Kultura, rozrywka i edukacja
NIK chce zawieszenia matury z matematyki. Słusznie?
Najwyższa Izba Kontroli zwróciła się do Ministerstwa Edukacji Narodowej o zawieszenie obowiązkowej matury z matematyki. Powodem jest wadliwy system nauczania, występujący w polskich szkołach. Jest odpowiedź MEN. Czy to dobry pomysł?
Najwyższa Izba Kontroli przebadała ponad 9 tys. szkół pod względem nauczania matematyki. Według NIK system pozostawia wiele do życzenia. Potwierdzają to osiągane przez uczniów wyniki.
- W latach 2015 - 2017 średnio co szósty uczeń nie zdał matury z tego przedmiotu - informuje w raporcie NIK. - Nie dzieli się klas na grupy pod względem umiejętności i wiedzy oraz nie dostosowuje się zadań i tempa pracy na lekcji do możliwości uczniów.
Również inne wskaźniki takie jak liczba uczniów powtarzających klasę wskazują na problem z nauczaniem tego przedmiotu. Wśród powtarzających klasę w latach 2015 - 2017 uczniów, aż 61 proc. otrzymało ocenę niedostateczną z matematyki w szkołach ponadgimnazjalnych, a w gimnazjach i szkołach podstawowych - 70 proc.
Według NIK najgorzej jest w szkołach ponadgimnazjalnych. Aż 46 proc. uczniów tych szkół kończy je z zaledwie oceną dopuszczającą, czyli 2.
Zobacz także
Z raportu NIK wynika, że główną przyczyną niepowodzeń polskich uczniów są wady procesu nauczania matematyki.
- Bolączką polskich szkół jest także to, że nauczyciele nie dostosowują zadań i tempa pracy na lekcji do możliwości uczniów. Deklarują to ankietowani uczniowie. Ponad połowa z nich oceniała, że tempo pracy na lekcjach matematyki jest nieodpowiednie i nie nadążają ze zrozumieniem materiału - opisuje Najwyższa Izba Kontroli.
Aby nadrobić braki, uczniowe często korzystają z płatnych korepetycji. NIK zwraca uwagę, że w 85 proc. zbadanych szkół nauczyciele, choć mieli takie prawo, nie skorzystali z możliwości opracowania własnych programów nauczania.
Najwyższa Izba Kobntroli zwróciła się do Ministerstwa Edukacji Narodowej o rozważenie możliwości zawieszenia egzaminu maturalnego z matematyki jako obowiązkowego dla wszystkich uczniów do czasu poprawy skuteczności nauczania tego przedmiotu w szkołach.
- Matematyka nadal będzie przedmiotem obowiązkowym na egzaminie maturalnym tak jak w większości krajów europejskich. Postulowane przez NIK „zawieszenie” obowiązkowego egzaminu maturalnego z matematyki byłoby powtórką fatalnej decyzji podjętej w 1982 r., bez żadnego uzasadnienia naukowego — odpowiada Departament Informacji i Promocji w Ministerstwie Edukacji Narodowej. - Nowa podstawa programowa, będąca efektem reformy edukacji podkreśla rozwijanie kompetencji innowacyjnych uczniów, m.in. przez stosowanie innowacyjnych metod nauczania, jak np. metoda projektu, a także wykorzystywanie w szkole nowych technologii.
Czy matematyka na maturze powinna być wyborem?
Oddanych głosów: 522
Zobacz także
Komentarze (1):
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Najczęściej czytane
-
"Bo kocham Matkę Ziemię!". 6-letnie przedszkolaki sadziły drzewka
1154 -
Koncert Myslovitz w Żorach - występ już za dwa tygodnie
1112 -
Folwark. Folk - work - już w niedzielę w Pałacu Baranowice
852 -
Jesienny Koncert Żorskiej Orkiestry Rozrywkowej "Standards & Evergreens”
686 -
Helios prezentuje porywające seanse
174
Najwyżej oceniane
-
Żorzanin wygrał konkurs na opowiadanie inspirowane historią Górnego Śląska
+5 / -0 -
"Bo kocham Matkę Ziemię!". 6-letnie przedszkolaki sadziły drzewka
+4 / -0 -
Koncert Myslovitz w Żorach - występ już za dwa tygodnie
+1 / -0 -
Jesienny Koncert Żorskiej Orkiestry Rozrywkowej "Standards & Evergreens”
+1 / -0 -
Przedszkole nr 19 w projekcie Erasmus+. Co to oznacza?
+1 / -0
Najczęściej komentowane
Alert tuZory.pl
Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuZory.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~gestskoczka 2019-02-20
10:41:36
NIK chce zawieszenia matury z matematyki. To brzmi jak NIKT nie chce zawieszenia matury z matematyki. Bezosobowo, kolektywnie, a może nawet zgodnie z zaleceniami „z góry”?
A może za tym NIK czy NIKT stoją konkretni ludzie, co maturę zaliczyli z ogromnym stresem matematycznym? A teraz zastawiają się tabelkami i statystyką. Równie prawdziwe byłoby stwierdzenie odwrotne, tabelki podobne, tylko z innego punktu widzenia, a statystyką można podeprzeć różne brednie.
Matematyka, logika, geometria, to dziedziny uczące logicznego myślenia. A może za tym „NIK” stoją ci, co woleliby na maturze zamiast matematyki religię? Ciemnym ludem łatwiej sterować!
Uważam, że dobra znajomość języka polskiego, matematyki i historii (ale nie tej w wydaniu IPN, raczej z uniwersyteckich Instytutów Historii) to podstawa dojrzałości obywatelskiej.