zamknij

Wiadomości

Zaufał "pracownikowi banku". Stracił blisko 100 tys. złotych!

2023-11-29, Autor: kb

Do żorskiej komendy zgłosił się mężczyzna, który padł ofiarą oszustwa. Do 36-latka zadzwonił "pracownik banku" z informacją, że jego pieniądze są zagrożone. Żorzanin uwierzył i w ten sposób stracił blisko 100 tys. złotych!

Reklama

Wydawać by się mogło, że oszustwa telefoniczne typu na "wnuczka" lub "pracownika banku" dotykają tylko starszych osób. Nic bardziej mylnego. Sposób rozmowy oszustów jest "coraz lepszy", dlatego i coraz młodsze osoby padają ofiarami takich oszustw. W ostatnim czasie to policjanci z Żor notują sporo zgłoszeń o oszustwach "na pracownika banku". Tym razem zgłosił się 36-letni mieszkaniec Żor.

Podczas rozmowy telefonicznej z osobą podającą się za pracownika banku uwierzył, że ktoś próbuje zaciągnąć na niego kredyt i jego konto bankowe jest zagrożone. Prowadzony przez rzekomego pracownika banku wykonał wszelkie instrukcje, które doprowadziły go do utraty gotówki, którą wcześniej sam wyciągnął z bankomatu. Mężczyzna zorientował się, że coś jest nie tak, kiedy pracownik banku zakończył połączene - relacjonuje sytuację asp. Marcin Leśniak, oficer prasowy KMP w Żorach.

Po chwili mężczyzna oddzwonił na numer, z którego kontaktował się oszust. Niestety okazało się, iż pod tym numerem nie ma żadnego pracownika banku. Mężczyzna dał wciągnąć się oszustowi w grę, tracąc przez to prawie 100 tysięcy złotych.

W ciągu kolejnych dni oszuści próbowali tą samą metodą „złowić” kolejne ofiary, lecz zamiast tego osoby te rozłączyły się i od razu powiadomiły Policję - mówi policjant.

Coraz częstszym sposobem podczas tego typu rozmów jest upodabnianie dzwoniącego numeru telefonu tzw. spoofing telefoniczny. Polega ono na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar i udawać inną osobę. Pamiętajmy, że rozłączając się, nie dajemy szans oszustom na dalszą rozmowę. Jeżeli mamy wątpliwości, najlepiej zweryfikować informację dzwoniąc bezpośrednio do swojego banku, rodziny, czy na numer alarmowy 112.

Tak działają przestępcy:

Wariant I – „na wnuczka” – osobę bliską

Przestępcy nawiązując kontakt telefoniczny z potencjalną ofiarą, który może trwać nawet kilka godzin, swoje działania dzielą na kilka etapów:

  • w pierwszym etapie oszust podszywając się pod osobę bliską lub jej znajomego buduje poczucie zagrożenia dla bliskiej osoby i wskazują na konieczność udzielenia bardzo pilnej pomocy finansowej;
  • w drugim etapie oszust włącza do gry inną osobę, która odbierze pieniądze, aby rzekomo przekazać je zagrożonej osobie bliskiej;
  • w trzecim etapie ofiara wypłaca pieniądze z kasy w banku i przekazuje je zgodnie z instrukcją podaną przez oszusta;
  • alternatywnie dla powyższych etapów: drugiego i trzeciego przestępcy mogą wskazywać potrzebę przelania pieniędzy na podany przez nich rachunek bankowy.

Wariant II – „na policjanta” – przedstawiciela instytucji zaufania publicznego

Podobnie jak to ma miejsce w wariancie nr I przestępcy nawiązują kontakt z potencjalną ofiarą z wykorzystaniem telefonu:

  • w pierwszym etapie oszust podszywając się pod policjanta lub inną osobę reprezentującą instytucję zaufania publicznego kontaktuje się budując poczucie zagrożenia i informując o wysokim ryzyku utracenia pieniędzy;
  • w drugim etapie oszust wskazuje bezpieczną metodę ochrony pieniędzy przed złodziejami – może to być tzw. „bezpieczne konto”;
  • w trzecim etapie zmanipulowana ofiara przelewa pieniądze na wskazany przez oszusta „bezpieczny rachunek” lub może dokonać wypłaty pieniędzy w oddziale banku i wpłaceniu ich w bankomacie z wykorzystaniem kodu BLIK lub porzuceniu ich we wskazanym przez przestępców miejscu.

Kiedy ktoś dzwoni i próbuje wywierać na Tobie presję, wymuszając wypłatę pieniędzy, stosuj się do poniższych zasad:

  1. zachowaj spokój;
  2. nie wykonuj ślepo poleceń;
  3. rozłącz się i weź kilka głębokich wdechów;
  4. zweryfikuj opisaną sytuację:
    • w przypadku scenariusza „na wnuczka” - powiadom najbliższych o zdarzeniu – zweryfikuj przedstawioną Ci historię;
    • w przypadku scenariusza „na policjanta” – skontaktuj się z najbliższą jednostką policji lub instytucją, pod którą podszył się oszust;
  5. Powiadom Policję o usiłowaniu popełnienia przestępstwa lub o jego popełnieniu.
  6. Powiadom swój bank, dzwoniąc do niego na numer infolinii znajdującej się na stronie internetowej banku – nigdy nie korzystaj z numeru podanego przez oszustów podczas rozmowy.
Oceń publikację: + 1 + 4 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (1):
  • ~Grzegorz Stec 2023-11-29
    11:26:24

    3 2

    Co trzeba mieć w głowie zamiast mózgu , żeby uwierzyć w takie brednie. Wcale go nie żałuję , jak głupi to niech cierpi. A z drugiej strony skąd ten oszust wiedział , że on ma 100 tyś . zł. Może to banki współpracują z oszustami ?.MIŁEGO DNIA.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuZory.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuZory.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy jesteś szczęsliwy w Żorach?




Oddanych głosów: 1077