zamknij

Wiadomości

525 mln zł na kolej do Jastrzębia. Możliwa trasa przez Żory?

2019-12-04, Autor: JP

3 grudnia rząd przyjął uchwałę w sprawie Programu Kolej+, w ramach którego 525 mln zł zostanie przeznaczone na odbudowę połączeń do Jastrzębia-Zdroju.

Reklama

Program Kolej+ przewiduje uzupełnianie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej. Program przyczyni się do likwidowania wykluczeń komunikacyjnych i umożliwi połączenie z miastami wojewódzkimi miejscowości liczących powyżej 10 tys. mieszkańców, które obecnie nie mają dostępu do kolei pasażerskiej lub towarowej.

Program adresowany jest do jednostek samorządu terytorialnego, a na jego realizację przeznaczonych zostanie prawie 6,6 mld zł w latach 2019-2028. Około 5,6 mld zł pochodzić będzie z dokapitalizowania spółki PKP Polskie Linie Kolejowe SA, a ok. 1 mld zł ma być wkładem własnym jednostek samorządu terytorialnego (np. obligacje, kredyty). Nabór projektów zgłaszanych przez samorządy będzie prowadzić spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

– Od teraz Kolej+ staje się formalym dokumentem z wieloletnim planem finansowym. W tym dokumencie Jastrzębie-Zdrój z 525 milionami wkładu państwa jest wymienione na pierwszym miejscu – cieszy się minister środowiska Michał Woś, który jeszcze jako radny wojewódzki zabiegał o kolej do Jastrzębia.

Według jego szacunków opracowanie studium wykonalności może zająć ok. 6-12 miesięcy, przetarg: kolejny rok, a sama budowa: 2 lub 3 lata.

Przedstawiona na grafice trasa w kierunku Wodzisławia jest tylko jedną z możliwych. O ostatecznym przebiegu trasy zadecyduje dopiero studium wykonalności. Równie - a może nawet bardziej - prawdopodobna jest trasa prze Żory w kierunku Katowic, która mogłaby konkurować z autostradą.

Tereny kolejowe będą wykorzystane

Rząd przyjął też projekt Ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw. Oznacza to rozwiązania wspierające Program Kolej+. Dzięki temu tereny kolejowe, które są niewykorzystywane, znowu będą przeznaczone do celów transportowych. Możliwe będzie m.in. przekazywanie linii kolejowych do nieodpłatnego korzystania z nich przez samorządy.

Ograniczona zostanie likwidacja linii kolejowych – pod warunkiem uzyskania zgody ministra infrastruktury. Samorządy województw będą też mogły realizować przewozy kolejowe dalej niż do najbliższej stacji za granicą województwa – poprawi to komunikację na terenach pozbawionych dziś dogodnych połączeń.

Wprowadzono również nowe źródła finansowania, przygotowania i realizacji inwestycji kolejowych, w tym środki uzyskane z emisji skarbowych papierów wartościowych.

Oceń publikację: + 1 + 22 - 1 - 3

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (11):
  • ~gestskoczka 2019-12-04 11:48:16

    Na stronie Fb Michała Wosia raczej jednoznaczne jest wskazanie trasy przez Wodzisław Śl.

    Z mojego punktu widzenia, trasa p. Wodzisław do Katowic to jest zły wybór. Jak coś robić to z sensem i z wizją na przyszłość. Czy tego chcemy czy nie, komunikacja szynowa, najlepiej bezkolizyjna, to przyszłość. Wyznaczenie trasy z Jastrzębia do Katowic przez Wodzisław ma zalety komunikacji lokalnej na trasie do Rybnika. Z Jastrzębia do Katowic jest ograniczenie ruchu na trasie Leszczyny – Katowice Piotrowice z powodu jednego toru i kolizyjnych przejazdów przez tory. Budowa kolejnej mijanki może bardziej zaszkodzić jak pomóc. Ja pamiętam, w latach 60. w Legnicy kursowały tramwaje. Jedna z linii była poprowadzona do huty miedzi. Pech był w tym, że te linie w większości były poniemieckie i jednotorowe z mijankami. Jak rozbudowano hutę, to tramwaje w czasie szczytu nie mogły przewieźć wszystkich chętnych, bo tramwaj mógł ciągnąć dwie przyczepy, ale mijanki były za krótkie. Jak wydłużyli mijanki, to okazało się że tramwaj z nadkompletem pasażerów (winogrona) z dwoma przyczepami nie był w stanie pokonać odcinka pod górę na Złotoryjskiej. Finał był taki, że zlikwidowano linię nie tylko do huty, ale i pozostałe.

