zamknij

Wiadomości

Duże zmiany w MZK od 1 września. Dotyczą również pasażerów Żor

2019-08-23, Autor: ww, źródło: MZK, UM Żory

Zmienione trasy i oznaczenia linii, a także wprowadzenie kolorowych stref przepływu pasażerów – takie zmiany już od 1 września czekają pasażerów korzystających z autobusów Międzygminnego Związku Komunikacyjnego z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju.

Międzygminny Związek Komunikacyjny zakończył prace związane ze zmianą rozkładu jazdy w Jastrzębiu-Zdroju, czego od wielu lat domagali się sami pasażerowie.

Reklama

Jak tłumaczą władze MZK, z jednej strony pasażerowie mówili o zbyt dużej liczbie autobusów na niektórych trasach i „psutych przebiegach”. Z drugiej zaś, zwracali uwagę na brak wielu ważnych połączeń.

Nowy rozkład jazdy zostanie opublikowany 26 sierpnia, tydzień przed wejściem w życie. Zacznie obowiązywać w niedzielę 1 września i dotyczyć będzie większości pasażerów MZK - nie tylko mieszkańców Jastrzębia-Zdroju, ale też m.in. Żor.

> Sprawdź rozkład jazdy MZK

Więcej o idei zmian w MZK mówi Roman Foksowicz, przewodniczący Zarządu MZK Jastrzębie:

- Zdajemy sobie sprawę, że nie zadowolimy wszystkich mieszkańców korzystających z komunikacji autobusowej i wnioski zawsze będą się pojawiać. Mimo to zrobiliśmy wszystko co obecnie jest możliwe, by zoptymalizować rozkład jazdy, wprowadzić zmiany, które znacząco poprawią system komunikacyjny w Jastrzębiu-Zdroju i najbliższej okolicy.

Uwzględniono wnioski pasażerów

Zmieniając rozkład jazdy zadbano przede wszystkim o dojazd do szkół i miejsc pracy (głównie jastrzębskich kopalń). Wzięto również pod uwagę skomunikowanie miasta z dworcami kolejowymi w Zebrzydowicach, Wodzisławiu i Rybniku uwzględniając obecny rozkład jazdy pociągów. Ponadto uwzględniono napełnienia autobusów tak, aby nie realizować kursów, z których mieszkańcy nie korzystają. Nowy rozkład jest także odpowiedzią na pisemne wnioski pasażerów kierowane pod adresem MZK.

Nowe oznaczenia, mniej problemów

Rozkład jazdy nie był gruntownie zmieniany od blisko 20 lat. Przygotowanie nowego to spore wyzwanie. Prace trwały pół roku. To modyfikacja około 4 tysięcy kursów tygodniowo. Pojawią się nowe nazwy linii. - Utrzymanie dotychczasowych oznaczeń przy zmianie rozkładu jazdy powodowałoby z pewnością spore komplikacje. Wielu pasażerów przyzwyczajonych do swoich tras nie sprawdza rozkładu jazdy, który jest im najczęściej doskonale znany. W przypadku planowanych zmian to przyzwyczajenie może okazać się zgubne. Pojawienie się zupełnie nowych oznaczeń wymusza niejako konieczność zapoznania się z nową trasą. Dzięki temu pasażerowie unikną niepotrzebnych nerwów i straconego czasu - wyjaśnia Rafał Jabłoński, rzecznik prasowy MZK Jastrzębie.

Kolor, czyli kierunek jazdy

Aby ułatwić pasażerom korzystanie z komunikacji, MZK wprowadza dodatkowo kolorystyczne oznaczenia linii. Pojawi się więc nie tylko jej numer, ale także prostokąt w odpowiednim kolorze. Miasto podzielono na sześć stref przepływu pasażerów. Strefa „C” oznaczona kolorem zielonym to kursy wykonywane głównie w dzielnicach centralnych miasta. Żółta Strefa „S” to kursy w kierunku Szerokiej, Boryni i Żor, natomiast niebieska Strefa „B” to autobusy wyjeżdżające z miasta w kierunku Bzia i Pawłowic. Fioletowa Strefa „M” – kierunek Moszczenica i Szotkowice, a czerwona Strefa „R” to kierunek Ruptawa i Zebrzydowice. Kolor biały będzie przyporządkowany Strefie „W”, a więc przejazdom w kierunku Wodzisławia i Rybnika. Tak więc konkretna linia będzie oznaczona literą przyporządkowaną danej strefie i liczbą rozpoczynająca się od 10. Przykład: B10 – pierwsza linia w kierunku Bzia i Pawłowic.

