Wiadomości
525 mln zł na kolej do Jastrzębia. Możliwa trasa przez Żory?
3 grudnia rząd przyjął uchwałę w sprawie Programu Kolej+, w ramach którego 525 mln zł zostanie przeznaczone na odbudowę połączeń do Jastrzębia-Zdroju.
Program Kolej+ przewiduje uzupełnianie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej. Program przyczyni się do likwidowania wykluczeń komunikacyjnych i umożliwi połączenie z miastami wojewódzkimi miejscowości liczących powyżej 10 tys. mieszkańców, które obecnie nie mają dostępu do kolei pasażerskiej lub towarowej.
Program adresowany jest do jednostek samorządu terytorialnego, a na jego realizację przeznaczonych zostanie prawie 6,6 mld zł w latach 2019-2028. Około 5,6 mld zł pochodzić będzie z dokapitalizowania spółki PKP Polskie Linie Kolejowe SA, a ok. 1 mld zł ma być wkładem własnym jednostek samorządu terytorialnego (np. obligacje, kredyty). Nabór projektów zgłaszanych przez samorządy będzie prowadzić spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Zobacz także
– Od teraz Kolej+ staje się formalym dokumentem z wieloletnim planem finansowym. W tym dokumencie Jastrzębie-Zdrój z 525 milionami wkładu państwa jest wymienione na pierwszym miejscu – cieszy się minister środowiska Michał Woś, który jeszcze jako radny wojewódzki zabiegał o kolej do Jastrzębia.
Według jego szacunków opracowanie studium wykonalności może zająć ok. 6-12 miesięcy, przetarg: kolejny rok, a sama budowa: 2 lub 3 lata.
Przedstawiona na grafice trasa w kierunku Wodzisławia jest tylko jedną z możliwych. O ostatecznym przebiegu trasy zadecyduje dopiero studium wykonalności. Równie - a może nawet bardziej - prawdopodobna jest trasa prze Żory w kierunku Katowic, która mogłaby konkurować z autostradą.
Tereny kolejowe będą wykorzystane
Rząd przyjął też projekt Ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw. Oznacza to rozwiązania wspierające Program Kolej+. Dzięki temu tereny kolejowe, które są niewykorzystywane, znowu będą przeznaczone do celów transportowych. Możliwe będzie m.in. przekazywanie linii kolejowych do nieodpłatnego korzystania z nich przez samorządy.
Ograniczona zostanie likwidacja linii kolejowych – pod warunkiem uzyskania zgody ministra infrastruktury. Samorządy województw będą też mogły realizować przewozy kolejowe dalej niż do najbliższej stacji za granicą województwa – poprawi to komunikację na terenach pozbawionych dziś dogodnych połączeń.
Wprowadzono również nowe źródła finansowania, przygotowania i realizacji inwestycji kolejowych, w tym środki uzyskane z emisji skarbowych papierów wartościowych.
Tagi: kolej, Jastrzębie, pociągi, cpk
Zobacz także
Komentarze (11):
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Najczęściej czytane
-
Antonina Pustelnik z Żor zdobywa tytuł Bursztynowej Miss Polski 2024!
27809 -
Międzynarodowy Dzień Pamięci Osób Zaginionych. Ile takich osób jest w Żorach? (zdjęcia)
3724 -
Rajska Fala i kąpielisko Śmieszek kończą sezon
2677 -
Opróżnia mieszkania po ludzkich tragediach, zmarłych, czy meliny. Niecodzienna profesja Jakuba Kośmidera
2458 -
Nieudane zakupy 23-latki. Kobieta nie chciała zapłacić za towar
2000
Najwyżej oceniane
-
Jest akt oskarżenia przeciwko Adamowi G. Byłemu posłowi grozi 8 lat więzienia!
+5 / -0 -
Seryjny włamywacz zatrzymany. Łup chował w... lodówce
+5 / -0 -
To nie były ćwiczenia. Policjanci uratowali chłopca!
+3 / -0 -
Na mieście niszczył wiaty autobusowe, a w domu znęcał się nad rodziną. 38-latek trafił do aresztu
+4 / -2 -
Nieudane zakupy 23-latki. Kobieta nie chciała zapłacić za towar
+2 / -0
Najczęściej komentowane
-
Rajska Fala i kąpielisko Śmieszek kończą sezon
2 -
Jak zachowuje się osoba zagrożona samobójstwem? Gdzie szukać pomocy? Oto garść ważnych informacji
0 -
Gdy miłość "wejdzie" za mocno. 32-latka nie poradziła sobie z rozstaniem
0 -
Na mieście niszczył wiaty autobusowe, a w domu znęcał się nad rodziną. 38-latek trafił do aresztu
0 -
Wypłata "czternastek" idzie pełną parą. W piątek 6 września kolejne przelewy z ZUS
0
Alert tuZory.pl
Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuZory.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~gestskoczka 2019-12-04
11:48:16
Na stronie Fb Michała Wosia raczej jednoznaczne jest wskazanie trasy przez Wodzisław Śl.
