zamknij

Wiadomości

Wyświetlacze czasu i „zielona fala” to marzenie wielu żorskich kierowców. Czy można je spełnić?

2017-08-31, Autor: Wioleta Kurzydem

Wyświetlacze czasu, inaczej nazywane sekundnikami kierowcy mogą spotkać w wielu krajach i miastach. Od kilku miesięcy można je również montować w polskich miastach. Czy na takie rozwiązanie zdecydują się władze Żor?

Reklama

Urządzenia mogą być instalowane na drogach zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, marszałków województw, starostów oraz prezydentów miast na prawach powiatu. Wszystkie aspekty stosowania wyświetlaczy czasu określa rozporządzenie podpisane przez ministra spraw wewnętrznych i administracji oraz ministra infrastruktury i budownictwa.

Popularne sekundniki pokazują uczestnikom ruchu drogowego wartość czasu pozostającego do końca sygnału świetlnego – czy to zielonego, czy czerwonego – nadawanego przez sygnalizator. Dzięki temu rozwiązaniu kierowca widzi, ile czasu pozostało mu do zmiany światła i decyduje m.in. czy już musi zatrzymywać pojazd, czy jeszcze zdąży przejechać – w przypadku zmiany światła na kolor czerwony.

Sekundniki nie na żorskich skrzyżowaniach

Nowelizacja przepisów nie znajdzie zastosowania w Żorach. Dlaczego? – Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem wyświetlacze czasu mogą być stosowane z sygnalizacją świetlną stałoczasową. Obecnie na wszystkich żorskich skrzyżowaniach o ruchu kierowanym zainstalowana jest nowoczesna akomodacyjna (zmiennoczasowa) sygnalizacja świetlna, z którą wyświetlacze czasu nie mogą być stosowane – wyjaśnia Anna Ujma, doradca prezydenta.

Drugie marzenie – zielona fala

Czy w takim razie magistrat planuje wprowadzenie tzw. „zielonej fali” na Al. Zjednoczonej Europy? – Obecne oprogramowanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach leżących w ciągu Alei Zjednoczonej Europy działa w tak zwanym systemie SPOT-UTOPIA, którego zadaniem jest optymalizacja płynności ruchu w arterii Alei Zjednoczonej Europy w zależności od natężenia ruchu pojazdów i pieszych – dodaje A. Ujma i podkreśla – System SPOT-UTOPIA jest narzędziem sterowania ruchem w miastach, pozwalającym na polepszenie koordynacji sygnalizacji w skrajnie różnych warunkach ruchowych z jakimi mamy do czynienia na skrzyżowaniach w ciągu Al. Zjednoczonej Europy z uwagi na niejednorodne obciążenie ruchem pojazdów i pieszych wlotów podporządkowanych. System na bieżąco automatycznie wykonuje pomiary natężenia ruchu na wszystkich wlotach w ciągu czterech skoordynowanych skrzyżowań zlokalizowanych na Al. Zjednoczonej Europy tj. z ulicami: Dąbrowskiego, Al. Jana Pawła II, wjazd C.H. Castorama oraz Osińską. W zależności od chwilowych warunków ruchu i pory dnia na skrzyżowaniu zostaje wybrana optymalna dla koordynacji faza ruchu, maksymalnie ograniczająca globalne straty czasu przejazdu pojazdów Aleją Zjednoczonej Europy.

Wybór programu do koordynacji skrzyżowań – obecnego rozwiązania czy tzw. „zielonej fali” – wymaga uprzedniego sprawdzenia warunków pracy skrzyżowań poprzez pomiary natężenia ruchu i badanie efektywności rozwiązań programowych. – Z uwagi na fakt, że od czasu wprowadzenia obecnego sterowania ruchem w ciągu Al. Zjednoczonej Europy wprowadzono ruch kierowany sygnałami świetlnymi na skrzyżowaniu z ul. Okrężną (przy sklepie Kaufland) oraz na skrzyżowaniu z ul. Malinową w okolicach sklepu TESCO, taka analiza dla skrzyżowań w ciągu Al. Zjednoczonej Europy została przeprowadzona w 2016 roku. Wynika z niej, że pierwotny program pracy poszczególnych sygnalizacji jest przepustowy dla wszystkich relacji wlotu. Poziom swobody ruchu dla tego programu jest na poziomie I, a warunki ruchu są bardzo dobre. Tym samym wykonana analiza potwierdza efektywną pracę zastosowanych programów pracy sygnalizacji, które obecnie nie wymagają wprowadzania zmian – wyjaśnia Anna Ujma.

