Kultura, rozrywka i edukacja
ZS2: eksploracja wielokulturowości na Malcie i w Austrii
Coraz więcej możliwości dokształcania się i szlifowania języków obcych staje przed kadrą ZS2 im. ks. Tischnera w Żorach.
Z programu Unii Europejskiej Erasmus+ akcji KA1 skorzystało 10 nauczycieli i dwie pracownice sekretariatu. Dwutygodniowy kurs języka niemieckiego w Wiedniu ukończyło 2 nauczycieli. Szkolenie kulturowo-metodyczne dla 10 pozostałych uczestników odbyło się na pięknej wyspie na środku Morza Śródziemnego. Od czerwca beneficjenci projektu pt „Kompetencje językowe i międzykulturowe podstawą sukcesu europejskiej szkoły” brali udział w przygotowaniu językowo-kulturowym, aby efektywniej rozwijać umiejętności podczas szkolenia za granicą. Podjęto też szereg prac organizacyjnych i przygotowano obszerną dokumentację.
W sierpniu uczestnicy zamienili się w uczniów i uczęszczali przez dwa tygodnie do szkoły. Organizatorem kursu języka niemieckiego było szkoła językowa ActiLingua, usytuowana w przepięknym centrum Wiednia o ponad dwudziestoletnim doświadczeniu w nauczaniu z wysoko wykwalifikowaną kadrą. Było to miejsce idealne nie tylko na naukę języka niemieckiego, ale także na poznanie stolicy Austrii i poprzez udział w programie kulturowym oraz wycieczkach austriackiej kultury. Na kursie nauczycieli doskonalili umiejętność komunikatywnego posługiwania się językiem niemieckim. Nacisk położony był na wszystkie sprawności językowe: mówienie, słuchanie, czytanie i pisanie.
Zobacz także
Organizatorem szkolenia na Malcie była szkoła Gateway w urokliwej nadmorskiej miejscowości San Gwann. Gateway to szkoła o bardzo wysokim standardzie, zatrudnia wspaniałych wykładowców z Malty i Wielkiej Brytanii. Na kursy przez nią organizowane przyjeżdżają osoby z całego świata, nawet parlamentarzyści UE. Pod względem tematyki szkolenie było bardzo bogate. Zajęcia prowadzone były w taki sposób, aby każdy uczestnik mógł zrewidować swoją dotychczasową wiedzę, usystematyzować ją i nabyć nowe cenne umiejętności praktyczne: umiejętności pracy z zespołem wielokulturowym, efektywnej pracy nad międzynarodowymi projektami w zespołach wielokulturowych czy prowadzenia efektywnej komunikacji interpersonalnej.
Ponadto uczestnicy zdobyli wiedzę w zakresie wpływu kultury na zachowania, szczególnie w kwestii nawiązywania kontaktu, różnorakich wzorców warunkujących zachowania ze względu n a kulturę, wpływu osobowości na zachowanie człowieka szczególnie w kwestii umiejętności nawiązywania kontaktów. Poza tym szkoła organizowała czas wolny po zajęciach. Udział w wycieczkach do stolicy wyspy Valletty i pobliskich zabytkowych miasteczek Mdina i Rabat był okazją do poznania historii dziedzictwa kulturowego Malty. Na uwagę również zasługują odbywające się w tym czasie na wyspie „Festy”. Feście odbywającej się w Święto Wniebowzięcia NMP w Moście towarzyszyła procesja z figurkami Świętych barwnie udekorowanymi ulicami. W najbliższym otoczeniu kościoła rozstawiane są liczne kramy ze słodyczami i lokalnymi przysmakami. Feście zawsze towarzyszą pokazy sztucznych ogni i występy orkiestry. Malta to ciekawy kraj pod względem krajoznawczym, składa się z siedmiu wysp z czego tylko trzy są zamieszkałe (Malta, Gozo i Comino) Oba wyjazdy niewątpliwie przyczyniły się również do poszerzenia wiedzy geograficznej i poznania obyczajów rodzimej społeczności
Oto wybrane refleksje uczestników:
Miasto w którym spędziliśmy dwa tygodnie było urocze i ciekawe pod względem geograficznym i topograficznym. Po prostu nas zachwyciło.
Przyjazna i otwarta postawa moich kolegów i koleżanek, sympatyczna atmosfera samego miejsca nauki sprawiały, że czuliśmy się bardzo dobrze. Poza zdobyciem umiejętności językowych pogłębiliśmy wiedzę o maltańskim systemie edukacyjnym.
Mieliśmy sposobność doskonalenia umiejętności organizacyjnych i metod pracy z grupą oraz pogłębiliśmy wiedzę o UE i polityce Malty.
Aspekt międzykulturowości miał dla nas ogromne znaczenie, nasze życie bez obcowania z innymi kulturami byłoby bezbarwne i nijakie. Poznawanie nowych ludzi pochodzących z różnych krajów, odkrywanie ich kultury, obyczajów, historii ich kraju – to nas inspiruje i wzbogaca oraz pozwala mieć wrażenie odbywania podróży w czasie i przestrzeni . Ponadto mieliśmy szansę poznać osoby wywodzące się z różnych kręgów językowych i zawrzeć wielonarodowe przyjaźnie.
Z pewnością w pracy nauczyciela zostaną wykorzystane zdobyte kwalifikacje i umiejętności oraz znajomości języków obcych , które zostały nabyte podczas tych szkoleń. Okazją ku temu będę już w najbliższym dalsze działania związane z realizacją projektu.
Koordynatorem projektu jest nauczycielka języka angielskiego - Anna Jakubus.
Zobacz także
Komentarze (0):
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Najczęściej czytane
-
Wernisaż wystawy Karol Nowak "IKONY POPKULTURY"
2254 -
Światowej sławy kwartet saksofonowy The Whoop Group zagra w Żorach!
1938 -
Noc maturzystów w Carbonarium. Będzie nauka i zabawa
1280 -
W Żorach upamiętniono ofiary Zbrodni Katyńskiej. To już 85 lat...
1022 -
"Tischner" już ma swój defibrylator. Czy inne szkoły podążą tą drogą?
675
Najwyżej oceniane
-
"Tischner" już ma swój defibrylator. Czy inne szkoły podążą tą drogą?
+2 / -0 -
Światowej sławy kwartet saksofonowy The Whoop Group zagra w Żorach!
+1 / -0 -
Noc maturzystów w Carbonarium. Będzie nauka i zabawa
+1 / -0 -
Polsko-chorwacka wymiana młodzieży – niezapomniane doświadczenie uczniów "Tischnera"
+1 / -0 -
W ramach projektu odwiedziły Teneryfę. Tam szkoliły się nauczycielki z PP nr 19 w Żorach
+1 / -3
Najczęściej komentowane
Alert tuZory.pl
Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuZory.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert