zamknij

Kultura, rozrywka i edukacja

Uczniowie ZS2 uczą się zawodu w krajach UE

W maju, czerwcu i październiku młodzież technikum hotelarstwa, fototechnik oraz technikum logistycznego mieli okazję odbycia praktyk we Włoszech.

Reklama

Wszystko odbyło się dzięki współpracy szkoły z Żorską Izbą Gospodarczą w ramach projektu stażowego „Mam doświadczenie, mam lepsze perspektywy”. Koordynatorem ze strony szkoły była Joanna Krupa. Staże zostały zrealizowane w ramach projektu systemowego „Staże i praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo” realizowanego przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji w Warszawie współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Organizacją pośredniczącą była Eurocultura z Vicenzy, Włochy.

Najważniejszymi rezultatami projekt był, bez wątpienia, sam wyjazd na staż w 3 grupach. Ponadto owocem praktyk są: doświadczenie zawodowe uczestników, poszerzona wiedza, nowe umiejętności i kwalifikacje zawodowe uczestników (zarówno formalne, jak i nieformalne), doskonalone kompetencje językowe uczestników, większe zdolności adaptacyjne i międzykulturowe uczestników, rozwój osobisty uczestników, nawiązane kontakty międzynarodowe, większe szanse na zatrudnienie uczestników i wsparcie ich aktywności na europejskim rynku pracy.


Kilka wypowiedzi uczniów na temat wyjazdu:

– Staż do Włoch, który odbyłem we wrześniu i październiku bardzo mi się podobał. Poznałem nowe aspekty zawodu, którego się uczę. Podniosłem swoje kompetencje językowe i poznałem kulturę Włoch. Gdybym mógł, to wziąłbym jeszcze raz udział w takim stażu – Adrian Szubert (klasa III technik logistyk).

– Staż we Włoszech sprawił, że jesteśmy bardziej pewne siebie. Poznałyśmy pracę logistyka od strony praktycznej. Poznałyśmy tamtejszą kulturę i kuchnię, zwiedziłyśmy wiele ciekawych miejsc. – Ewelina Musiolik, Kinga Rawska, Agata Starzyńska (klasa III technik logistyk).

Z kolei we wrześniu 2013 roku młodzież ZS2 kształcąca się w zawodzie technik hotelarstwa w Żorach, uczestniczyła w stażach zawodowych w Czechach w miejscowości Ostrawa w ramach projektu „Hotel – łącznik kultur”.

Udział w zagranicznych praktykach umożliwił uczniom kształcenie znajomości językowych, kompetencji zawodowych oraz otwartości i wrażliwości międzykulturowej. jak i poznanie tamtejszego runku pracy w branży hotelarskiej. Dzięki projektowi młodzież uzyska także certyfikaty rekomendowane na europejskim rynku pracy.

Staż został zrealizowany w ramach projektu systemowego „Staże i praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo” realizowanego przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji w Warszawie współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Pod koniec listopada odbyła się uroczysta akademia, na której wręczono uczestnikom projektu „Hotel – łącznik kultur” dokumenty „Europass Mobilność”. Na uroczystości uczniowie przedstawili prezentacje i podzielili się z innymi swoimi wrażeniami z praktyk oraz z pobytu w Ostrawie. W akademii brała udział Naczelnik Edukacji – Bożena Dąbrowska, dyrektor szkoły – Danuta Raziuk, wicedyraktorzy, zaproszeni rodzice i nauczyciele.  

– Dzięki stażowi wiem jak powinnam zachowywać się w pracy w restauracji, jak obsługiwać gości hotelowych, dokładnie sprzątać pokoje, segregować pranie, polerować naczynia. Dodatkowo nauczyłam sie samodzielności i gospodarowania pieniędzmi – opowiada Nikola Eberhard (klasa II technik hotelarz).

– W stażu zdobyłam umiejętności językowe, doceniam bardzo dobrą atmosferę w pracy, nauczyłam się przygotowywać stół szwedzki, parzyć kawę z ekspresu, nosić więcej niż jeden talerz w ręce, prawidłowo układać sztućce oraz nabrałam odwagi w rozmowie z gościem hotelowym – wymienia Klaudia Petrykowska (klasa II technik hotelarz).

Kolejnym projektem w ramach współpracy z ŻIG jest rozpoczynający się w grudniu projekt: „Mobilni dzisiaj – profesjonalni jutro” w ramach program: Uczenie się Przez Całe Życie – Leonardo da Vinci – IVT. Projekt jest skierowany do technikum hotelarstwa oraz fototechnika.

Nadrzędnym celem przedsięwzięcia jest zagwarantowanie jego uczestnikom poprzez zagraniczne staże szansy zdobycia międzynarodowego doświadczenia, praktycznej wiedzy, będącej rozszerzeniem wiedzy teoretycznej uzyskanej w technikum, podwyższenie poziomu kształcenia zawodowego, zdobycia nowych kwalifikacji zawodowych oraz doskonalenie znajomości języków obcych. Mobilność ma za zadanie zwiększyć atrakcyjność i potencjał intelektualny uczestników oraz zintegrować ich z wymogami unijnego rynku pracy. Koordynatorem ze strony szkoły jest również Joanna Krupa.

Warto nadmienić, że w czerwcu 2013 roku rozpoczął realizację projekt napisany przez Joannę Krupa, Małgorzatę Herman i Małgorzatę Albrycht. Głównym celem projektu jest zdobycie międzynarodowego doświadczenia, praktycznej wiedzy, zdobycie nowych kwalifikacji zawodowych oraz doskonalenie znajomości języków obcych przez uczniów trzech zawodów.

Uczniowie technikum logistycznego poznają funkcjonowanie przedsiębiorstwa logistycznego, prognozowanie popytu, gromadzenie zapasów i związaną z tym gospodarkę magazynową, organizację transportu. Młodzież technikum ekonomicznego formy organizacyjno-prawne działalności gospodarczej, kadry, płace, podatki, finanse i księgowość.

Technikum obsługi turystycznej zdobędzie umiejętności organizowania imprez turystycznych, ich promocji i zasad rozliczania. Uczniowie wyjadą na czterotygodniowe praktyki w dwóch grupach po 18 osób. Nad każdą z grup opiekę sprawować będzie 2 nauczycieli organizacji wysyłającej. Komisja rekrutacyjna na podstawie formularza zgłoszeniowego oraz testu kompetencji zawodowych wyłoni grupę uczestników. Młodzież weźmie udział w zajęciach z języka angielskiego zawodowego i włoskiego na poziomie podstawowym, dodatkowo w warsztatach z doradcą zawodowym i w zajęciach kulturowych przygotowanych wspólnie z partnerem projektu – instytucją pośredniczącą Sistema Turismo s.r.l, która posiada długoletnie doświadczenie w realizacji tego typu projektów.

Partner projektu wskazał zakłady pracy, w których uczniowie będą odbywać praktyki zgodnie z zawodem. Zdobyte umiejętności pozytywnie wpłyną na ich mobilność na rynku pracy, ułatwią osobisty rozwój oraz zwiększą szanse na zatrudnienie. Dodatkowo młodzież będzie miała możliwość sprawdzenia się na ile są przygotowani do samodzielnego życia i podejmowania decyzji. Uczniowie będą mieli możliwość integracji zarówno na poziomie szkolnym (praktykanci uczęszczają do różnych klas i zawodów), jak i w środowisku europejskim.

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.