    Ja uważam, że potrzebny jest nowy szlak kolejowy – dwutorowy, bezkolizyjny – od Katowic, który pomiędzy Żorami a Rybnikiem rozdzielałby się w dwóch kierunkach. Jeden przez Żory do Jastrzębia, a drugi przez Rybnik i dalej na Wodzisław i Racibórz.

    11 4
  • ~Agata Kawa-Snopek 2019-12-05 14:40:08

    Ja uważam że z Żor do Katowic przede wszystkim. Tylko busy są, a pociągiem to do Katowic jest trasa przez Racibórz ponad 2 godziny. Masakra. To z Sosnowca do żywca jest kolej Śląska a z Katowic do Żor nie. Żory chcą żeby młodzi mieszkali w Żorach a i owszem tylko do pracy do Katowic nie ma jak w krótkim czasie.

    6 2
  • ~Arteks 2019-12-05 21:26:43

    @Agata - to jest wspaniała wiadomość dla Jastrzębia. Być może także dla Żor - na razie podobno jest kilka wariantów. Według mnie najsensowniejszy byłby z wykorzystaniem torów JSK i odbijając w bok w okolicy żorskich osiedli wchodząc gdzieś w okolicy za ul. Świerklańską, przechodząc na płd. os. Sikorskiego i włączając się do linii Żory-Chybie. Jest to wariant drogi bo związany z budową nowego odcinka linii kolejowej ale... najlepszy. Dzięki niemu dostęp do kolei pasażerskiej miałyby: Szeroka, dwie kopalnie i część żorskich blokowisk. Jedno jest pewne - miasta bez sprawnej komunikacji publicznej są kompletnie nieatrakcyjne do zamieszkania. Jakbym miał dojeżdżać busikiem z Żor do Katowic to od razu przeprowadziłbym się do Katowic. Co innego pociąg - podróżowanie nim jest nie tylko komfortowe ale można świetnie wykorzystywać czas (spać, pisać, czytać, korzystać z laptopów, smartfonów, rozmawiać z innymi pasażerami itd). Busiki to się nadają do wożenie paczek czy ziemniaków, a nie ludzi. @gestskoczka - myślę, że moja koncepcja ci się spodoba. Obawiam się jednak, że może wygrać "taniość" i powrót do tego co było do 2001 roku czyli kolei omijającej generatory ruchu.

    3 6
  • ~jasnypieron 2019-12-06 08:25:20

    arteks ty już "wyrosłeś" z bajek??? "(spać, pisać, czytać, korzystać z laptopów, smartfonów, rozmawiać z innymi pasażerami itd).."....ty napisałeś o jakiejś linii dalekobieżnej? Czy może jednak takiej lokalnej....może tobie udaje się spać na trasie, której czas przejazdu ma być coraz krótszy? Poza tym pisz poprawniej takie zwroty, " do wożenie", bo nie pasuje to ani tak, ani siak(i kombinuj co tu oznacza "ale siak" )
    Pani Agato faktycznie: "do Katowic jest trasa przez Racibórz ponad 2 godziny. Masakra..", ale takim "objazdem, to i tak jest szybko prawda? Można wtedy nawet spać jak proponuje "superznaFca" od transportu zrównoważonego czyli arteks

    4 1
  • ~azan3 2019-12-06 08:44:41

    @Arteks- mam do ciebie pytanie "ekspercie": dlaczego linia kolejowa z Żor do Katowic została zlikwidowana i przez kogo?

