który zakłada najmniej wywłaszczeń - dodał.
Maciej Pańczak przedstawił pokrótce harmonogram prac STEŚ. Następnie przeszedł do prezentacji wybranego wariantu inwestorskiego.
CPK ujawnia wariant inwestorski. Tak będzie przebiegać linia Katowice – Ostrawa
W minionym roku kolejnym konsultacjom społecznym, analizie wielokryterialnej oraz analizie kosztów i korzyści poddano cztery warianty przebiegu linii Katowice – Ostrawa: W71, W72, W73 i W74.
Ostatecznie przeprowadzona analiza wskazała, że najkorzystniejszą opcją budowy linii kolejowej na odcinku Katowice – granica państwa – Ostrawa będzie realizacja wariantu W72.
Jak zaznaczył Maciej Pańczak, wybrany przez spółkę wariant okazał się najkorzystniejszy dla mieszkańców również pod względem analizy ilości wyburzeń. Jak wynika z przeprowadzonych badań, na trasie tego odcinka będzie ich o kilkaset mniej niż w pozostałych proponowanych wersjach.
Rekomendowany przez ekspertów CPK wariant W72, przewiduje:
- budowę nowych stacji kolejowych m.in. w Żorach Północnych i Mszanie,
- możliwość powstania terminala intermodalnego w Wodzisławiu Śląskim,
- dodatkowy odcinek łączący Wodzisław Śląski i centrum Jastrzębia-Zdroju
- nowe odcinki umożliwiające szybkie połączenia m.in. Rybnika i Żor z Katowicami i resztą kraju.
Projekt CPK zapewni włączenie do sieci kolejowej 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju, czyli największego dziś miasta w Polsce bez dostępu do kolei. Powstaną nowe dworce i przystanki kolejowe, np. Jastrzębie-Zdrój Centrum i Zachód. W ten sposób nadrabiamy zaległości ostatnich dziesięcioleci. Dzięki inwestycjom CPK na Śląsku kolej obejmie swoim zasięgiem ponad 3,5 mln mieszkańców tego regionu, m.in. Jastrzębia, Żor, Rybnika i Wodzisławia – mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Pozostałe warianty przebiegu linii możecie zobaczyć w galerii powyżej. Co sądzicie o wybranej propozycji?
Zobacz także
Komentarze (2):
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Najczęściej czytane
-
Zapłakany 3-latek sam przy Wodzisławskiej. Wzorowa postawa świadków
32913 -
Popłoch w Parku Cegielnia. Groźne psy zaniepokoiły mieszkańców
14345 -
Można wnioskować o 45 tys. zł na wymianę pieca. Kolejki nie ma
3266 -
Nie ustąpiła pierwszeństwa. Dwóch chłopców potrąconych na pasach
2898 -
Żory z dofinansowaniem. W mieście powstanie mobilne laboratorium
2857
Najwyżej oceniane
-
Zapłakany 3-latek sam przy Wodzisławskiej. Wzorowa postawa świadków
+31 / -7 -
Skandaliczne sceny w Żorach: Napadł, pobił i ukradł telefon. Grozi mu 15 lat za brutalny rozbój
+21 / -0 -
Popłoch w Parku Cegielnia. Groźne psy zaniepokoiły mieszkańców
+17 / -5 -
W obszarze zabudowanym gnał o prawie 60 km za szybko. 28-latek pożegnał się z prawkiem
+8 / -0 -
Protest rolników nie zwalnia, czas na cios w polityków. "Odwiedzimy ich z upominkami"
+9 / -1
Najczęściej komentowane
-
Jaki masz pomysł na Żory? Ruszył Budżet Obywatelski woj. śląskiego. W puli 5 mln złotych
0 -
MAP ujawnia dramatyczną sytuację Poczty Polskiej. "Przekazana w tragicznym stanie"
0 -
BKM: od 1 maja zmiana rozkładu jazdy
0 -
Duże płatności już nie gotówką. Europarlament przyjął przełomowe przepisy
0 -
4,5 roku więzienia oraz 140 tys. zł grzywny dla byłego posła Grzegorza J.? Oskarżony prosi o uniewinnienie
0
Alert tuZory.pl
Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuZory.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~Czacha 2023-03-22
21:54:11
Jak to się ma do planowanej odbudowy linii 159? Przecież te dwa projekty wzajemnie się wykluczają. CPK w wielu miejscach przechodzi po śladzie linii 159, do tego dochodzą obiekty inżynieryjne, drogi, pas techniczny.
~jasnypieron 2023-03-23
07:45:05
Niestety wg mnie i tych gównianych mapek, to te dwie linie będą chyba szły RÓWNOLEGLE i obok siebie projektanci "ułożyli" 4 pary torów, ale raczej to będzie OSIEM par torów i trzeba chyba będzie takie Palowice przedzielić beszongiem(nasypem) o szerokości ze 200 metrów i wysokości około 10 metrów....ale jak wódz Niewysoki J. chce mieć( bo taki ma kaprys) lotnisko większe niż te niemieckie, bo...on Niemców nienawidzi, a Górnoślązakami gardzi???