zamknij

Wiadomości

Zbliża się godzina zero do paliwowej rewolucji. Do których aut lepiej nie tankować E10?

2023-12-29, Autor: mz, źródło: auto-swiat.pl

Do paliwowej rewolucji zostały 4 dni - to już żadna nowość. od 1 stycznia zatankujemy nowe paliwo E10, które zastąpi "starą" benzynę pb95 - i które może źle wpływać na kondycję części samochodów. Których? Ich listę można co prawda sprawdzić na rządowej stronie, ale - zdaniem ekspertów - pozostawia wiele do życzenia. Z pomocą przychodzi portal Auto Świat, który opublikował alternatywne zestawienie. Przyjrzyjmy się zatem, jakie pozycje na nim widnieją.

 

 

 

Reklama

Już za cztery dni rozpocznie się 2024 rok. I dokładnie wraz z jego nadejściem wprowadzona zostanie rewolucja na stacjach paliw - od 1 stycznia zatankujemy nowe paliwo E10, które zastąpi "starą" benzynę pb95. O tym wiedzą już wszyscy, podobnie jak o tym, że może ono źle wpływać na kondycję aut z niektórymi silnikami. Ale po kolei.

Od stycznia paliwo 95-oktanowe E5 zostanie zastąpione paliwem E10

Przypomnijmy, zmiana na stacjach paliw jest efektem unijnych regulacji nakazujących Polsce osiągnięcie do 2030 r. zużycia paliw pochodzących z surowców odnawialnych wykorzystywanych w transporcie na poziomie 14 proc. Prace nad zastąpieniem benzyną E10 paliwa E5 na polskim rynku trwają od 2019 r.

Benzyna silnikowa E5, która zostanie zastąpiona benzyną E10, zawiera maksymalnie do 5% objętościowo biokomponentów (bioetanolu), podczas gdy benzyna E10 będzie ich zawierała maksymalnie do 10%. Więcej na ten temat już pisaliśmy <<Paliwo Pb95 zniknie ze stacji paliw, zastąpi je nowa benzyna>>.

Ale teoria teorią, dla większości Polaków jednak istotne są aspekty praktyczne:

Jak benzyna E10 wpływa na silnik?

Czy silnik spali mniej czy więcej benzyny E10 czy E5?

Oraz przede wszystkim:

Do jakich aut można, a do jakich nie można, tankować paliwa E10?

Z pomocą przychodzi portal Auto Świat, który w przystępny sposób porządkuje odpowiedzi na powyższe pytania.

Dodajmy, że kwestię ostatniego rozwiać miała miała być rządowa strona, na której znaleźć można specjalnie utworzoną wyszukiwarkę. Autorzy uznali jednak, że pozostawia ona wiele do życzenia - i stworzyli własną, alternatywną. Do tego jednak dojdziemy.

Na początek podkreślmy za Auto Światem, że od 2024 r. to benzyna E10 ma być dominującym paliwem na stacjach, a nie, jak dotychczas sugerowano, tańszą, choć kontrowersyjną, alternatywą dla benzyny E5. Mamy więc zostać właściwie pozbawieni wyboru

Jak benzyna E10 wpływa na silnik?

Jak nowa benzyna wpłynie na silnik pod względem technicznym? Eksperci wyliczają zarówno plusy, jak i minusy.

Plusy:

  • biokomponenty nie zawierają siarki,
  • dodatek bioetanolu do benzyny podwyższa jej liczbę oktanową (paliwa z domieszką alkoholu od lat stosowane są z tego powodu w motosporcie - zaznaczają autorzy).

Minusem z kolei jest mniejsza stabilność i trwałość takich paliw, wynikająca m.in. z tego, że benzyna z domieszką alkoholu łatwiej wchłania wodę.

Ponadto kontakt z paliwem ze znaczną domieszką bioetanolu może przyspieszać korozję niektórych stopów metali, a także powodować, że elementy z gumy i tworzyw sztucznych parcieją i pękają.

Czy silnik spali mniej czy więcej benzyny E10 czy E5?

Zdaniem ekspertów obie opcje są możliwe. Wpraktyce wyniki testów spalania zależą od konkretnego modelu auta – w jednych autach wystąpi minimalny spadek zużycia, w innych niewielki wzrost, są też i takie, w których różnica będzie praktycznie niemierzalna.