Zmiany są kosztowne, lecz możliwe

Zarządca dróg bierze pod uwagę zmieniające się warunki ruchu oraz uwagi zgłaszane przez uczestników ruchu i, w miarę rozwoju technologii na rynku inżynierii drogowej, będzie się starał modernizować zabudowane w mieście urządzenia sterowania ruchem. – Obecnie na skrzyżowaniach naszego miasta pracują jedne z nowocześniejszych systemów sygnalizacyjnych, skonfigurowane odpowiednio do istniejących warunków ruchu. Należy zaznaczyć, że ewentualna zmiana systemu pracy sygnalizacji jest inwestycją kosztowną i nie ogranicza się do kwestii regulacji sygnalizatorów, ale wymaga zmiany oprogramowania, wymiany sterowników, rozbudowania systemu wideodetekcji, opracowania nowej dokumentacji programowo-ruchowej oraz innych nakładów związanych z modernizacją wszystkich ww. skrzyżowań. Z uwagi na powyższe, podejmując decyzję o modernizacji sygnalizacji zarządca dróg musi mieć pewność, że wprowadzone zmiany przyczynią się do znacznej poprawy płynności ruchu przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa jego uczestników – zaznacza urzędniczka.

Czy jako kierowcy jesteście zadowoleni z pracy sygnalizacji na żorskich skrzyżowaniach? Która potrzebowałaby usprawnienia? Czekamy na Wasze opinie i komentarze!

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 7

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (5):
  • ~gestskoczka 2017-08-31
    20:16:25

    11 3

    Najlepiej powiedzieć – „się nie da”!

    Swego czasu jeździłem po Wrocławiu, a tam jest bardzo dużo skrzyżowań z sekundnikami. Moim zdaniem jest o wiele bardziej płynna jazda, i większe bezpieczeństwo. Sekundniki widziałbym na AZE. System SPOT-UTOPIA może jest i dobry, ale nie pozwala na płynniejszą jazdę. A sekundniki nie są po to, by wiedzieć ile czasu jeszcze będziemy stać na czerwonym, ale po to, by kierowca z daleka zorientował się czy przyśpieszyć przed skrzyżowaniem, czy powoli, delikatnie wyhamowywać pomimo że świeci jeszcze zielone światło.

    Płynność jazdy na AZE w systemie SPOT-UTOPIA – moim zdaniem – jest mniej SPOT, a bardziej UTOPIA.

    Zielona fala – tak uważam – jest potrzebna jest na Wiślance. Tam przemieszcza się bardzo dużo samochodów ciężarowych, a jeden ciężarowy ruszając na skrzyżowaniu po załączeniu „zielonego”, daje więcej spalin i hałasu jak dziesiątki samochodów osobowych.

    Zielona fala na Wiślance to ulga dla kierowców jadących tranzytem przez Żory ale też byłaby przyjazna mieszkańcom i ochronie środowiska. Byłaby też pozytywnym wyróżnikiem naszego miasta, jak nawierzchnia betonowa.

    Reasumując, gdyby ode mnie to zależało, byłaby zielona fala na Wiślance (w tym co najmniej jeszcze dwa dodatkowe skrzyżowanie ze sygnalizacją), a na pozostałych skrzyżowaniach ze sygnalizacją – sekundniki.