Taniej do Wodzisławia i Rybnika

We wrześniu zniknie linia ekspresowa E-3 z Jastrzębia przez Wodzisław do Rybnika, a także linia 131 na tej samej trasie. W ich miejsce pojawi się linia W10. Zmiana spowoduje znacznie tańsze przejazdy do Wodzisławia i Rybnika. Mimo, iż bilet na linii ekspresowej kosztował prawie dwa razy więcej, czas przejazdu różnił się zaledwie o 6 minut (62 minuty na linii 131 i 56 minut na linii E-3). Zdecydowano o wprowadzeniu jednej linii utrzymując niższą stawkę za przejazd. Tak więc do Rybnika dojedziemy za 4 zł i 20 groszy, a nie jak obecnie za 7,60 zł (e-bilet) i 8,40 (bilet u kierowcy).

Dyżur informacyjny

Od niedzieli 1 września w Biurze Obsługi Klienta MZK uruchomiony zostanie dyżur telefoniczny. Kontakt będzie możliwy w czasie kursowania autobusów, a więc od wczesnych godzin porannych do późnych godzin nocnych. Wszelkie informacje będą dostępne pod numerami telefonów: 32 4763577 oraz 32 4751401. Dodatkowo punkt informacyjny zostanie uruchomiony w Urzędzie Miasta w Jastrzębiu-Zdroju (sala obsługi klientów na parterze). Zadawanie pytań jest również możliwe za pośrednictwem komunikatora Messenger dostępnego z pozycji strony internetowej i portalu społecznościowego Facebook.

Oceń publikację: + 1 + 4 - 1 - 9

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (3):
  • ~gestskoczka 2019-08-23 13:33:09

    Nadal uważam, że przynależność Żor do MZK to zła decyzja. Te pieniądze które UM Żory przekazuje do MZK powinny zostać w Żorach i zasilić BKM by zwiększyć częstotliwość kursów. Szczególnie do tych odległych dzielnic jak Baranowice, Kleszczów Rowień, itp. Potrzebna jest nowa linia do ul. Gajowej, UM mieszkańców Gajowej i pracowników strefy Osiny traktuje jak obywateli gorszej kategorii. Można do Gajowej dojechać autobusem jastrzębskiego MZK, płacąc za bilet pomimo że płacąc podatki składamy się i na BKM i na wsparcie dla MZK. Rybnik i Wodzisław nie należą do jastrzębskiego MZK, a bilety na przejazd pomiędzy Jastrzębiem a tymi miastami tanieją...

    Nie wiem ile naszych pieniędzy UM Żory ładuje w MZK (podobno jedną trzecią tego ile kosztuje utrzymanie BKM), ale jak przeliczyć na przykład w roku 2018 czy 2017 ilu pasażerów przewiozły autobusy BKM, a ilu jastrzębskie MZK na terenie Żor – chodzi o jadących w granicach miasta – wsiada i wysiada w Żorach, to ta proporcja może wynosić nawet jak jeden do tysiąca! Czyli, jeden pasażer przewieziony w MZK to tysiąc pasażerów przewiezionych w BKM.

    Chciałbym się zapytać o to prezydenta miasta, ale albo UM nie organizuje takich spotkań z mieszkańcami, albo ja jestem gapa i nie widzę takich ogłoszeń.

    20 6
  • ~Arteks 2019-08-26 11:35:06

    @gestskoczka - MZK w porównaniu do BKM to niedościgniony wzór dbałości o pasażera i o tabor. W zasadzie ostatnie resztki honoru żorskiej komunikacji broni jeszcze jedna linia ZTZ i linie MZK. Gdyby ich nie było - w Żorach byłaby czarna komunikacyjna dziura. Jeśli w MZK dostrzeżono potrzebę jakichś zmian to należy się z tego cieszyć. BKM tkwi w swojej beznadziei od momentu powstania. Stary tabor, w tym Mazy z demobilu, zbyt mały tabor, mała częstotliwość kursowania, ignorowanie wniosków pasażerów, wypadające kursy, brak miejskiego malowania wozów, brak rozwoju, brak struktury organizacyjnej. BKM jest świetnym obrazem Żor - brak perspektyw na jakiekolwiek zmiany na lepsze. :/

    4 11
  • ~gestskoczka 2019-08-26 14:15:54

    Gdyby ktoś z żorskich polemistów napisał coś podobnego co nijaki Arteks, może bym się oburzył i może nawet próbował polemizować. Z Arteksem się nie da, polemika z nim jest jak sikanie pod wiatr.

    8 1

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuZory.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuZory.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy ceny biletów do Aquarionu są adekwatne do oferty?




Oddanych głosów: 136