Alkohol (bioetanol) ma o ok. 1/3 mniejszą wartość opałową (niższą gęstość energii) niż benzyna, wynosi ona ok. 6,28 kWh/l dla bioetanolu i ok. 8,9 kWh/l dla benzyny premium, z minimalną domieszką biokomponentów. Tyle że przecież w silniku nie spalamy czystego albo prawie czystego alkoholu, więc realna różnica w kaloryczności na niekorzyść paliwa z większą domieszką biokomponentów to 1-2 proc.- czytamy.

Z drugiej strony, nowoczesne silniki mają sterowniki, które korzystając z odczytów z czujników spalania stukowego, są w stanie wycisnąć więcej z paliwa, które ma wyższą liczbę oktanową (choć jego wartość opałowa jest niższa) - zaznaczają specjaliści.

Do jakich aut można, a do jakich nie można, tankować paliwa E10?

To chyba wciąż najważniejsze pytanie, które zadają sobie polscy kierowcy. W największym uogólnieniu, Auto Świat odpowiedź formułuje następująco:

Można przyjąć, że poza nielicznymi wyjątkami, auta sprzedawane na europejskim rynku od listopada 2010 roku są dostosowane do spalania paliwa E10.

Czytamy przy tym logiczne uzasadnienie.

Niemiec płakał, jak sprzedawał", ale tankował tanio

Znaczna część aut jeżdżących po polskich drogach to samochody sprowadzone m.in. z Niemiec i z innych rynków, na których taka benzyna sprzedawana jest od dawna - tłumaczą autorzy artykułu.

A na stacjach u naszych zachodnich różnica w cenie na korzyść paliwa E10 często była tak duża, że nawet właściciele aut, które teoretycznie na benzynie z dużą domieszką biokomponentów jeździć nie powinny, już około dekadę temu decydowali się na jej tankowanie. 

Benzyna E10 - do jakich aut nie można tankować

Kiedy więc niezalecane jest tankowanie nowego paliwa? Jak podaje Auto Świat, benzyny E10 lepiej nie tankować do:

  • aut z instalacją LPG (bo benzyna dłużej zalega w ich bakach),
  • starszych modeli aut z mechanicznymi pompami paliwa i z zasilaniem gaźnikowym (starsze membrany w pompach i niskociśnieniowe przewody paliwowe mogą nie znosić kontaktu z biododatkami),
  • sporadycznie używanych pojazdów z metalowymi zbiornikami paliwa,
  • motocykli, które zostaną odstawione na zimowy postój,
  • sporadycznie używanych agregatów prądotwórczych,
  • rzadko wykorzystywanych pił spalinowych,
  • kanistrów, w których paliwo ma być dłużej składowane.

Jakie auta mogą jeździć na benzynie E10

Z zestawienia portalu wynika, że z paliwem E10 problemy mogą mieć m.in. starsze wersje aut z silnikami benzynowymi z wtryskiem bezpośrednim, np.:

  • różne modele Mitsubishi z wczesnymi silnikami GDi,
  • niektóre wersje Audi i Volkswagenów z silnikami TSI i FSI, czy też do starszych Fordów z silnikami z bezpośrednim wtryskiem.

Lepiej nie lać też benzyny E10 do klasycznych Mercedesów i innych aut z mechanicznym wtryskiem paliwa K-Jetronic,czy do Hond z silnikami gaźnikowymi - czytamy.

Jak podsumowują eksperci, w wielu przypadkach zastrzeżenia dotyczą konkretnych wersji i odmian.

Np. zakaz stosowania paliwa E10 może wynikać nie z tego, że paliwo to zaszkodzi silnikowi, ale z tego, że do jego używania nie jest przystosowane zamontowane w aucie ogrzewanie postojowe - dowiadujemy się.

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 13

Materiał oryginalny: https://www.slaskibiznes.pl/wiadomosci,zbliza-sie-godzina-zero-do-paliwowej-rewolucji-do-ktorych-aut-lepiej-nie-tankowac-e10,wia5-1-9573.html

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuZory.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuZory.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy jesteś szczęsliwy w Żorach?




Oddanych głosów: 1076