    4 0
  • ~Arteks 2019-12-06 09:52:35

    @azan3 - ktoś w PKP uznał w 2001 roku, że połączenia Katowic z Żorami i Jastrzębiem są niepotrzebne. Co ciekawe to jak zacznie się grzebać w archiwaliach to okaże się, że prezydent Ogiegło mocno się temu sprzeciwiał - przewidując jakie dalekosiężne straty dla swojego miasta i jego mieszkańców to przyniesie. Trudno jednak o to aby młody wówczas prezydent Żor zainteresował się problemem i interweniował czy protestował w tej sprawie. @jasnypieron - nie nauczono cię kultury, nie nauczono netykiety, nie nauczono używania prawidłowo znaków interpunkcyjnych i dużych liter. Sam się nauczyłeś hejtingu, a w dyskusjach jesteś strasznym pustakiem.

    3 4
  • ~Arteks 2019-12-06 10:44:18

    @azan3 - ja też mam pytania do ciebie (i ewentualnie dla innych chętnych). Dlaczego Socha nie angażował się i nie angażuje w żadne tematy związane z rozwojem transportu szynowego, połączeń itd? Dlaczego za transport w Żorach odpowiada chemik? Dlaczego Socha pozwolił na taki upadek transportu w Żorach i nigdy nie angażuje się w jakikolwiek lobbing aby to poprawić?

    4 6
  • ~jasnypieron 2019-12-06 11:21:25

    arteks zanim ty przemądrzały d....u zrozumiesz co się do ciebie pisze, to może i taka linia powstanie- ciebie za to "nauczono" wszelakich fobii, obrażania słabszych, starszych, osamotnionych, ludzi, którym z komina leci dym, itp...no i oczywiście najlepszym przejawem twojej " netykiety" jest pisanie do kogoś cytuję:" dyskusjach jesteś strasznym pustakiem"....

    4 2
  • ~jasnypieron 2019-12-06 11:24:06

    arteks poza tym masz pytania do p. Sochy, to go po prostu zapytaj, a nie pytaj internautów! Poszukaj kiedy przyjmuje strony, umów się i zapytaj!!! Ale do tego trzeba po prostu mieć choć trochę klasy i ogłady, no i odwagi cywilnej

    4 2
  • ~azan3 2019-12-06 13:00:26

    @Arteks- kto to jest/był prezydent Ogiegło? Oświeć mnie krynico mądrości. Masz pretensje do jasnegopierona o ortografię, interpunkcje i kulturę, a ty niby lepszy jesteś? Na ortografii i interpunkcji się też nie znasz. To ty wprowadzasz zamęt na tym forum, sprowadziłeś smród z rybnickiego forum. A co do pytań o Sochę, to tak trudno ci do niego napisać maila? Boisz się czegoś? Nie pytaj mnie o niego, ja nie czytam mu w myślach. Chyba masz jakieś nazwisko czy tylko jesteś nowotworem internetu i bezmózgim autobusem?

    5 1
  • ~gestskoczka 2019-12-06 15:54:28

    Oczywiście Arteks, koncepcja kolei z Jastrzębia przez Szeroką i południową część Żor bardzo mi się podoba. Gdyby jeszcze był przystanek w rejonie Bajerówki to byłoby super. O takim projekcie nie pomyślałem. Ale reakrywacja jednotorowego odcinka do Orzesza i przeciskanie się jednym torem do Katowic – nie.

    Szlak kolejowy musi być dwutorowy pomiędzy Katowicami a naszą aglomeracją policentryczną, by wprowadzić „takt”, o którym pisał Tomasz Szymczyk w poniedziałkowym DZ. Zacytuję fragment:

    „Na torach w województwie śląskim pojawia się coraz więcej pociągów, jednak wciąż brakuje im tego, co cechuje kolejowe rozkłady jazdy nawet nie gdzieś daleko za zachodzie Europy, ale za naszą południową i zachodnią granicą. Mam na myśli takt. O co chodzi? O to, że na danej linii pociągi w tym samym kierunku odjeżdżają o tej samej końcówce minutowej. Niezależnie od tego, o której wyjdziemy z domu, wiemy, że pociąg odjedzie o 6.25, ale też np. o 12.25, 16.25 i 22.25.”

    0 0

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuZory.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuZory.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy ceny biletów do Aquarionu są adekwatne do oferty?




Oddanych głosów: 1154