Z mojego punktu widzenia, trasa p. Wodzisław do Katowic to jest zły wybór. Jak coś robić to z sensem i z wizją na przyszłość. Czy tego chcemy czy nie, komunikacja szynowa, najlepiej bezkolizyjna, to przyszłość. Wyznaczenie trasy z Jastrzębia do Katowic przez Wodzisław ma zalety komunikacji lokalnej na trasie do Rybnika. Z Jastrzębia do Katowic jest ograniczenie ruchu na trasie Leszczyny – Katowice Piotrowice z powodu jednego toru i kolizyjnych przejazdów przez tory. Budowa kolejnej mijanki może bardziej zaszkodzić jak pomóc. Ja pamiętam, w latach 60. w Legnicy kursowały tramwaje. Jedna z linii była poprowadzona do huty miedzi. Pech był w tym, że te linie w większości były poniemieckie i jednotorowe z mijankami. Jak rozbudowano hutę, to tramwaje w czasie szczytu nie mogły przewieźć wszystkich chętnych, bo tramwaj mógł ciągnąć dwie przyczepy, ale mijanki były za krótkie. Jak wydłużyli mijanki, to okazało się że tramwaj z nadkompletem pasażerów (winogrona) z dwoma przyczepami nie był w stanie pokonać odcinka pod górę na Złotoryjskiej. Finał był taki, że zlikwidowano linię nie tylko do huty, ale i pozostałe.
Ja uważam, że potrzebny jest nowy szlak kolejowy – dwutorowy, bezkolizyjny – od Katowic, który pomiędzy Żorami a Rybnikiem rozdzielałby się w dwóch kierunkach. Jeden przez Żory do Jastrzębia, a drugi przez Rybnik i dalej na Wodzisław i Racibórz.
~Agata Kawa-Snopek 2019-12-05
14:40:08
Ja uważam że z Żor do Katowic przede wszystkim. Tylko busy są, a pociągiem to do Katowic jest trasa przez Racibórz ponad 2 godziny. Masakra. To z Sosnowca do żywca jest kolej Śląska a z Katowic do Żor nie. Żory chcą żeby młodzi mieszkali w Żorach a i owszem tylko do pracy do Katowic nie ma jak w krótkim czasie.
~Arteks 2019-12-05
21:26:43
@Agata - to jest wspaniała wiadomość dla Jastrzębia. Być może także dla Żor - na razie podobno jest kilka wariantów. Według mnie najsensowniejszy byłby z wykorzystaniem torów JSK i odbijając w bok w okolicy żorskich osiedli wchodząc gdzieś w okolicy za ul. Świerklańską, przechodząc na płd. os. Sikorskiego i włączając się do linii Żory-Chybie. Jest to wariant drogi bo związany z budową nowego odcinka linii kolejowej ale... najlepszy. Dzięki niemu dostęp do kolei pasażerskiej miałyby: Szeroka, dwie kopalnie i część żorskich blokowisk. Jedno jest pewne - miasta bez sprawnej komunikacji publicznej są kompletnie nieatrakcyjne do zamieszkania. Jakbym miał dojeżdżać busikiem z Żor do Katowic to od razu przeprowadziłbym się do Katowic. Co innego pociąg - podróżowanie nim jest nie tylko komfortowe ale można świetnie wykorzystywać czas (spać, pisać, czytać, korzystać z laptopów, smartfonów, rozmawiać z innymi pasażerami itd). Busiki to się nadają do wożenie paczek czy ziemniaków, a nie ludzi. @gestskoczka - myślę, że moja koncepcja ci się spodoba. Obawiam się jednak, że może wygrać "taniość" i powrót do tego co było do 2001 roku czyli kolei omijającej generatory ruchu.