  • ~logitech1982 2017-08-31
    21:03:59

    10 6

    Najgorsze skrzyzowanie w Zorach to Aleja Zjednoczonej Europy 7 skrzyzowan z swiatlami od Auchana do Tesco na odcinku 2km porazka zamiast zrobic z 3ronda to nawalili swiatel ale ruch jest plynny jedziesz i sie wkurzasz bo na jednych swiatlach zielone a na nastepnych czerwone ale ruch jest plynny staram sie omijac Aleje ale czasami nie da rady

  • ~martin 2017-09-01
    12:41:30

    8 2

    Dlaczego żorski magistrat wie lepiej, co jest dobre dla kierowców? Może niech któryś z pracowników UM odpowiedzialnych za sygnalizacje w Żorach włączy sobie na chwilę CB radio i posłucha, co mają do powiedzenia kierowcy poruszający się Al. Zjednoczonej Europy (obiektywni, bo spoza Żor, chyba w większości kierowcy tzw. TIRów). Ja tych wypowiedzi nie przytoczę, bo są niecenzuralne, ale streszczając mogę powiedzieć tylko tyle, że kierowcy nie są zadowoleni i tego co wymyślił taką organizację ruchu, mówiąc delikatnie, kopnęli w 4 litery. Przecież zazwyczaj wygląda to tak: stoję na skrzyżowaniu u. Francuskiej z Wiślanką, mam czerwone, ale widzę, że na następnym skrzyżowaniu przy Kauflandzie zapaliło się zielone. Na moim też zapala się zielone, ale pomimo dość dynamicznego ruszenia na następnym skrzyżowaniu, tuż przed nosem zapala się czerwone. Czekam cały cykl sygnalizacji, znowu ruszam i na skrzyżowaniu z Osińską znowu przed samym nosem zmienia się światło na czerwone i znowu czekam na cały cykl sygnalizacji i tak właściwie na każdym kolejnym skrzyżowaniu. Jeżdżę Al. Zjednoczonej Europy prawie codziennie, czasami nawet kilka razy, ale przejazd wszystkich skrzyżowań na zielonym jest niewykonalny. Czasami uda się przejechać na zielonym dwa skrzyżowania z rzędu, raz na miesiąc trzy, wszystkich mi się chyba nie udało. Dlatego ostatnio najczęściej jadę "obwodnicą" Al. Zjednoczonej Europy, czyli ul. Okrężną, pomimo, że dalej, to jest szybciej, a już na pewno płynniej. Policzcie ile skrzyżowań jest na odcinku Al. Zjednoczonej Europy, każde z nich wiąże się z hamowaniem (pył z klocków hamulcowych i tarcz), ruszaniem (pył z okładzin sprzęgła i wysoka emisja zanieczyszczeń związana z rozpędzaniem samochodu, często dynamicznym, bo na kolejnym skrzyżowaniu na sygnalizatorze pali się zielone światło), pomnóżcie to przez ilość pojazdów i zastanówcie się, czy faktycznie wszystko jest w porządku. Jeżeli żorski magistrat nie widzi problemu, to widać, że się w nim nikt nie rusza zza biurka, tylko opiera się na suchych badaniach, bo faktycznie nie można powiedzieć, że Al. Zjednoczonej Europy się korkuje, ale komfort jazdy nią jest straszny. Obecna sygnalizacja akomodacyjna faktycznie się sprawdza, ale ... tylko w godzinach nocnych i wczesnoporannych, kiedy jest mały ruch.

  • ~termin 2017-09-01
    12:46:59

    6 0

    To, że sygnalizacja jest akomodacyjna :-) nie powoduje że algorytm kompletnie nie ma rozeznania kiedy nastąpi zmiana. Jeszcze może dowiemy się, że światła zmieniane są znienacka w ułamku sekundy , nawet wyświetlacze odliczające 5 sekund w dół to już było by coś !

  • ~Ryszard Kownacki 2017-09-01
    20:02:25

    5 0

    wystarczy zmienić algorytm tak by nie było modyfikacji aktualnej fazy lecz nadchodzącej ( a sabotażyści -"fahofcy od ruhu" sabotują odmierzacze od samego początku czyli od ok 20 lat )

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuZory.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuZory.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy jesteś szczęsliwy w Żorach?




Oddanych głosów: 1076