~jasnypieron 2019-12-06
08:25:20
arteks ty już "wyrosłeś" z bajek??? "(spać, pisać, czytać, korzystać z laptopów, smartfonów, rozmawiać z innymi pasażerami itd).."....ty napisałeś o jakiejś linii dalekobieżnej? Czy może jednak takiej lokalnej....może tobie udaje się spać na trasie, której czas przejazdu ma być coraz krótszy? Poza tym pisz poprawniej takie zwroty, " do wożenie", bo nie pasuje to ani tak, ani siak(i kombinuj co tu oznacza "ale siak" )
Pani Agato faktycznie: "do Katowic jest trasa przez Racibórz ponad 2 godziny. Masakra..", ale takim "objazdem, to i tak jest szybko prawda? Można wtedy nawet spać jak proponuje "superznaFca" od transportu zrównoważonego czyli arteks
~azan3 2019-12-06
08:44:41
@Arteks- mam do ciebie pytanie "ekspercie": dlaczego linia kolejowa z Żor do Katowic została zlikwidowana i przez kogo?
~Arteks 2019-12-06
09:52:35
@azan3 - ktoś w PKP uznał w 2001 roku, że połączenia Katowic z Żorami i Jastrzębiem są niepotrzebne. Co ciekawe to jak zacznie się grzebać w archiwaliach to okaże się, że prezydent Ogiegło mocno się temu sprzeciwiał - przewidując jakie dalekosiężne straty dla swojego miasta i jego mieszkańców to przyniesie. Trudno jednak o to aby młody wówczas prezydent Żor zainteresował się problemem i interweniował czy protestował w tej sprawie. @jasnypieron - nie nauczono cię kultury, nie nauczono netykiety, nie nauczono używania prawidłowo znaków interpunkcyjnych i dużych liter. Sam się nauczyłeś hejtingu, a w dyskusjach jesteś strasznym pustakiem.
~Arteks 2019-12-06
10:44:18
@azan3 - ja też mam pytania do ciebie (i ewentualnie dla innych chętnych). Dlaczego Socha nie angażował się i nie angażuje w żadne tematy związane z rozwojem transportu szynowego, połączeń itd? Dlaczego za transport w Żorach odpowiada chemik? Dlaczego Socha pozwolił na taki upadek transportu w Żorach i nigdy nie angażuje się w jakikolwiek lobbing aby to poprawić?
~jasnypieron 2019-12-06
11:21:25
arteks zanim ty przemądrzały d....u zrozumiesz co się do ciebie pisze, to może i taka linia powstanie- ciebie za to "nauczono" wszelakich fobii, obrażania słabszych, starszych, osamotnionych, ludzi, którym z komina leci dym, itp...no i oczywiście najlepszym przejawem twojej " netykiety" jest pisanie do kogoś cytuję:" dyskusjach jesteś strasznym pustakiem"....
~jasnypieron 2019-12-06
11:24:06
arteks poza tym masz pytania do p. Sochy, to go po prostu zapytaj, a nie pytaj internautów! Poszukaj kiedy przyjmuje strony, umów się i zapytaj!!! Ale do tego trzeba po prostu mieć choć trochę klasy i ogłady, no i odwagi cywilnej
~azan3 2019-12-06
13:00:26
@Arteks- kto to jest/był prezydent Ogiegło? Oświeć mnie krynico mądrości. Masz pretensje do jasnegopierona o ortografię, interpunkcje i kulturę, a ty niby lepszy jesteś? Na ortografii i interpunkcji się też nie znasz. To ty wprowadzasz zamęt na tym forum, sprowadziłeś smród z rybnickiego forum. A co do pytań o Sochę, to tak trudno ci do niego napisać maila? Boisz się czegoś? Nie pytaj mnie o niego, ja nie czytam mu w myślach. Chyba masz jakieś nazwisko czy tylko jesteś nowotworem internetu i bezmózgim autobusem?
~gestskoczka 2019-12-06
15:54:28
Oczywiście Arteks, koncepcja kolei z Jastrzębia przez Szeroką i południową część Żor bardzo mi się podoba. Gdyby jeszcze był przystanek w rejonie Bajerówki to byłoby super. O takim projekcie nie pomyślałem. Ale reakrywacja jednotorowego odcinka do Orzesza i przeciskanie się jednym torem do Katowic – nie.
Szlak kolejowy musi być dwutorowy pomiędzy Katowicami a naszą aglomeracją policentryczną, by wprowadzić „takt”, o którym pisał Tomasz Szymczyk w poniedziałkowym DZ. Zacytuję fragment:
„Na torach w województwie śląskim pojawia się coraz więcej pociągów, jednak wciąż brakuje im tego, co cechuje kolejowe rozkłady jazdy nawet nie gdzieś daleko za zachodzie Europy, ale za naszą południową i zachodnią granicą. Mam na myśli takt. O co chodzi? O to, że na danej linii pociągi w tym samym kierunku odjeżdżają o tej samej końcówce minutowej. Niezależnie od tego, o której wyjdziemy z domu, wiemy, że pociąg odjedzie o 6.25, ale też np. o 12.25, 16.25 i 22.25.”